شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

گرایش روز افزون جوانان به اعتیاد و مصرف شیشه

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

با وجودی که امروزه گرایش جوانان به سمت استفاده از مصرف مواد مخدر صنعتی روند فزاینده ای را به خود گرفته و به نوعی زنگ خطر را برای مسئولان به صدا در آورده، انتظار میرود دولت باید با برنامه ریزی و اقدامات عملی از رشد این بلای خانمان سوز در بین جوانان جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، امروزه استفاده از مواد مخدر در جامعه و به ویژه در میان جوانان به طور باور نکردنی در حال رشد است البته چیزی که در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار و زنگ خطری برای مردم و مسئولان به شمار می رود، گرایش جوانان در استفاده از مواد مخدر صنعتی به جای سنتی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

گرایش جوانان به مت آمفتامین یا شیشه

شیشه، یکی از مواد مخدر بسیار خطرناک بوده که آثار جسمی، روحی و روانی بسیاری را بر سلامت فکری و جانی افراد جامعه دارد. مت آمفتامین ، نام علمی شیشه نام علمی این ماده مخدر، مت آمفتامین و استفاده از آن، محرک اعصاب است که اکنون به طور غیر قانونی، در لابراتوارهای غیر مجاز ساخته و عرضه می شود. مصرف مت آمفتامین، انجام حرکات تکراری در افراد، اختلال شدید در خواب و یا بیخوابی کامل، بی اشتهایی عصبی و تشنگی را به دنبال دارد.

البته مت آمفتامین، نامهای بسیاری داشته و در هر گوشه از دنیا، این ماده مخدر را به یک نام می شناسند، به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، بنام کریستال مت یخ و در ایران بنام شیشه با مشخصاتی شامل رنگ سفید، بدون بو و مزه تلخ شناخته می شود. با وجود اقدامات قانونی فراوان از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران، اما متأسفانه، همچنان روند مصرف آن در بین جوانان زیاد بوده و همین موضوع، به عنوان یکی از مشکلات مهم به شمار می رود.

برنامه دولت برای مقابله با اعتیاد جوانان

برنامه ریزی های علمی دولت یازدهم برای مبارزه با مواد مخدر صنعتی براساس برنامه ریزی های علمی و کارشناسی، از سوی مسئولان اجرایی کشور و به ویژه در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، راهکارهای مختلفی برای مبارزه با شیشه ارائه شده که شاید بهترین راه در مسیر مبارزه با این خطر، افزایش سطح آگاهی جامعه در بین قشرهای مختلف مردم و به ویژه در میان جوانان و خانواده ها است.

عوارض مصرف شیشه :

بروز روحیه تهاجمی، اخلاق تند، افسردگی ، اختلال در حرکات فیزیکی، بد بینی، پرخاشگری، تشنج، تب و لرز، اضطراب، هیجان زدگی، ناهماهنگی در تکلم، رفتارهای جنون آمیز، افزایش تنفس، ابتلا به برخی بیماریهای جسمی مانند پارکینسون و انتقال بیماریهای عفونی مثل انواع هپاتیت و ایدز، از مهمترین خطرات استفاده از شیشه هستند که حتی در مواردی باعث بروز سکته های مغزی و قلبی می شود.

شیشیه چگونه باعث اعتیاد می شود ؟

ماده مخدر شیشه از طریق چهار روش مختلف تنفسی، خوراکی، تزریقی و کشیدنی مصرف می شود و به سرعت در فرد مصرف کننده، حالتی بنام فلش ایجاد و خیلی زود، اعتیاد ایجاد شده و باعث می شود تا هر روز مقدار مصرف این بلای خانمان سوز را افزایش دهند. البته سود جویان و تبهکاران، مصرف ماده مخدر شیشه را نئشه آور و بدون اعتیاد اعلام می کنند تا بتوانند از این طریق، عده ای را در دام اعتیاد به مصرف این ماده مخدر گرفتار و به اهداف شوم و پلید خود دست پیدا کنند.

در این میان عده بسیاری هستند که فریب سود جویان و تبهکاران را خورده و غافل از خطرات ناشی از مصرف ماده مخدر شیشه، نه تنها معتاد شده بلکه در مواردی هم به مرگ دچار شده اند. از مهمترین اثرات مصرف ماده مخدر شیشه، میتوان به احساس سر زندگی و سرحالی، افزایش در ضربان قلب و هوشیاری، کاهش خواب و آرامش، پرحرفی، تولید افکار بد بینانه، بیقراری، خلق تحریک پذیر و زیاد شدن فعالیت بدنی، اشاره کرد. البته مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت یازدهم، تدابیر ویژه ای را برای مبارزه با ماده مخدر شیشه اندیشیده و در این زمینه، برنامه ریزی های علمی و کارشناسی را انجام داده اند.

گفتگو با مسئولین درباره اعتیاد جوانان

مبارزه با اعتیاد، نیازمند ارتقای اقدامات فرهنگی است. استاندار چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار فارس شهرکرد، در رابطه با ضرورت مبارزه با مواد مخدر گفت: مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه، به ویژه در بین جوانان، به ارتقای کیفی و کمی اقدامات فرهنگی نیاز دارد. قاسم سلیمانی دشتکی تأکید کرد: در این رابطه، مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی، باید با انجام فعالیت های علمی، تحقیقی و پژوهش، نسبت به مبارزه با مواد مخدر، به خصوص شیشه، اقدامات لازم را عملیاتی کنند.

وی افزود: استفاده از توان بخش خصوصی، بهره گیری از تشکل های مردم نهاد و بهره مندی از تجربیات صاحب نظران در این رابطه، اهمیت ویژه ای دارد. سلیمانی دشتکی تصریح کرد: برنامه ریزی به منظور ارتقای خود کفایی، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، افزایش سطح رفاه عمومی و بهبود وضعیت معیشت خانوارها، باعث پایین آمدن گرایش مردم به مواد مخدر میشود. انحرافات فردی و اجتماعی، مقدمه مصرف شیشه است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری درباره مبارزه با مصرف مواد مخدر و به ویژه شیشه گفت: مصرف این ماده روانگردان، انحرافات فردی و اجتماعی را در جامعه به دنبال دارد.

خدابخش مرادی خاطرنشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر، به ویژه شیشه، سرمایه جان و احساس افراد را نابود کرده که این امر باعث ضربه خوردن به نیروی انسانی و شاخص های اقتصادی در جامعه می شود. وی اظهار داشت: استفاده از مواد مخدر در گذشته سنتی بوده، اما امروزه صنعتی شدن استفاده از مواد، نگران کننده بوده، به طوری که با مصرف این نوع از مخدرها، زمینه بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی پدیدار شده است. مرادی افزود: اکنون 35 تشکل مردم نهاد، با رویکرد فرهنگی، پیشگیری، درمان، بازتوانی، کاهش آسیب، آموزش، اشتغال و کارآفرینی در استان چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت هستند.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان چهارمحال و بختیاری حمایت مالی از تشکل های مردم هاد را ضروری اعلام و اظهار کرد: سمنها برای مبارزه با مواد مخدر به حمایت مالی نیاز دارند. وی فرهنگ سازی را بهترین روش پیشگیری از افزایش اعتیاد در جامعه دانست و بیان داشت: جلوگیری از رشد جمعیت معتادان، نیازمند رشد فکری و فرهنگی حفاظت از خود در برابر مواد مخدر است. مرادی گفت: برنامه ریزی به منظور جلوگیری از آلوده شدن افراد سالم جامعه به مواد مخدر، باید در رأس فعالیتهای مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی و فرهنگی مربوطه باشد.

وی تأکید کرد: سمنها، می توانند با آموزش افراد جامعه و اجرای برنامه های فرهنگی پیشگیری از مواد مخدر، نقش ارزنده ای را در این راستا ایفا کنند. برگزاری نخستین همایش ملی نقش مشارکت اجتماعی در کاهش مواد مخدر در آینده ای نزدیک دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت: نخستین همایش ملی نقش مشارکت اجتماعی در کاهش مواد مخدر و روان گردان ها با همکاری اعضای این شورا، 30 بهمن سال جاری در دانشگاه شهرکرد برگزار می شود.

داریوش رضایی تصریح کرد: توسعه مشارکت های اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد، فرهنگ سازی، پیشگیری، درمان و حمایتهای اجتماعی، از مهمترین محورهای برگزاری این همایش به شمار میروند. وی اظهار داشت: برای برگزاری مطلوب این همایش، سه کمیته ملی، اجرایی و پشتیبانی در استان چهارمحال و بختیاری تشکیل و فعال شده اند. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال و بختیاری افزود: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، به عنوان مهمترین هدف و رویکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان محسوب میشود.

رضایی اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف مطلوب در راستای مبارزه با این بلای خانمان سوز، همکاری سمنها، گروههای مردمی و دانشگاهیان ضروری و تأثیرگذار است. تلاش 250 کارشناس برای افزایش آگاهی عمومی در زمینه آثار مخرب مصرف مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره کل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: اکنون 250 کارشناس کارآزموده در 55 پایگاه، نسبت به آگاهی بخشی مردم در راستای آشنایی با اثرات سوء مصرف مواد مخدر فعال هستند.

محمد میرزایی تأکید کرد: به همین منظور، طرحی با عنوان کارزار رسانه شیشه در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شده که موفقیت های بسیار مطلوبی را در راستای افزایش آگاهی عمومی در این زمینه داشته است. وی جامعه هدف این طرح را افراد سالم دانست و افزود: در این راستا برای آگاهی خانواده ها از خطرات این بلای خانمان سوز و جلوگیری از گرایش آنها به سمت مواد مخدر صنعتی تلاش شده است.
ضرورت احداث پاسگاه ایست و بازرسی در استان چهارمحال و بختیاری فرمانده نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این باره گفت: احداث و راه اندازی پاسگاه ایست و بازرسی در ورودی این استان واقع در پل قرح، ضروری است.

سرهنگ نورعلی یاری تصریح کرد: با راه اندازی این پاسگاه، میتوان تا حد بسیار زیادی، از ورود انواع مواد مخدر از استانهای دیگر به استان چهارمحال و بختیاری جلوگیری کرد. وی اظهار داشت: ورود مواد مخدر به استان چهارمحال و بختیاری، بیشتر از طریق راههای ارتباطی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لردگان و خوزستان انجام می شود. یاری خاطر نشان کرد: اکنون مأموران نیروی انتظامی کشور و استان چهارمحال و بختیاری، با تلاش های شبانه روزی و بی وقفه خود، با انجام بازرسی های مستمر از خودروهای عبوری، نقش مهمی را در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مبارزه با سوداگران مرگ دارند.

به گزارش فارس امیدواریم با برنامه ریزیه ای علمی صورت گرفته از سوی مسئولان دولت یازدهم در کشور و استان چهارمحال و بختیاری، زمینه جلوگیری از ابتلای افراد جامعه و به ویژه جوانان به مواد مخدر بخصوص مواد مخدر صنعتی، فراهم شود. رسیدن به این هدف، نیازمند همکاری تمامی مردم و مسئولان با یکدیگر است و در این راستا، تقویت اطلاع رسانی، ارتقای آگاهی عمومی و برگزاری همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه های علمی، با هدف تشریح اثرات مخرب و سوء حاصل از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها، نقش کلیدی، مؤثر و اساسی در این زمینه دارد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

میکروگرافت ابرو چیست؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

بیماریهای ریه و دستگاه تنفسی کودکان

دکتر محمد رضا مدرسی [ فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی کودکان ]

آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

عمل لیزیک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

تغییرات پوست و مو در سن بلوغ

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

لیزر موهای زائد برای چه کسانی منع شده است؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درمان ریزش مو با فیناستراید

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ضدآفتاب راز زيبایی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت