شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آشنایی با تزريق چربى به سینه ها

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

تزريق چربى ، همان پیوند سلول هاى چربی یا lipoinjection (lipotransfer) مى باشد. این روش برای جوانسازى و فرم دهى صورت و سينه، باسن و دست ها انجام می شود. در اين روش از چربی خود بیمار استفاده مى شود و راهی مناسب برای رفع لاغری و شلى صورت و بدن (سينه و باسن) است. تزريق چربى یک روش ایمن، طبیعی و غیرآلرژی زا است که می تواند برای تصحیح صورت، گونه، چانه و فرورفتگى های غیرطبیعی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که در روش انتقال چربی از بدن خود فرد استفاده می کنیم احتمال واکنش و حساسیت سلول های چربی غیرممکن است.

تزریق چربی به سینه

شکل 1 تزریق چربی در سینه ها

تاريخچه انتقال چربى به سينه

استفاده از چربی برای شکل دهی و حجم دهى پستا ن ها از بيش از یک قرن پيش توسط دکتر Czerny شروع شد. ايشان در سال ۱۸۹۵ اولین جراحی «بزرگ کردن پستان را با انتقال یک توده چربی» در یک بیمار از ناحیه پهلو به منطقه نقص پستان انجام داد. سه سال بعد Lexer توانست چربی هایی به بزرگی حجم دو مشت بسته را با موفقیت به داخل پستان ها انتقال بدهد.

از آن زمان به بعد جراحان پلاستیک، تکنیک هاى مختلفی را معرفی کردند اما نکته مهم این بود که پس از اقدامات دکتر Mel Bircoll در سال ۱۹۸۵ در استفاده از تزریق چربی در بازسازی پستان بحث دائمی در مورد امنیت تزریق چربی در پستان در آکادمی جراحان پلاستیک آمریکا صورت گرفت و این آکادمی در سال ۱۹۸۷ استفاده از تزریق چربی در بازسازی پستان را ممنوع کرد چرا که معتقد بود این کار سبب نکروز (مرگ بافتی)، ایجاد اسکار و کلسیفیکاسیون در بافت پستان می شود و تفسیر عکس ماموگرافی بیمار را جهت تشخیص سرطان پستان مشکل مى كند.

امروزه متخصصان رادیولوژی به خوبی قادرند تغییرات ایجاد شده پس از تزريق چربى به سينه را در ماموگرافی از ماموگرافی یک سرطان پستان افتراق دهند. استفاده از تکنیک تزریق چربی در بازسازی پستان در طول یک قرن اخیر دچار فراز و نشیب زیادی شده است. اكنون با توجه به اينكه اين ممنوعيت برداشته شده و با توجه به بهبود تكنيک هاى تزريق چربى و بهتر شدن نتايج، روش تزريق چربى به سينه ها با استقبال روبه رو شده است .

تقاوت هاى تزريق چربى و پروتز سيليكونى

برجسته سازى سينه ها می تواند با روش پروتز سيليكونى انجام شود يا با تزريق چربى از بدن خود فرد.

استفاده از تزریق چربی مزایا و معایبی دارد که در مقایسه با پروتز سینه در سطح پایین تری قرار می گیرد و اين خود فرد است كه بايد مزايا و معايب هر دو روش تزريق چربى و گذاشتن پروتز را در نظر داشته باشد و تصميم به انتخاب يكى از آن ها بگيرد. به گفته دكتر مريم ملكى متخصص پوست و مو ، نتیجه این نوع روش بزرگ کردن سینه (روش تزريق چربى) بستگی به ميزان جذب چربی تزریق شده دارد. با توجه به شرایط منحصربه فرد هر بیمار ميزان جذب چربی را نمی توان تضمین کرد. زیرا بدن افراد چربی تزريق شده را به میزان متفاوتی جذب می كند. به طور معمول در چهار ماه اول پس از جراحی حدود 30 درصد تا 40 درصد از چربی جذب بدن خواهد شد. بنابراین پزشک برای دستیابی به نتایج مورد نظر مقدارى چربی بیشتر از حد لازم را تزریق می کند ولى همچنان برای میزان جذب چربی، هیچ تضمینی وجود ندارد.

تزریق چربی به پستان

شکل 2 تزریق چربی

پروتز سینه‌ها

شکل 3 پروتز سینه ها

تزريق چربى به سينه براى افرادى مناسب است که:

  1. اندازه سینه آن ها نسبتا کوچک یا متوسط باشد.
  2. عدم تقارن سینه ها دارند.
  3. لاغرى و شلى سینه ها پس از بارداری دارند.

هر یک از موارد فوق می تواند از نظر زیبایی و اجتماعی یک نقطه ضعف برای زنان باشد. زیرا بر زنانگی و کیفیت زندگی آن ها تاثیر منفی می گذارد. افرادى كه به این روش بازسازی سینه نياز دارند معمولا افرادی هستند که تمایلى به گذاشتن پروتز سیلیکون در بدن خود ندارند، زیرا احساس می کنند این عملی غیرطبیعی است و ممکن است پیامدهای طولانی مدت داشته باشد.

همچنین مزیت دیگر این تکنیک این است که هیچ گونه زخم و اسکار قابل توجهی بر سینه ها بر جا نخواهد گذاشت. اما به یاد داشته باشید که انتظار شما از عمل تزريق چربى سینه باید واقع بینانه باشد. زیرا این روش بزرگ کردن سینه (در مقایسه با روش پروتز سیلیکونی) دارای محدودیت است. برای زنانی که در خانواده خود دارای سابقه ابتلا به سرطان سینه هستند تزريق چربى به سينه توصیه نمی گردد. بنابراين انجام ماموگرافى قبل از اقدام به تزريق الزامى است.

مراحل تزریق چربی به سینه

تزریق چربی به سینه شامل دو مرحله است که هر دو در یک روز انجام می شود.

  1. برداشت چربی از نقاط مختلف بدن.
  2. تزریق چربی و انتقال آن به سینه.

برای شروع باید مقدار کافی چربی از بدن ساكشن شود و سپس چربی برداشت شده باید تصفیه شده و آب، روغن و خون از آن جدا شود. سپس چربی با ظرافت خاص از طریق دو يا سه سوراخ بسیار کوچک دو ميلى مترى در زير پوست سينه، در رو و داخل عضله زير پستان بصورت لایه لايه تزریق می شود. تزريق چربى به هيچ عنوان نبايد در بافت غده اى سينه تزريق شود.

مراحل تزریق چربی به سینه‌ها

شکل 4 مراحل تزریق چربی به سینه ها

مزایا تزریق چربی به سینه نسبت به پروتز

مزایای تزریق چربی به سینه نسبت به پروتز متعدداند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. چربی ماده کاملا طبیعی است و از بدن خود شخص برداشته می شود.
  2. ساكشن چربی شكم يا پهلوها خود باعث تناسب بهتر اندام می شود.
  3. با كشيدن چربى اضافى از شكم يا پهلوها و تزریق چربی به سینه، نوعى پيكرتراشی و فرم دهی بدن انجام می شود.
  4. وجود سلول هاى بنيادى در چربى باعث كلاژن سازى پوست نيز مى شود و پوست سينه ها سفت و جوان تر مى كند.
  5. در عمل تزريق چربى به سينه برخلاف عمل پروتز برش پوست و بخيه وجود ندارد.
  6. اگر با گذاشتن پروتز سینه فرم طبیعی نداشته باشد با تزریق چربی می توان به نواحى كه با پروتز اصلاح نشده است فرم طبیعی ترى داد.

معایب تزریق چربی به سینه

  1. نگرانی هایی که در مورد تزریق چربی به سینه وجود دارد رسوب کلسیم و اشتباه شدن آن با تشخیص کانسر در ماموگرافی است . هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده ولی مطالعات متعدد در این مورد در حال انجام است تا بی خطر بودن این روش را اثبات کند.
  2. عمل بزرگ کردن سینه با استفاده از تزریق چربی نسبت به جراحى پروتز سينه زمان بیشتری نياز دارد و علت اين است كه برداشت چربى به دليل حساس و شكننده بودن باید با دقت برداشت شود و اين پروسه كمى زمان بر است.
  3. از معایب مهم انتقال چربی به سینه بايد بدانيم كه با این روش سینه حداکثر یک تا دو سایز قابل بزرگ شدن است و ممکن است سایز دلخواه بیمار بدست نیاید.
  4. از معایب دیگر قابل پیش بینی نبودن این روش است یعنی اينكه مقدار جذب چربی تزریق شده از شخص به شخص متفاوت است و هيچ تضمينى ندارد كه بعد از عمل چه مقدار از چربى تزريق شده براى بيمار باقى خواهد ماند.
  5. مهمترین ایراد تزریق چربی به سینه غیرقابل پیش بینی بودن نتیجه می باشد و پروجکشن و برآمدگی حاصل از تزریق چربی به سینه مانند پروتز قابل توجه نمی باشد.
  6. یکی دیگر از عوارض احتمالی تزریق چربی به سینه احتمال ایجاد آبسه است البته در شرايط استريل بسيار نادر است.

آیا از ژل هم می توان برای بزرگ کردن سینه استفاده کرد؟

دکتر مریم ملکی در پاسخ به این سوال می گوید که هنوز ژل استانداردی جهت تزریق به سینه وجود ندارد چون ژل های قدیمی که در حجم زیاد استفاده می شد (همان ژل پاژ که از اوکرایین وارد مى شد) دارای عوارض زیادی بود که اکنون جمع آوری شده و کسانی از این ژل استفاده کرده بودند همچنان با عوارض متعددی مانند آبسه و عفونت های مکرر روبرو هستند و استفاده از این ژل ها اکنون ممنوع شده است. ژل های جدید یا همان ژل های قابل جذب اسید هیالورونیک که بسیار گران بوده و تنها برای بزرگ کردن لب ها يا گونه ها توليد مى شوند، در سرنگ هاى يک سی سی آماده تزريق، بسته بندى و به فروش مى رسند. استفاده از آن ها برای بزرگ کردن سینه ها حجم زيادى نياز دارد و با توجه به اینکه قابل جذب هم هستند مقرون به صرفه نیست. امروزه از ژل برای بزرگ کردن سینه استفاده نمی شود. اگر بخواهیم از این ژل های استاندارد جهت بزرگ کردن سینه استفاده کنیم هزینه ممکن است به مراتب بيشتر از هزينه پروتز و يا تزريق چربى باشد. به دليل اينكه بافت سينه بافت حساسى است و در كل سينه زنان يكى از محل هاى شايع تشكيل سرطان است نبايد بدون معاينه و بررسی سونوگرافى يا ماموگرافى به سرعت تصميم به اقدامى گرفته شود. روش انتقال و تزریق چربی به سینه در مقايسه با پروتز سينه نتایج ضعیف تر و غیرقابل پیش بینی تری دارد و جز در مواردى كه بيمار حاضر به استفاده از پروتز نيست روش تزريق چربى به سينه گزينه دوم است.

تزریق ژل به سینه‌ها

شکل 5 تزریق ژل به سینه ها

مراقبت هاى پس از تزريق چربى به سينه

  1. ممکن است در روز اول و دوم اگر به سرعت و ناگهانى از صندلی یا رختخواب بلند شوید دچار سرگیجه شوید، بنابراین نگران نباشيد و سعى کنید به آرامی از جای خود برخیزید. این حالت پس از عمل جراحی کاملا طبیعی است و طی چند روز آینده برطرف خواهد شد.
  2. ۲-۵ روز بعد از عمل جراحی سینه شما ممکن است احساس سفتی و درد در منطقه قفسه سینه داشته باشید. شما باید به مدت تقریبا ۶ هفته پس از عمل جراحی (هر روز و هر شب) سینه بند خود را بپوشید. سینه هاى شما ممکن است سفت و حساس به لمس گردد و پوست شما نیز ممکن است گرم شده یا خارش داشته باشد.

عوارض كمتر عبارتند از:

دكتر مريم ملكى توصیه می کند اگر به دنبال افزايش حجم زياد و برجسته كردن زياد سينه ها هستيد تزريق چربى را فراموش كنيد. ولى اگر تمايل داريد كه فقط حدود يک تا دو سايز حداكثر سينه ها را بزرگ تر كنيد و سابقه سرطان سينه در خانواده نداريد، تزريق چربى به سينه گزينه اول است. قبل از عمل تزريق چربى و یک سال بعد از عمل برای تعیین نتیجه نهایی تزریق در سینه، ماموگرافی يا سونوگرافی و غربالگری سینه را انجام دهید.

برخی گمان ها در مورد خطر احتمالی گسترش سرطان با تزریق چربی در سینه وجود دارد. با این حال هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. همچنین تزریق و انتقال چربی مانع انجام ماموگرافی و یا سونوگرافی غربالگری پستان نمى باشد.

هزینه تزریق چربی در سینه

این عمل در حال حاضر در کلینیک هور انجام نمی شود.

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس:اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

روز تقلب در رژیم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

از بین بردن موهای زائد

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

کاربردهای میکرونیدلینگ برای پوست چیست؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغذیه برای کات شدن ماهیچه ها ( قسمت اول )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

راه های درمان کک و مک

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

با افتادگی پوستمان بعد از کاهش وزن چه کنیم ؟

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

فیلر پیشانی برای چه کسانی توصیه میشود؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ارزیابی سلامت جنسی زوجین

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

آیا تبخال تناسلی خطرناک است ؟

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت