دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری

تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان سرطان کلیه

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]آدرس وب سایت : www.drsalehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم تلفن مطب : 35548081 - 031

کلیه ها جفت هستند، اما این اندام ها به قدری سخت کار هستند که اکثر افراد برای داشتن یک زندگی سالم تنها به یکی نیاز دارند. کلیه ها با هر ضربان قلب کار می کنند و خون ما را از مواد زائد، سموم و آب اضافی با سرعت نیم فنجان در دقیقه پاک می کنند که روزانه در حدود 150 لیتر خون در کلیه فیلتر می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

شایع ترین شکل سرطان کلیه که سرطان سلول کلیوی نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که تومورهای بدخیم در فیلترهای کوچکی که خون را تمیز می کنند، ایجاد می شوند. علائم شامل خون در ادرار ، درد پشت یا پهلو و توده در شکم است. هر چیزی که ما مصرف می کنیم از کلیه های ما عبور می کند و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. در واقع، عوامل موثر در ایجاد سرطان کلیه، سیگار کشیدن و چاقی هستند. به همین دلیل است که آنچه می خوریم برای سلامت کلیه ها مفید است.

رژیم غذایی مبتلایان به سرطان کلیه

در حالی که نیازهای غذایی شما ممکن است به نوع درمان و مرحله سرطان شما بستگی داشته باشد، چند غذا وجود دارد که در صورت امکان باید سعی کنید در تمام وعده های غذایی خود بگنجانید:

میوه ها و سبزیجات:

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. آنها همچنین می توانند به کاهش سطح کلسترول و مدیریت قند خون شما کمک کنند. سبزیجات غنی از فیبر مانند لوبیا و نخود نیز مفید هستند.
می بایست در حدود 4 وعده میوه و 5 وعده سبزیجات هر روز از منابع مختلف خورده شود. چند نمونه میزان مصرف میوه و سبزیجات در روزعبارتند از:

  1. 1 عدد سیب متوسط
  2. 6 عدد هویج کوچک
  3. 16 دانه انگور
  4. نصف یک سیب زمینی متوسط
  5. 1 فنجان سبزیجات برگدار خام

غلات کامل:

نان سبوس دار، برنج وحشی و ماکارونی گندم منابع عالی انرژی هستند. آنها همچنین سرشار از فیبر، آهن و ویتامین B هستند. برخی از غلات کامل، مانند برخی از نان های سبوس دار و محصولات سبوس دار، می توانند سرشار از فسفر باشند. در حالی که این ماده معدنی معمولی نباید برای افراد دارای کلیه های سالم مشکلی ایجاد کند، مصرف بیش از حد آن در زمانی که کلیه های شما به درستی کار نمی کنند ممکن است باعث برخی مشکلات سلامتی شود.

این به این دلیل است که کلیه ها به تعادل مقدار فسفر در بدن شما کمک می کنند. فسفر در بسیاری از غذاها وجود دارد و مقادیر کمی از آن حتی اگر مبتلا به سرطان کلیه هستید هنوز هم خوب است. با این حال، توصیه پزشک شما در مورد مصرف شخصی فسفر شما باید همیشه بر دستورالعمل های عمومی اولویت داشته باشد.

بیشتر بدانید : علائم سرطان کلیه

پروتئین ها:

پروتئین ها بخشی ضروری از رژیم غذایی هر فرد هستند، زیرا به ساخت و حفظ توده عضلانی کمک می کنند. اما پروتئین بیش از حد برای افراد مبتلا به سرطان کلیه ممکن است باعث تجمع مواد زائد ناشی از هضم غذا در جریان خون شود. این ممکن است علائمی مانند خستگی، حالت تهوع و سردرد ایجاد کند. با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه در مورد میزان مناسب و بهترین انواع پروتئین برای گنجاندن در رژیم غذایی خود صحبت کنید.

تغذیه بیماران سرطان کلیه

در پیشگیری و درمان سرطان کلیه از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

چندین غذا می توانند خطر عوارض مرتبط با کلیه را افزایش دهند. اگر امکان اجتناب از این غذاها یا عادات وجود ندارد، سعی کنید در صورت امکان مصرف خود را محدود کنید.

غذاهایی که نمک زیادی دارند:

نمک زیاد می تواند تعادل مایعات را در بدن شما مختل کند و منجر به فشار خون بالا شود. این می تواند علائم کاهش عملکرد کلیه را تشدید کند. غذاهای فرآوری شده معمولاً سرشار از سدیم هستند، بنابراین در صورت امکان، سعی کنید کمتر از موارد زیر مصرف کنید:

در صورت امکان، به جای نمک از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن استفاده کنید. با این حال، اگر از گیاهان غیر متعارف استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای سرشار از فسفر:

فسفر یک ماده معدنی طبیعی است که به طرق مختلف به بدن شما کمک می کند، از جمله کمک به استحکام استخوان. اما در افرادی که به دلیل سرطان عملکرد کلیه آنها کاهش یافته است، فسفر بیش از حد می تواند استخوان های شما را ضعیف کند و همچنین عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر پزشک شما در مورد دریافت فسفر شما نگران است، ممکن است به شما توصیه کند که مقدار غذاهای غنی از فسفر مصرفی خود را کاهش دهید، مانند:

مصرف بیش از حد آب:

هیدراتاسیون بیش از حد ممکن است مشکلاتی را برای افراد مبتلا به سرطان کلیه ایجاد کند. کاهش عملکرد کلیه می تواند تولید ادرار شما را به خطر بیندازد و باعث شود بدن شما مایعات زیادی را حفظ کند. برای همه مهم است که مقدار زیادی آب بنوشند، اما سعی کنید مصرف مایعات خود را کنترل کنید تا بیش از حد مصرف نکنید.

غذاها و نوشیدنی های بسیار فرآوری شده:

یک مطالعه در سال 2018، 10 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان برای افرادی که غذاهای فوق فرآوری شده می خورند را نشان داد. افزایش خطر مرگ و میر با سطوح پایین تر از کیفیت رژیم غذایی مرتبط بوده است. گوشت قرمز و فرآوری شده با کیفیت غذایی پایین تری مطابقت دارد. سعی کنید غذاها و نوشیدنی های بسیار فرآوری شده را محدود کنید، مانند:

الکل:

آبجو، شراب و مشروبات الکلی می توانند با داروهای سرطانی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. همچنین شواهد محدودی مبنی بر نوشیدن الکل وجود دارند که ممکن است خطر عود و مرگ و میر برای سرطان کلیه را افزایش دهد.

عوارض طول درمان سرطان کلیه بر رژیم غذایی

در حالی که یک رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از خود است، درمان سرطان می تواند اثرات متفاوتی بر بدن و اشتهای شما داشته باشد.

اشتهای ضعیف:

کاهش وزن در طول درمان بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان کلیه رایج است. ممکن است متوجه شوید که ذائقه شما نسبت به برخی غذاها تغییر می کند. چیزهایی که قبلا برای شما جذاب بودند ممکن است دیگر اشتها آور نباشند و حتی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در شما شوند. اما می توانید از آزمون و خطا برای یافتن چند غذای معمولی که به شما احساس بیماری نمی دهند، استفاده کنید.
حتی اگر احساس گرسنگی خاصی ندارید، سعی کنید وعده های غذایی منظم بخورید تا سطح انرژی شما در طول روز ثابت بماند. اگر در خوردن وعده های کامل مشکل دارید، ممکن است لازم باشد به جای دو یا سه وعده بزرگ، وعده های غذایی خود را به پنج یا شش وعده کوچکتر تقسیم کنید. بزرگترین وعده غذایی خود را در زمانی که در گرسنه ترین حالت خود هستید بخورید، مهم نیست چه زمانی از روز است. اگر اشتهای شما مثل قبل نیست، میان وعده های غذایی و اسموتی ها ممکن است گزینه های خوبی برای دریافت کالری اضافی باشند. با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه در مورد سالم ترین گزینه ها مشورت کنید.

ضعف:

مواجهه با تغییرات انرژی در حین انجام درمان سرطان معمول است. ممکن است انرژی کمتری نسبت به حالت عادی داشته باشید و حتی ممکن است با ضعف و خستگی مقابله کنید. با پزشک، متخصص تغذیه، همسر یا مراقب خود در مورد گزینه های مختلف وعده غذایی صحبت کنید. غذاهای خاصی وجود دارند که ممکن است در عین تهیه آسان، برای تامین انرژی شما مفید باشند. تعدادی از آنها عبارتند از:

اینستاگرام دکتر صالحی

سایر عوارض جانبی:

درمان سرطان می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت کند. به همین دلیل، ممکن است بخواهید این اقدامات احتیاطی را هنگام تهیه و نگهداری وعده های غذایی خود انجام دهید:

ممکن است در حین انجام انواع خاصی از درمان با زخم های دهان یا مشکلات بلع دست و پنجه نرم کنید. اگر اینطور است، روش هایی وجود دارد که ممکن است به شما در حفظ اهداف کالری و مواد مغذی روزانه کمک کند:

برای آگاهی از فرآیند سنگ شکنی کلیه کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان قطعی فرورفتگی دور چشم

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لایه برداری یا پیلینگ پوست برای چه افرادی مناسب است؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

اصول کاهش وزن در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

مراقبت های قبل و بعد، هزینه و عوارض عمل جراحی بینی غضروفی

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

توضیحات تکمیلی درباره کایروپرکتیک یا درمان دستی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

روشهای حفظ سلامت پوست

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علل و درمان زگیل تناسلی

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

خواب رفتگی دست و پا را جدی بگیرید

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

لب هایی صاف و بدون خط با تزریق ژل

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت