شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آیا جراحی بینی با عوارض همراه است؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

به طور عمومی، جراحی زیبایی بینی چه عملکردی باشد و چه به منظور اهداف زیبایی عملی بی خطر است. عوارض جدی مانند خونریزی، عفونت یا واکنش های آلرژیک به ندرت پیش می آیند و بسیاری از این عوارض به صورت مؤثری درمان می شوند. به هر حال بروز عوارض بعد از جراحی زیبایی بینی به دلیل این که دست در آن مداخله دارد می تواند بسیار متنوع و اجتناب ناپذیر باشد. معمولاً در اولین عمل جراحی رینوپلاستی (که به آن رینوپلاستی اولیه هم گفته می شود) احتمال بروز این خطرات احتمالی کمتر است به خصوص اگر این عمل توسط یک جراح مجرب انجام شده باشد. رینوپلاستی ثانویه که بافت های بینی در عمل جراحی قبلی آسیب دیده اند همیشه با خطرات احتمالی بیشتری روبرو است ولی بقیه عوامل مانند قبل است.

عوامل متعددی در نتایج انجام عمل بینی تأثیر می گذارند و می توانند باعث ایجاد عوارض پس از عمل شوند. این عوامل به آناتومی و اعمال انجام شده روی بینی شما در جراحی زیبایی بینی اولیه بستگی دارد. در اینجا به برخی عوامل مؤثر اشاره می شود:
- میزان غضروفی که باید برداشته شود.
- میزان یکپارچگی پوست بینی
- ضخامت پوست بینی
- نیاز یا عدم نیاز به پیوند
- میزان و گسترگی بدشکلی بینی
- میزان بافتهای اسکار (جای زخم)
- وضعیت فیزیولوژیکی بیمار
یک راه خوب برای بررسی اینکه آیا عوارض عمل جراحی بینی بیش از منافع بالقوه آن است یا نه، مشورت با متخصص و جراح رینوپلاستی است. به یاد داشته باشید که داشتن اهداف واقع بینانه برای انجام عمل زیبایی بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خطرات احتمالی متعاقب عمل جراحی بینی
همراه با هر نوع فعالیتی برخی خطرات ذاتی وجود دارد. هر فردی که بخواهد تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گیرد در ابتدا خطرات احتمالی آن را با نتایج بالقوه که قرار است در نتیجه این عمل حاصل شود مقایسه می کند. با این که بسیاری از بیماران دچار این عوارض نمی شوند اما شما باید در مورد آن ها با جراحان زیبایی بحث و تبادل نظر کرده و مطمئن شوید که خطرات احتمالی و عوارض احتمالی و عواقب عمل زیبایی بینی را درک کرده اید.

خونریزی
ممکن است خونریزی وجود داشته باشد اما معمولاً باعث ایجاد مشکل در هنگام انجام عمل جراح یا بعد از آن نمی شود. اگر پس از عمل جراحی خونریزی زیاد باشد ممکن است برای قطع این خونریزی به درمان های اورژانسی یا انتقال خون نیاز باشد. از ده روز قبل از انجام عمل جراحی، داروهایی مانند ایبوپروفن یا داروهای ضدالتهابی مصرف نکنید زیرا این داروها احتمال بروز خونریزی را افزایش می دهند. فشارخون بالا که تحت درمان دارویی نباشد نیز ممکن است باعث خونریزی در هنگام انجام عمل جراحی یا پس از آن شود. تجمع خون در زیر پوست ممکن است فرایند بهبودی را کند کرده و باعث ایجاد جای زخم شود.

کبودی
کبودی و سیاهی چشم پس از عمل جراحی زیبایی بینی شامل تغییر رنگ زیر پوست می شود که به دلیل نشت خون از عروق آسیب دیده به وجود می آید. میزان کبودی و تغییر رنگ وورم بینی بعد از عمل زیبایی به نوع عمل بینی و میزان تبحر جراح در انجام عمل جراحی زیبایی بینی بستگی دارد.

عفونت
ایجاد عفونت پس از عمل جراحی بسیار نادر است. در صورت ایجاد عفونت اقدامات درمانی دیگری مانند استفاده از آنتی بیوتیک باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

جای زخم
با این که پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی انتظار می رود که روند بهبود زخم ها به خوبی پیش برود اما اسکارهای غیرعادی ممکن است در پوست یا در بافتهای عمیق تر به وجود بیاید. این اسکارها ناخوشایند بوده و ممکن است رنگ آن ها با پوست اطرافشان فرق داشته باشد. احتمال این که جای بخیه ها پس از عمل دیده شود زیاد است. برای درمان این اسکارها باید اقدامات درمانی دیگری مانند جراحیهای پلاستیک انجام شود.

آسیب دیدن ساختارهای عمیق تر
ساختارهای عمیق تر مانند عصب ها، مجاری اشکی، عروق خونی و عضلات ممکن است در هنگام انجام عمل جراحی آسیب ببینند. میزان احتمال بروز این عوارض به نوع عمل جراحی زیبایی بینی که انجام شده است بستگی دارد. آسیب دیدگی ساختارهای عمیق تر ممکن است موقتی و یا دائمی باشد.

حصول نتایج نامطلوب
این احتمال وجود دارد که نتایج حاصله پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی مطلوب و خوشایند نباشد. ممکن است بدشکلی ها و ناهنجاری های غیر قابل قبول، اختلال در عملکرد یا جابجایی ساختاری پس از انجام عمل رینوپلاستی ایجاد شود. شما ممکن است از این که نتایج عمل با خواسته های شما منطبق نیست ناامید شوید. در این صورت باید یک عمل رینوپلاستی دیگر یا جراحی بینی ثانویه برای اصلاح این موارد انجام دهید.

بی حسی
این احتمال وجود دارد که پس از انجام عمل جراحی بینی، پوست بینی شما برای همیشه بی حس شود. وقوع این عارضه قابل پیش بینی نیست. کاهش یا از دست رفتن احساس پوست بینی پس از عمل رینوپلاستی ممکن است هیچ وقت برطرف نشود.

کجی و انحراف بینی
ممکن است بیشتر خطرات احتمالی ناشی از انجام عمل رینوپلاستی به عوارض مرتبط با سلامتی مربوط نشود بلکه نتایج فیزیکی عمل زیبایی بینی را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است در عمل رینوپلاستی یک طرف بینی با طرف دیگر آن فرق داشته باشد.در برخی موارد، در نتیجه عمل رینوپلاستی ممکن است انواع مختلف عدم تقارن به وجود آید. در میان این عارضه های فیزیکی پس از عمل جراحی زیبایی بینی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افتادگی نوک بینی: در این عارضه نوک بینی بیمار حالت افتادگی پیدا می کند.
نوک بینی گوشتی: در این عارضه نوک بینی پهن به نظر می رسد.
ناهنجاری زینی شکل بینی: در این عارضه روی پل بینی ایجاد می شود.
بینی خوکی یا بینی کوتاه: نوستریل ها زاویه ای رو به جلو پیدا کرده و به جای این که به سمت پایین باشند به سمت بالا هستند.
کولوملای آویزان: جدا شدن پوست از نوستریل ها که جلب توجه زیادی می کند.
بدشکلی منقاری شکل: پل بینی و نوک آن به شکل منقار پرندگان به نظر می رسد.

بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی و بینی خوکی
برداشتن بیش از اندازه بافت های غضروفی و پوست قسمت پایینی بینی، امکان دارد موجب بالا رفتن بیش از حد نوک بینی و در نتیجه، نمای بینی خوکی شکل شود. در این حالت، عمق سوراخ های بینی از فاصله دور نیز نمایان است و حالتی کاملاً مصنوعی و غیرطبیعی به بینی می دهد. اصلاح این حالت نیز از موارد مشکل در جراحی مجدد بینی است؛ زیرا برداشتن و کم کردن بافت ها آسان تر از اضافه کردن به بافت هاست.

درد مزمن
در مورد درد، این درد کمی غافلگیرکننده است و معمولاً کمتر از 48 ساعت طول می کشد. داروهای مسکن خوراکی برای چند روز پس از انجام عمل جراحی زیبایی بینی مصرف می شود و بسیاری از بیماران هم نیازی به استفاده از این داروهای مسکن پیدا نمی کنند.

خشکی
برخی از بیماران پس از انجام عمل جراحی رینوپلاستی نسبت به خشکی حساس می شوند و علاوه بر این که نباید در محیط های خشک قرار بگیرند باید از اسپری سالین (آب نمک) و پمادهای مرطوب کننده چندین مرتبه در روز استفاده کنند تا علائم خشکی آن ها بهبود یابد.

چسبندگی های داخل بینی
اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری نماید باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود، اگر مخاط زخمی شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند به هنگام ترمیم بینی بعد از عمل به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی را تنگ می نمایند. در این حالت تنفس بیمار دچار مشکل شده و حتی صدای تنفس بیمار آزاردهنده می شود.

اختلالات پوستی و سرطان پوست
رینوپلاستی یک عمل جراحی است که ساختار داخلی و ساختار خارجی بینی را تغییر می دهد. اختلالات پوستی و سرطان پوست مستقل از رینوپلاستی است.

واکنش های آلرژیک
در برخی موارد نادر، آلرژی های ناحیه ای به چسب مورد استفاده، مواد مورد استفاده در بخیه یا آماده سازی های موضعی گزارش شده است. واکنش های سیستماتیک که جدی تر و خطرناک تر هستند ممکن است نسبت به مصرف برخی داروهای مورد استفاده در حین انجام عمل جراحی یا داروهای تجویزی دیگر پیش آیند. برای رفع واکنش های آلرژیک باید اقدامات درمانی دیگری انجام شود.

تأخیر در فرایند بهبودی
بازشدگی زخم یا تأخیر در التیام زخم امکان پذیر است. برخی نواحی صورت به طور طبیعی بهبود نمی یابند و ممکن است التیام یافتن آن ها به کندی انجام شود. برخی از نواحی پوست ممکن است بمیرد. برای درمان این عوارض ممکن است به تغییر مکرر پانسمان ها یا انجام عمل های جراحی دیگر برای برداشتن بافت هایی که بهبود نمی یابند نیاز باشد.

عوارض و تأثیرات بلند مدت
ممکن است شکل ظاهری بینی در اثر افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل دیگر که ربطی به عمل رینوپلاستی ندارد تغییر یابد. عملهای جراحی دیگر یا اقدامات درمانی دیگر برای حفظ نتایج عمل رینوپلاستی ممکن است نیاز باشد.

سوراخ شدن سپتیوم بینی
این امکان وجود دارد که عمل جراحی باعث سوراخ شدن سپتیوم بینی شود. احتمال بروز این عارضه بسیار کم است. به هر حال در صورت بروز، علاوه بر درمان های جراحی باید سوراخ ایجاد شده در سپتیوم ترمیم شود. در برخی موارد، ترمیم این عارضه غیرممکن است.

تغییر راه های عبور هوا در بینی
این تغییرات ممکن است پس از انجام عمل رینوپلاستی یا سپتوپلاستی ایجاد شود و در مسیرهای طبیعی عبور هوا در بینی خلل ایجاد کند.

بیهوشی برای انجام عمل جراحی
هم بیهوشی های موضعی و هم بیهوشی عمومی با خطرات احتمالی همراه هستند. امکان برزو عوارض، جراحات و حتی مرگ ناشی از بیهوشی یا آرمش بخشی وجود دارد.

عوامل مؤثر در نتیجه و کاهش خطر عوارض جراحی بینی
در حالی که اکثر قریب به اتفاق بیمارانی که عمل جراحی زیبایی بینی را انجام می دهند از بروز خطرات احتمالی خطرناک و جدی پیشگیری می کنند، برخی از بیماران به نتایج مطلوب دست نمی یابند. با این که نتایج نامطلوب پس از عمل رینوپلاستی ممکن است به دلایل متعددی حاصل نشود، اجرای فنی ضعیف هم می تواند یکی از این دلایل باشد؛ بنابراین اهمیت روش ای جراحی خوب نمی تواند اغراقآمیز باشد و می توان گفت نقص های فنی در اجرای عمل جراحی زیبایی بینی می تواند به شکست عمل منجر شود؛ به عبارت دیگر، حتی یک عملی که به خوبی اجرا شده باشد می تواند تحت تأثیر تغییرات بافتی پیش بینی نشدهای (پس از عمل) قرار گیرد. تشکیل اسکار (جای زخم)، انقباض پوست یا انحراف غضروف می تواند تمام تلاش های قابل تحسین در حین اجرای عمل جراحی را از بین ببرد. حتی در شرایط نسبتاً مطلوب، بدون در نظر گرفتن میزان تبحر جراح، کمی نقصان در اجرای عمل جراحی اجتناب ناپذیر است. در حالی که یک بینی بدشکل همیشه نمی تواند به یک بینی زیبا تبدیل شود، بررسی دقیق سوابق بیمار و معاینات پیش از عمل می تواند از احتمال بروز نتایج نامطلوب پیشگیری کند. نتایج مطلوب با انتظارات واقع بینانه همراه است و یک جراح متبحر معمولاً یک عمل جراحی زیبایی را با عوارض قابل اغماض به نتیجه می رساند.

سکس تراپی شیوه درمانی گفتگو محور است که با هدف بهبود روابط جنسی زوجین و روفع مشکلات و اختلالات جنسی افراد، توسط سکس تراپیست انجام میشود. در این روش هر چیزی که در رفتار و عملکرد جنسی فرد یا زوج تاثیرگذار است مورد بررسی قرار می گیرد. اگر مایل به آگاهی بیشتر در این زمینه هستید می توانید به بخش سکس تراپی در پزشک آنلاین مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درد مفاصل فاست کمر و درمان آن

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

آرتروسکوپی چیست و در چه مواردی انجام میشود؟

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پاسخ برخی سوالات رایج درباره کاشت مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

مراقبتهای پس از لیزر عروق ساق و ران

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

استرچ مارک چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

آیا تزریق بوتاکس برای کشیدن گوشه چشم عوارضی دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل چگونه موجب جوانسازی اطراف چشم میشود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع مشکلات چشمی و علل آنها

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

تنبلی چشم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت