شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آشنایی با هزینه و مزایای پروتز فک و چانه

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

چانه مهمترین عضو از لحاظ زیبایی صورت است و به همراه بینی تعیین کنندهی شکل صورت و نیمرخ فرد است. یک چانه برجسته، موجب تقویت خط فک و جلوگیری از پتوز بافت نرم و تشکیل فک میشود. پروتز چانه و پروتز فک میتواند از طریق افزایش برآمدگی چانه و تقویت خط فک باعث بهبود سیما، شکل و تعادل صورت در فرد میشود. ممکن است از پروتز چانه به عنوان روشی جداگانه یا همراه با سایر جراحیها برای ارائه تقارن و جوانسازی متعادل صورت استفاده شود. دو روش برای بهبود نسبتهای صورت وجود دارد که عبارتند از: استفاده از ایمپلنت چانه یا بازسازی شکل استخوان فک از طریق جراحی (ژینوپلاستی). پروتز چانه به مراتب پر استفادهترین راهحل برای افزایش زیبایی در چانههای عقب کشیده است. اپملنت یا پروتز چانه روشی ملایم و ساده برای افزایش حجم و ساختار فک بدون تغییر در آناتومی طبیعی بیمار است.

فرقی نمیکند که بنا به دلایل زیبایی و یا عملکردی چانه دست به عمل جراحی میزنید اما انتخاب یک جراح پلاستیک باتجربه و با تبحر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دکتر جعفریپور سالهای زیادی در زمینهی جراحی و ترمیم پلاستیکی دوره دیده است. به هنگام تصمیم به عمل جراحی، ابتدا از ماهر و مجرب بودن پزشک جراح خود اطمینان حاصل کنید. دکتر جعفریپور از پروتز سیلیکون و پروتزهای سفارشی برای ایجاد ظاهر مناسب برای خط فک استفاده میکنند.عمل جراحی کاشت پروتز چانه و فک یک روش درمان دارای خطر به نسبت پایین است و در عمل میتواند به طور قابل توجه باعث افزایش هماهنگی بین اجزای صورت شود .یک هفته قبل از پروتز چانه و فک به بیمار توصیه میشود ،از داروهای آنتی بیوتیک به عنوان یک روش پیشگیرانه در برابر عفونت استفاده کند و بخیههای ایجاد شده برای بستن شکاف یک هفته پس از درمان کشیده میشوند. در ادامه پروتز نیاز به اقدام مراقبتی خاص نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفنهای 03136266851 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی چانه و خط فک

استخوان فک ساختمان دهان را در تشکیل میدهد، نگهدارندهی دندانها است و پایه و اساس برای بافتهای نرم صورت و گردن را فراهم میکند. همچنین استخوان فک نقطه اتصال عضلانی ضروری برای حرکت دهان است. چانه برجستگی استخوان مندیبول یا فک است که کمترین قسمت صورت را تشکیل میدهد؛ به همین دلیل یکی از اجزای اصلی تعیین کنندهی شکل چهره است. با افزایش سن کاهش تدریجی و پیشروندهی استخوان باعث کاهش ارتفاع فک پایین و کاهش برآمدگی چانه میشود و ممکن است بدین دلیل تعادل بین سومین قسمت پایین و دو سوم قسمت بالایی صورت را تغییر دهد و منجر به ضعف چانه گردد، تغییری که اغلب با افزایش سن بیشتر نمایان میشود. اگر ارتفاع و پایه استخوان فک کاهش یابد، بافت نرم اطراف آن مستعد ابتلا به سستی میشود و به طور فزآیندهای در برابر گرانش رو به پایین کشیده میشود بطوری که در نیمهی جلویی خط فک و گردن (چانه دوم) بیشتر مشهود است.

تحلیل و ارزیابی فک وچانه

سادهترین وسیله ارزیابی موقعیت چانه و ناسازگاری احتمالی صورت این است که اندازه گیری های مربوط به خط لب (چانهی مریدین) انجام شود. موقعیت ایدهآل چانه را میتوان با قرار دادن یک خط بر روی عکسی از نمای صورت تعیین کرد. اگر در این حالت چانه پشت خط قرار بگیرد این نشان دهندهی میکروژنیا (عقب رفتگی چانه) در جهت افقی است که میتواند از طریق ژن پلاستیسیت یا ایمپلنت و پروتز تصحیح شود.

مزایای پروتز چانه/ پروتز فک

پروتز چانه باعث ارتقای متمرکز استخوان فک شده و تاثیرات آن از طریق بافتهای نرم به سطح پوست انتقال یافته و منجر به بهبود شکل و ظاهر صورت فرد میگردد. پروتز چانه از طریق فراهم کردن پشتیبانی ساختاری برای بافتهای نرم و بالایی صورت در برابر تغییرات گرانشی مقابله کرده، تو پر بودن صورت را بازگردانده و منجر به لیفتینگ صورت به همراه انبساط آرام پوست میشوند. همچنین پروتز چانه سبب به جلو کشیدن تمامی بافتهای نرم فک از جمله عضله سطحی گردن میشود بطوری که معمولا شکل گردن در حالت بهتری نسبت به سابق قرار میگیرد.

مشاوره پروتز چانه

در طی جلسه مشاوره پروتز چانه اندازهگیریهای کالیبراسیون میزان پیش آمدگی مورد نیاز را تعیین کرده و وجود عدمتقارنهای احتمالی را نشان میدهد. تناسب، توپوگرافی چهره و ترجیحات زیبایی شناختی مورد توجه قرار گرفته و تجزیه و تحلیل عملکردی میتواند کیفیت استخوان و اینکه آیا اکلوزال دندانی در آن وجود دارد یا نه را تعیین کند. از پروتزهای آناتومیکال یا آبی چانه برای بهبود پیش آمدگی چانه از طریق افزایش حجم قسمت پایینی استخوان مندبیل استفاده میشود. از پروتز چانه علاوه بر بهبود خطوط فک و تعادل صورت همچنین برای پشتیبانی از بافت نرم و جلوگیری از به وجود آمدن غبغب نیز استفاده میشود.

شکل و اندازهی پروتز چانه

پروتزهای فک و چانه در چندین شکل از قبل طراحی شده مناسب مردان و زنان در بازار موجود است و طیف وسیعی از نیازها را در برمیگیرند. هر شکل در چندین سایز بر اساس ابعاد استخوان فک موجود است. استاندارد طلایی برای پروتز چانه شامل شماری از مواد آلوپلاستیکی (غیربیولوژیک) با سازگاری زیستی بالایی از قبیل سیلیکون،PEEK (Peek-Optima), ePTFE (Gore-Tex) یا پلیاتلین با چگالی بالا (Medpor).

انواع پروتز

پروتز چانه انواع مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

پروتز میانی چانه

این نوع پروتز که شکل اولیه پروتز چانه است درجات مختلفی از پیشآمدگی چانه را فراهم کرده و تا حدود کمی باعث تغییر خط فک میگردد.

پروتز چانه آناتومیکال

این نوع پروتز که طراحی مدرنی از پروتز است باعث بهبود هم چانه و هم خط فک میشود.همچنین این نوع پروتز به طور همزمان باعث حجمدهی چانه وشکلدهی بخش جلویی فک در درجات خفیف تا متوسط میشود. در این نوع پروتز دو بازو که در زاویه ۴۵ درجه قرار میگیرند امکان ترکیب شدن پروتز در اطراف بخش جلویی استخوان فک را فراهم میکند و ثبات و سیما و شکلی صاف در چانه ایجاد میکند.

پروتز چانه آناتومیکال بلند

این نوع پروتز چانه در واقع شکل پیشرفتهی پروتز آناتومیکال چانه است. در این نوع پروتز بازو در طول توسعه مییابند و امکان بهبود خط فک را فراهم میکنند. این پروتزها در امتداد تپه مندیبول پایین (طرح بسته شدن اطراف) برای بازسازی حایل فک پایین و مقابله با غبغب باریک میشوند. برای پهن کردن فک و یا ارائه تعاریف زاویهای یا مربعی بیشتر، شکلی سازگارتر برای بهبود فک و چانه مردان از این دسته از پروتزها استفاده میشود.

پروتز مندیبولار

از این دسته از پروتزها برای افزایش زاویهی فک و عرض و زاویه نمای جلوی چانه استفاده میشود. غالبا ازاین دسته از پروتزها به همراه پروتزهای آناتومیکال یا پروتزهای آناتومیکال بلند استفاده میشود زیرا این ترکیب امکان فرمدهی مجدد و کامل فک را فراهم میکند.

پروتزهای سفارشی

به منظور بازسازی یا بنا به دلایل نیازهای زیبایی شناختی پیچیده از سیتی اسکن با اشعه مخروطی استفاده میشود تا پروتزهای سه بعدی بصورت اختصاصی (پروتزهای PEEK) ایجاد شود. پروتزهای اختصاصی به طرز موثری قادر به اصلاح نواقص استخوان مندیبولار یا عدمتقارن فک و چانه هستند.

پاکسازی و قرار دادن پروتز

پروتزها را میتوان هم از طریق دهان یا از زیر چانه در سر جای خود قرار داد. البته ناگفته نماند که هر دو شیوهی قرار دادن پروتز چانه گزینههای منطقی هستند. بزرگترین مزیت شیوهی قرار دادن پروتز از طریق دهان این است که جای اسکار یا زخمی از آن باقی نمیماند.

برای جراحیهای زیبایی که از پروتزهای سیلیکونی استفاده میشود معمولا نیازی به استخوان مندیبولار برای نصب شدن بر روی آن ندارند زیرا به اندازه کافی در داخل جیب باریک بین استخوان و فضای زیر پروستئت (ورق بافت نرم که استخوان را پوشش میدهد) محافظت میشود.

برای انجام جراحیهای بازسازی یا فرمدهی با پروتزهای PEEK یا پلی اتیلن با چگالی بالا معمولا به مندیبل نیاز هست تا پروتز بر روی آن نصب شود. فیکسچر پیچ (پیچهای کوچک تیتانیوم) ثبات فوری را تضمین میکنند، امکان پاکسازی شکل پروتز در محل را فراهم میکنند و از جابجایی و در رفتگی پروتز جلوگیری کرده و هرگونه شکاف بین پروتز و استخوان مندیبولار را از بین میبرند.

آیا میتوان پروتز چانه و پروتز فک را به همراه سایر روشهای جراحی انجام داد؟

تمامی بافتهای صورت (استخوان، بافت نرم و پوست) رابطهی تنگاتنگی با یکدیگر دارند. فرقی ندارد که هدف فرد بهبود ساختار ویژگی صورت و یا جوانسازی آن باشد باز هم غالبا زمانی میتوان به بهترین نتایج دست یافت که از روشهای مختلفی بصورت ترکیبی استفاده کرد.

به عنوان مثال، غالبا بطور قابل توجهی میتوان وضعیت اصلاح ظاهر بینی (رینوپلاستی) را از نظر زیبایی شناختی از طریق پروتز همزمان چانه افزایش داد. غالبا استفاده از پروتز چانه برای بیمارانی که از روش لیفتینگ صورت استفاده میکنند نتایج حاصل از لیفتینگ را بطور قابل توجهی بهبود میبخشند و به شکلدهی مجدد هم فک و هم گردن کمک میکند.

به منظور افزایش حجم به فرم صورت میتوان از تزریق چربی (پیوند چربی) و پروتز چانه به همراه هم استفاده کرد؛ پروتز باعث بهبود ساختار استخوان زیرین شده و تزریق چربی موجب بهبود بافتهای نرم بالایی میشود.

ایمنی و میزان پیشبینی پروتز چانه

جراحیهای پروتز چانه و مندیبولار اندک عوارض جانبی به همراه دارد. غالبا جراحیهای اصلاحی به عفونتهای موضعی یا فرمدهی مجدد زیبایی شناختی (٪۳-۲) منجر میشود. در این شرایط و در صورت لزوم میتوان به راحتی پروتز را برداشت. بیش از ۵۰ سال است که از پروتزهای آلوپلاستی در چانه و شکلدهی خط فک استفاده میشود و در حال حاضر مواد مورد استفاده (سیلیکون و پلی اتیلن) از ایمنی برخوردار بوده و دارای پایداری کششی خوب، غیر آلرژیک، سازگار با محیط زیست و بسیار پایدار در دراز مدت هستند. تحولات اخیر در طراحی پروتز بطور خاصی بر روی بافت و تخلخل پروتز به منظور ارتقاء یکپارچگی بافت پروتز متمرکز شده است.

دوران نقاهت پس از جراحی پروتز چانه/ پروتز فک

معمولا دوران نقاهت بدون حادثه است و اکثر بیماران روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص میشوند. معمولا ممکن است بانداژی بر روی چانه بسته شود تا از شدت ورم بکاهد ومعمولا روز بعد از جراحی آن را برمیدارند. غالبا از پارچهی یا نسمان کوچکی جهت پوشاندن چانه به مدت ۷ الی ۱۰ روز استفاده میشود. عموما دوران نقاهت پس از پروتز چانه به سرعت سپری شده و با درد یا ناراحتی زیادی همراه نیست. در این دوران تا یک هفته باید از غذاهای آبکی و یا نرم استفاده کنید تا از جویدن و کار کردن بیش از حد فک در طول این دوران جلوگیری شود. بیحسی گذرا در چانه یا لب پایین پس از پروتز طبیعی است و معمولا پس از گذشت چند هفته این وضعیت برطرف میشود.

استفاده از پروتز میتواند بهبودهای مجزا و یا قابل توجه و مشابهی به همراه داشته باشد. میانگین افزایش پیش آمدگی چانه ۴ تا ۸ میلیمتر است. اگر نیاز به بهبودی خط فک باشد در اینصورت معمولا افزایش ۳ تا ۴ میلیمتر دیگر جهت بازگرداندنی شکل و مقابله با تشکیل غبغب کافی است. پس از آنکه پروتز در سر جای خود قرار گرفت ظاهر و حسی شبیه به استخوان طبیعی به خود میگیرد. شکل آناتومیکال مخروطی ادغام پروتز با مندیبل را تضمین کرده و تغییری آرام را به همراه دارد. معمولا نتایج پروتز چانه با میزان بالایی از رضایت بیمار همراه است. از آنجایی که شکافهای چانه ناشی از بافت نرم هستند و جزء کارکرد استخوان محسوب نمیشوند، لذا ممکن است که حتی یک شکاف پس از پروتز چانه نیز ادامه یابد. از روش پیوند چربی مکمل برای حذف شکاف (به عنوان مثال در جوانسازی چانه زنان) استفاده میشود تا شکل چانه را نرم شود.

هزینه پروتز چانه
یکی از سوالات مهمی که اکثر متقاضیان عمل جراحی کاشت پروتز چانه و فک از جراح خود میپرسند هزینه پروتز چانه است. عوامل بسیاری میتواند بر قیمت پروتز چانه اثر بگذارد. بعضی از این عوامل در زیر خلاصه شده است:

نوع پروتز: بعضی از پروتزهای چانه و فک نسبت به سایر پروتزها قیمت بیشتری دارند. بهتر است قبل از عمل در مورد هزینه نوع پروتز چانه با پزشک خود مشورت کنید.

تجربه و شهرت پزشک: معمولا جراحانی که تجربه وشهرت بیشتری دارند هزینه بیشتری دریافت میکنند. بیماران هم ترجیح میدهند که جراحان با سابقهای را انتخاب کنند تا بهترین نتیجه را دریافت کنند.

بیهوشی:بسته به نوع بیهوشی (عمومی یا موضعی) که جراح متناسب نیاز بیمار انجام میدهد، هزینه پروتز چانه و فک متغیر خواهد بود.

نوع جراحی: بسته به این که جراحی با وارد کردن پروتز از داخل دهان و یا از طریق وارد کردن پروتز از زیر چانه انجام شود قیمت پروتز چانه و فک متفاوت خواهد بود

موقعیت مراکز پروتز فک و چانه: معمولا مراکزی که در مرکز شهر و یا در شهرهای بزرگ قرار دارند هزینه بیشتری دریافت میکنند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

شالازیون و گل مژه

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

آیا تزریق فیلرها دائمی است؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ناتوانی مرد در دخول چه علتی دارد و چگونه درمان می شود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

آیا رژیم های لاغری بر ریزش مو تأثیر دارند؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

میخچه چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تغذیه و پیشگیری از سرطان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

عوارض، کاربردها و مزایای اوزون تراپی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

دکتر پوست خوب چه کسی است؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

بیماری گال چیست ؛ چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت