دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان

روش های ترمیم جای بخیه بعد از جراحی پستان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]آدرس وب سایت : www.drhakimian.com
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23 تلفن مطب : 36294896 - 031

سینه های بزرگ، هم اندام را به هم می ریزد و هم این که به مرور برای سلامتی مضر است. ممکن است سینه شما به گونه ای باشد که جای اسکار کمی بخواهد پس به خاطر جای اسکار هایی که ممکن است جای آن ها به مرور محو شود از زیبایی خود غافل نشوید.

آنچه در این مطلب میخوانید

دوره نقاهت بعد از عمل های زیبایی سینه برای بیماران بسیار حائز اهمیت است، در حقیقت بخش بزرگی از نتایج نهایی عمل به مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی و پروتز سینه و دوره نقاهت آن ها بستگی دارد. اگر دوره نقاهت و مراقبت های بعد از عمل به درستی انجام بگیرد، عوارض ناشی از عمل جراحی تا حد زیادی کاهش می یابد.
زمانی که پوست شما بر اثر برش ها و جراحت های وارده، دچار آسیب دیدگی شود، باید مدت زمان قابل توجهی را برای ترمیم آن صرف کنید. برش هایی که به واسطه جراحی زیبایی روی سینه شما ایجاد می شود، برش های سختی است، که مدت زمان زیادی طول می کشد تا به طور کامل ترمیم بیابند.

جراح پستان

ماموپلاستی و جای زخم آن

ماموپلاستی از پرکاربرد ترین جراحی های زیبایی برای سینه های شل و آویزان است و جای بخیه از مهم ترین مسائل مورد توجه برای خانم ها بعد از جراحی است.باقی ماندن جای زخم بسته به وضعیت بیمار و مقدار جراحی متفاوت است. برای برخی از افراد ممکن است جای زخم در حد چند برش کوچک باشد و برعکس. اگر شما دستور العمل های جراح را به خوبی اجرا کنید و دوران نقاهت را به خوبی سپری کنید، بهترین نتیجه را از ماموپلاستی خواهید گرفت.

آیا می توان از ایجاد جای بخیه عمل ماموپلاستی پیشگیری کرد؟

این عمل نسبتا تهاجمی است. یعنی طی این جراحی زیبایی، در بافت سینه ها باید برش هایی ایجاد شود تا بتوان به کمک آن چربی های اضافه را به کمک متد های تعیین شده کاهش داد. برخی از روش ها نیاز به برش های کوچک تری دارند و احتمالا جای زخم کم تری بعد از عمل باقی خواهد ماند. اما به طور کلی اجتناب از جای بخیه عمل ماموپلاستی ممکن نیست.
البته منظور این نیست که بعد از عمل جای واضحی از بخیه ها باقی خواهد ماند. روش هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان تا حد امکان از ایجاد جای زخم واضح و مشخص پیشگیری کرد. مهم ترین کاری که بیماران می توانند برای پیشگیری از ایجاد جای بخیه انجام دهند، انتخاب بهترین پزشک است. یک پزشک حاذق در جراحی سینه می تواند متد هایی را استفاده کند که کم ترین میزان جای زخم را ایجاد می کنند. همچنین بخیه ها را در محلی می زنند که بعد از بهبود چندان مشخص نباشند.

روش های ترمیم جای بخیه بعد از جراحی پستان

فرم جای بخیه بعد از ماموپلاستی به چه صورت است؟

به طور کلی جای بخیه عمل ماموپلاستی در تکنیک های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی یک برش برجسته روی پوست بوده که در ابتدا ممکن است کمی هم ملتهب باشد. به همین دلیل رنگ صورتی یا قرمز دارد. بعد از مدتی زخم جوش می خورد و رنگ زخم تیره تر می شود. همچنین بعد از مدتی هم سطح سایر قسمت های پوست خواهد شد. البته برای اینکه آثار تیره جای زخم بخیه از بین برود به مدت زمان بیشتری نیاز است. به طور کلی برش هایی که در خط زیر سینه یا چین آن ایجاد می شوند، نسبت به برش هایی که روی آن ایجاد می شوند، کم تر مشخص می باشند.

آیا احتمال بد تر شدن جای بخیه عمل ماموپلاستی وجود دارد؟

در حالت عادی سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم های ناشی از عمل تلاش می کند. اما در صورتی که برخی از فاکتور ها رعایت نشوند یا دستورات پزشک مورد توجه قرار نگیرند، احتمال بد تر شدن جای زخم وجود دارد. برخی از عوامل موثر در این زمینه عبارتند از:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

انواع اسکار و زخم پس از جراحی های زیبایی سینه

هر کدام از انواع زخم ها و اسکار های ناشی از جراحی زیبایی سینه به مراقبت های ویژه ای بستگی دارد. در ادامه به دسته بندی و معرفی اسکار ها پرداخته ایم.

اسکار های هیپرتروفیک

اگر زخم ها ویژگی هایی مانند بر آمدگی و قرمز داشته باشند، از نوع اسکار های هیپرتروفیک هستند. با وجود این اسکار، شما باید خارش و درد متوسطی را تحمل کنید.

اسکار های نوع کلوئید

این نوع اسکار ها به دلیل تشابه ظاهری با اسکار هیپرتروفیک، دارای بر آمدگی و قرمزی می باشد، منتها این نوع زخم ها در اطراف برش های سینه گسترش می یابند و با افزایش ضخامت و دردناکی بیشتر همراه خواهند بود.

اسکار های نوع انقباضی

اسکار هایی که علائمی مانند سوختگی و یا آسیب های پوستی آزار دهنده ای دارند، از نوع اسکار انقباضی هستند. در صورتی که بافت پوست شما به طور کامل از بین برود، اسکار انقباضی رخ می دهد.

4 روش ترمیم جای بخیه بعد از عمل پروتز سینه و ماموپلاستی

روش های مختلفی برای درمان جای زخم و رد بخیه بعد از عمل پروتز سینه و ماموپلاستی وجود دارد.

استفاده از کرم های ترمیم کننده زخم

در ادامه سه نوع کرم متداول که برای کاهش اسکار ها بعد از جراحی پروتز سینه استفاه می شود، اشاره می کنیم:

  1. درمان با سیلیکون : درمان با سیلیکون می تواند به هیدراته کردن ناحیه و صاف تر و نرم تر کردن آن کمک کند. درمان با سیلیکون به دو روش امکان پذیر است : نوار های باریک و مواد مایع . هر کدام از روش های درمانی می تواند بعد از ترمیم کامل زخم ناشی از بخیه شروع شود.
  2. کرم های آنتی باکتریال :جراح در برخی موارد به بیمار پیشنهاد می دهد که این کرم را بر روی ناحیه مورد نظر بزند تا از عفونت پیشگیری شود. تمیز کردن ناحیه بخیه برای مبارزه با اسکار اهمیت بالایی دارد.
  3. کرم های نرم کننده : کرم های نرم کننده می تواند ناحیه را انعطاف پذیر و مرطوب نگاه دارند. بنابراین بعد از ترمیم کامل زخم پیشنهاد می شود که از کرم های نرم کننده استفاده شود.

استفاده از پانسمان های مخصوص

پانسمان های مخصوص (Embrace dressings) نوع خاصی از بانداژ هستند که بعد از بستن برش های جراحی مورد استفاده قرار می گیرند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده اند. این پانسمان ها می توانند لبه های زخم را جمع کنند و به هم برسانند. بنابراین روند بهبود آن ها سریع تر می شود و احتمال باقی ماندن جای بخیه عمل ماموپلاستی کم تر می شود. این پانسمان ها حاوی سیلیکون هستند.

استفاده از لیزر فرکشنال (Fractionated lasers)

اگر بعد از مدت زیادی تیرگی یا جای زخم بخیه از بین نرود، می توان از این روش هم استفاده کرد. در این روش از لیزر های میکروسکوپی استفاده می شود که می تواند در یک جلسه درمان تمام جاهای زخم باقی مانده از جراحی را هدف قرار دهد. لیزر تجزیه شده هر دو لایه درم و اپیدرم را درمان می کند و بافت اسکار را به طور کلی از بین می برد.

ماساژ دادن ملایم

ماساژ دادن ملایم ناحیه سینه و بخیه با روغن ها به ویژه روغن زیتون به دلیل خاصیت ضد التهابی بودن آن و کرم ها می تواند به صاف شدن و نرم شدن اسکار ها کمک کند. ماساژ دادن جای بخیه بعد از جراحی سینه می تواند جریان خون را افزایش دهد و در نتیجه روند ترمیم را تسریع بخشد.

نوبت دهی آنلاین

فرآیند ترمیم جای زخم ماموپلاستی چگونه است؟

روند ترمیم جای زخم در ماموپلاستی حدودا یک سال زمان می برد. زخم در ماه اول بعد از جراحی سینه، ظاهر خوبی دارد و بعد از گذشت 2 ماه رنگ ارغوانی به خود می گیرد. بعد از گذشت 3 الی 5 ماه نیز برجسته می شود. بعد از برجسته شدن زخم به مرور کم رنگ می شود به طوری که بعد از یک سال تنها خط باریکی از آن باقی می ماند.

انواع روش های از بین بردن جای زخم ماموپلاستی

برای از بین بردن جای زخم در ماموپلاستی می توانید از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده کنید. جای زخم به مرور زمان کم رنگ می شود و جراح بعد از ترمیم جای زخم به شما ژل می دهد. در مواردی که جای زخم به دلیل حجم زیاد ماموپلاستی دارای گستردگی بیش از حد است، می توانید از روش جراحی استفاده کنید. قبل از انجام روش جراحی حتما با جراح خود در این زمینه صحبت کنید. در ادامه در مورد انواع روش های از بین بردن جای اسکار در ماموپلاستی می پردازیم.

روش غیر جراحی برای درمان اسکار ماموپلاستی

برخی از خانم ها برای از بین بردن جای زخم ماموپلاستی از روش های غیر جراحی استفاده می کنند چون این روش ها خطر کمتری دارند. کاهش جای بخیه به روش غیر جراحی نسبت به روش جراحی درد کمتری داشته به همین دلیل محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
عموما روش های غیر جراحی برای زخم های بسیار کوچک کاربرد دارد. این روش ها شامل: استفاده از ژل های سلیکون، تزریق مواد استروئیدی، سرما دهی و منجمد کردن جای اسکار با گاز نیتروژن، لایه برداری با استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از ژل تزریقی به بافت پوست و سینه است.

روش جراحی برای درمان جای زخم ماموپلاستی

روش غیر جراحی را زمانی استفاده می کنند که زخم های شما به طور فجیعی گسترش یافته باشد و شما برای حرکت دچار مشکل شده باشید. روش جراحی شامل: برش جای زخم، زد پلاستی، پیوند پوست، گسترش و رشد دادن بافت پوست است.

برای آگاهی از چگونگی تشخیص زودرس بیماریهای پستان با معاینه توسط خود فرد شما را به مطالعه این مطلب دعوت می نماییم.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

10 توصیه به فرد دارای لکنت

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

بررسی علت و روش های درمان ورم و گرفتگی پا در بارداری

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سلامت مژه ها

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

علت سفید شدن ناگهانی مو در جوانی و نوجوانی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

جوانسازی با الکترونیدلینگ

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بهبود چروک و آکنه با پیوند سلول های بنیادی فرد به پوست خود

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

سیاتیک چه علائمی دارد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق بوتاکس صورت و پیشانی

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

Frequently asked questions and misconceptions about skin, hair and beauty

دکتر ظهیر عباس [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر زهرا سعادتی - متخصص جراحی عمومی
دکتر زهرا سعادتی

متخصص جراحی عمومی


www.Hemorrhoid-laser.com
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت