دکتر فاطمه عندلیب - متخصص پوست و مو

اهمیت مراقبتهای صحیح پس از تزریق چربی

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drandalib.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم تلفن مطب : 36260819 - 031

تزریق چربی یکی از روش های کم تهاجم زیبایی و جوانسازی پوست است. به همین دلیل کسانی که به دنبال تزریق چربی می روند دوره نقاهت کوتاه مدتی را تجربه کرده و عوارض جانبی به وجود آمده در آنها بسیار کم خواهد بود. البته این موضوع در صورتی صادق است که بیماران تمامی نکات مراقبتی لازم و توصیه های گفته شده توسط پزشک خود را جدی بگیرد. پس تمامی افرادی که تصمیم خود را برای انجام تزریق چربی گرفته اند باید توجه داشته باشند تا در کنار اهمیتی که به انتخاب پزشک و کلینیک معتبر می دهند از رعایت نکات مراقبتی غافل نشوند. از جمله عوارض جانبی و خطراتی که افراد در صورت عدم رعایت مراقبت های لازم بعد از تزریق چربی با آنها روبرو خواهد شد می توان به بروز عفونت، تورم و خونریزی، احساس درد شدید، طولانی شدن دوره نقاهت و موارد بسیاری دیگر از این قبیل اشاره کرد. اهمیت مراقبت بعد از تزریق چربی به قدری زیاد است که اگر تمامی مراحل انجام کار به درستی و توسط تیم درمانی قوی انجام شود نمی توان بدون توجه به توصیه های پزشک انتظار رسیدن به نتیجه ایده آل و مطلوب را داشت.

تزریق چربی یکی از مؤثرترین و ماندگارترین روش های جوانسازی و جبران حجم از دست رفته چربی پوست است. تزریق چربی در اصفهان توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست مو و لیزر با کمترین عوارض و بهترین نتایج انجام می شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد تزریق چربی

به طور کلی کاربرد تزریق چربی به شرح زیر است:

مزایای تزریق چربی

بدون شک آنچه باعث شده تزریق چربی به یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها در بین سایر روش های موجود جوانسازی و زیبایی تبدیل شود نکات مثبت قابل توجه آن است. از جمله مهم ترین نکات مثبت این روش عبارتند از:

نحوه تزریق چربی

تزریق چربی به صورت در تمامی کلینیک های زیبایی توسط پزشک انجام می شود و پروسه انجام آن در حالت کلی شامل سه مرحله حساس و مهم است:

استخراج چربی از نواحی مختلف بدن

شروع کار با تصمیم گیری در مورد ناحیه ای که قرار است چربی ها از آنجا استخراج شوند انجام می شود. معمولاً از نواحی بدن که چربی های اضافی در آنجا انباشته شده استفاده می کنند؛ به همین دلیل یکی از رایج ترین گزینه ها خارج کردن چربی از شکم و تزریق آن به صورت است. علاوه بر آن می توان از چربی بخش های دیگر بدن مثل ران و باسن نیز بهره برد. به این صورت که ناحیه مورد نظر بدن بیحس شده و سپس توسط مکنده مخصوصی حجم مورد نیاز چربی استخراج می شود.

آماده سازی چربی استخراج شده

بعد از استخراج، حجم مورد نیاز چربی نوبت به آماده سازی آن برای تزریق می رسد. در این مرحله چربی ها را در ظرف های مخصوصی ریخته و درون سانتریفیوژ قرار می دهند تا عملیات خالص سازی انجام گیرد و مواد اضافه مانند خون، سلول های چربی معیوب و سایر مایعات از چربی جدا می شوند.

تزریق چربی به ناحیه مورد نظر

آخرین مرحله از کار تزریق چربی به این صورت است که چربی های خالص سازی شده درون سرنگ های مخصوصی ریخته می شود. سپس پزشک با تکیه بر مهارت و تجربه خود آنها را در مناطقی که از قبل بیحس و استریل شده تزریق می کند.

اهمیت مراقبتهای صحیح پس از تزریق چربی

اقدامات قبل از تزریق چربی

برای اینکه بیمار یک تزریق چربی ایده آل و بی دردسری را تجربه کند بهتر است تا به تمامی توصیه ها پزشک قبل و بعد از آن توجه ویژه ای داشته باشد. چند مورد از مهم ترین اقدامات قبل از تزریق چربی به صورت در زیر آورده شده است:

مراقبتهای پس از تزریق چربی

همان طور که گفته شد رعایت نکات مراقبتی در دوران نقاهت پس از تزریق چربی از اهمیت بسیار بالایی به منظور دستیابی سریع به نتایج مثبت و جلوگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی برخوردار است. از جمله مهم ترین و اصلی ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه شستن صورت بعد از تزریق چربی

به طور کلی توصیه می شود تا بیست و چهار ساعت پس از تزریق چربی به صورت، از حمام استفاده نکنید و صورت خود را نیز نشویید. پس از گذشت بیست و چهار ساعت کامل می توانید با آب ولرم حمام کنید. توجه کنید که نباید فشاری به ناحیه تزریق شده وارد شود و هنگام شستشوی صورت خود، از ماساژ دادن آن ناحیه بپرهیزید. در هفته های ابتدایی پس از تزریق چربی، سعی کنید از حمام کردن طولانی با آب خیلی سرد یا آب خیلی گرم اجتناب کنید.

علت خارش صورت بعد از تزریق چربی

وجود عوارض خارش پوست بعد از جراحی تزریق چربی به این دلیل است که هر اعصاب حسی که در حین جراحی کشیده شده یا کبود شده است، اغلب سیگنال های درد سطح پایینی را منتشر می کند که شما با شروع بهبودی آنها را به عنوان خارش تفسیر می کنید. با این حال، شما تصویر می کنید که برش ها در حال تیره شدن و خارش هستند. پس از تزریق چربی به بدن یک یا دو هفته ممکن است در محل تزریق دچار خارش شوید که طبیعی می باشد و به هیچ وجه نباید محل تزریق را بخارانید. بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید تا از آنتی هیستامینی که تجویز می کند جهت رفع خارش استفاده نمایید.

برای کاهش ورم صورت بعد از تزریق چربی چه کنیم؟

مدت زمان ورم بعد از تزریق چربی به صورت و بدن در وهله اول به مهارت پزشک و تجربه وی در شناخت پتانسیل هر نوع پوست برای تحمل مقدار خاصی از چربی دارد. اگر چربی بیش از حد تزریق شود، علاوه بر کبودی های گسترده، هم شدت تورم بسیار بیشتر است و هم زمان بیشتری برای کاهش ورم بعد از تزریق چربی به صورت و بدن لازم خواهد بود. به طور معمول کاهش تورم بعد از تزریق چربی بسته به حجم تزریق و بدن هر فرد، بین 6 الی 15 روز زمان نیاز دارد و معمولاً کم پیش می آید که این ورم ها بیش از 2 هفته باقی بمانند.

از آنجا که مواد پرکننده پوست توسط تزریق زیر پوست منتقل می شوند، تورم برای تقریباً تمام داوطلبان تزریق چربی به صورت به وجود می آید؛ اما بسته به محل تزریق و حساسیت پوست بیمار، شدت آن در هر شخص نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود. به منظور کاهش ورم بعد از تزريق چربی و یا کنترل آن، موارد زیر را رعایت کنید تا کمتر دچار اذیت و ناراحتی پس از تزریق چربی شوید:

  1. مایعات زیادی بنوشید: هیدراته نگه داشتن بدن یکی از اصلی ترین راه هایی است که افراد می توانند به کمک آن میزان تورم و گاهی التهاب را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند؛ زیرا آب، عواملی که موجب تورم شده اند را ترغیب می کند تا با سرعت بیشتری از بدن خارج شوند.
  2. به هیچ عنوان منطقه تزریق را فشار ندهید یا آن را دستکاری نکنید: بعد از اینکه انتقال چربی را به پایان رساند، به مدت 5 الی 10 روز باید از فشار دادن یا درستکاری کردن محل تزریق جلوگیری کنید؛ زیرا این امر باعث می شود چربی ها در زیر پوست حرکت کند و در یک مکان ناخواسته مستقر و ثابت شود.
  3. تا 24 ساعت سیگار ممنوع: از کشیدن سیگار و یا قرارگیری در معرض دود آن تا حداقل 24 ساعت پرهیز کنید.
  4. استفاده از یخ: یکی دیگر از روش های درمان ورم استفاده از یخ در مناطق تحت درمان است. اگر بعد از چند ساعت یا چند روز متوجه تورم در ناحیه تحت درمان شدید، یخ می تواند به کاهش آن کمک کند.
  5. نمک کمتر مصرف کنید: نمک به این دلیل که آب بدن شما را کاهش می دهد، بهتر است نقش کم رنگتری را در رژیم غذایی داشته باشد.
  6. از ورزش کردن اجتناب کنید: افزایش ضربان قلب باعث افزایش میزان ورم می شود؛ بنابراین حدود 12 الی 24 ساعت پس از تزریق، از انجام فعالیت های ورزشی خودداری کنند. با این کار تورم را به کمترین حد ممکن خواهید رساند.
  7. از پوشیدن کلاه خودداری کنید: این توصیه برای خانم ها و آقایانی است که دوست دارند کلاه بپوشند و روش انتقال چربی به صورت را نیز انتخاب نموده اند. ما به این افراد توصیه می کنیم که تا چند روز بعد از تزریق چربی به صورتشان از کلاه معمولی، کلاه ایمنی ساختمان و یا کلاه ایمنی موتور سیکلت استفاده نکنند؛ زیرا فشار ناشی از کلاه باعث می شود که چربی به سمت قسمت های دیگر صورت حرکت کند. این حرکات منجر به تورم نقاط دیگر و حصول نتایج غیر دلخواه می شود که مسلماً منجر به نارضایتی از نتیجه خواهد شد.
  8. از رفتن به مناطق گرم خودداری کنید: سعی کنید به مدت چند روز هم که شده به مکان های خیلی گرم مانند جکوزی، سونا، حمام آفتاب، سولاریوم و… نروید.
  9. مصرف خودسرانه هر نوع دارو ممنوع: حتماً قبل از مصرف هر نوع دارویی (مخصوصاً داروهای رقیق کننده خون)، مانند ایبوبروفن و آسپرین با پزشک خود مشورت کنید.

آنتی بیوتیک بعد از تزریق چربی

برای جلوگیری از بروز عفونت، نیاز است زیر نظر پزشک برای مدت چند روز از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

بعد از تزریق چربی به صورت چه بخوریم؟

رژیم غذایی بعد از تزریق چربی به این دلیل اهمیت دارد که اگر فرد دچار کاهش وزن شود اولین جایی که کاهش وزن بر روی آن تأثیر خواهد گذاشت، سلول های چربی است؛ بنابراین در صورتی که پس از انجام این عمل متحمل کاهش وزن شوید، سلول های چربی تزریق شده از بین رفته و دیگر ظاهر اولیه را نخواهند داشت. پس رژیم غذایی فرد مراجعه کننده باید به گونه ای باشد که علاوه بر استفاده از مواد مغذی لازم و پرهیز از مواد مضر، مانع از حذف سلول های چربی شود. در ضمن این رژیم غذایی باید عادت های ناسالم فرد را پس از عمل زیبایی تزریق چربی کنار گذاشته و از افزایش وزن او جلوگیری کند.

  1. فرد باید از موادی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین های بدون چربی، کربوهیدرات های ساده و چربی های غیراشباع استفاده کرده و آنها در برنامه ی غذایی خود بگنجاند.
  2. مواد غذایی مانند آووکادو، ماهی قزل آلا، کره های بدون چربی، بادام، گردو، روغن زیتون و روغن نارگیل از جمله موادی هستند که پس از تزریق چربی می توانید از آنها استفاده نمایید.
  3. همچنین مواد فیبردار مانند کلم بروکلی، تمشک، سیب و حبوبات می توانند مؤثر باشد.
  4. خوردن چندین وعده ی غذایی کوچکتر در روز سبب می شود که فرد در طول روز سطح انرژی مناسبی داشته و بتواند به انجام فعالیت های روزانه بپردازد.
  5. پروتئین موجود در تخم مرغ، ماهی و مرغ به ترمیم بافت ها، ماهیچه ها و پوست کمک می کند.
  6. ویتامین D برای سلامتی استخوان و مغز و ویتامین های A و C نیز برای بهبودی سریع، ایده آل هستند. همه این ویتامین ها، مواد معدنی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات های انرژی زا می توانند فرد را در روند بهبودی پس از عمل کمک کنند.
  7. در ضمن مصرف مایعات نیز بسیار تأثیرگذار است و به فرد مراجعه کننده کمک می کند تا بتواند گرسنگی خود را در طول روز کنترل کرده و سوخت و ساز در بدن او حفظ گردد و همچنین مصرف نوشیدنی کافی به هیدراته نگهداشتن پوست و جوان ماندن آن کمک می کند و مصرف مایعات به هضم غذا کمک خواهد نمود.

کاندید نامناسب تزریق چربی

عوارض تزریق چربی

خوشبختانه عوارض جانبی قابل توجه این عمل بسیار ناشایع است. این عمل معمولاً بدون مشکل خاصی انجام می شود. بعضی از عوارض جانبی محتمل مختلف شامل موارد زیر هستند:

هزینه تزریق چربی

این قیمت ها برای هر بیمار بستگی به عوامل مختلف از جمله تعداد نواحی تحت درمان و مقدار چربی استخراج شده و تزریق شده مختلف دارد. عوامل مختلفی از جمله نوع بیحسی، تعداد تزریق، میزان چربی مورد نیاز و مراقبت های قبل و بعد از عمل در هزینه این روش زیبایی دخیل هستند.

شما می توانید برای درمان منافذ باز پوست ، از طریق تماس با کلینیک تخصصی پوست دکتر عندلیب در اصفهان اقدام فرمایید. شماره تلفن این مرکز : 36260819-031 می باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

با خشکی پوست دست چه کنیم؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

باورهای نادرست در مورد تغذیه با شیر مادر

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

نحوه انجام سونوگرافی کالر داپلر

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

تزریق فیلر برای حجیم سازی و فرم دهی به گونه ها

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

علت جوش های بدن و درمان آنها

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

درباره انواع فیلر بیشتر بدانید

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

نحوه ی صحیح شستشوی مو بعد از کاشت

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

هیدروسل و درمان آن با هیدروسلکتومی

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

انواع خال و روشهای برداشت

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت