دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی

بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]آدرس وب سایت : www.radiologymarkazi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا تلفن مطب : 32202762 - 031

غده تیروئید در جلوی گردن و اطراف نای قرار دارد، شکل این غده شبیه به پروانه است که بدن آن در وسط و بال های آن به اطراف گسترش یافته اند. تیروئید یکی از غده های مهم بدن است که وظیفه کنترل متابولیسم ها را بر عهده دارد. در فرایند متابولیسم، مواد غذایی وارد شده به بدن تبدیل به انرژی می شوند. انرژی حاصل از متابولیسم، برای عملکرد صحیح بدن لازم می باشد به طوری که تأمین انرژی تمام سیستم های بدن را انجام می دهد تا اندام های بدن وظایف خود را به درستی انجام دهند. کنترل متابولیسم از طریق تیروئید با استفاده از هورمون تیروکسین و هورمون تری یدوتیرونین صورت می گیرد. این دو هورمون به وسیله تیروئید تولید می شوند و میزان انرژی دریافتی سلول های بدن را تنظیم می کنند. اگر تیروئید عملکرد صحیحی داشته باشد و بین هورمون ها تعادل برقرار باشد، متابولیسم بدن شما به درستی کار می کند.

کنترل عملکرد تیروئید در جریان خون به وسیله غده هیپوفیز واقع در مرکز جمجمه که در زیر مغز قرار دارد، انجام می شود. تولید تیروئید به میزان کمتر از حد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، باعث ایجاد بیماری کم کاری تیروئید می شود. سونوگرافی تیروئید از امواج صوتی برای تولید یک سری تصاویر از غده تیروئید استفاده می کند که به وسیله آن پزشک رادیولوژیست متوجه شکل و اندازه این غده در بدن می شود. کم کاری و پرکاری غده تیروئید و یا بیماری هایی که مربوط به آن هستند می توانند سایز و شکل آن را تغییر داده و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بیمار شوند. از این رو زمانی که پزشک، متوجه آثاری از بیماری های مربوط به غدد تیروئید در بیمار شود درخواست انجام این تست را می کند.

اگر ساکن اصفهان هستید می توانید برای انجام سونوگرافی تیروئید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت کم کاری تیروئید

شایع ترین علل کم کاری تیروئید به شرح زیر است:

علائم کم کاری تیروئید

مهم ترین علامت و نشانه این است که برخلاف پرکاری تیروئید سطح ترشح هورمون تیروئید پایین آمده و واکنش های شیمیایی مرتبط با متابولیسم بدن دچار اختلال شده و کاهش پیدا کرده است. در بیشتر افراد درگیر تیروئید کم کار این علائم ظاهر می شود:

علائم فوق در تمام افراد بروز نمی کند و شدت و ضعف آن متفاوت خواهد بود. در هر صورت انجام آزمایش و تشخیص متخصص ضرورت دارد.

کم کاری تیروئید

عوامل خطر ابتلا به کم کاری تیروئید

اگرچه هر فردی می تواند مبتلا به کم کاری تیروئید شود؛ اما اگر فرد شرایط زیر را داشته باشد، خطر بیشتری او را تهدید می کند:

  1. زن بودن
  2. سن بالای ۶۰ سال
  3. دارای سابقه خانوادگی بیمار تیروئیدی
  4. دارای بیماری خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱ یا بیماری سلیاک
  5. درمان با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید
  6. تابش به گردن یا بالای قفسه سینه
  7. جراحی تیروئید (تیروئیدکتومی جزئی)
  8. در شش ماه گذشته باردار یا بچه دار شده باشد.

روشهای تشخیص کم کاری تیروئید

برای تشخیص این اختلال، تنها داشتن علائم کافی نیست و باید بررسی های دقیق تری انجام شود. اگر هر یک از علائم بالا را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص هیپوتیروئیدی مراحل زیر را طی می کند:

۱. معاینه فیزیکی

هنگامی که تیروئید کم کار باشد هم ممکن است گواتر رخ دهد. پزشک در معاینه ی فیزیکی اندازه ی غده تیروئید را بررسی می کند. از طرفی رطوبت یا خشکی پوست، جنس موها، صورت پف آلود و سایر علائمی که به آنها اشاره شد در معاینه ی فیزیکی بررسی خواهند شد.

۲. آزمایش تیروئید

یکی از مهم ترین راه های تشخیص اختلالات تیروئیدی، آزمایش تیروئید است. در کم کاری تیروئید، هورمون تحریک کننده ی غده ی تیروئید، TSH از حد طبیعی بیشتر می شود و سطح هورمون های تیروئیدی یا T3 و T4 کاهش پیدا می کنند. این موارد نشان دهنده ی تیروئید کم کار است و باید کمبود هورمونی جبران شود. در صورت نیاز پزشک آزمایش ها تخصصی تر را هم درخواست خواهد داد.

۳. تست های تصویربرداری

در سی تی اسکن می توان کم کاری، پرکاری و یا سایر اختلالات تیروئیدی را تشخیص داد. سونوگرافی هم از راه های دیگر تشخیص دهنده ی کم کاری تیروئید است.

سونوگرافی تیروئید چه کاربردی دارد؟

اگر آزمایش عملکرد تیروئید غیر طبیعی باشد یا پزشک هنگام معاینه گردن رشد گره ها بر روی تیروئید را تشخیص دهد، سونوگرافی تیروئید را تجویز می کند. این روش همچنین ممکن است برای بررسی کم کار یا پرکاری بودن غدد تیروئید نیز تجویز شود. برخی دیگر از دلایلی که باعث تجویز سونوگرافی تیروئید میشوند، شامل موارد زیر می باشند:

عوارض کم کاری تیروئید

غده تیروئید با تولید میزان متعادل از هورمون های T3 و T4 متابولیسم بدن را تنظیم می کند. حال اگر سطح ترشح این دو هورمون دچار کاهش و افزایش قابل توجه شود عوارض و اختلالاتی در سلامت بالینی فرد بروز می کند. برخی از مهم ترین خطرات کم کاری تیروئید به شرح زیر است:

  1. ایجاد اختلال در سیستم عصبی
  2. بروز عوارض تنفسی و درگیری دستگاه تنفس (این افراد معمولاً از ضعف عضلات تنفسی رنج می برند)
  3. بروز ناباروری و اختلال در تخمک گذاری
  4. انتقال کم کاری تیروئید به نوزادان متولد شده از مادران مبتلا و بروز مشکلات فیزیکی و مغزی در کودک
  5. مختل شدن روند طبیعی رشد نوزادان دچار این بیماری
  6. بروز بیماری گواتر
  7. درگیری با بیماری های قلبی
  8. ابتلا به بیماری های پوستی
  9. ایجاد اختلالات روانی
  10. مشکلات گوارشی

درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید با جایگزین کردن هورمونی که غده تیروئید دیگر نمی تواند تولید کند، درمان می شود. لووتیروکسین برای بیماران تجویز می شود. لووتیروکسین یکی از داروهای هورمون تیروئید و مانند هورمونی است که غده تیروئید به طور طبیعی تولید می کند. پزشک توصیه می کند که لووتیروکسین صبح ناشتا مصرف شود. آزمایش خون شش تا هشت هفته پس از شروع درمان با داروی هورمون تیروئید انجام می شود و پزشک دوز دارو را در صورت لزوم تغییر می دهد. هر بار که میزان مصرف دارو تغییر می کند، آزمایش خون جدیدی نیز گرفته می شود. وقتی دوز مناسب دارو تعیین شد، پزشک آزمایش خون را پس از شش ماه و یک سال تکرار می کند. کم کاری تیروئید را عموماً می توان با داروهای هورمون تیروئید به طور کامل کنترل کرد، البته به شرطی که دارو طبق تجویز پزشک و در دوز مناسب مصرف شود. هرگز مصرف داروی هورمون تیروئید را بدون دستور پزشک معالج قطع نکنید.

شروع درمان با هورمون تیروئید

پزشک میزان مصرف دارو را با توجه به عامل های زیر تعیین می کند:

  1. سن
  2. وضعیت سلامت عمومی
  3. غلظت هورمون تیروئید در خون
  4. وزن
  5. بیمارانی که مسن تر هستند یا به بیماری قلبی مبتلا هستند، درمان را با مصرف دوز کم دارو شروع می کنند. پزشک میزان مصرف دارو را به تدریج افزایش می دهد تا بتواند اثر دارو را تحت نظر داشته باشد.

روش مصرف دارو

برای این که مطمئن شوید، کم کاری تیروئید تحت کنترل است، توصیه های زیر را رعایت کنید:

تغذیه

غده تیروئید ید را برای تولید هورمون های تیروئید مصرف می کند. با این حال بیماران مبتلا به بیماری هاشیموتو یا دیگر گونه های اختلال های خودایمنی تیروئید ممکن است به عوارض جانبی ید حساسیت داشته باشند. خوردن غذاهای حاوی مقدار زیاد ید، مانند کتانجک یا انواع دیگر جلبک دریایی باعث ابتلا به کم کاری تیروئید می شود یا عارضه را تشدید می کند. مصرف مکمل های ید نیز می تواند اثر مشابهی داشته باشد. با پزشک معالج در مورد پرهیزهای غذایی مشورت کنید و اگر به مکمل های ید حساسیت دارید، حتماً موضوع را به ایشان اطلاع بدهید. لازم است بدانید که بعضی شربت های سرفه حاوی ید هستند.

مکملها

پزشکان دستور آزمایش های لازم را برای بررسی کمبود مواد مغذی ناشی از کم کاری تیروئید می دهند و مکمل های لازم را با توجه به نتایج آزمایش تجویز می کنند.

  1. ویتامین B-12: ویتامین B-12 برای تولید هورمون تیروئید بسیار مهم است و واکنش سلولی به هورمون تیروئید را بهبود می دهد. به علاوه ویتامین B-12 تولید انرژی را در سلول ها افزایش می دهد و از این طریق به رفع خستگی و دیگر علائم کم کاری تیروئید کمک می کند.
  2. سلنیوم: سلنیوم به سنتز و متابولیسم مؤثر تیروئید کمک می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که سلنیوم میزان پادتن تیروئید را در بیماران مبتلا به هاشیموتو کاهش می دهد.
  3. روی: روی برای بهبود عملکرد تیروئید و افزایش میزان هورمون تیروئید مفید است. مطالعات متعدد نشان داده است که روی اثر مثبتی بر عملکرد تیروئید در خانم های دارای اضافه وزن دارد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تعیین وضعیت ریه ها با رادیولوژی قفسه سینه

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا دژنرسانس هسته دیسک در بیرون زدگی دیسک نقش اصلی دارد؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

خشکی واژن

دکتر سمیرامیس هوشیار [ متخصص زنان و زایمان ]

ناباروری و تغذیه

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان ریزش مو ژنتیکی یا ارثی در مردان و زنان

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع ژل های تزریقی

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

کک و مک چیست؟ رهایی از کک و مک

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

بارداری با اسپرم اهدایی چگونه است؟

دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت