دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

زانوی ضربدری یا ژنووالگوم به انحنای غیرطبیعی پایین پا از زانو به پایین گفته میشود به طوری که هنگام مماس بودن دو زانو، فاصله زیادی را بین پاها ایجاد میکند و ساقها در یک خط مستقیم قرار نگیرند. این حالت میتواند باعث تحمیل فشار مضاعفی بر قسمت خارجی زانو شود. روشهای مختلفی برای درمان انحراف زانو وجود دارد که با توجه به میزان انحراف درمان مناسب صورت میگیرد. پای کودکان تا سن ۱۸ ماهگی حالت پرانتزی دارد که بعد به طور طبیعی صاف می شود. بعد از ۲ سالگی زانوی آنها ممکن است شکل ضربدری به خود بگیرد که لازم است تا سن ۴ تا ۶ سالگی اصلاح شود. زانوی ضربدری کودکان زیادی نیز ناشی از مشکل چرخش پا (هایپرپرونیشن) میباشد که باید (به ویژه بعد از ۲ سالگی کودک) درمان شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت کج شدن زانو به داخل

دلایل متعددی موجب بروز پای پرانتزی می شود این دلایل عبارتند از: تولد یا رشد، آسیب دیدگی، کمبود ویتامین، عوامل ژنتیکی و بیماری های مفصل. علل ایجادکننده پای پرانتزی ممکن است در کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد.

تولد یا رشد

زانوی ضربدری عارضه بسیار شایعی در میان کودکان می باشد. در اکثر موارد عارضه پای پرانتزی با بزرگتر شدن کودکان از بین می رود؛ اما در صورتی که به مرور زمان عارضه برطرف نشد احتمال دارد که کودک به بیماری های استخوانی مبتلا باشد.

شکستگی کوزن

شکستگی کوزن شکستگی هایی است که شامل شکستگی استخوان درشت نی می باشد. این نوع شکستگی ها موجب بدشکلی و ناهنجاری پا می شود. این عارضه بیشتر در کودکانی که 3 تا 6 سال دارند روی می دهد. کودکانی که این عارضه را تجربه می کنند ممکن است به عارضه پای ضربدری مبتلا شوند.

راشیتیسم یا نرمی استخوان

راشیتیسم عارضه ای است که در نتیجه کمبود ویتامین D به وجود می آید. به علت این عارضه، استخوان های کودکان نرم و ضعیف می شود. این بیماری همچنین می تواند موجب تأخیر در رشد و بروز درد و ضعف عضلات شود.

عوامل ژنتیکی

پای ضربدری در بزگسالان ممکن است به علت عوامل ژنتیکی باشد که ممکن است از یکی از والدین یا هر دوی آنها به فرد منتقل شده باشد.

آسیب دیدگی

زانوی ضربدری در بزرگسالان ممکن است همانند کودکان به دنبال شکستگی ساق پا که اصلاح نشده روی دهد. همانطور که درباره شکستگی استخوان درشت نی (تیبیا) در فوق گفته شد این نوع شکستگی موجب بروز ناهنجاری در پا می شود که درنتیجه ی آن ممکن است عارضه پای پرانتزی روی دهد.

بیماری مفصلی

چندین عارضه ی پزشکی وجود دارد که اگر بزرگسالان به این عارضه ها مبتلا باشند ممکن است به پای ضربدری نیز مبتلا شوند. بعضی از این عارضه ها عبارتند از استئو آرتریت یا روماتیسم مفصلی. فقط آرتروز نیست که می تواند موجب بروز پای ضربدری شود بلکه پای ضربدری نیز می تواند در آینده موجب آرتروز شود.

وزن

چاقی و اضافه وزن نیز می تواند منجر به بروز عارضه زانوی ضربدری شود.

انحراف زانو به داخل

علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟

علائم زانو ضربدری می تواند شامل موارد زیر باشد:

انحراف زانو به سمت داخل در کودکان

هنگامی که یک کودک متولد می شود، سیستم اسکلتی عضلانی او کاملاً توسعه نیافته است و در نتیجه ضعیف است. به طور طبیعی هنگامی که یک کودک بر روی پاهای ضعیف خود می ایستد، پاها به حالت قوسی شکل گرفته باقی می مانند (مچ پاها یکدیگر را لمس می کنند؛ اما زانوها از هم جدا هستند). این یک عارضه ی طبیعی است و تا زمانی که کودک حدود 2 سال سن دارد، همچنان ادامه دارد. بعد از آن سیستم اسکلتی عضلانی به تدریج قوی می شود؛ اما نه به اندازه کافی برای حمل وزن بدن کودک در حالت ایستاده و صاف و این زمانی است که اغلب زانوی ضربدری دیده می شود. اگرچه در بسیاری از کودکانی که مشکل پزشکی دیگری ندارند، بدشکلی زانوی ضربدری یک عارضه گذرا است؛ اما در بعضی افراد این عارضه ناشی از یک اختلال ارثی یا ژنتیکی و یا یک بیماری متابولیک استخوان بوده و در آنها باقی می ماند یا حتی پیشرفت می کند.

الگوی عمومی راه رفتن در افراد مبتلا به این عارضه به صورت یک حرکت دورانی است، به این معنی که فرد باید در هنگام راه رفتن هر کدام از پاهای خود را به بیرون بچرخاند تا بتواند بدون برخورد پای تکیه گاه به پای متحرک قدم بردارد. در اینجا، نه تنها مکانیک راه رفتن به هم می خورد، بلکه به دلیل وجود بدشکلی زاویه ای قابل توجهی که رخ داده است، درد پشت و میانه زانو نیز در میان مبتلایان به این عارضه ایجاد می شود. این علائم، نشان می دهند که زانو ضربدری باعث می شود فشارهای آسیب زایی بر زانو و مکانیسم اکستانسور پاتلوفمورال آن وارد می شود. زانوی ضربدری عارضه شایعی در میان کودکان است و تقریباً در تمام موارد، بخشی طبیعی از فرایند رشد کودک است؛ زیرا به دلیل وضعیت قرارگیری نوزادان در رحم، اکثر آنها با پاهای پرانتزی به دنیا می آیند و تقریباً تا 2 یا 3 سالگی به این شکل باقی می مانند. پس از آن نیز، پاهایشان به طرف داخل می چرخد و ظاهری شبیه به زانوی ضربدری به خود می گیرند که این مرحله هم تا سن 7 یا 8 سالگی طول می کشد. عموماً در این سنین پاها راستای طبیعی خود را به دست می آورند. در موارد نادری، بروز دیرتر عارضه زانو ضربدری (در حدود 6 سالگی) می تواند نشانه ای از وجود یک بیمار زمینه ای استخوان باشد.

تشخیص انحراف زانو به داخل

شدت پای ضربدری را می توان با اندازه گیری فاصله بین مچ پاها در زمان چسباندن زانوها به هم تعیین کرد. برای اندازه گیری فاصله بین مچ پاها کودک را به پشت بخوابانید و پاهایش را صاف کنید. زانوها را به هم بچسبانید و فاصله بین بخش داخلی زانوها را اندازه گیری کنید. چنانچه کودک دو تا چهار ساله باشد و فاصله بین مچ پاهایش 10 سانتی متر یا کمتر باشد، بدشکلی به موازات رشد کودک خود به خود اصلاح خواهد شد. اگر فاصله در کودکان بزرگتر، بیش از 10 سانتی متر باشد، بهتر است وضعیت توسط پزشک بررسی شود. پزشک علاوه بر فاصله بین مچ پاهای کودک، موارد زیر را نیز ارزیابی می کند:

درمان انحراف زانو به سمت داخل

بریس مخصوص زانوی ضربدری

بریس های مخصوص زانو ضربدری می تواند به رفع این عارضه کمک کند؛ اما معمولاً در مواردی که سن بیمار به حدی رسیده است که رشد و نمو استخوان های او متوقف شده باشد، این بریس ها نمی توانند حالت ضربدری زانوهای او را به طور کامل اصلاح کنند. بریس ها را هنگام شب و وقتی که می خوابید بپوشید تا به صاف شدن زانوها و ساق پاهای شما کمک کند. بریس ها از طریق کشیدن زانوها به طرف بالا به صاف شدن آنها و بازگشت زانو به وضعیت صحیح کمک می کند. معمولاً بریس های زانو باید حتماً به کفش های بیمار متصل باشد تا بتواند زانوها را به شکل مؤثری به طرف بالا و به وضعیت صحیح هدایت کند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از روش های درمان زانو ضربدری بدون جراحی است که شامل ماساژ تمامی عضلات پا می باشد. در این روش بر عضلات طرف خارج کشاله ران از جمله عضله دوسر که منقبض شده است، تأکید بیشتری می شود. همچنین به انقباض رباط جانبی خارج زانو و کشش رباط جانبی داخلی، توجه ویژه ای می شود. به طور کلی روش های درمان دستی از تمامی ابعاد و زوایای مختلف بر روی زانوها و قوزک پاها برای درمان زانوی ضربدری اجرا می شود.

ورزش هایی برای اصلاح زانوی ضربدری

کنار یک دیوار محکم بایستید، به حالتی که سمت چپ بدنتان به طرف دیوار باشد. شانه و لگن چپ خود را به دیوار تکیه بدهید. زانوی چپ خود را به حالت ۹۰ درجه خم کنید. با نیروی پای راست خود، بدنتان را به دیوار فشار دهید. این وضعیت را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید، سپس چند ثانیه استراحت کنید و دوباره این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. به تدریج که قدرت عضلات پا و لگن شما بیشتر می شود، زمان فشار به دیوار را تا ۶۰ ثانیه افزایش دهید.

لانج از بغل یک ورزش بسیار مفید برای قسمت پایین تنه است که قدرت عضلات چهارسر، سرینی و همسترینگ را افزایش می دهد و هر دو طرف داخل و خارج کشاله ران را به طور همزمان تقویت می کند.

یک پای خود را در نزدیکی سطح زمین به دستگاه کابل، ببندید. طوری بایستید که آن پایی که به کابل بسته شده است از دستگاه دورتر و پای آزاد شما به دستگاه نزدیک تر باشد. برای حفظ تعادل، دست خود را به یک وسیله محکم بگیرید. پای ثابت خود را به حالت خمیده و پایی که به کابل بسته اید را صاف نگه دارید و نوک پا را به طرف بالا بکشید. بدون آنکه کمر و لگن را بچرخانید، پایی که با آن کار می کنید را به طرف جلوی بدن ببرید تا پاشنه پا در امتداد پنجه پای ثابت شما قرار بگیرد. سپس پا را مستقیم به طرف بیرون بکشید. تا جایی که می توانید پا را بکشید و در بالاترین نقطه نگه دارید و سپس به حالت اول برگردانید. همین حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.

به پهلو بخوابید و یک بالش زیر سر بگذارید و زانو و پاها را صاف در امتداد هم نگه دارید. پای بالایی خود را بالا بیاورید و بدون چرخاندن لگن تا جایی که می توانید آن را از پای زیری دور کنید. سپس به حالت اول برگردید. دقت کنید که باسن شما نباید در زمان انجام این حرکت به طرف عقب برود.

برای انجام این حرکت به یک صندلی یا یک نیمکت وزنه احتیاج دارید. پای راست خود را از بغل روی نیمکت بگذارید و پای چپ را بالا بیاورید تا پای راستتان صاف شود. وزن خود را روی پایی که بر روی صندلی یا نیمکت گذاشته اید، بیندازید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ مرتبه با هر پا تکرار کنید. برای افزایش مقاومت در برابر این حرکت می توانید از یک توپ طبی استفاده کنید.

این حرکت را می توانید به صورت «لگد به پشت» در حالت ایستاده انجام دهید. بایستید و دست ها را به دیوار یا نرده تکیه بدهید. عضلات باسن را منقبض کنید و یک پا را مستقیم از پشت بالا بیاورید و سپس زانوی پایی که بالا آورده اید را خم کنید و سعی کنید پاشنه پا را از پشت به باسن نزدیک کنید.

اگر به دنبال بهترین روش ها برای اصلاح زانوی ضربدری خود هستید، این ورزش می تواند راهکار بسیار مؤثری باشد. برای اجرای حرکت پرس زانو، روی زمین یا روی یک نیمکت بنشینید و یک پا را به حالت صاف در جلوی بدن نگه دارید. یک حوله را لوله کنید و آن را زیر زانوی خود بگذارید و سعی کنید با زانو روی حوله فشار دهید و به مدت ۳ تا ۵ ثانیه این فشار را حفظ کنید. این حرکت را چند مرتبه با هر دو پا تکرار کنید.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوارض انحراف زانو به سمت داخل

از عوارض پا یا زانوی ضربدری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوفیدبک به شما این توانایی را می دهد که روش های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. این روش در صورت تشخیص موثر بودن، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دلایل انجام رادیولوژی مجاری ادراری (IVP)

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

کاربردهای کرایوتراپی در درمان بیماری های پوستی

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مزایای استفاده از سونوگرافی برای تشخیص مشکلات تیروئیدی و گردن

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

علائم و درمان پسوریازیس سر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

در چه نقاطی از صورت بوتاکس تزریق میشود؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

چرا مادر در بهترین موقعیت برای کمک به کودک است؟

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

تغذیه در کودکان بیش فعال

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت