شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

لاغری و کاهش وزن با رژیم غذایی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بدن ما برای ماهیچه سازی، آب شدن چربی ها، عملکرد بهتر و پیشگیری از بیماری ها به یک رژیم غذایی برای لاغری شکم و کل بدن نیاز دارد. بدون مواد غذایی مناسب، بدن بیشتر در خطر بیماری ها، عفونت ها و آسیب ها قرار می گیرد. بالا رفتن آمار چاقی و بیماری های وابسته به آن مثل دیابت، سرطان، چربی خون، فشار خون، کبد چرب و سکته قلبی در جهان مثال خوبی برای نشان دادن تأثیر رژیم غذایی لاغری است. بهترین روش لاغری برای درمان چاقی و رسیدن به وزن ایده آل با داشتن یک برنامه رژیم غذایی مطمئن میسر می شود.

رژیم لاغری سالم، نوعی رژیم است که در عین کمک به کاهش وزن هیچ خطری برای بدن ایجاد نکند، سلامتی ما را حفظ کرده و یا حتی ارتقاء دهد. چنین رژیمی حتماً روی دریافت مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز بدن تأکید دارد و ما را از مصرف آنها منع نمی کند. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نباید به معنای حذف برخی مواد غذایی باشد. چنین رژیمی حتماً باید تمام گروه های مختلف مواد غذایی را شامل شود و به ما کمک کند به صورت آهسته و پیوسته وزن کم کنیم.

اساساً هنگامی شما وزن کم می کنید که مقدار کالری و انرژی که بدن شما در طول روز می سوزاند بیشتر از مقدار کالری ورودی به بدن شما باشد. نکته قابل توجه در رژیم لاغری این است که شما نباید به هیچ وجه وعده های غذایی خود را حذف کنید به نقل از NHS حذف وعده های غذایی ضروری به مراتب پرخطرتر از چاقی می باشد و شما را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهد. حالا که با این مقوله کاملاً آشنا شدید وقت آن است تا انواع رژیم لاغری را به شما معرفی کنیم.

انواع رژیم لاغری

روش هرکدام از رژیم ها برای لاغری متفاوت است. آنها بر اساس کاهش کربوهیدرات، چربی و یا تحرک زیاد کار می کنند.

  1. رژیم کانادایی
  2. رژیم دانمارکی
  3. رژیم متابولیک
  4. رژیم کتوژنیک
  5. رژیم وگان
  6. رژیم مدیترانه ای
  7. رژیم پالئو
  8. رژیم اتکینز

رژیم کانادایی

رژیم غذایی کانادایی یک رژیم لاغری سریع رایگان می باشد که برنامه ای پر فشار و سخت برای کاهش وزن سریع می باشد.رژیم کانادایی بیشتر بر پایه مصرف پروتئین می باشد و غلات و حبوبات در آن حذف می شوند. دوره رژیم لاغری کانادایی 13 روزه و یا دو هفته ای می باشد و در آن بدن دچار شوک شدیدی شده و با قحطی مواجه می شود. ادعاها بر این است که رژیم کانادایی 15 روزه در طول 15 روز باعث کاهش وزن از 5 تا 12 کیلوگرم است. با این حال این رژیم منبع علمی مناسبی ندارد و توسط اکثر پزشکان توصیه نمی شود. تخم مرغ، پوست بدون چربی، سبزی های و قهوه موادی است که در این رژیم مجاز می باشد؛ اما غذاهایی که در رژیم لاغری سریع کانادایی ممنوع است عبارت است از: قندها، غلات، سیب زمینی و میوه.

رژیم غذایی لاغری

ضعف اساسی رژیم غذایی کانادایی قحطی است که بدن دچار آن می شود به طوری که مواد مغذی لازم و ضروری مورد نیاز بدن در آن حذف می شود. نکته قابل توجه این است که کالری مصرفی روزانه برای آقایان حدود 2400 و خانم ها 2000 می باشد درحالی که رژیم کانادایی روزانه 600 کالری را برای شما در نظر دارد.

رژیم لاغری دانمارکی

این رژیم لاغری همانطور که از اسم آن مشخص است، اولین بار در بیمارستانی در کپنهاگن دانمارک ارائه شد و هدف آن لاغری سریع برای کسانی بود که نیاز به عمل جراحی داشتند و این چاقی مانع آن می شد. رژیم دانمارکی باعث کاهش شدید وزن می شود و به تبعات آن عوارض زیادی هم دارند. ادعاها بر این است که رژیم لاغری 10 کیلو را می شود با روش دانمارکی به دست آورد. در این برنامه غذایی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، اسفناج و قهوه از مؤلفه های این رژیم می باشد.

رژیم لاغری دانمارکی همانند رژیم کانادایی با میزان کالری 600 در روز همراه است. در کل رژیم های لاغری سریع در کوتاه مدت اصلاً توصیه نمی شود؛ چراکه عوارض جبران ناپذیری برجای می گذارد و پوست، مو، کلیه و دیگر اعضای بدن را آسیب می زند. کمبود انرژی، استرس، سردرد شدید، حالت تهوع و گرفتگی عضلات از عوارض برنامه لاغری سریع مثل رژیم دانمارکی است.

رژیم لاغری متابولیک

رژیم متابولیک به نوعی رژیم لاغری یک ماهه می باشد و در آن در بازه زمانی یک ماهه حدود 9 تا 10 کیلوگرم کاهش وزن اتفاق می افتد. رژیم لاغری متابولیک نیز همانند سایر برنامه های غذایی موافقان و مخالفان خود را دارد. این رژیم بر پایه مصرف غذاهای گفته شده در زمان مشخص است و همینطور تحرک و ورزش در آن قرار دارد. غذاهایی رژیمی برای کاهش وزن در روش متابولیک با شاخص گلوکزی بالا و کربوهیدرات در دستور این رژیم لاغری می باشد و همچنین منع مصرف پروتئین و کالاهای پر چربی از الزامات آن می باشد. رژیم لاغری 10 کیلو متابولیک مصرف غذاهای غیر ارگانیک را رد می کند و کالری سوزی زیاد با ورزش را در برنامه خود دارد. در واقع این برنامه یک رژیم لاغری سریع شکم می باشد. رژیم لاغری 10 کیلو که بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد رژیم متابولیک است.

رژیم لاغری کتوژنیک

رژیم کتوژنیک با کربوهیدات پایین و چربی بالا همراه است و معتقد است این برنامه باعث کاهش وزن می شود. رژیم کتوژنیک لاغری مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهد و مصرف چربی را جایگزین می کند.کاهش کربوهیدرات بدن را در حالت متابولیک به نام کتوزیس قرار می دهد. وقتی بدن در این حالت قرار می گیرد چربی را برای دریافت انرژی می سوزاند و چربی ها در کبد به کتون ها تبدیل می شود که انرژی را برای مغز فراهم می کند. رژیم غذای کتوژنیک با کاهش سطح قند خون و انسولین همراه است و سطح کتون ها را بالا می برد که برای سلامتی بسیار مفید است. بهترین رژیم غذایی دیابتی ها رژیم کتو می باشد. چنانچه تحقیقات نشان داده است که تقریباً 60% از بیماران دیابتی بعد از گذراندن رژیم کتو داروهای خود را قطع کردند. رژیم کتوژنیک برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است؛ اما چون پروتئین در برنامه غذایی آن نمی باشد برای بدنسازان که نیاز به عضله سازی دارند اصلاً مناسب نیست. رژیم لاغری کتو باعث کاهش چربی خون و کاهش وزن می شود.

رژیم وگان

رژیم وگان یا رژیم سبزیجات به نوعی گیاه خواری می باشد. در این برنامه غذایی شما باید مصرف گوشت و محصولات حیوانی را از برنامه غذایی خود حذف کنید به نوعی که محصولات مشتق شده از آن نیز ممنوع می شود.رژیم وگان باعث لاغری نیز می شود و برای بیماران دیابتی و قلبی مناسب است؛ اما نکته قابل توجه درباره گیاهخواری این است که گیاهخواری مطلق کاملاً نادرست است. جدا از مواد مغذی که گوشت دارد و ممکن است با منابع گیاهی آن را جبران کنید در گوشت ماده ای است که برای بدن ضروری می باشد.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم لاغری مدیترانه ای با مصرف روغن زیتون، حبوبات، غلات، میوه و سبزی ها همراه است. همچنین مصرف گوشت ماهی و لبنیات و همینطور گوشت قرمز به میزان کم در آن قرار دارد. رژیم مدیترانه ای بر اساس سبک تغذیه ای مردم اسپانیا، ایتالیا، یونان و مراکش الهام گرفته است.کاهش کلسترول، فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان و آلزایمر از فواید رژیم مدیترانه ای می باشد.کاهش وزن در این رژیم غذایی اتفاق می افتد؛ اما آنچنان چشمگیر نیست. برنامه غذایی مدیترانه ای بیشتر برای سلامت بدن بسیار مفید است و در قیاس با کسانی که رژیم غذایی ندارند باعث کاهش وزن می شود.

بهترین رژیم لاغری دنیا بر اساس سلامتی و سالم زیستن همین رژیم غذایی مدیترانه ای است که با استفاده از فرهنگ غذایی غنی سطح کلسترول و چربی خون را به پایین ترین حد می رساند.

رژیم لاغری پالئو

رژیم پالئو که به عنوان رژیم پارینه سنگی هم شناخته می شود بر اساس زندگی انسان های غارنشین می باشد. رژیم پالئو (hunterfarmer) که با نام شکارچی-کشاورز هم شناخته می شود شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میوه، سبزی های، آجیل ها و دانه ها می شود که از طریق شکار و گردآوری به دست می آید. رژیم پالئو بر این اساس است که می گوید بدن امروزی ما با رژیم های غذایی مدرن سازگاری ندارد و آنچه باعث بروز بیماری های قلبی، دیابت و چاقی می شود همین تغییر در سبک تغذیه ای ما می باشد. میوه، سبزی ها، گوشت بدون چربی، آجیل ها و ماهی از اساسی ترین منابع برای تغذیه در این رژیم غذایی می باشد.

رژیم غذایی پالئو مصرف مواد غذایی زیر را ممنوع می داند:

کاهش چربی خون، کلسترول و کاهش فشار خون و کاهش وزن از نتایج به دست آمده در رژیم پالئو می باشد. در برنامه غذایی پالئو ماهی و سبزیجات حرف اول را می زنند

رژیم لاغری اتکینز

رژیم اتکینز بر به عنوان رژیم (low carb) یا کم کربوهیدرات است و در آن مصرف چربی و پروتئین مانعی ندارد و مصرف کربوهیدرات را بسیار کم می کند و با کاهش مصرف کربوهیدرات کاهش وزن انجام می شود. رژیم دکتر اتکینز در سال 1972 و توسط همین شخص ابداع شد. مصرف کم کربوهیدرات در این رژیم باعث کاهش اشتها شده و فرد میلی به غذا خوردن و مصرف کالری ندارد و در نتیجه کاهش وزن اتفاق می افتد. رژیم لاغری با تخم مرغ در این برنامه غذایی به سبب امگا 3 بالای تخم مرغ می باشد. همینطور مصرف میوه و قهوه در این رژیم، روال می باشد.

رژیم لاغری با آب در برنامه غذایی اتکینز به این خاطر است که می گوید به جای هر نوشیدنی که می خواهید بنوشید آب بخورید.کاهش قند خون، فشار خون و کلسترل و لاغری و کاهش وزن از نتایج برنامه غذایی اتکینز است.

افراد منع از رژیم غذایی

عوارض تغذیه پرکالری و چرب

اگر بدن در یک نوبت غذایی با حجم گسترده ای از غذاهای پرکالری و پر چرب روبرو شود برای هضم و گوارش متحمل سختی هایی می شود و چنانچه برای بلند مدت این کار صورت بگیرد، به مشکلات و عوارضی دچار می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

  1. افزایش کلسترول خون
  2. سخت شدن دیواره های قلبی
  3. بیماری های قند
  4. فشار خون بالا
  5. سکته مغزی
  6. سرطان معده
  7. پوکی استخوان
  8. و از همه مهم تر چاقی و افزایش وزن

پرخوری علاوه بر مشکلات جسمی که برای فرد درست می کند، از لحاظ روانی و اجتماعی نیز عوارض جدی را به دنبال دارد. مشکلات جدی مانند عصبانیت، تند خویی، عدم تمرکز حواس و نداشتن اعتماد به نفس در جامعه از نشانه های پرخوری است.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی بارداری هفته های چهارم تا هشتم

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

انواع بیماری ها و عفونت های قارچی پوست

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ضررهای شکر بر سلامت مغز

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

آیا جای جوش از بین می رود؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

عدم تقارن صورت و درمان با تزریق ژل

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ماندگاری عوارض و کاربرد انواع مزوژل

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

بررسی کاربردهای پی آر پی آرتروز زانو

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رطوبت پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

نقش آسپارتات در ورزشکاران ( قسمت ۲ )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت