دکتر علی نقره کار - متخصص درد

مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

بالشتک های الاستیک که استخوان های در ستون فقرات (مهره ها) را جدا از یکدیگر نگه می دارند، دیسک نامیده می شوند. این دیسک ها دارای مرکز نرم و نمای بیرونی سفت هستند. دیسک ها باید در تراز با مهره ها قرار بگیرند؛ اما گاهی اوقات این دیسک ها از تراز طبیعی خود خارج می شوند و مرکز نرم از قسمت بیرونی دیسک خارج می شود. این اتفاق فتق دیسک نامیده می شود و گاهی نیز به نام های لغزش دیسک یا پارگی دیسک نیز شناخته می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دیسک کمر در برخی از افراد علائمی ندارد و دردناک نیست؛ اما برای برخی دیگر می تواند بسیار دردناک یا تحریک کننده باشد؛ زیرا پارگی دیسک می تواند اعصاب اطراف را تحریک کند و باعث ایجاد درد یا حتی ضعف یا بی حسی در بازو یا پا شود. دیسکوژل و لیزر از روش های درمانی دیسک گردن است.دیسکوژل برای تسکین درد برای بیمارانی که دارای دیسک کمر برآمده هستند و درمان های پزشکی و فیزیوتراپی برای آنها مؤثر نبوده اند، مورد استفاده قرار می گیرد.

تزریق دیسکوژل منافذ قسمت های آسیب دیده را می بندد و از خارج شدن مواد التهابی بر ستون فقرات جلوگیری می کند. در روش عمل دیسک کمر با لیزر، برای حذف بافت اطراف نخاع و اعصاب در ستون فقرات، از لیزر استفاده می شود. برخلاف سایر روش های جراحی دیسک کمر، این روش جراحی ممکن است تنها برای بیمارانی با شرایط خاص، مانند افرادی که درد آنها ناشی از وارد آمدن فشار بر اعصاب است، مناسب باشد. عمل دیسک کمر با لیزر ، نسبت به سایر روش های جراحی دیسک کمر، روش کم تهاجمی تری است؛ اما در این روش نیز همانند سایر روش ها باید یک برش جراحی ایجاد شود که نسبت به سایر روش ها بسیار کوچکتر است.

با توجه با نتایج مطالعات به نظر می رسد که میزان اثربخشی دو روش تفاوت چندانی باهم ندارد. میزان آسیبی که دیسکوژل به دیسک وارد میکند اندکی کمتر و عوارض آن نیز کمتر است. اینکه بیمار کاندید دیسکوژل یا لیزر است به ویژگی های بالینی بیمار و تغییرات دیسک بستگی دارد و تیم درمانی در نهایت تصمیم میگیرد که کدام روش را انتخاب کند.

علل دیسک کمر

دیسک کمر در بیشتر موارد نتیجه پیر شدن و ساییدگی دیسک ها است. به این حالت دژنراسیون دیسک گفته می شود. با افزایش سن، مایعات درون دیسک های ستون فقرات به تدریج از بین می روند و دیسک ها را مستعد پارگی یا شکنندگی می کنند. اگر هنگام بلند کردن اجسام سنگین مراقب نباشید و به جای پاهایتان، فشار را به کمرتان وارد کنید ممکن است دچار دیسک کمر شوید. پیچ خوردن و چرخاندن کمر در هنگام بلند کردن اجسام نیز ممکن است باعث پارگی دیسک شود. در موارد نادر دیسک کمر نتیجه آسیب به ناحیه پشت، مانند افتادن یا ضربه خوردن است. افرادی که اضافه وزن دارند، افرادی که شغل آنها نیاز به فعالیت فیزیکی زیادی دارد، و افرادی که به طور ژنتیکی مستعد ایجاد فتق در دیسک های ستون فقرات خود هستند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیسک کمر قرار دارند.

علائم دیسک کمر

از آنجا که همه موارد دیسک کمر باعث ایجاد علائم نمی شوند، ممکن است برخی از افراد دچار فتق دیسک شده باشند و از آن خبر نداشته باشند، مگر اینکه در آزمایش های تصویربرداری ستون فقرات مشخص شود؛ اما در بیشتر موارد، دیسک کمر دردناک یا ناراحت کننده است. دیسک کمر می تواند در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) یا در گردن (ستون فقرات گردنی) ایجاد شود، اگرچه به طور معمول در ستون فقرات کمر اتفاق می افتد. شایع ترین علائم دیسک کمر عبارتند از:

  1. درد بازو یا پا. اگر فتق دیسک در گردن شما باشد ممکن است در بازوها یا شانه های خود احساس درد کنید. اگر در قسمت تحتانی کمر باشد ممکن است درد را در باسن، ران، ساق یا پایین پا احساس کنید. درد می تواند با حرکت یا حتی سرفه یا عطسه به بازو یا پا سرایت کند.
  2. بی حسی یا سوزن سوزن شدن. از آنجا که پارگی دیسک می تواند به اعصاب اطراف فشار وارد کند، معمولاً در ناحیه ای از بدن که اعصاب آن از این ناحیه منشأ می گیرد دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن می شوید.
  3. ضعف. اعصاب ستون فقرات به کلیه سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم عضلانی خدمت می کند. عضلاتی که توسط اعصاب تحت تأثیر فتق دیسک قرار دارند ممکن است ضعیف شوند و بلند کردن وسایل یا حتی راه رفتن برای شما دشوار شود.

مزایای دیسکوژل

مزایای عمل دیسکوژل برای درمان مشکلات مرتبط با فتق دیسک بین مهره ای شامل موارد زیر می باشد:

دیسکوژل چگونه عمل می کند؟

در فرآیند تزریق دیسکوژل گردن به موضع دیسک، نیازی به بیهوشی بیمار نمی باشد و این اتفاق در اتاق عمل و از طریق بی حسی موضعی انجام می شود. تزریق دیسکوژل حتماً باید تحت مانیتورینگ فلوروسکوپی صورت گیرد و لازم است بدانید که علت وجود تنگستن در ترکیب دیسکوژل به دلیل ضرورت نیاز به علنی شدن و نمایش ژل در تصویر برداری با فلوروسکوپ می باشد.

مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر

اقدامات قبل از تزریق دیسکوژل

  1. در صورت باردار بودن یا اگر مشکوک به بارداری هستید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  2. بهتر است چند ساعت قبل از عمل یک وعده غذایی سبک بخورید. اگر دیابتی وابسته به انسولین هستید، قبل از انجام این روش، الگوی غذایی طبیعی خود را تغییر ندهید.
  3. با پزشک خود در مورد ادامه مصرف تمام داروهای معمول و روزانه (مانند قرص فشارخون و داروهای دیابتی) قبل یا در روز عمل صحبت کنید.

مراقبت های بعد از تزریق دیسکوژل

مراقبت های بعد از تزریق دیسکوژل بسیار ساده است. نشستن طولانی و رانندگی در یک هفته اول تزریق توصیه نمیشود. پس از یک هفته به آرامی بیمار فعالیت های خود را افزایش دهد و اگر شغل وی سنگین نیست به کار برگردد. درصورتی که بیمار فعالیت بدنی سنگین دارد باید ۳ تا ۶ هفته برای بازگشت به شغل خود صبر کند. پس از چند هفته در صورت لزوم ورزش درمانی و حرکات اصلاحی برای بیمار تجویز می شود. در طول هفته اول بعد از تزریق استفاده از کمربند طبی به بیمار توصیه میشود تا در صورت نشستن و ایستادن استفاده کند.

عوارض تزریق ژل دیسک کمر

تمام اقدامات جراحی و تزریقی بر روی دیسک مانند تزریق دیسکوژل عوارضی دارند که عبارتند از:

  1. عفونت خود دیسک که امروزه با تجویز آنتی بیوتیک و استریل کردن محل تزریق به حداقل رسیده است؛ اما همچنان در موارد بسیار نادری دیده می شود.
  2. آسیب به ساختارهای اطراف دیسک مانند عروق و ریشه های کمری و گردنی.

خوشبختانه عوارض ناشی از تزریق دیسکوژل کمتر از جراحی است و بسیار نادر است.

هزینه تزریق دیسکوژل دیسک کمر

به طور دقیق نمی توان هزینه تزریق دیسکوژل را بیان کرد. میزان هزینه تزریق با توجه به شدت وخامت، میزان دوز تزریقی، قیمت مواد، دستمزد پزشک و هزینه بیمارستان بستگی دارد. ضمن اینکه با توجه به نوسانات بازار ارز و متاثر بودن قیمت دیسکوژل از این تغییرات، نمیتوان هزینه را قبل از انجام، بطور دقیق محاسبه کرد.

مزایای لیزر دیسک کمر

  1. عمل به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد.
  2. عدم نیاز به بیهوشی
  3. این عمل سبب کاهش فوری درد و علائم مربوطه به دیسک کمر می شود.
  4. خطرات احتمالی ناشی از انجام این عمل در مقایسه با جراحی های باز کمتر می باشد.
  5. عدم وجود زخم و بخیه پس از انجام عمل
  6. این روش درمانی، غیر تهاجمی است در نتیجه بافت ها کمتر دچار آسیب دیدگی می شوند.
  7. در این روش هیچ استخوانی به منظور آزادسازی دیسک دچار آسیب نمی شود؛ چرا که این جراحی نیازی به عمل باز و استفاده از ابزارهای جراحی ندارد.
  8. این جراحی سبب ایجاد اسکار یا فیبروز اپیدورالی در نخاع نمی شود.
  9. برگشت سریع به فعالیت های روزانه پس از انجام عمل

نحوه درمان دیسک کمر با لیزر

درمان دیسک کمر با جراحی لیزری، تحت بی حسی موضعی انجام می شود؛ یعنی پوست و بافت های اطراف محل جراحی، نسبت به درد حساسیت خود را از دست می دهند. همچنین ممکن است از داروهای آرام بخش در طول جراحی استفاده شود. در این روش، از لیزر برای از بین بردن عامل فشار بر اعصاب استفاده می شود. یک پروب جراحی حاوی لیزر با کمک گرفتن از روش های تصویربرداری، به محل درگیر هدایت شده و سپس از تابش اشعه لیزر برای کاهش فشار بر اعصاب استفاده می شود.

مراقبتهای قبل از لیزر دیسک کمر

تیم جراحی دستورالعمل های دقیقتری را در مورد آنچه در روزها و ساعات قبل از عمل باید انجام دهید به شما ارائه می دهد. توصیه می شود پیش از هر عمل جراحی فعالیت های روزانه معمولتان را انجام دهید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سیگار نکشید تا بهبودی مطلوب و آرامی تجربه کنید. ممکن است برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد یا تداخل با بیهوشی در طول عمل جراحی، مصرف برخی داروها را متوقف کنید. همیشه در مورد همه نسخه ها، داروهای بدون نسخه و مکمل هایی که برای ایمنی خود مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مراقبت بعد از لیزر دیسک کمر

بیمار می تواند فقط با یک بانداژ کوچک از جای خود بلند شده و به خانه خود باز گردد. در این زمان لازم است بعد از درمان برای 24 ساعت در رختخواب استراحت کنید. در ادامه حرکت رو بهبودی بیمار آغاز شده و بیمار می تواند فعالیت های عادی خود را از سر گیرد. اکثر افراد با گذشت 5 روز از انجام عمل درمان کمر درد با لیزر می توانند به محل کار خود باز گردند.

عوارض لیزر دیسک کمر

از عوارض احتمالی این روش جراحی می توان به آسیب دیدن بافت های اطراف اشاره کرد؛ چراکه استفاده از لیزر می تواند سبب ایجاد گرما شود. این گرما می تواند به اعصاب، استخوان ها و غضروف های اطراف آسیب وارد کند.
این روش به علت ورود سوزن در فضای دیسکی می تواند سبب ایجاد عفونت شود؛ به همین دلیل معمولاً پیش از عمل برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می شود.

هزینه درمان کمر درد با لیزر

هزینه درمان کمر درد با لیزر که یک جلسه است؛ نیز مانند دیسکوژل به عواملی بستگی دارد که مهارت و تخصص پزشک در انجام آن یکی از مهمترین ها است. با این وجود لیزر دیسک کمر نسبت به تزریق دیسکوژل هزینه ای معادل نصف دارد و با قیمت کمتری انجام میشود.

برای مشاهده فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

علائم آسیب دیدگی ستون فقرات

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

رژیم غذایی در درمان یبوست

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان آرنج تنیس بازان

دکتر طناز احدی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

روش های درمان بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی - قسمت دوم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

جدیدترین روش های جوانسازی پوست

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

راه درمان بدبینی به همسر

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

تبخال

دکتر کاملیا فرمند [ دندانپزشک عمومی ]

روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت