دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری

علت و درمان شب ادراری در بزرگسالان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]آدرس وب سایت : www.drsalehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم تلفن مطب : 35548081 - 031

دستگاه تناسلی ادراری، ادرار را تا زمان مناسب جهت تخلیه محتویات مثانه در خود ذخیره نگه می دارد. در دوران شیرخوارگی ادرار کردن به صورت یک رفلکس رخ می دهد و به دلیل کامل نبودن ارتباط عصبی با مراکز کنترل ادراری، غیرارادی است. در جریان روند تخلیه ای، کف لگن و اسفنکتر پیشاب راه شل می شوند و یک معبر کم مقاومت را به وجود می آورند (جهت عبور محتویات مثانه) و بعد عضله دتروسور برای تخلیه محتویات مثانه منقبض شده و ادرار به سمت جلو پیش می رود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علی رغم شب ادراری در کودکان که اغلب اوقات مربوط به رشد آنها و رشد مثانه ی آنها است، شب ادراری مکرر در بزرگسالان می تواند امری جدی باشد که باید به آن توجه کرد. شب ادراری پدیده ای است که تنها مختص به کودکان نیست بلکه گروهی از بزرگسالان نیز از این عارضه رنج می برند. در تعریف شب ادراری پزشکان بیان می کنند عدم کنترل ادرار که می تواند مرتبط با مختلفی باشد.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

علل شب ادراری در بزرگسالان

مشکلات هورمونی

هورمون ضد ادراری ((ADH به کلیه ها پیام کاستن از سرعت تولید ادرار را ارسال می کند. بدن انسان بیش تر مقدار این هورمون را در شب تولید می کند تا فرد را برای خوابیدن آماده کند. این کار باعث می شود که نیاز بدن به دفع ادرار در شب و در هنگام خواب کم تر باشد. با این همه بدن برخی از افراد به مقدار کافی هورمون ضد ادراری نمی سازد و یا اینکه به شیوه ی درست و مناسبی به آن پاسخ نمی دهد.. با یک آزمایش ساده میتوان مقدار این هورمون را در خون اندازه گیری کرد. اگر مقدار هورمون کمتر از حالت عادی باشد، پزشک داروی دسموپرسین (desmopressin) هورمون ضد ادراری ساخته شده در آزمایشگاه را تجویز می کند. برخی دیگر از بیماری ها هم سطح هورمون ضد ادراری را در خون دستخوش تغییر می کنند، که پزشک احتمال بروز آنها را هم بررسی خواهد کرد.

مثانه کوچک

داشتن مثانه ی کوچک به معنی داشتن مثانه ای در اندازه ی کوچک تر نیست. بلکه در این مورد منظور مثانه ای است که هنگامی که از حجم کمی پر شده، به فرد احساس پر بودن مثانه دست می دهد، در حقیقت عملکرد مثانه باعث می شود که کوچک تر به نظر برسد. در چنین شرایطی فرد به صورت مکرر در هنگام شب نیاز به دفع ادرار دارد. کنترل مثانه ی کوچک در هنگام خواب سخت بوده و گاهی به شب ادراری منجر می شود. تمرین های مثانه در چنین مواردی کمک کننده خواهد بود. این تمرین ها به بدن کمک می کند تا ادرار را برای مدت طولانی تری نگه دارند. ساعت گذاشتن برای بیدار شدن و دفع ادرار هم کمک کننده است

ماهیچه های بیش از حد فعال

ماهیچه های مثانه، دترسور نام دارند. این ماهیچه زمانی که مثانه پر باشد شل شده و زمان دفع ادرار منقبض می شوند. اگر این ماهیچه ها در زمان اشتباه منقبض شوند، فرد قادر به کنترل دفع ادرار خود نخواهد بود. به این عارضه مثانه پرکار و یا پیش فعال گفته می شود. انقباضات ماهیچه های مثانه ناشی از پیام های عصبی غیر طبیعی بین مغز و مثانه و یا وجود عوامل تحریک کننده ی مثانه مانند الکل، کافئین یا برخی داروهای خاص است. این مواد باعث می شوند که ثبات ماهیچه های مثانه کم تر شده و در نهایت فرد را مجبور به دفع ادرار مکرر می کند.

سرطان

تومور ناشی از سرطان های مثانه و پروستات منجر به انسداد مجاری ادراری خواهد شد و همین مسئله منجر به ناتوانی در نگه داشتن ادرار به خصوص در شب می شود.برای تشخیص سرطان، بیمار معاینه شده و چندین آزمایش دیگر هم انجام خواهد شد. گاهی برای تشخیص سرطان نمونه برداری انجام می شود. درمان سرطان منجر به کوچک تر شدن و یا از بین رفتن تومور شده و در نهایت جلوی شب ادراری گرفته خواهد شد.

شب ادراری در بزرگسالان

دیابت ملیتوس یا دیابت شیرین

اگر میزان قند خون فرد مبتلا به دیابت کنترل نشود، الگوی دفع ادرار فرد هم دستخوش تغییر خواهد شد. زمانی که قند خون بالا باشد، برای اینکه کلیه ها سطح قند خون را کنترل کنند مقدار ادرار تولیدی خود را افزایش می دهند. این مسئله منجر به شب ادراری، دفع ادرار زیاد در روز و تکرر ادرار خواهد شد. درمان دیابت تا حدود زیادی از نشانه های مشکلات ادراری خواهد کاست. برای درمان دیابت علاوه بر تغییر سبک زندگی، بیمار مجبور به استفاده از داروهای خوراکی و تزریق انسولین است. نوع درمان به وضعیت کلی سلامتی و بیماری فرد بستگی دارد.

وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی در خواب یکی از مشکلات و اختلالات خواب است، که منجر به توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد بار زیاد) در طول خواب می شود. نتایج یک پژوهش نشان داده که ۷ درصد از افراد مبتلا به وقفه تنفسی در خواب به شب ادراری مبتلا هستند. هر چه قدر که وقفه تنفسی در خواب وخیم تر و شدیدتر شود، ادرار کردن در خواب هم افزایش می یابد. درمان بیماری به کمک فشار جریان هوای همواره مثبت (continuous airway pressure) به بهبود تنفس و خواب بهتر کمک می کند. از طرفی این کار در بهبود شب ادراری هم مؤثر است.

دارو

برخی داروها همچون داروهای کمک کننده به خواب و داروهای ضد روان پریشی منجر به تکرر ادرار و افزایش انقباضات مثانه می شود و این مسئله ممکن است به شب ادراری ختم شود. تغییر داروها گاهی کمک کننده خواهد بود. اگر تغییر داروها به دلیل اثری که بر بهبود دیگر بیماری ها می گذارد، ممکن نباشد، تغییر شیوه ی زندگی موثر خواهد بود. هرگز پیش از مشورت با پزشک مصرف یک دارو را قطع نکنید

ژنتیک

شب ادراری معمولاً از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شود. هنوز ژن مسئول انتقال این عارضه شناسایی نشده است؛ولی اگر والدین به شب ادراری مبتلا باشند، احتمال زیادی وجود دارد که کودکان آنها هم درگیر شوند. برای درمان شب ادراری برای علائم بیماری درمان شود تا از تکرار دوباره ی آن در آینده جلوگیری شود. برای درمان باید از دارو و تغییر شیوه زندگی استفاده کرد.

اختلالات عصبی

بیماری ها و مشکلات عصبی زیر توانایی کنترل مثانه را تحت تأثیر قرار می دهد:

این مشکلات منجر به شب ادراری غیر قابل کنترل و مکرر می شوند. درمان بیماری ممکن است به بهبود علائم از جمله شب ادراری منجر شود. اگر شب ادراری متوقف نشود، پزشک توصیه هایی به بیمار خواهد داشت. تغییر شیوه زندگی و برخی داروها از جمله این توصیه ها هستند.

انسداد مجاری ادراری

عواملی که جریان ادرار را متوقف کرده و یا آن را دچار مشکل می کنند، عبارتند از:

انسداد مجاری ادراری خالی شدن کامل مثانه را با مشکل مواجه کرده و در شب منجر به ترشح ناخودآگاه ادرار و یا شب ادراری خواهد شد. همچنین فشار ناشی از سنگ یا تومور باعث می شود که ماهیچه ی مثانه در مواقع غیر ضروری منقبض شود. این امر منجر به تکرر ادرار غیر قابل کنترل خواهد شد. گاهی برای خارج کردن سنگ های بزرگ باید اقداماتی انجام شود. سنگ های کوچک خود به خود خارج می شوند. درمان سرطان منجر به کوچک شدن تومور خواهد شد؛ ولی در موارد دیگر نیاز به جراحی وجود دارد. زمانی که عامل مسدود کننده ی مجاری ادراری بر طرف شد، کنترل ادرار بیش تر شدت و شب ادراری تا حدود زیادی کاهش می یابد

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری منجر به تکرر ادرار می شود. وجود التهاب در این مجاری در نهایت به شب ادراری می انجامد درمان عفونت مجاری ادراری باید مشکلات را رفع کند. اگر عفونت تکرار شود فرد به صورت مکرر به شب ادراری مبتلا خواهد شد. پزشک عوامل زمینه ای را شناسایی کرده و از عفونت های بعدی و در نتیجه شب ادراری های بعدی جلوگیری خواهد کرد.

آناتومی

ادرار از کلیه ها وارد حالب و سپس وارد مثانه می شود. هنگامی که زمان تخلیه ادرار می رسد، مثانه منقبض می شود و ادرار را از راه میزراه به بیرون از بدن می فرستد. تنگی، پیچ خوردگی، تاب خوردگی یا بدشکلی هر یک از این بخش ها موجب بروز علائم یا مشکلات ادراری مانند شب ادراری می شود.

انواع شب ادراری در بالغین

شب ادراری در بالغین ممکن است به فرم های اولیه یا ثانویه باشد در نوع اولیه شب ادراری از کودکی وجود داشته است که یا بهبود نیافته و یا بهبودی کوتاهتر از شش ماه بوده و تا زمان بلوغ تداوم داشته است . از نظر شیوع حدود 2 تا 3 درصد از دختران و پسران بالغ دارای این نوع شب ادراری هستند . نوع دوم شب ادراری فرم ثانویه است. این نوع در بزرگسالی شروع میشود. یا ممکن است فرد در کودکی سابقه شب ادراری داشته که بهبود یافته ولی مجدداً در بزرگسالی دچار شب ادراری شده است.

تشخیص شب ادراری در بزرگسالان

بسته به شرایط، پزشک ممکن است هر کدام از موارد زیر را برای تشخیص علت اصلی و کمک به درمان توصیه کند:

  1. معاینه فیزیکی
  2. صحبت در مورد علائم بیماری، مصرف مایعات، سابقه خانوادگی، عادات روده و مثانه و مشکلات مربوط به شب ادراری
  3. کشت ادرار : برای بررسی عفونت، وجود خون و یا سایر موارد
  4. آزمایش خون: برای بررسی کلیه و تیروئید، سطح کلسترول، کم خونی، دیابت یا مشکلات هورمونی
  5. اسکن مثانه: برای بررسی آناتومی، حجم مثانه، وجود سنگ یا تومور و ...
  6. آزمایش اورودینامیک: برای بررسی میزان حجم ادراری که در دستگاه ادراری تحتانی ذخیره و آزاد می شود.

عوامل خطر شب ادراری

این بیماری می تواند در هر شخصی ایجاد شود؛ اما در پسران دو برابر بیشتر از دختران دیده می شود. عوامل متعددی می توانند موجب افزایش احتمال شب ادراری شوند، از جمله:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان شب ادراری در بزرگسالان

نوع درمان شب ادراری در بالغین (Enuresis in Adults) بستگی به نوع شب ادراری (اولیه یا ثانویه) و علت آن دارد. نوع درمان به سه دسته بزرگ تقسیم می شود: رفتار درمانی، دارودرمانی و جراحی.

واژینیسموس ، درمان پذیرترین اختلال جنسی در زنان است و با روشهای جدید درمانی، بیش از 99 درصد بیماران بهبود می یابند. شما می توانید برای درمان واژینیسموس در اصفهان به کلینیک سکس تراپی و اورولوژی دکتر پیمان صالحی واقع در شهرک سلامت مراجعه نمایید. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید و برای هماهنگی تلفنی با این مرکز از طریق تماس با شماره 35548081 - 031 اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کورک و دمل های چرکی، از علت تا روشهای درمان

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبتهای بعد از لابیاپلاستی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

علل بزهکاری نوجوانان

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

روشهای درمانی آلوپسی یا از دست دادن موها

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

عمل زیبایی پلک ( بلفاروپلاستی )

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

جوان سازی پوست با آر اف فرکشنال

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

كوتاهی قد

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

لیفت و جوانسازی پوست بدون جراحی با هایفوتراپی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

واکسن گارداسیل

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت