دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

مزایای استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری های اسکلتی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

طب سوزنی نوعی درمان سرپایی و کم تهاجمی پزشکی است که صدها - حتی هزاران سال - از آن استفاده می شده است. طب سوزنی از شیوه های پزشکی آسیایی سرچشمه گرفته است که برای درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی، توسط دکتر سلمان فلاح در اصفهان انجام می شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

اگر فقط سوزن خشک و طب سوزنی را با یک عکس مقایسه کرده باشید، ممکن است در تشخیص هریک دچار اشتباه شوید. هم در طب سوزنی و هم در سوزن خشک از سوزن های نازک و فولاد ضد زنگ استفاده می شود. برای هر دو روش، سوزن به پوست وارد می شود و هر دو ادعا می کنند که درد را درمان می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اینجاست که شباهت ها به پایان می رسد. ویژگی های منحصر به فرد به تمایز این دو کمک می کند. هزاران سال است که یکی از این روش ها به عنوان درمان جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد و تحقیقات موثری در مورد اثربخشی دارد. دیگری در چند دهه گذشته پذیرفته شده است.اعتقاد بر این است که درد، ناراحتی یا سایر مسائل با باز کردن جریان انرژی در فرد تسکین می یابد. دیگری برای تحریک نقاط ماشه ای یا عضلات تحریک پذیر طراحی شده است.دانستن تفاوت ها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام نوع درمان برای شما مناسب است.

سوزن خشک

سوزن خشک یک روش درمانی مدرن است که برای تسکین درد عضلانی طراحی شده است. در حین سوزن خشک، یک پزشک چندین سوزن فیلی فرم (filiform) را به پوست شما وارد می کند. سوزن های فیلی فرم سوزن های ریز، کوتاه و فولادی ضد زنگ هستند که مایعی را به بدن تزریق نمی کنند. به همین دلیل از عبارت خشک استفاده می شود.

پزشکان سوزن ها را در نقاط ماشه ای در عضله یا بافت شما قرار می دهند. سوزن خشک را گاهی اوقات تحریک عضلانی نیز می نامند. این نقاط، نواحی دارای ماهیچه های گره دار یا سخت هستند.

پزشکان سوزن خشک می گویند سوزن به آزاد شدن گره و تسکین هرگونه درد یا اسپاسم عضلانی کمک می کند. سوزن ها برای مدت کوتاهی در پوست شما باقی می مانند. مدت زمان بستگی به پزشک دارد. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند فیزیوتراپیست ها و ماساژورها در زمینه سوزن خشک آموزش می بینند.

تکنیک ورود و خروج

برخی از اشکال سوزن زدن خشک از تکنیک هایی به نام پیستون زدن یا نوک زدن گنجشک استفاده می کنند. هر دوی این تکنیک ها به داخل و خارج شدن سوزن متکی هستند. به عبارت دیگر، سوزن ها به مدت طولانی در پوست باقی نمی مانند. سوزن ها نقاط ماشه ای را سوراخ کرده و سپس برداشته می شوند.

تکنیک نقطه غیر ماشه ای

برخی از تکنیک های سوزن خشک، چشم انداز وسیع تری از سیستم عصبی مرکزی را درمان می کنند. به این روش درمان نقطه غیر ماشه ای می گویند. به جای وارد کردن سوزن فقط در ناحیه درد ، پزشک ممکن است به جای اینکه مستقیماً روی آن نقطه سوزن وارد کند، آن را در نواحی اطراف آن وارد می کند.

این تکنیک بر این ایده تکیه کرده که درد نتیجه یک مشکل عصبی یا عضلانی بیشتری بوده و فقط در ناحیه اصلی درد متمرکز نشده است.

مزایای سوزن خشک

سوزن خشک ممکن است برخی از دردها و سفتی های عضلانی را تسکین دهد. علاوه بر این، کاهش نقاط ماشه ای ممکن است انعطاف پذیری را افزایش داده و دامنه حرکت را افزایش دهد. به همین دلیل است که این روش اغلب برای درمان آسیب های ورزشی ، درد عضلانی و حتی درد فیبرومیالژیا استفاده می شود.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ

عوارض جانبی یا خطرات سوزن خشک

عوارض جانبی خفیف با سوزن خشک بسیار رایج اما عوارض جانبی جدی نادر است.

شایع ترین عوارض جانبی اطراف محل ورود عبارتند از:

در صورت استفاده از سوزن های غیر استریل، ممکن است در معرض ابتلا به بیماری های منتقله از راه خون باشید. مطمئن شوید که پزشک شما از سوزن های استریل استفاده می کند و بعد از هر بار استفاده آن ها را دور می اندازد. از آن جا که سوزن خشک دارای آموزش رسمی، گواهینامه یا مجوز دولتی نیست، نگرانی های بیشتری در مورد استفاده از آن نسبت به طب سوزنی وجود دارد.

طب سوزنی

طب سوزنی نوعی درمان پزشکی است که صدها - حتی هزاران سال - از آن استفاده می شده است. طب سوزنی از شیوه های پزشکی آسیایی سرچشمه گرفته است. به همین دلیل است که بسیاری از هیئت های مجوز و نظارت از اصطلاح طب شرقی برای طبقه بندی طب سوزنی استفاده می کنند.اعتقاد اساسی طب سوزنی این است که بیماری نتیجه انسداد یا قطع چی (CHI) است. چی به بدن شما انرژی درمانی می بخشد. طب سوزنی به دنبال رفع این انسدادها و بازگشت جریان انرژی شما به حالت تعادل است.

طب سوزنی برای درمان صدها شرایط و علائم استفاده می شود، از جمله:

تحقیقات درباره طب سوزنی

طب سوزنی برای درمان انواع مختلف درد استفاده می شود. آن چه در تحقیقات به دست آمده به شرح زیر است:

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که طب سوزنی می تواند در کوتاه مدت باعث رهایی از کمردرد شود. اگر طب سوزنی به تنهایی یا همراه با سایر درمان ها مانند داروها یا فیزیوتراپی استفاده شود در درمان کمر درد مؤثر است.

درد ناشی از آرتروز زانو علت اصلی ناتوانی در بزرگسالان است. بررسی در سال 2010 نشان داد که طب سوزنی یک درمان مؤثر برای درد زانو و علائم فیزیکی آرتروز است.

بر اساس یک مطالعه در سال 2015، طب سوزنی می تواند درد گردن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هنگامی که طب سوزنی با تکنیک های دیگر برای کاهش فشار بر گردن و کاهش تنش عضلانی استفاده می شود، تسکین علائم در مقایسه با مراقبت های سنتی قابل توجه بود.

بررسی سال 2012 درمورد مطالعات میگرن نشان داد که طب سوزنی حداقل به اندازه سایر درمان ها از جمله دارو، در تسکین علائم میگرن مؤثر است. همچنین دارای مزایایی نسبت به درمان های کلاسیک است از جمله: تأثیرات طولانی مدت، استفاده کمتر از داروها و عوارض جانبی کمتر.علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که درمان های منظم طب سوزنی ممکن است به افرادی که سابقه میگرن دارند کمک کند تا از بروز دوره های بعدی جلوگیری کنند.

محققان در مورد استفاده از طب سوزنی برای کاهش دردهای زایمان در هنگام زایمان دچار اختلاف نظر شده اند. برخی از مطالعات از نظر آماری کاهش قابل توجهی در تجربه درد نشان می دهد. دیگر تحقیقات اشاره می کنند که اندازه گیری اثر طب سوزنی در هنگام زایمان دشوار است.

با این حال، طب سوزنی همچنان مورد توجه بسیاری از مادرانی است که به دنبال گزینه های بدون دارو هستند.

گاهی از طب سوزنی برای درمان شرایطی غیر از درد جسمی استفاده می شود. هنوز تحقیقات در مورد طب سوزنی به عنوان یک درمان موثر برای ترک سیگار ایجاد نشده است. در مقایسه با درمان جایگزینی نیکوتین، طب سوزنی کمتر مؤثر بوده است.با این حال، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نباید طب سوزنی را به عنوان یک درمان بالقوه برای ترک سیگار رد کرد.

یک مطالعه استفاده از طب سوزنی و داروهای ضد افسردگی را برای کاهش علائم افسردگی مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان می دهد که دارو و طب سوزنی با هم ممکن است مؤثر باشند. همچنین به خوبی تحمل شده و عوارض کمی دارد.اما مرور مطالعات نمی تواند طب سوزنی را به عنوان یک درمان قابل اعتماد برای افسردگی اعلام کند.به طور کلی، سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را در درمان صدها بیماری و علائم موثر می داند.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض جانبی طب سوزنی

اگر توسط متخصص طب سوزنی آموزش دیده و مجاز انجام شود، عوارض جانبی و خطرات بسیار نادر است. با این حال گاهی اوقات ممکن است شخصی موارد زیر را تجربه کند:

سوزن خشک و طب سوزنی برای درمان آرتروز

هم طب سوزنی و هم سوزن خشک برای درمان آرتروز استفاده می شود. به طور خاص، تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی و سوزن خشک برای درمان زانو درد ناشی از بیماری آرتریت مفید است.

برای درمان آرتروز زانو و لگن، به تنهایی سوزن خشک غیر نقطه ماشه ای موثرتر از سوزن خشک سنتی است. یک بررسی در سال 2014 نشان داد که سوزن خشک در عضلات و بافت های اطراف نقطه درد، درد و حساسیت را بیشتر از سوزن زدن در نقطه درد کاهش می دهد.

این استراتژی سوزن خشک بیشتر شبیه طب سوزنی است. زیرا ناحیه بزرگ تری از ماهیچه ها و اعصاب را درمان می کند. سوزن خشک نقطه تحریک کننده کاملاً بر نقطه درد تمرکز می کند.

برای درمان سندروم گیرافتادگی شانه با توجه به شرایط بیمار ممکن است از روشهای متفاوتی استفاده شود. متخصصین طب فیزیکی سندروم گیرافتادگی شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می نماید. شما می توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟

دکتر امید هاشمی فرد [ متخصص قلب و عروق ]

برداشتن غده چربی

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

همه چیز درباره بیماری ماکولار آمیلویدوز

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

نکاتی برای داشتن موهای قوی تر و سالم تر

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

علل ورم پا و اندام تحتانی

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

زندگی یعنی تعامل با موضوعات ـ قسمت دوم

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط با سابقه خانوادگی

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

درمان آرنج تنیس بازان

دکتر طناز احدی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت