شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

کوچک کردن بینی با عمل جراحی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

عمل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی (راینوپلاستی) برای تغییر اندازه بینی به کار می رود. با این عمل با کم و زیاد کردن غضروف بینی اندازه ی آن را طی یک عمل جراحی تغییر می دهند. در صورتی که بینی تان در طی یک تصادف آسیب دیده یا از اندازه آن خرسند نیستید، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

عمل جراحی زیبایی بینی چیست ؟

عمل جراحی کوچک کردن بینی برای تغییر شکل بینی رایجترین عمل جراحی پلاستیک محسوب میشود و هم برای بزرگ کردن و هم کوچک کردن اندازه ی بینی قابل انجام است. شکل نوک، پل و سوراخهای بینی و همینطور زاویه ی بین بینی و لب بالایی را میتوان تغییر داد. گاهی اوقات مشکلات تنفسی را نیز همزمان با عمل زیبایی میتوان برطرف نمود.

بینی عضو مرکزی صورت است، بسیاری از اشخاص با بیش از اندازه بزرگ یا کوچک انگاشتن بینیشان یا راضی نبودن از شکل آن، از داشتن چنین عضو نامتناسبی احساس خجالت میکنند. مشخصه ی اصلی بینی از والدین به فرزندان به ارث میرسد و این عضو در دوران نوجوانی و جوانی رشد میکند، و سرانجام در سن 16 سالگی، رشد آن متوقف میشود. بنابراین جراحی بینی پیش از 16 سالگی عاقلانه نیست.

روش انجام عمل جراحی کوچک کردن بینی

در عملی به نام "رینوپلاستی کوچک کننده" اندازهی ساختمان بینی پوشیده شده با پوست کاهش مییابد، اما به خود پوست اصلاً دست زده نمیشود. جراح از زیر پوست از طریق ایجاد برشهایی درون سوراخهای بینی به ساختمان بینی، متشکل از استخوان در نیمهی بالایی و نرمه استخوان (غضروف) در نیمه پایینی، راه مییابد. فرض کنید ساختمان بینی شبیه به سقف خانه است. به منظور تقویت بینی و نزدیکتر ساختن پل آن به صورت، "برآمدگی" آن برداشته میشود، سپس جهت بازگرداندن "برآمدگی" یا خط پل جدید، استخوانهای بینی را در محل اتصال به استخوانهای گونه میبرند تا دو سمت بینی به هم نزدیک شوند. قابلیت ارتجاعی پوست پوشش دهنده موجب میشود تا پوست بتواند با منقبض شدن روی ساختمان کوچکتر را مانند قبل بپوشاند.

عرض بینی در این عمل کاهش مییابد، اگر این باریک شدن منجر شود که سوراخهای بینی بیش از اندازه پهن به نظر رسند، تنگ کردن آنها با بریدن بخش کوچکی از پوست کف سوراخ بینی ضرورت مییابد که زخم کوچکی را در هر یک از دو سمت بهجا میگذارد. کوتاه کردن بینی و کوچک کردن نوک بینی بزرگ با کاستن از مقدار غضروفی ممکن میگردد که انتهای بینی را شکل میدهد. اگر در تنفس از راه بینی مشکل دارید، این اشکال را نیز میتوان همزمان با تنظیم موقعیت ورقه استخوان جدا کنندهی نیمی از بینی از نیمهی دیگر آن برطرف نمود؛ این عمل به سپتوپلاستی معروف است.

گاهی اندازه ی بینی به عنوان عضوی از صورت تحت تأثیر تناسب های دیگر اعضاء، مانند استخوانهای گونه و چانه قرار میگیرد؛ بنابراین برای "طبیعی ساختن" شکل صورت تغییر دادن و دستکاری این اعضاء نیز، یا همزمان با رینوپلاستی یا در عملی جداگانه، پیشنهاد میشود.

اکثر جراحان ترجیح میدهند تا این عمل را تحت بیهوشی کامل انجام دهند، و به این ترتیب باید حداقل یک روز در بیمارستان بستری شوید. میتوان گفت که این عمل کاملاً بدون درد است و بعید به نظر میرسد که پس از آن به مصرف دارویی به جز مسکنهای ملایم نیاز پیدا کنید. با این وجود، خوشایند هم نیست، چرا که به مدت یک یا دو روز باید وجود پانسمانهایی را در سوراخهای بینی تحمل کنید که مانع استنشاق از راه بینی میشوند. ضمناً یک اسپلینت (محافظ) محکم بر روی بینیتان بسته میشود تا استخوانها را در جای درست نگه دارد.

کوچک کردن بینی

عوارض عمل جراحی کوچک کردن بینی

در این عمل نیز مانند هر عمل دیگری که تحت بیهوشی کامل انجام میشود، اندکی احتمال عفونت قفسه سینه، به ویژه برای استعمال کنندگان دخانیات، وجود دارد، و دشوار شدن عمل به دلیل عفونت دور از انتظار نیست. با اطمینان حاصل کردن از این که به سرفه، سرماخوردگی یا گلو درد در زمان عمل مبتلا نیستید، احتمال بروز این خطر را به حداقل برسانید و چنانچه کوچکترین شکی در زمینه ابتلا به موارد مذکور دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

گاهی خونریزی شدید بینی، یا بلافاصله پس از عمل یا پس از یک هفته تا ده روز پس از آن، این عمل را با دشواری مواجه میکند که احتمالاً درماناش نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.مشکل بودن تنفس از راه بینی در طول هفته نخست پس از عمل طبیعی است که با خوابیدن ورمها این اشکال نیز برطرف میشود. اگرچه گاهی این مشکل از بین نمیرود و ماندگار میشود.

گاهی اوقات (در حدود 10% بیماران)، بینی پس از خوابیدن ورم، مناسب صورت بیمار و طبیعی به نظر نمیرسد. معمولاً در این موارد جراح میتواند عمل دومی را جهت رفع ایراد ظاهری باقیمانده انجام دهد، اما باید تا زمان خوابیدن ورم عمل نخست دست نگه داشت؛ اکثر جراحان پس از یک سال دست به عمل دوم میزنند. این عمل دوم به احتمال زیاد هزینه ی بیشتری را دربر خواهد داشت.

مراقبتهای بعد از عمل

خونریزی جزیی بینی تا یک یا دو روز پس از عمل طبیعی است و باید خون را با قطعات گاز پانسمان یا دستمال تمیز به آهستگی پاک کنید. سر خود را تا حد ممکن بالا نگه دارید و در حمام از آب داغ استفاده نکنید. فین نکنید و نهایت تلاش خود را به کار برید تا از راه بینی عطسه نکنید. اگر احساس میکنید که میخواهید عطسه کنید با سرفه هوا را بیرون بدهید. به محض آن که پانسمانها را از سوراخ بینی خارج کردید، میتوانید در صورت تمایل، بینیتان را با بالا کشیدن به سمت عقب و گلو پاک کنید. بهتر است به پوستههای زخم داخل سوراخ بینی تا زمانی که برای برداشتن اسپلینت (محافظ) یک تا دو هفته پس از عمل به جراح مراجعه میکنید دست نزنید، مگر آن که پزشک توصیه دیگری کرده باشد.

اگرچه هیچ دلیل پزشکی شما را به مرخصی گرفتن بیش از چند روز ملزم نمیسازد، احتمالاً خودتان احساس خواهید کرد که تمایل دارید تا دو هفته سر کار نروید و تا از بین رفتن کبودشدگیها در خانه بمانید. جراحی زیبایی توسط اعضاء چند سازمان متفاوت انجام میشود و بنابراین پزشک عمومی شما بهترین مشاور در زمینهی معرفی کردن جراح مناسب است.

عوارض عمل و ظاهر جدید شما

ورم و کبودشدگی همواره پس از عمل به خصوص در اطراف چشمها وجود دارد که از بین رفتن کاملشان سه هفته زمان میبرد و باید اسپلینت (محافظ) محکمی را مدتی از این سه هفته بر روی بینی نگه دارید. پس از سپری شدن سه هفته، خوابیدن ورمها به اندازهای خواهد بود تا به چشم دیگران طبیعی به نظر برسید گویی که هیچ عمل جراحیای به تازگی بر روی صورتتان انجام نشده است. در واقع دور از انتظار نیست که از واکنش نشان ندادن اطرافیان به بینی جدیدتان شگفتزده شوید. چنانچه واهمه آن را دارید که دوستان و اعضاء خانواده متوجه تغییری در ظاهرتان شوند، مدل مو را همزمان با جراحی بینی تغییر دهید تا بقیه فکر کنند که مدل موی جدید به شما سیمایی تازه بخشیده است نه عمل جراحی زیبایی بینی.

پیشبینی واکنش خودتان به اولین باری که چهره و بینی جدیدتان را میبینید خالی از فایده نیست. در وهله اول انگار دارید به چهره یک بیگانه در آینه نگاه میکنید و آنی که در آینه میبینید چندان شباهتی به شما ندارد چون بینیاش با تصور شما از خود مطابقت ندارد. از یاد نبرید که چند روزی طول میکشد تا چشم ذهنتان خود را با ظاهر جدید مطابقت و آن را به مثابه سیمای "شما" و نه دیگری تشخیص دهد. همچنین به خاطر بسپارید که دستکم سه ماه یا بیشتر طول میکشد تا ورم بینی از بین برود، بنابراین اگر ایرادهای کوچکی در شکل جدید آن میبینید، نگران نباشید چون به مرور زمان حتماً بهبود خواهد یافت. همچنین تا چند ماه احساس کرختی و سفتی در بینی، به ویژه در نوک آن، خواهید داشت.

عمل جراحی کوچک کردن بینی برای چه افرادی مناسب نیست ؟

هدف از انجام این جراحی آن است که بینی شما با چشمهایتان متناسب شود و از احساس کمرویی بابت داشتن بینی بزرگ رهایی یابید. بنابراین مهمترین نکته آن است که ذهنیتی روشن از ناخوشایندیهای ظاهر بینیتان داشته باشید و به وضوح آنها را به جراح توضیح دهید. سپس جراح به شما خواهد گقت که انجام کدام یک از تغییرات مدّ نظرتان با استفاده از عمل جراحی ممکن است. برای مثال اگر پوست نوک بینی ضخیم و چرب باشد، نمیتوان ظاهر حجیم آن را تا اندازه دلخواه شما کاهش داد، در کل، باریک کردن پوست بدون باقی ماندن جای زخم غیرممکن است.

اگر در سنین میانسالی به سر میبرید یا بینی بسیار بزرگ دارید، برای میزان کوچک کردن اندازه بینی حدی وجود دارد که به محدودیتهای خاصیت ارتجاعی پوست برای انقباض و مطابقت یافتن با ساختمان کوچکتر مربوط میشود.چنانچه در گذشته بینیتان صدمه دیده و خمیده شده است، احتمال راست کردن کامل آن بسیار پایین است. سوراخهای بینی بزرگ را نیز مشکل بتوان بدون بریدن پوست و باقی گذاشتن زخمهای قابل ملاحظه کوچک کرد.

حال که با مشکلات و عوارض و همین طور مزایا و محاسن عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) آشنا شدید، می توانید در مورد هزینه ی عمل با پزشک خود تماس بگیرید. هزینه و قیمت عمل جراحی زیبایی بینی بستگی به شهری که شما در آن عمل را انجام می دهید، کلینیک پزشکی و سابقه ی کار جراح متفاوت است .

شبکه پزشک آنلاین جزو اولین و بهترین پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه سلامت به زبان فارسی می باشد که مطالب مفید و جدیدی در زمینه های گوناگون از جمله پوست و مو و زیبایی، کنترل درد، طب مکمل و ... در اختیار علاقمندان قرار می دهد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان اسکار با اندولیفت

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

جراحی تومور مغزی به چه دلیل انجام می شود؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

با افتادگی پوستمان بعد از کاهش وزن چه کنیم ؟

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

ناباروری غیر قابل توجیه

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

طب سوزنی چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سندرم ماه عسل چه عارضه ای است و چگونه درمان میشود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

روش تزریق فیلر چانه چگونه است؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

درد لگن

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت