شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

رژیم کتوژنیک یا کم کربوهیدرات چه مزایایی دارد؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بسیاری از افراد که دچار افزایش وزن و چاقی هستند؛ به دنبال روشی برای از دست دادن اضافه وزن، سراغ رژیم های مختلف می روند. یکی از رژیم های جدیدی که امروزه بسیار در مورد آن می شنویم؛ رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو است که افراد زیادی برای کاهش وزن از این رژیم غذایی استفاده می کنند. در این رژیم غذایی محبوب، برای تسریع در لاغر شدن، از کاهش قابل ملاحظه کربوهیدرات و چربی بالا استفاده می شود. در این مقاله به طور مفصل به رژیم غذایی کتوژنیک می پردازیم و مزایای این روش را مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که تمایل دارید در کمال صحت و سلامت لاغر شوید و به وزن ایده آل برسید؛ مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آنچه در این مطلب میخوانید

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت های زیادی با رژیم های اتکینز دارد. در این رژیم غذایی منبع سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می کند که به آن کتوزیس گفته می شود. یعنی بدن وارد فاز چربی سوزی شده و کاهش وزن به این شکل شروع می شود.

10 مزیت رژیم های غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات

برخی از افراد ادعا می كنند كه این رژیم ها به دلیل چربی زیاد باعث افزایش كلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال در بیشتر مطالعات علمی، ثابت شده است که رژیم های کم کربوهیدرات فواید قابل توجهی برای سلامتی دارند. در ادامه به 10 فایده رژیم های غذایی کتوژنیک برای سلامتی اشاره می شود.

1. کاهش اشتها

گرسنگی معمولاً بدترین عارضه رژیم غذایی است. گرسنگی بزرگترین دلیل افراد در شکست اهداف لاغری و رژیم درمانی است. با این حال ، غذای کم کربوهیدرات منجر به کاهش خودکار اشتها می شود. مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که هنگامی که افراد کربوهیدرات را کاهش می دهند و پروتئین و چربی بیشتری می خورند ، در نهایت کالری بسیار کمتری مصرف می کند.

2. شروع لاغری با کاهش وزن بیشتر

کاهش کربوهیدرات یکی از ساده ترین و موثرترین روش های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات دارند سریعتر نسبت به رژیم های کم چرب وزن کم می کنند. رژِیم های کتوژنیک حتی نسبت به رژیم های غذایی با محدودیت کالری هم بهتر جواب می دهند. این رژیم ها (کم کربوهیدرات) با از بین بردن آب اضافی بدن، و کاهش سطح انسولین منجر به کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول می شوند.

در مطالعات مقایسه رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی ، افرادی که کربوهیدرات خود را محدود می کنند گاهی 2-3 برابر وزن کم می کنند؛ بدون اینکه گرسنگی بکشند. همچنین در یک مطالعه روی بزرگسالان چاق نشان داده شد؛ رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به ویژه برای شش ماه اول شروع رژیم، در مقایسه با رژیم های دیگر لاغری، تاثیرگذارتر بوده و با موفقیت بیشتری همراه است.

3. از دست دادن چربی شکمی با نسبت بیشتر

چربی های بدن متفاوت هستند. محل ذخیره چربی، تعیین کننده وضعیت سلامت و ریسک ایجاد بیماری در افراد است. به طور مثال چربی انباشته شده دور کمر و شکم نقش، منفی پر رنگی در ابتلا به بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی - عروقی دارد. چربی شکمی یا احشایی، در شکم و پهلو تجمع پیدا می کند و نوع رایج چاقی در مردان است. رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش چربی مضر شکم بسیار موثر هستند. در حقیقت ، به نظر می رسد که بیشترین چربی هایی که افراد با رژیم های کم کربوهیدرات از دست می دهند؛ چربی انباشته شده در شکم است. این نوع کاهش وزن، با گذشت زمان منجر به کاهش شدید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 خواهد شد.

4. افت شدید تری گلیسیرید

تری گلیسیریدها، مولکول های چربی هستند که در خون وجود دارند. افزایش این مولکول ها در خون یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی محسوب می شود. یکی از عوامل اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک، مصرف کربوهیدرات است. به ویژه فروکتوز قند ساده. هنگامی که افراد کربوهیدرات را بسیار محدود می کنند؛ به سمت کاهش چشمگیر تری گلیسیرید خون حرکت خواهند کرد. ضمن اینکه، بر خلاف باور عامه رژیم های کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شوند.

5. افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول خوب نامیده می شود. هرچه سطح HDL شما نسبت به LDL یا کلسترول بد بیشتر باشد؛ خطر بیماری قلبی نیز کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL ، خوردن چربی های مفید است؛ که رژیم های کم کربوهیدرات یاکتوژنیک حاوی مقدار زیادی چربی هستند. بنابراین جای تعجب نیست که سطح HDL در رژیم های غذایی سالم و کم کربوهیدرات به طرز چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که با رعایت رژیم های غذایی دیگر، روند کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، به این شکل موفقیت آمیز نخواهد بود.

6. کاهش قند خون و سطح انسولین

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت و مقاوم به انسولین مفید باشد. مطالعات ثابت می کند که کاهش کربوهیدرات ها به شدت سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد. برخی از افراد مبتلا به دیابت که رژیم کم کربوهیدرات را شروع می کنند؛ ممکن است لازم باشد دوز انسولین خود را حتی به میزان 50% کاهش دهند. در یک مطالعه روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، به اثبات رسیده است که با اعمال رژیم های کتوژنیک، در 95% موارد پس از شش ماه داروهای های کاهنده قند خون آنها کاهش یافته و در برخی موارد قطع شده است. به همین جهت توصیه می شود؛ اگر از داروی قند خون استفاده می کنید؛ قبل از استفاده از رژیم های کتوژنیک با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است برای جلوگیری از افت قند خون نیاز به تنظیم دوز داروی مصرفی خود داشته باشید.

7. کاهش فشار خون

فشار خون بالا ، یک عامل خطرساز قابل توجه برای بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات یک روش موثر برای کاهش فشار خون است و اغلب، خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد و موجب طول عمر افراد می شود.

8. درمان سندرم متابولیک

سندرم متابولیک بیماری است که با خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی بسیار مرتبط است. در حقیقت، سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر می شود:

  1. چاقی شکمی
  2. فشار خون بالا
  3. افزایش سطح قند خون ناشتا
  4. تری گلیسیرید بالا
  5. HDL پایین

همونطور که در موارد قبل اشاره شد؛ رژیم های کتوژنیک بر روی هر 5 عامل عنوان شده موثر بوده و باعث بهبود این موارد می شوند و در نتیجه شرایط ایجاد شده، به درمان بیماری سندرم متابولیک منجر خواهد شد.

9. کاهش سطح کلسترول بد (LDL)

افرادی که LDL بالایی دارند؛ بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. به نظر می رسد که رژیم های کم کربوهیدرات (کتوژنیک) ، سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهند. به همین علت؛ کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند سلامت قلب شما را تضمین کند.

10. بهبود عملکرد مغز و بیماریهایی مانند صرع

مغز شما به گلوکز احتیاج دارد؛ زیرا بعضی از قسمتهای آن فقط می تواند این نوع قند را بسوزاند. به همین دلیل است که اگر کربوهیدرات مصرف نکنید ، کبد شما از پروتئین، گلوکز تولید می کند. وقتی رژیم کم کربوهیدرات را شروع می کنید، بدن شما باید به جای مصرف کربوهیدرات، با سوزاندن چربی بیشتر برای سوخت سازگار شود. وقتی وارد حالت کتوز می شوید، قسمت بزرگی از مغز به جای گلوکز شروع به سوزاندن کتون می کند.

کتون ها یک منبع سوختی فوق العاده قوی برای مغز هستند. آنها حتی در یک محیط پزشکی برای درمان بیماری های مغزی و شرایطی مانند ضربه مغزی و از دست دادن حافظه آزمایش شده اند. بنابراین جای تعجب نیست که رژیم های کتوژنیک طولانی مدت، اغلب با افزایش تمرکز و بهبود عملکرد مغز همراه هستند. از بین بردن کربوهیدرات ها همچنین می تواند به کنترل و تثبیت سطح قند خون کمک کند که ممکن است باعث افزایش تمرکز و بهبود عملکرد مغز شود.

لازم به ذکر است؛ رژیم کتوژنیک برای درمان صرع در کودکانی که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند ، استفاده می شود. در بسیاری از موارد ، این رژیم می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه ، بیش از نیمی از کودکان تحت رژیم کتوژنیک، با کاهش تعداد دفعات تشنج روبرو شده و در مواردی هم تشنج به کلی رفع گردیده است. در برخی از بیماری های دیگر مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز بهبودی با رژیم های کتوژنیک در دست بررسی قرار دارد.

سکس تراپی شیوه درمانی گفتگو محور است که با هدف بهبود روابط جنسی زوجین و رفع مشکلات و اختلالات جنسی افراد، توسط سکس تراپیست انجام میشود. در این روش هر چیزی که در رفتار و عملکرد جنسی فرد یا زوج تاثیرگذار است مورد بررسی قرار می گیرد. اگر مایل به آگاهی بیشتر در این زمینه هستید می توانید به بخش سکس تراپی در پزشک آنلاین مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فیبرومیالژی ( درد منتشر بدن )

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درمان خط خنده

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تشخیص سرطان کولورکتال با تصویربرداری

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

درمان اگزمای پوستی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

نمونه برداری از ریه در منزل چگونه انجام میشود؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آشنایی با متد تزریق ژل لب طبیعی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درمان درد شانه با فیزیوتراپی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

زیبایی مچ و ساق پا با تزریق چربی

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

تزریق بوتاکس به پیشانی چگونه عمل میکند؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت