دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

عفونت مغزی مننژیت چیست و راههای پیشگیری از این بیماری کدام است؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]آدرس وب سایت : www.drshekarchizadeh.ir
آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین تلفن مطب : 36622101 - 031

مغز مرکز هماهنگی و موجودیت ما در بدن است. برای محافظت از بافت نرم و ظریفی که مغز دارد لایه های محافظتی در اطراف آن می باشد. اگر در هر کدام از این لایه ها اختلال ایجاد شود فرد به بیماری مبتلا می شود. مغز دارای سه لایه محافظ بافت استخوانی (جمجمه)، لایه بافت خونی و در آخر لایه مننژ است. شایع ترین عامل مننژیت عفونت های ویروسی بوده و عفونت های باکتریایی در رده بعدی قرار دارند و عفونت های قارچی نیز به ندرت رخ می دهند. از آنجا که عفونت های باکتریایی می توانند جان بیماران را تهدید کنند، تشخیص علت بیماری ضروری است. مننژیت باکتریایی جدی است و اگر سریعاً با آنتی بیوتیک درمان نشود، می تواند ظرف چند روز باعث مرگ شود. تأخیر در درمان خطر آسیب های دائمی مغزی یا مرگ را افزایش می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ابتلا به مننژیت مغزی

مننژیت مغزی تقریباً همیشه ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی است که در جایی از بدن غیر از مغز، مانند گوش، سینوس یا گلو ایجاد می شود. علت بروز مننژیت مغزی می تواند موارد زیر باشد:

علائم مننژیت مغزی

مننژیت گلو و مغز نشانه های بسیار مشخص و شایعی دارد. باید دقت کنید که بروز هر کدام از نشانه هایی که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم، صد در صد وجود این بیماری را تأیید نمی کنند. شایع ترین علائم مننژیت در بزرگسالان، مننژیت مغزی در سالمندان و کودکان عبارت است از:

عوامل خطرزای مننژیت

عوامل خطرزا برای مننژیت عبارتند از:

افرادی که برنامه واکیسناسیون توصیه شده برای کودکان یا بزرگسالان را کامل نکرده اند در معرض خطر بالاتری برای این بیماری قرار دارند.

اکثر موارد مننژیت ویروسی در کودکان زیر 5 سال رخ می دهد. مننژیت باکتریایی نیز در میان نوزادان زیر 20 روز شایع است.

دانشجویان ساکن خوابگاه ها، پرسنل حاضر در پایگاه های نظامی، محصلین مدارس شبانه روزی و کودکانی که در مراکز مراقبت های روزانه نگهداری می شوند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به مننژیت مننگوکوک قرار دارند. احتمالاً دلیل این امر آن است که این باکتری از طریق تنفس انتقال یافته و می تواند به سرعت در میان گروه های بزرگ پخش شود.

بارداری خطر ابتلا به لیستریوز (یک عفونت ناشی از باکتری لیستریا است که می توانند باعث مننژیت نیز بشود) را افزایش می دهد. لیستریوز خطر سقط جنین، مرده زایی و وضع حمل پیش از موعد را افزایش می دهد.

ایدز، اعتیاد به الکل، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و سایر عوامل تأثیرگذار بر سیستم ایمنی نیز می توانند خطر ابتلا به مننژیت را افزایش دهند. برداشتن طحال نیز خطر مننژیت را افزایش می دهد، به همین دلیل بیماران بدون طحال می بایست برای به حداقل رساندن این خطر واکسینه شوند.

عفونت مغزی مننژیت

انواع مننژیت

مننژیت های باکتریایی

باکتری هایی که وارد جریان خون شده و خود را به مغز و نخاع می رسانند، باعث مننژیت باکتریایی حاد می شوند. البته، این نوع مننژیت می تواند ناشی از حمله مستقیم باکتری ها به پرده های مغزی نیز باشد. این حالت معمولاً به دنبال یک عفونت گوش یا سینوس، شکستگی جمجمه، یا در موارد نادر، پس از برخی جراحی ها رخ دهد.
انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث مننژیت باکتریایی حاد شوند که شایع ترین آنها عبارتند از:

  1. استرپتوکوکوس نومونیا (پنوموکوکوس): این باکتری شایع ترین علت بروز مننژیت باکتریایی در نوزادان، کودکان خردسال و بزرگسالان است. این باکتری بیشتر باعث سینه پهلو یا عفونت های گوش و سینوس می شود. با واکسیناسیون می توان به پیشگیری از بروز عفونت ناشی از این باکتری کمک کرد.
  2. نایسریا مننژیدیس (مننگوکوکوس): این باکتری معمولاً باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شده اما در مواردی که وارد جریان خون می شود، می تواند بیماری مننژیت مننگوکوک (meningococcal) را نیز ایجاد کند. این یک عفونت شدیداً مسری است که بیشتر نوجوانان و بزرگسالان جوان را مبتلا می کند. این عفونت می تواند باعث اپیدمی های محلی در خوابگاه های دانشگاه ها، مدارس شبانه روزی و پایگاه های نظامی شود. با واکیسناسیون می توان به پیشگیری از بروز عفونت ناشی از این باکتری کمک کرد.

مننژیت ویروسی

مننژیت ویروسی معمولاً خفیف بوده و اغلب خود به خود رفع می شود. اکثر موارد آن، ناشی از آلودگی به گروه هایی از ویروس ها، موسوم به آنتروویروس ها، بوده و بیشتر در اواخر تابستان و اوایل پاییز رخ می دهند. ویروس هایی مانند ویروس هرپس ساده (تبخال)، ایدز، اوریون و برخی دیگر از ویروس ها نیز می توانند باعث مننژیت ویروسی شوند.

مننژیت مزمن

ارگانیسم های کم رشدی که به پرده ها و مایع اطراف مغز حمله می کنند باعث مننژیت مزمن می شوند. مننژیت مزمن در طول دو هفته یا بیشتر بروز می کند. علائم مننژیت مزمن شبیه به علائم نوع حاد آن هستند.

مننژیت قارچی

مننژیت قارچی نسبتاً غیرشایع بوده و باعث مننژیت مزمن می شود. گاهی اوقات، این نوع مننژیت شبیه به مننژیت باکتریایی است. مننژیت قارچی مسری نیست. مننژیت کریپتوکوک شایع ترین شکل این نوع مننژیت است که افراد مبتلا به نقایص سیستم ایمنی، مانند ایدز را مبتلا می کند. این نوع مننژیت، در صورت درمان نشدن با یک داروی ضدقارچ، جان بیمار را تهدید می کند.

تشخیص مننژیت

تشخیص مننژیت با بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینه او آغاز می شود. در طول معاینه فیزیکی، پزشک به دنبال یافتن علائم زیر خواهد بود:

پزشک همچنین پونکسیون کمری را تجویز می کند. این تست نمونه برداری از سی اس اف یا مایع مغزی نخاعی ستون فقرات کمری جهت بررسی است و به پزشک اجازه می دهد تا افزایش فشار بر سیستم عصبی مرکزی را بررسی کند و همچنین می تواند التهاب یا باکتری در مایع نخاعی را پیدا کند. این آزمایش همچنین می تواند برای تعیین بهترین آنتی بیوتیک جهت درمان مفید باشد. سایر تست ها نیز ممکن است برای تشخیص مننژیت تجویز شود. تست های رایج عبارتند از:

عوارض مننژیت مغزی

نوع باکتریایی بیماری مننژیت بسیار خطرناک بوده و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال دارد. این بیماری در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند آسیب های عصبی جبران ناپذیری را به بیمار وارد نماید و حتی باعث مرگ او شود. عوارض جانبی بیماری مننژیت عبارتند از:

  1. کاهش شنوایی یا از دست دادن کامل آن
  2. اختلال در صحبت کردن
  3. مشکلات حافظه و تمرکز
  4. ایجاد اختلال و ناتوانی در یادگیری
  5. آسیب های مغزی
  6. ایجاد مشکل در راه رفتن و تعادل بدن
  7. تشنج
  8. نارسایی کلیوی
  9. شوک
  10. مرگ

درمان مننژیت مغزی

درمان این بیماری بسته به نوع بزرگسالان یا کودکان متفاوت است. درمان مننژیت باکتریایی مننژیت حاد باکتریایی نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک های داخل وریدی و داروهاي کورتیزونی براي اطمینان از بهبود و کاهش عوارض آن همچون ورم مغزي و یا تشنج دارد. آنتی بیوتیک یا ترکیب آنتی بیوتیکی و دارویی شما که پزشکتان براي شما انتخاب می کند، بسته به نوع عفونت متفاوت است. درمان مننژیت ویروسی آنتی بیوتیک ها قادر به درمان نوع ویروسی این بیماری نیستند و در بیشتر موارد مننژیت ویروسی خود به خود در طول چند هفته بهبود می یابد. درمان انواع ساده ویروسی شامل موارد زیر است:

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

پیشگیری از این بیماری

داشتن شیوه سالم زندگی، به ویژه اگر بیمار در معرض خطر قرار گیرد، مهم است. سبک سالم زندگی شامل موارد زیر می شود:

  1. استراحت کافی و مناسب
  2. ترک دخانیات
  3. اجتناب از تماس با افراد بیمار

اگر کسی در تماس نزدیک با یک یا چند فرد مبتلا به عفونت مننژیت باکتریایی بوده است پزشک می تواند آنتی بیوتیک هایی را برای پیشگیری به او بدهد تا احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد. واکسیناسیون همچنین می تواند در برابر انواع مختلف مننژیت از بدن محافظت کند. واکسن هایی که می توانند از مننژیت جلوگیری کنند عبارتند از:

دو دوز واکسن مننگوکوک برای همه نوجوانان و حداقل یک دوز برای همه ی نوزادان ۶ هفته و بالاتر و یا افراد با مشکلات سیستم ایمنی یا طحال آسیب دیده یا از دست رفته توصیه می شود. این واکسن برای سفر به کشورهایی که در آن مننژیت شیوع دارد نیز مورد نیاز است.

فلج پاها در اثر دیسک کمر یکی از عوارض نادر بیماری دیسک است که با اقدامات درمانی به موقع می توان از آن جلوگیری کرد. توصیه می شود در صورت بروز هر گونه علائمی (در ادامه مطلب به علائم دیسک کمر اشاره خواهد شد)، برای پیشگیری از آسیب های جدی به مهره های کمری، هر چه سریعتر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رادیوگرافی قفسه سینه جهت چک کلسیم موجود در قلب و رگهای خونی

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

دفع بی اختیار نطفه در مردان

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]

فواید و عوارض ماینوکسیدیل

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

انواع بورسیت (التهاب بورس) چه علائمی دارد؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اعتماد به نفس پائین و روشهای ابراز وجود قسمت سوم

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت