دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

توضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرار

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

سندروم پای بی قرار یک بیماری شایع سیستم عصبی است که مقاومت شدیدی را برای حرکت دادن پاها ایجاد می کند. پزشکان آن را یک اختلال خواب می دانند؛ چراکه معمولاً در حالت استراحت اتفاق می افتد یا در این مواقع بدتر می شود. ممکن است هنگام نشستن های طولانی و یا هنگام دراز کشیدن و خوابیدن ایجاد شود. اگر این سندروم را به حال خود رها کنید و به موقع درمان نشود، احتمالاً با گذشت زمان بدتر شده و کمبود خواب ناشی از آن، مشکلات جدی تری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اختلال سندروم پاهای بی قرار متوسط تا شدید درمان نشده می تواند منجر به کاهش حدود ۲۰ درصدی بهره وری شود و احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را بالا ببرد. اگر علائم این سندروم خفیف باشد به محض اینکه درمان را شروع کنید، اغلب به راحتی می توانید آن را متوقف کنید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت سندرم پای بیقرار چیست؟

علت بی قراری پاها در این سندروم در بسیاری از موارد ناشناخته است. با این وجود مبتلایان در سنین کم تر از ۴۰ سال معمولاً زمینه ی ارثی و خانوادگی بیماری را دارند. دلیل بی قراری پا می تواند یکی از موارد زیر باشد:

سندرم پای بیقرار

علائم سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار یک اختلال نورولوژیک است که با پارستزی (احساسات ناخوشایندی) در برخی اندام (به خصوص پاها) آغاز می شود. فرد مبتلا برای تسکین این احساسات خودآگاه یا ناخودآگاه شروع به تکان دادن پا می کند که یک تسکین موقت ایجاد خواهد کرد. به ندرت این احساسات در دو طرف بدن رخ می دهد و گاهی تنها یک طرف بدن را درگیر می کند و ممکن است روی بازو یا قفسه سینه نیز دیده شود. شدت آن می تواند از ناراحتی خفیف تا تحریک شدید و حتی دردناک متغیر باشد.

این علائم معمولاً طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از بی حرکت ماندن پاها، مخصوصاً در شب آغاز می شود و گاهی خود فرد متوجه حرکت دادن پا و حتی علائم خود نمی شود. گاهی نیز به حدی شدید است که باعث بی خوابی فرد می شود. این علائم در اختلال اولیه، بسیار به کندی پیشرفت می کند. ممکن است سال ها از شروع آن گذشته باشد و فرد هنوز به طور منظم هیچ علامتی نداشته باشد؛ اما در اختلال ثانویه، شدت آن بسیار شدید است و سریع خود را نشان می دهد.

انواع سندرم پای بی قرار

سندرم پاهای بی قرار به دو دسته تقسیم می شود:

  1. سندروم پاهای بی قرار اولیه یا ایدیوپاتیک: علت ایجاد آن نامشخص است. ممکن است از کودکی یا بزرگ سالی آغاز شود؛ اما حتماً آغاز آن قبل از چهل سالگی خواهد بود. ممکن است علت ژنتیکی داشته باشد و متأسفانه مادام العمر است. علائم این نوع سندروم ابتدا خفیف بوده و با گذشت زمان شدیدتر خواهد شد.
  2. سندروم پاهای بی قرار ثانویه: علت سندروم ثانویه، یک بیماری دیگر مانند دیابت، کمبود آهن، نارسایی کلیوی، پارکینسون، بارداری و ... است. آغاز این سندروم پس از ۴۵ سالگی بوده و ربطی به وراثت و ژنتیک ندارد. علائم سندروم ثانویه ناگهانی آغاز می شود و شدت آن در طول زمان ثابت است.

تشخیص سندرم پای بیقرار

هیچ آزمایشی برای تشخیص RLS وجود ندارد؛ ولی معمولاً پزشکان از ۴ معیار اصلی برای تشخیص بیماری استفاده می کنند. این معیارها عبارت اند از:

  1. بیمار برای رهایی از درد و ناراحتی مجبور به تکان دادن پاها است.
  2. نیاز به تکان دادن پا در زمان استراحت بیشتر می شود.
  3. وقتی که درد و حس ناخوشایند با حرکت دادن پاها برطرف شد، تمایل به تکان دادن پاها به طور موقت وجود ندارد تا دوباره درد ایجاد شود.
  4. عصر و شب علائم بیماری مثل درد و احساس ناخوشایند تشدید می شود.

این ۴ مورد نشانه ای از وجود پاهای بی قرار است که در ادامه ممکن است بررسی نوار مغزی، ضربان قلب و تنفس در زمان خواب برای تشخیص دقیق تر انجام شود و بیمار از نظر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، کمبود آهن و نارسایی کلیه مورد ارزیابی قرار گیرد.

محرک های سندرم پای بی قرار

نشستن یا استراحت از علل اصلی علائم سندرم پای بی قرار هستند. علاوه بر این، برخی از ماده های غذایی می توانند علائم را بدتر کنند، از جمله:

آیا سندرم پای بیقرار خطرناک است؟

اگرچه سندرم پای بی قرار منجر به سایر بیماری های جدی نمی شود، علائم می توانند برای بیمار آزاردهنده تا ناتوان کننده باشند. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار به سختی می توانند بخوابند یا اینکه به علت شدت علائم از خواب بیدار می شوند. سندرم پای بی قرار شدید می تواند باعث اختلال قابل توجه در کیفیت زندگی شود و می تواند منجر به افسردگی شود.

بهترین دارو برای سندرم پای بیقرار

مصرف روزانه داروها معمولاً فقط برای افرادی که علائم سندرم پاهای بی قرار را حداقل سه شب در هفته دارند یا در غیر این صورت، به تشخیص پزشک برایشان لازم است توصیه می شود. داروهایی که برای درمان سندرم پاهای بی قرار اولیه استفاده می شوند، بیماری را درمان نمی کنند بلکه فقط علائم را تسکین می دهند. برای افرادی که علائم سندرم پاهای بی قرار گاهی رخ می دهد، مصرف داروهای تجویز شده فقط در صورت بروز علائم توصیه می شود. پزشک شما بهترین برنامه درمانی را با توجه به علائم و شرایط برای شما تجویز می کند. بهترین دارو جهت درمان این سندرم، داروهایی مانند روپیرینول، پرامیپیکسول، پری گابالین، گاباپنتین است که بسته به بیمار نوع دارو انتخاب می شود.

روشهای درمان سندرم پای بیقرار

درمان سندرم پای بی قرار ثانویه(RLS ناشی از یک مشکل پزشکی دیگر) شامل درمان بیماری اصلی است. درست است که برای سندرم پای بی قرار هیچ درمانی وجود ندارد؛ اما روش های درمانی می توانند به کنترل علائم کمک کنند تا زندگی با کیفیت تر و خواب بهتری داشته باشید. هرگونه بیماری زمینه ای مانند کم خونی، دیابت، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات کلیوی، بیماری تیروئید، واریس یا بیماری پارکینسون باید درمان شود. مکمل های غذایی برای اصلاح کمبود ویتامین یا مواد معدنی ممکن است توصیه شود. برای برخی از افراد، این روش های درمانی تمام مواردی است که برای بهبود علائم سندرم پای بی قرار لازم است.

درمان دارویی

  1. آگونیست های دوپامین: این داروها اغلب اولین داروهایی هستند که برای درمان سندرم پاهای بی قرار استفاده می شوند. این داروها از جمله پرامیپکسول (میراپکس)، روتیگوتین (نوپرو) و روپینیرول (رکیپ) مانند انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز عمل می کنند و برای بیماری متوسط تا شدید تجویز می شوند. عوارض جانبی شامل خواب آلودگی در روز، حالت تهوع و سبکی سر است.
  2. عوامل دوپامینرژیک: این داروها، از جمله Sinemet(ترکیبی از لوودوپا و کاربیدوپا) سطح دوپامین را در مغز افزایش می دهد و می تواند حس ساق پا را در سندرم پاهای بی قرار بهبود بخشد. با این حال، در صورت استفاده روزانه ممکن است باعث بدتر شدن علائم در برخی از افراد شود. همچنین عوارض جانبی می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، توهم و حرکات غیر ارادی اندام ها (دیسکینزی) باشد.
  3. بنزودیازپین ها: بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، کلونازپام (کلونوپین) و تمازپام (Restoril) آرام بخش هستند. خیلی در بهبود علائم نقشی ندارند؛ ولی به خواب راحت تر با وجود علائم کمک می کنند. از مضرات این گروه دارو ها ایجاد خواب آلودگی درطول روز می باشد.
  4. اپیوئید ها: این داروها اغلب برای درمان درد استفاده می شوند؛ اما می توانند علائم سندرم پاهای بی قرار را تسکین دهند. از آنجا که مواد اپیوئیدی بسیار اعتیاد آور هستند، معمولاً فقط در مواقعی که دارو های دیگر مؤثر نباشند، تجویز می شوند. هیدروکدون (ویکودین یا نورکو) یک نمونه از این دارو ها است.
  5. داروهای ضد تشنج: این عوامل مانند کاربامازپین (Tegretol)، پرگابالین، گاباپنتین (نورونتین) و گاباپنتین اناکاربیل (Horizant) ممکن است به بهبود علائم سندرم پاهای بی قرار مانند هرگونه درد مزمن یا درد عصبی دیگر کمک کنند.
  6. آگونیست های آلفا 2: این دارو ها گیرنده های آلفا 2 در ساقه مغز را تحریک می کنند. این کار سلول های عصبی که باعث مهار قسمتی از سیستم عصبی (که حرکات غیر ارادی و حس های غیر طبیعی عضله را کنترل می کند) می شوند را فعال می کند.

طب سوزنی

در تحقیقی در سال ۲۰۱۸ پزشکی با روش های اصلاح شده طب سوزنی آزمایشی انجام داد و در نتیجه آزمایش ها مشخص شد تزریقات در نقاط مخصوص و مشخصی، تسکین فوری علائم حسی و علائم حرکتی سندروم پاهای بی قرار را ایجاد می کند. تزریق می تواند یک درمان جایگزین امیدوار کننده و ایمن برای دارودرمانی در بیماران مبتلا به RLS باشد. در سال های اخیر تعداد بیشتری از مطالعات برای حمایت از اثربخشی طب سوزنی برای سندرم پای بی قرار منتشر شده است. محققان با روش های اصلاح شده طب سوزنی، تکنیک های آن را ساده می کنند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمانهای خانگی برای سندرم پای بیقرار

شما با چند روش ساده در خانه می توانید علائم سندروم پای بی قرار را بهبود بخشید. درمان های خانگی اگرچه به طور کامل علائم را از بین نمی برند؛ اما می توانند به کاهش آنها کمک کنند. یافتن راه حل هایی که بیشترین کمک را به شما می کنند ممکن است نیاز به آزمایش و خطا داشته باشد.

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آسیب های ورزشی در دوچرخه سواری

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رازهای موفقیت پیوند مو

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

کاشت مو به روشهای FIT و FUT

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

توصیه هایی به استفاده کننده گان از صوت حرفه ای

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پیش به سوی بهتربن ها

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

لیزر کم توان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

چه داروهایی موجب جوش صورت می شوند ؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو جلویی و خلفی (ACL,PCL)

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت