دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی

بیماری گال چیست ؛ چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.doctormodaresi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ تلفن مطب : 36703885 - 031

بیماری گال یک بیماری پوستی است که توسط حشره ای به نام هیره خارشی (Sarcoptes scabiei) ایجاد می شود. اگر تحت درمان قرار نگیرید، این کنه های بسیار ریز که تنها با میکروسکوپ می توان آ نها را دید می توانند ماه ها بر روی پوست شما زندگی کنند. آنها روی پوست تولید مثل می کنند و سپس در آن فرو می روند و تخم گذاری می کنند. این مسئله باعث ایجاد بثورات خارش دار و قرمز روی پوست می شود. اگرچه گال یک بیماری بسیار مسری است و به راحتی از طریق تماس مستقیم پوست می تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود؛ اما یک بیماری آمیزشی نیست. آلودگی به این حشرات می تواند از طریق لباس یا ملحفه های آلوده نیز اتفاق بیفتد و لزوماً نیازی به تماس جنسی نیست. اگرچه بیماری گال می تواند آزاردهنده باشد؛ اما معمولاً با درمان از بین می رود. درمان این بیماری، اغلب شامل داروهایی است که این حشرات و تخم های آن را از بین می برند. تشخیص گزش گال و بثورات قرمز متفاوت آن می تواند به شما کمک کند که سریع تر تحت درمان قرار بگیرید.

درمان بیماری های پوستی، جوانسازی، تزریق ژل، بوتاکس و چربی، کاشت مو وابرو ، ریش و سبیل، همچنین لیزر موهای زائد از جمله اقداماتی است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه میگردد. شما میتوانید از طریق شماره تماس 36703885 - 031 از کلیه خدمات این مرکز مطلع گردید.

دلایل ابتلا به بیماری گال

این بیماری از هجوم کنه های هشت پای کوچکی اتفاق می افتد که برای شما قابل دیدن نیستند؛ اما اثرات نامطلوبی بر روی پوست ایجاد می کنند. این حشرات برای زندگی و تغذیه، پوست را سوراخ کرده و نوع ماده آنها در آنجا تخم گذاری می کند. ظهور لکه های قرمز خارش دار، در واقع واکنش بدن شما به هجوم این حشرات است. این حشرات با تماس مستقیم بین افراد جابجا می شوند؛ اما تماس پوستی تنها راه انتقال نیست بلکه آنها می توانند از طریق مبلمان، لباس ها و ملحفه ها نیز جابجا شوند. وسایل و مکان هایی که افراد در آنها با یکدیگر در تماس نزدیک هستند نیز می تواند وسیله انتقال این انگل باشند. خارش شدید پوستی ناشی از بیماری گال ممکن است باعث آسیب پوستی و بروز عفونت های باکتریایی مثل زرد زخم شود. زرد زخم نوعی عفونت سطحی پوست است که در بیشتر موارد توسط باکتری استافیلوکوکی یا باکتری استرپتوکوکی به وجود می آید.

بیماری گال چیست؟

علائم بیماری گال

پس از قرار گرفتن در معرض انگل این بیماری، ممکن است علائم گال تا 6 هفته پس از بروز بیماری به طول انجامد. این علائم معمولاً در افرادی که قبلاً نیز به این بیماری مبتلا شده اند، سریع تر بروز پیدا می کند. علائم گال شامل لکه های پوستی و خارش شدید است که شب ها شدت می یابد. به دلیل خارش شدید لکه، خاراندن مداوم آنها ممکن است منجر به ایجاد زخم و عفونت در آن ناحیه گردد. در این صورت تجویز آنتی بیوتیک ها مورد نیاز خواهد بود.

علائم گال در کودکان با سن بالاتر و بزرگسالان، معمولاً در مچ دست ها، آرنج، زیر بغل، نوک پستان، آلت تناسلی، کمر، باسن و میان انگشتان پدیدار می شود. در نوزادان، افراد مسن یا دچار ضعف در سیستم ایمنی این نشانه ها ممکن است در سر، صورت، گردن، دست ها و کف پاها نیز دیده شود. راش های پوستی شامل گزش، ورم یا برجستگی کوچک، زیر پوست است. گاهی رد سوراخ های کنه نیز بر روی پوست قابل رؤیت است که به شکل خطوط بی رنگ کوچک دیده می شوند.

انواع بیماری گال

فقط یک نوع کنه وجود دارد که باعث آلودگی به گال می شود و به آن هیره خارشی گفته می شود. با این حال، این کنه ها می توانند چندین نوع آلودگی ایجاد کنند که در ادامه با این انواع آشنا می شوید.

  1. گال معمولی: این نوع شایع ترین نوع بیماری گال است و باعث خارش دست، مچ دست و سایر نقاط مشترک می شود. با این حال، پوست سر یا صورت را آلوده نمی کند.
  2. گال گره ای: این نوع گال ممکن است به صورت خارش دار، برآمدگی ها یا برجستگی هایی به خصوص در نواحی تناسلی، زیر بغل یا کشاله ران ایجاد شود. بیماری گال در ناحیه تناسلی می تواند باعث خارش شدید ناحیه تناسلی همراه با برجستگی های ریز و جوش مانند بر روی آلت تناسلی و بیضه ها شود.
  3. گال نروژی: برخی از افراد مبتلا به گال ممکن است به نوع دیگری از گال هم مبتلا شوند که به آن گال نروژی یا گال پوسته دار گفته می شود. این نوع گال نسبت به انواع دیگر، شدیدتر و بسیار مسری است. افرادی که دارای گال نروژی هستند، بر روی بدنشان، پوسته ضخیمی از پوست ایجاد می شود که در این پوسته هزاران کنه و تخم کنه وجود دارد. در اغلب کسانی که به این نوع گال مبتلا می شوند، پوسته های گسترده، خاکستری و ضخیم مشاهده می شود که این پوسته ها در اثر لمس، تکه تکه می شوند.

گال پوسته دار معمولاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مشاهده می شود، ازجمله، افراد مبتلا به HIV یا ایدز، افرادی که از استروئیدها یا داروهای خاص استفاده می کنند یا افرادی که تحت شیمی درمانی هستند. کنه های گال می توانند به راحتی بر سیستم ایمنی بدن غلبه کنند و با سرعت بیشتری تکثیر پیدا کنند. گال نروژی به همان روش گسترش گال معمولی، گسترش می یابد.

موارد مستعد ابتلا به بیماری گال

تشخیص بیماری گال

گال همراه با حساسیت های پوستی و خارش های شدید و بی وقفه به ویژه در طول شب است. برای تشخیص این بیماری، پزشکان با آزمایش هایی به وجود انگل روی پوست پی می برند. با پوشاندن پوست با لایه ای از روغن ها معدنی و برداشتن لایه ای نازک از روی پوست، امکان معاینه ی پوست از نظر وجود انگل ها، تخم انگل ها و سایر ذرات ریز بیماری زا وجود خواهد داشت. این فرایند معاینه دشوار است و کشف تونل هایی که انگل ها روی پوست ایجاد می کنند و تمییز دادن آنها از خراشیدگی ها کمی سخت است، بنابراین گاهی اوقات، معاینه تعداد ۱۵ تونل یا حتی بیشتر فقط منجر به کشف یکی دو انگل یا تخم انگل می شود.

اغلب برای تشخیص گال نیازی به آزمایش برداشتن لایه ای از پوست، مشابه آنچه گفته شد، نیست. این موضوع برای زمانی صادق است که نشانه های جسمانی گال به وضوح دیده بشود. در مواردی هم که تشخیص سخت و دشوار است، از آزمایش هایی نظیر واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) استفاده می شود. استفاده از این آزمایش چندان رایج نیست. این تکنیک ابزاری آسان برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری ها و مطالعه ی عملکرد بخشی خاص از DNA استفاده می شود. روش دیگر شناسایی و تشخیص بیماری گال هم نمونه برداری از پوست است. این کار زمانی انجام می گیرد که پزشک به سایر مشکلات پوستی مشکوک باشد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری گال

برای پیشگیری از آلوده شدن به این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد، از روش های زیر استفاده کنید:

درمان گال

هر شخصی که بیماری گال در او تشخیص داده شود یا در نزدیکی فردی مبتلا قرار داشته باشد، نیاز به درمان خواهد داشت. گال ها بدون درمان، پوست فرد را ترک نخواهند کرد. درمان این بیماری پوستی شامل درمان های دارویی یا خوراکی می شود؛ اما در بیشتر موارد با درمان های پوستی می توان گال را از بین برد.

یکی از رایج ترین روش های درمان پماد پرمترین است. طول درمان بیماری گال با استفاده از این پماد باید حدود 7 الی 15 شب است. در این مدت زمان باید پاد را در محل تحت درمان مالیده و صبح روز بعد بشویید. استفاده از این پماد برای سنین بالای 5 ماه تأیید شده است.

کرم یا لوسیون لیندان یکی از جایگزین های پماد پرمترین است. استفاده از این پماد به کسانی که دارای پوست های حساس و تحریک پذیر، بیماری های زمینه ای یا بیماری های پوستی هستند توصیه نمی شود. همچنین به دلیل عوارض آن استفاده از کرم و لوسیون های لیندان به افراد مسن، خانم های باردار، مادران شیرده، کودکان زیر 3 سال و افراد مبتلا به زخم های باز توصیه نمی شود.

اغلب توصیه می شود از داروهای بیماری گال در شب استفاده شود؛ زیرا گال ها در شب بیشتر فعال هستند. برخی دیگر از درمان های گال به شرح زیر می باشد:

همچنین احتمال دارد که پزشک شما با تجویز داروهای زیر سعی در کاهش و تسکین علائم آزاردهنده گال داشته باشد:

علاوه بر درمان های فوق لازم است که بیماران مبتلا به بیماری گال و اطرافیان آنها نکات زیر را نیز رعایت فرمایند:

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

عوارض بیماری گال

خاراندن شدید پوست می تواند باعث خراشیده شدن آن شود که در نتیجه می تواند منجر به ایجاد عفونت های باکتریایی پوستی، مانند زرد زخم گردد. زرد زخم یک عفونت سطحی در پوست بوده که معمولاً توسط باکتری استاف (استافیلوکوک) یا در بعضی موارد باکتری استرپ (استرپتوکوک) به وجود می آید.

نوع وخیمی از بیماری گال، با نام گال پوسته دار وجود دارد که برای افراد زیر بسیار خطرناک است:

کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان، با توجه به نوع پوست و میزان فراگیری کک و مک و لک برروی پوست، می تواند ارائه دهنده بهترین روش درمان کک و مک که لیزر است؛ برای شما باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فیزیوتراپی ریه در منزل به چه دلیل انجام میشود؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

عوارض و پیشگیری از پوکی استخوان

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اثر تغذیه بر سلامت چشم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

کمبود کارنتین

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

پروستات

دکتر محمد رضا قرائتی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

بیماری آلوپسی چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبت از اگزما در کودکان

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

افتادگی دریچه میترال

دکتر فریدون آشنایی [ فوق تخصص بيماريهای قلب اطفال ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت