دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان دیسک کمر با کایروپراکتیک

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

در ستون فقرات انسان، مهره ها، دیسک های بین مهره ای، مفاصل بین مهره ها، لیگامان ها، تاندون ها، عروق و اعصاب و… همگی با نظم بسیار شگرف و دقیقی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و توانمندی ایستایی انسان را فراهم می آورند. هرگونه بهم خوردگی این نظم ولو در حد خیلی کم موجب بروز اختلالاتی از جمله درد می گردد. یکی از این اختلالات، بیماری است که اصطلاحاً به آن دیسک کمر گفته می شود و در اثر فتق دیسک کمر یا بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای به وجود می آید. خوشبختانه می توان با استفاده از روش های درمانی غیر جراحی مانند درمان دستی (کاپروپراکتیک) بیماری دیسک کمر را درمان کرد و تا حدود زیادی، علائم آزار دهنده ی آن را کاهش داد

کایروپراکتیک دیسک کمر که به آن درمان دستی نیز می گویند، زیر شاخه ای از درمان های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است. كار اصلي اين تخصص تطبيق و تنظيم مفاصل و كاهش فشارهای عصبي به خصوص ستون فقرات است كه برای از بین بردن بيماری و ناراحتي هايی مانند ديسک كمر و درد عصب سياتيک و دردهای عصبي كاربرد دارد. کایروپراکتیک نوعی تخصص اولیه پزشکی است که به تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات عصبی عضلانی می پردازد و در واقع، علم شناخت مفاصل و به ویژه ستون مهره ها و هنر تنظیم و تطبیق آنها به منظور پیشگیری و درمان، آن هم بدون استفاده از دارو و اعمال جراحی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

متخصصان کایروپراکتیک (کایرو پراکتورها) از حرکات آرام دست های خود و یا دستگاه های مخصوص تنظیم کننده، برای دستکاری های تخصصی مهره ها استفاده می کنند تا از این طریق به هدف کایروپراکتیک، یعنی قرار دادن دستگاه اسکلتی به شکل منظم (ردیف) دست یابند و در نتیجه، بدن بتواند مشکلات خود را بهبود بخشد و دستگاه عصبی به طور صحیح عمل نماید. تحقیقات بسیار زیادی در زمینه اهمیت ورزش در تسکین کمردردهای شدید و مزمن، تقویت عضلات کمر، جلوگیری از ایجاد کمردرد و بهبود کیفیت زندگی انجام شده است. طبق این تحقیقات قدرت عضلات شکمی هم در جلوگیری از کمردرد مؤثر است. ورزش های کایروپرکتیک، باعث بهبود عملکرد گوارشی، تقویت عضلات و بهبود جریان خون می شوند.

بسیاری از مطالعات بیانگر این نتایج هستند که درمان های دستی که معمولاً توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می شوند، برای درمان کمردرد موثر بوده و همچنین برای درمان دیسک کمر، رادیکولوپاتی و گردن درد مفید است. شما می توانید برای انجام کایروپراکتیک یا درمان های دستی ، به کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.خود، مشاوره بگیرد.

کاربرد کایروپرکتیک دیسک کمر

روش انجام کایروپراکتیک دیسک کمر

زمانی که شما برای درمان مشکلات مخصوص به خود مراجعه می کنید، موارد زیر از شما خواسته می شود:

بعد از انجام معاینات مربوطه، پزشک کایروپراکتیک، مشکل شما را تشخیص داده و از روش درمانی مناسبی برای برطرف کردن این مشکلات استفاده می کند. علاوه بر این، گزینه های درمانی مربوط به مشکل و هرگونه مزایا و خطراتی که ممکن هست در طول درمان برای بیمار ایجاد شود را هم به خوبی توضیح می دهد و در نهایت با رضایت بیمار، درمان آغاز می شود. یکی از متداول ترین روش های درمانی که توسط کایروپراکتر مورد استفاده قرار می گیرد، حرکت دست یا دستکاری ستون فقرات یا سایر مفاصل هست که به منظور تنظیم و اصلاح آن انجام می گیرد. در این فرآیند پزشک از دست های خود برای اعمال نیروی کنترل شده بر روی مفاصل و قسمت های مختلف بدن بیمار که دچار درد و مشکل شده استفاده می کند و طیف وسیعی از حرکات را برای بهبود وضعیت و تنظیم مفاصل مورد استفاده قرار می دهد. با این عمل، حرکت طبیعی مفاصل بازیابی شده و عملکرد آن بهبود پیدا می کند.

درمان دیسک کمر با کایروپراکتیک

روش های مورد استفاده در کایروپرکتیک

برخی از روشهای درمانی مورد استفاده در کایروپرکتیک کمر و گردن عبارتند از:

  1. گرما و سرما درمانی: متخصص کایروپرکتیک از درمانهای سرد و گرم برای تسکین کمردرد استفاده می کند. کیسه یخ به مدت 10 تا 15 دقیق برای بی حس کردن کمر استفاده شده و سپس از پدهای گرمایی، پوشش و پک حرارتی یا بطری آب داغ برای بهبود جریان خون در ناحیه مورد نظر و افزایش سرعت درمان استفاده می شود.
  2. ورزش های تقویتی و کششی: متخصصی کایروپرکتیت از برنامه درمانی شامل حرکتهای کششی و تقویتی کمر استفاده می کند.
  3. ماساژ: برای بهبود جریان خون، کاهش ورم و التهاب ناشی از کمردرد و افزایش سرعت بهبودی از ماساژ بافت های نرم استفاده می شود.
  4. برنامه رژیم غذایی: بسیار از متخصصین کایروپرکتیک رژیم غذایی را برای تسکین کمردرد پیشنهاد کرده و امکان دارد استفاده از مکمل های غذایی پس از درمان دستی ستون فقرات را توصیه کنند.
  5. اولتراسوند: در این روش درمانی، امواج صوتی باعث ایجاد حرارت در بافتهای نرم و مفاصل می شوند. میکروماساژ ایجاد شده توسط اولتراسوند نه تنها باعث کاهش کمردرد، سفتی، خشکی و اسپاسم می شود بلکه جریان خون را افزایش داده و روند بهبود را تسریع می کند.
  6. دیاترمی: در این نوع درمان امواج کوتاه الکترومغناطیس از بافت های نرم عبور کرده و حرارت را به بافت های عمیق تر می رساند. دیاترمی عضلات و بافت های پیوندی را شل و ریلکس کرده، اسپاسم عضلانی را کاهش داده و با افزایش جریان خون باعث افزایش سرعت بهبود می شود. با استفاده از این روش در کایروپرکتیک ناحیه مورد نظر به شکل دلپذیری گرم خواهد شد.
  7. هیدروتراپی (آب درمانی): این روش با استفاده از آب و تغییر دمای آن و فشار ناشی از حمام آب گرم، جکوزی و سونا بر عکس العمل بدن به محرک سرد و گرم تمرکز می کند. در کایروپرکتیک از هیدروتراپی برای کاهش حساسیت کمردرد بوسیله محرک سرد جهت بی حس کردن کمر و محرک گرم برای بهبود جریان خون و تسکین سریعتر استفاده می شود.
  8. تحریک الکتریکی عضلات: در طول این درمان کایروپرکتیک، الکترودهایی بر روی پوست نصب شده و پالس های الکتریکی خفیفی به مناطق مختلف بدن با هدف کاهش ورم، کاهش اسپاسم عضلانی و تسکین کمردرد فرستاده می شوند.
  9. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS): متداول ترین روش تحریک الکتریکی بوده و شامل الکترودهایی است که در قسمت دردناک نصب شده و بیمار توانایی کنترل شدت تحریک الکتریکی را دارد. تحقیقات نشان داده که این روش انتقال سیگنال های درد را در اعصاب مسدود کرده و همچنین باعث آزاد شدن اندورفین می شود که یک ضددرد و مسکن طبیعی است.
  10. ابزار انقباض ماهیچه: در این روش بیمار به روی زمین دراز کشیده و تعدادی غلتک پشت بدن حرکت می کنند و باعث کشش و ماساژ عضلات پشت بدن می شوند. کایروپرکتیک از ابزار انقباض دیگری هم برای کشش ستون فقرات، رفع فشردگی دیسک های ستون مهره و کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی (رفع فشار ستون فقرات بدون جراحی) استفاده می کند.
  11. اشعه مادون قرمز: در کایروپرکتیک از یک دوربین حرارتی برای ایجاد تصاویر رنگی نشان دهنده جریان خون در پشت بدن استفاده می شود. برای مثال تصاویر قرمز نشان دهنده مقدار زیاد اشعه مادون قرمز و جریان خون بیشتر در پشت بدن هستند. از این روش برای تشخیص و تمایز تغییرات حرارتی طبیعی و تغییرات غیرطبیعی و همچنین ارزیابی عارضه های دیگری که باعث کمردرد می شوند استفاده می شود.
  12. لیزردرمانی سرد: به کمک این روش درمانی، ذرات انرژی لیزری پس از نفوذ به سطح پوست، بوسیله گیرنده های غشا سلولی جذب می شوند. سلول ها و بافت ها این انرژی خفیف را به انرژی بیوشیمیایی تبدیل کرده که باعث کاهش ورم و کمردرد و التهاب شده و جریان خون را بهبود می بخشد.
  13. ارگونومی: در طی درمان، متخصص کایروپرکتیک ایجاد تغییرات محیطی را در منزل یا محل کار توصیه می کند. موفقیت یا عدم موفقیت درمان می تواند مستقیماً با تغییرات ارگونومی و شغلی یا فعالیت های تفریحی نامناسب مرتبط باشد.
  14. تثبیت لگنی: چنانچه پاها کوتاه و بلند باشند، کف پاها صاف بوده یا در استخوان مچ پا ناپایداری وجود داشته باشد، بایستی برای پای کوتاه در کفش، کفی طبی استفاده شود یا از محافظ قوس کف پا برای حفظ پایداری لگن استفاده می کند.
  15. آموزش به بیمار: متخصص کایروپرکتیک در زمینه تغییرات در نحوه زندگی، رژیم غذایی و برنامه های مراقبتی به فرد مبتلا به کمردرد آموزش خواهد داد.

این روش های درمانی با توجه وضعیت بیمار و آسیب ایجاد شده استفاده می شوند.

آمادگی قبل از کایروپراکتیک دیسک کمر

لازم است که متخصص کایروپراکتیک در مورد تاریخچه پزشکی بیمار از جمله داروهای فعلی که بیمار مصرف می کند، تاریخچه آسیب ها و ضربات وارد شده به ستون فقرات، سابقه جراحی بیمار و... به خوبی مطلع باشد. برای اینکه مراحل درمانی انجام شود نیاز به آمادگی خاصی نیست. در این وضعیت فرد تنها باید روی تخت دراز بکشد تا روند درمانی اعمال شود.

ورزشهای کایروپراکتیک

انواع مختلف ورزش برای بیمارانی که تحت مداوای کایروپرکتیک کمر قرار می گیرند وجود دارد. می توان تمرینات را به دو دسته خم شدن (فلکشن) و و باز شدن (اکستنشن) تقسیم کرد تا مشخص شود کدام دسته ورزشی برای بیماران مناسب است. برای مثال:

تعداد جلسات کایروپراکتیک

طول درمان بستگي به چندين عامل دارد. از جمله سن، ژنتيك، جنسيت، حاد و يا مزمن بودن، وجود فشارهاي روحي و جسمي، درصد آسيب ديدگي به بافت مورد نظر و شرايط كاري كه تمام اين عوامل تعيين كننده زمان بهبودي و درمان هستند.

کاندید نامناسب کایروپراکتیک دیسک کمر

این روش درمانی جایگزین، برای همه افراد روشی ایمن نمی تواند باشد. برخی از افراد به هیچ وجه نباید این روش را برای درمان انتخاب کنند و اغلب متخصصین در این زمینه در رابطه با ممنوعیت ها از آنها جویا می شوند. از جمله افرادی که باید از این روش برای درمان پرهیز کنند شامل موارد زیر است:

توصیه می شود بیمارانی که در گذشته به سرطان مبتلا بوده اند، پیش از هرگونه اقدامی با پزشک خود مشورت نمایند.

عوارض کایروپراکتیک دیسک کمر

اکثر عوارض جانبی کایروپراکتیک نسبتاً خوش خیم بوده و شامل خستگی و درد مداوم، حاصل از آسیب های قلبی و سردرد درمان شده، می شوند؛ اما برخی از عوارض جانبی جدی تر هستند و موارد فوق دیسک بین مهره ای و فشرده سازی اعصاب در ستون فقرات پایین را در بر میگیرند.

احتمال دارد که این عوارض منجر به درد، انسداد شریان مهره ای، ضعف و مشکلات روده و سکته مغزی شوند. با این حال، کایروپراکتیک میتواند عوارض جانبی خفیف تا متوسط و یا عوارض جدی یا کشنده، در موارد نادر، نیز داشته باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

هزینه هر جلسه کایروپراکتیک دیسک کمر

هزینه این نوع درمان بستگی به توانایی و مهارت پزشک در انجام درمان دستی دارد. به علاوه تعداد جلسات درمانی موردنیاز بسته به وسعت و تعداد محل های مورد نظر و همچنین شدت درد و بیماری متفاوت خواهد بود که این موضوع نیز بر هزینه درمان تأثیرگذار است.

تزریق اپیدورال که شامل تزریق مستقیم بی حسی موضعی و داروی استروئیدی به فضای اپیدورال نخاع و ریشه های عصبی است؛ توسط دکتر سلمان فلاح در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی انجام می شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه از پیری پوست اطراف چشم پیشگیری کنیم؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

کرایو تراپی ( سرما درمانی ) چیست ؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

۱۴ راه کاهش درد دنبالچه هنگام بارداری

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

ریزش موی سکه ای

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

روشهای از بین بردن موهای زائد

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تاثیر دستگاه RF برای لاغری چقدر است ؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

مدیریت درد با طب فیزیکی چگونه است؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آسم و تغذیه

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت