دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]آدرس وب سایت : www.drshekarchizadeh.ir
آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین تلفن مطب : 36622101 - 031

استخوان ها (مهره ها) که ستون فقرات را در کمر شما تشکیل می دهند توسط دیسک های کوچک اسفنجی محافظت می شوند. وقتی این دیسک ها سالم باشند، به عنوان کمک فنر عمل می کنند و ستون فقرات را منعطف نگه می دارند؛ اما زمانی که دیسک آسیب ببیند، ممکن است دچار برآمدگی یا پارگی شود. به این دیسک، دیسک برآمده یا فتق گفته می شود. همچنین ممکن است لغزش یا پارگی دیسک نیز نامیده شود. فتق دیسک در هر قسمت از ستون فقرات می تواند اتفاق بیفتد؛ اما بیشتر در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) ایجاد می شود. برخی از آنها در گردن (ستون فقرات گردنی) و به ندرت در قسمت فوقانی پشت (ستون فقرات سینه) رخ می دهد. سیاتیک در واقع یک عصب است که ممکن است تحت فشار قرار گیرد و تحریک شود مانند یک دیسک برآمده که در ستون فقرات کمر به سمت خارج فشار می آورد و سپس عصب سیاتیک را تحریک یا فشرده می کند. هنگامی که دیسک شکسته یا فتق می شود می تواند با نشت بر روی عصب سیاتیک باعث ایجاد سیاتیک می شود. یکی از مهمترین تفاوت های بین دیسک کمر و درد سیاتیک این است که سیاتیک را می توان در زمان نسبتاً کوتاهی درمان کرد. در مقابل، بیرون زدگی دیسک به مراقبت بیشتری نیاز داشته و می تواند نشان دهنده وجود یک عارضه دائمی باشد. بیرون زدگی دیسک ، اگر درمان نشود، تأثیرات منفی بسیار شدیدتری بر کیفیت زندگی بیمار خواهد داشت. در عین حال، این دو عارضه را به راحتی می توان با یکدیگر اشتباه گرفت. بدون ابزارهای تشخیصی، تعیین اینکه بیمار به کدام یک از این عارضه ها مبتلا شده کار دشواری است. گاهی اوقات هم بیرون زدگی دیسک می تواند محرک درد سیاتیک شود؛ اما عکس آن هرگز اتفاق نمی افتد. پروتکل ها و گزینه های درمانی بسیاری برای کمک به رفع هر دو عارضه وجود دارد.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می برده اند بی انجامد.

علل دیسک کمر

دو دلیل اصلی برای ایجاد دیسک کمر وجود دارد:

علائم دیسک کمر

هنگامی که فتق دیسک به ریشه های عصبی فشار وارد می کند، می تواند باعث ایجاد درد، بی حسی و ضعف در ناحیه بدن در جایی شود که عصب در آن حرکت می کند. فتق دیسک در قسمت تحتانی کمر می تواند باعث درد و بی حسی در باسن و پایین پا شود. به این بیماری سیاتیک گفته می شود که شایع ترین علامت فتق دیسک کمر است. اگر دیسک دچار برآمدگی شده اما به عصب فشار نمی آورد، ممکن است فقط احساس کمردرد داشته باشید یا هیچ دردی نداشته باشید. اگر ضعف یا بی حسی در هر دو پا به همراه از بین رفتن کنترل مثانه یا روده دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه بیماری نادر اما جدی به نام سندرم نشانگان دم اسب باشد.

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم

عوامل خطر دیسک کمر

برخی عوامل خطر وجود دارند که نمی توانید از آنها جلوگیری کنید مانند پیر شدن، مرد بودن و سابقه آسیب در کمر. با این حال، برخی عوامل خطر نیز وجود دارند که می توانید از آنها پیشگیری کنید:

تشخیص دیسک کمر و سیاتیک

یک تشخیص در نتیجه یک شرح حال دقیق و ارزیابی فیزیکی و همچنین سایر آزمایش های تشخیصی انجام می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. ام آر آی
  2. الکترومیوگرافی / تست سرعت هدایت عصبی (EMG / NCV)
  3. سی تی اسکن
  4. دیسکوگرافی تحریک
  5. میلوگرام
  6. تزریق تشخیصی ستون فقرات

علل سیاتیک

در برخی موارد، سیاتیک در دوران بارداری یا در اثر آسیب های شدید مانند داشتن تصادف سنگین به وجود می آید. به طور کلی سیاتیک، توسط چندین بیماری مختلف پزشکی، به وجود می آید. از جمله:

علائم سیاتیک

  1. درد متوسط تا شدید در ناحیه کمر، باسن و پایین پا.
  2. بی حسی یا ضعف در کمر، باسن یا پا.
  3. دردی که با حرکت بدتر می شود.
  4. ناتوانی در حرکت
  5. احساس سوزن سوزن شدن در ساق پا، انگشتان پا یا پا.
  6. از دست دادن کنترل روده و مثانه

درمان دیسک کمر و سیاتیک

اگر تردید دارید که دچار درد سیاتیک شده اید یا بیرون زدگی دیسک، طول مدت و نوع علائمتان را به پزشکتان اطلاع دهید. پزشک تاریخچه بیماریتان را بررسی کرده و از شما یک معاینه فیزیکی به عمل می آورد. بعد از انجام مراقبت های محافظه کارانه مناسب، آزمایش های ام آرآی و عکس های رادیولوژی می توانند تأیید کنند که ریشه یک عصب کمری فشرده شده است یا خیر.

درمان های محافظه کارانه که با هدف کاهش درد انجام می گیرند عبارتند از:

پزشک یا فیزیوتراپیست شما روش صحیح خم شدن و بلند کردن اجسام را به شما آموزش خواهند داد تا از وخیم تر شدن عارضه تان جلوگیری شود.

درمان درد سیاتیک معمولاً نیازمند جراحی نیست. در واقع، جراحی تنها برای درصد ناچیزی از بیماران ضروری است. ممکن است پزشک توصیه کند که در فعالیت های فیزیکی تغییراتی ایجاد کنید. این تغییرات می تواند شامل اجتناب از بعضی فعالیت های تفریحی و کاری باشد.

گاهی اوقات برای تسکین درد کمر استفاده از بریس های خاصی تجویز می شود. دوره های کوتاهی از استراحت در بستر معمولاً می تواند به تسکین دردهای حاد کمک کند و برای همین، به ندرت به استراحت مطلق در بستر نیاز پیدا می شود.

یک برنامه منسجم توان بخشی فیزیکی به تسکین درد و التهاب، بهبود قابلیت حرکت و قدرت کمک می کند، همچنین کمک می کند تا فعالیت های روزمره تان را راحت تر انجام دهید. معمولاً ترکیبی از فیزیوتراپی، آب درمانی و پیلا تس بالینی توصیه می شود. غالباً برای تسکین درد یک سری حالت های قرارگیری بدن، حرکات و تمرینات تجویز می شوند. برای انعطاف پذیری عضلات همسترینگ و همچنین برای بهبود قدرت و هماهنگی عضلات کمری و شکمی تمریناتی تجویز می شود (تمرینات ثبات مرکزی).

داروها نقش مهمی در کنترل درد، تسکین اسپاسم های عضلانی و کمک به بازیابی یک الگوی طبیعی خواب ایفا می کنند. مصرف طولانی مدت داروها می بایست تحت نظر پزشک انجام شود تا از بروز مشکلاتی مثل مقاومت در برابر داروها و اعتیاد به آنها جلوگیری شود.

تزریق اپیدورال استروئید عبارت است از عملی بر روی ستون فقرات که در آن یک استروئید و معمولاً یک داروی بی حسی به منطقه ای از ستون فقرات به نام فضای اپیدروال تزریق می شود. عصب ها، مایع نخاعی و نخاع همگی در درون یک کیسه غشایی به نام دورا قرار دارند. تزریق به بیرون از این غشاء انجام می شود. این تزریق برای کاهش التهاب ریشه های عصبی یا دیسک های بین مهره ای مفید است. کاهش التهاب می تواند باعث کاهش درد سرچشمه گرفته از این ساختارها شود.

جراحی تنها زمانی ضروری می شود که سایر گزینه های درمانی نتوانند دردتان را در یک سطح منطقی نگه دارند و دیگر اینکه بیماری زمینه ای شما برای جراحی مناسب باشد. جراحی می بایست هرگونه ناپایداری مکانیکی و مشکلات فشردگی عصب را درمان کند. این جراحی ها معمولاً با استفاده از میکرودیسککتومی (سوراخ کلید) انجام می شوند. پزشک بر اساس طول مدت و شدت علائم تشخیص می دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی هستید یا خیر. اگر عارضه باعث سندرم دم اسبی شده باشد (که شامل علائمی مثل نقص عملکرد مثانه، بی اختیاری ادرار یا بی حسی شدید در ناحیه کفل است)، در این صورت باید فوراً تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

درمان جراحی برای درد سیاتیک، «جراحی رفع فشار از ستون فقرات» است. در این جراحی، هدف برداشتن هرگونه بیرون زدگی دیسک یا استونزی ( تنگی کانال ) است که بر عصب کمری درگیر فشار می آورد تا به این ترتیب پادرد و علائم بی حسی و ضعف مرتبط با آن تسکین یابند. بسته به اینکه کدام ریشه های عصبی درگیر شده باشند، چند نوع جراحی رفع فشار وجود دارد که عبارتند از:

در کل، بیش از 90 درصد از بیماران جراحی های سیاتیک نتایج موفقیت آمیزی کسب می کنند.

درد دنبالچه عارضه رایجی است که اغلب به دلیل نشستن های طولانی و نادرست، گریبان گیر افراد می شود. درد دنبالچه معمولا در هر سنی دیده می شود و برای رفع آن نیاز به اقدامات درمانی است. بسیاری از روشهای درمان این عارضه غیر جراحی بوده ولی در صورت عدم پاسخ دهی مناسب این روشها، ممکن است متخصص جراحی مغز و اعصاب توصیه به انجام جراحی داشته باشد که جراحی دنبالچه با لیزر یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای عمل است.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انسفالیت مغزی چیست؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

بوتاکس اولی ها بدانند

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کلاژن چه فوایدی برای پوست دارد؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

مزایا و معایب فیلر زیر چشم

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

درمان نرمی کشکک با ورزش

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

مقابله با ترکهای پوستی در بانوان

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

امگا سه و تاثیر آن بر روی سلامت پوست و مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

نقش ویتامین سی در بدن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت