شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

پرسش و پاسخ در عملهای زیبایی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

1-سابقه عملهای زیبایی به چه زمانی برمیگردد؟
نخستين شواهد جراحي «بازسازي» پلاستيک در متون سانسکريت 2600 سال قبل يافت شده اند. در هند باستان بسياري از تبه کاران اعضاي بدن قربانيان خود را قطع ميکردند ، همچنين سيستم قضايي در آن زمان براي مجازات مجرمان و يا خيانتکاران ، دستور به قطع اعضاي بدن آنها از جمله بيني ، ميداد. بنابراين طبيعي است که نياز زيادي به جراحي ترميمي در ان زمان وجود داشت ، نيازي که منجر به ايجاد اشکال ابتدايي جراحي پلاستيک شد.

2-چه افرادی بیشتر برای جراحی های زیبایی مراجعه می کنند؟
به دلیل جوان بودن جمعیت کشور، گرایش به جراحیهای زیبایی در ایران بین جوانان گسترش پیدا کرده است.در کشور ما بسیاری از زنان و مردان، شکل و فرم قسمتی از اندام یا جوارح خود را نمی پسندند و خواهان تغییر و یا اصلاح آن هستند.

3-انواع عمل های زیبایی نام برده شود:
به طور کلی جراحی های زیبایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. جراحی های زیبایی که در ناحیه گردن و صورت انجام می شود. از جمله بینی، پلک ها، کشیدن پوست صورت و گردن یا همان لیفتینگ و دسته دوم جراحی هایی هستنددر کشور ما بسیاری از زنان و مردان، شکل و فرم قسمتی از اندام یا جوارح خود را نمی پسندند و خواهان تغییر و یا اصلاح آن هستند.

4-آیا عملهای زیبایی عوارضی هم دارد؟ لطفا توصیح بفرمائید؟
عوارض جراحی زیبایی به نوع عمل بستگی دارد .در بخشی که مربوط به حیطه پوست و مو میشود بیشترین متقاضیان جهت پیوند مو مراجعه می کنند.پیوند مو نیز مانند سایر اعمال جراحی زیبایی دارای عوارضی است.

اين عوارض براساس زمان ايجاد شده به 3 گروه تقسيم مي شوند:
عوارض حين عمل، مدت كوتاهي پس از عمل يا چند ماه پس از عمل و عوارضي كه چند سال پس از عمل ديده مي شوند. بعد از عمل بيماران تمايل دارند موهايشان ظاهر طبيعي و تراكم خوبي داشته باشد. عواملي كه باعث كاهش تراكم و نارضايتي بيمار مي شود شامل: رشد كم گرافتهاي كاشته شده، پديده افلوويوم پس از عمل و نازك شدن تدريجي موهاي كاشته شده، هستند.

يكسري از عوامل باعث ظاهر غير طبيعي موها پس از عمل مي شوند كه از جمله آنها، برآمده شده گرافتهاي كاشته شده، فرو رفتن گرافتهاي كاشته شده و ضخيم شدن و فرخوردن غيرطبيعي موها و پس از مدتي نازك شدن موها و تغيير رنگ موهاي كاشته شده و نكروز كه باعث عدم رشد موها در منطقه دچار زخم مي شود.يكي از مشكلات زيبايي عمل پيوند مو، اسكار پهن پشت سر مي باشد.از جمله عوارض پزشكي در عمل پيوند مو مي توان به خونريزي، عفونت، كيست، درد، نورالژي، بي حسي و فيستون شرياني وريدي اشاره كرد.

5-آیا عوارض قابل پیشگیری و کنترل است؟
عوارض کوتاه مدت و موقت قابل پیشکیری و کنترل هستند ولی عوارضی که ناشی از تکنیک بد جراحی یا شرایط غیر استاندارد اتاق عمل باشد از جمله بد فرمی خط رویش مو یا تخریب ناحیه پشت سر معمولا بطور کامل قابل اصلاح نیست.

6-آیا بیمارانی هستند که شما قصد منصرف کردنشان را داشته باید و آنها اصرار بر تصمیم بورزند؟
برخی بیماران تصور غیر عادی از انجام عمل دارند و یا توقعات منطقی از نتیجه عمل ندارند که در جلسه مشاوره با وجود شرح کامل وقایع عمل باز هم قانع نمی شوند در این موارد انجام عمل به صلاح بیمار نیست.

7-کمترین سنی که برای عمل جراحی مراجعه کرده است چه سنی است؟
بیشتر آقایان مراجعه کننده برای کاشت مو در سنین 17-18 سالگی که ابتدای جوانی است و نسبت به ظاهر خود حساس هستند مراجعه میکنند ولی به توصیه ما باید تا سن 25 سالگی که شکل کلی ریزش مو در آنها مشخص میشود صبر کنند و در این مدت از درمانهای دارویی بهره بگیرند.

8-آیا عملهای جراحی زیبایی در نوجوانی عوارض ندارد و از نظر پزشکی به صلاح است؟
بیشتر متقاضیان پیوند مو، جوانان کمتر از 25 سال می باشند. که به دلیل نداشتن بلوغ فکری و تجربه کافی انتظارات غیر واقع بینانه ای از جراحی پیوند مو دارند. آنها دوست دارند با یک جلسه عمل به تراکم موی قبل از 20 سالگی برسند و این ظاهر جوان در آنها، برای همیشه حفظ شود. این افراد در مواردی، حتی از جراح تقاضا می کنند فرم موهایشان شبیه هنرپیشه معروفی شود.

آنها حاضر نیستند این حقیقت را بپذیرند که خط موی مردان بعد از بلوغ به طور طبیعی شروع به کم پشت شدن و عقب رفتن می کند.اگر در یک مرد جوان کمتر از 25 سال با پسروی خط رویش مو و کم پشت شدن موهای فرونتال، با یک جلسه پیوند مو، یک خط رویش موی جدید که بنا به درخواست بیمار پرتر و پایین تر از خط رویش اولیه او بوده ایجاد کنیم این مسئله فعلا بیمار را راضی می کند ولی این رضایت موقتی خواهد بود زیرا در سالهای بعد با پیشرفت طبیعی ریزش مو در پشت این خط جدید، موهای باقی مانده در ناحیه دونور بیمار، برای پر کردن سر او تا خط جدید کافی نبوده و موهای او یک نمای غیر طبیعی پیدا می کند.

بنابراین پیوند مو قبل از سن25 سالگی توصیه نمی شود. بعد از 25 سالگی بیمار به مرحله بلوغ کامل رسیده و با بررسی میزان ریزش فعلی موی بیمار، پیش بینی چگونگی گسترش آن در آینده امکان پذیر می باشد. بیمار در این سن منطقی تر فکر می کند و میزان طاسی فعلی خود را در نظر می گیرد. بدین ترتیب داشتن یک خط رویش موی جدید به شکل یک مرد بالغ باعث خشنودی و رضایت ویمی شود اگر چه این خط رویش مو بالاتر از آن چیزی است که در جوانان می بینیم.

9-آیا آمارموثقی از شمار عملهای جراحی، عوارض آن، پیامدهای آاحتمالی آن؟
پشیمانی احتمالی بیماران، شمار آقایان و خانمها در عملهای جراحی زیبایی دارید که در روزنامه درج شود؟متاسفانه در این مورد آمار دقیقی در دسترس نیست.

10-آیا مدلهای انتخابی در عملهای جراحی زیبایی بیشتر تابع مد است یا سلیقه ایست؟و آیا این مدلها نشات گرفته از تبلیغات رسانه های ماهواره ای است یا خیر؟
متاسفانه امروز با تبلیغاتی مواجه هستیم که با ادعاهای دروغین مردم را مورد فریب خود قرارمی دهند از جمله اینکه درمان ریزش مو با کمک سلولهای بنیادی و یا ظرف نیم ساعت موهای خود را باز یابید و یا ادعای کاشت 16000 تار مو همراه با سلولهای بنیادی در یک جلسه است که کاملا غیر واقعی و غیر منطقی است چرا که بر اساس منابع معتبر علمی در بهترین تراکم مو در پشت سر از یک ناحیه دهنده 10 سانتی متری حداکثر 2000 تار مو قابل برداشت است.

اگر حداکثر مقدار برداشت را cm30 محاسبه نماییم این عدد در گروه Aکه حداکثر تراکم را دارند به 6000 تار مو می رسد؟ حال اگر بخواهیم 16000 تار مو برداریم یعنی بیشتر از حد استاندارد، باعث از بین رفتن ناحیه دهنده همراه با ایجاد اسکار پهن و غیر قابل قبولی خواهیم شد و چون حداکثر تراکم در ناحیه گیرنده طبق نظر دکتر انگر و دیگر متخصصین معروف کاشت موی دنیا، 30 فولیکولاریونیت در هر cm2است بنابراین کاشت با تراکم بالاتر نه تنها نتیجه بالاتری نخواهد داشت بلکه نتیجه منفی نیز در برخواهد داشت .

یا در مورد تزریق سلولهای بنیادی یا بکار گیری روش PRP , در مواردی در بعضی از کلینیک ها پس از پیگیری مشاهده شده که تزریق ماینوکسیدیل و فیناستراید موضعی در روش مزوتراپی به دروغ به عنوان تزریق سلولهای بنیادی مطرح شده و یا تزریق PRPرا سلول بنیادی مطرح می کنند که باید گفت پلاکت به هیچ وجه سلول بنیادی نیست و همه اینها ادعایی بیش نیستند و مطالعات سلولهای بنیادی در دنیا هم هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است چه برسد که بصورت روتین در مطبها قابل انجام باشد.

تکنیک کاشت سلولهای بنیادی فولیکول مو همزمان در آمریکا در 2 موسسه تحقیقاتی که یکی موسسه تحقیقاتی دکتر بازلی و دیگری ISHRS(انجمن پیوند موی آمریکا) است و با همکاری مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی در تهران و موسسه رویان در حال انجام این پروژه می باشد.

این پروژه در حال حاضر در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است ولی در انسان نتایج قابل قبولی نداشته است که امید است در آینده نزدیک بتوان تحولی در درمان ریزش مو ایجاد کرد.

11-آیا عملهای جراحی پیوند مو در ایران صرفاٌ توسط متخصصان این حرفه انجامی می شود؟
متاسفانه دخالت بعضی تکنسین های کاشت مو که بعضا پزشک و یا پیراپزشک نبوده و مدارک غیر پزشکی دارند و صرفا به خاطر تجربه اندکی که در مدت همکاری با یک پزشک متخصص بصورت ناقص بدست آورده اند شروع به انجام عمل پیوند مو کرده اند و بعضا از مطب بعضی پزشکان غیر مرتبط با این تخصص و یا پزشکان دیگر استفاده نموده و تحت عنوان و مجوز این پزشکان اقدام به عمل پیوند مو با وسائل و تجهیزات ناقص و غیر استاندارد و عدم رعایت مسائل استریلیتی و بدون اقدامات خاص مراقبتی و فضاها و تجهیزات استاندارد باعث صدمات غیر قابل جبران به بیماران شده است که بعضی از این صدمات صرف نظر از صرف هزینه بیهوده توسط بیمار، حتی توسط متخصص با تجربه نیز قابل برطرف کردن نیست و منجر به شکایات مختلف شده است.

بعضا برخی این مراکز غیر مجاز با شناسایی وزارت بهداشت تحت تعقیب و پی گیری قرار گرفته اند نقل مکان کرده و با عنوان جدید و در محل دیگر شروع به فعالیت می کنند که تعقیب و پی گیری توسط مجریان قضایی مشکل یا غیر ممکن می گردد. در مورد کاشت مو ضمن اینکه عمل ساده ای به نظر می رسد ولی مسئله مشکلی است که حتما یک متخصص پوست و مو که دارای شناخت کافی در مورد بیماریهای پوست و مو و تجربه کافی دانشگاهی دارد، تشخیص دهد که اصلا فرد نیاز به کاشت مو دارد و برای مسائل روحی و شرایط عمومی، سن، جنس، بیماریهای زمینه ای از قبیل دیابت، مشکلات قلبی- عروقی، بیماریهای تنفسی مزمن، بیماریهای خونی، مصرف داروهای مضعف سیستم ایمنی، مشکلات روحی روانی بیماران، بارداری و شیردهی در بانوان و مراقبت های پس از عمل از جمله عفونت، دفع پیوند و... همگی لزوم مراجعه به متخصص را ضروری می کنند.

12-آیا نظارتی بر جراحیهای زیبایی از نظر تخصص و نرخ و غیره صورت می گیرد؟
این امر قاعدتا به عهده معاونت درمان تحت نظارت وزارت بهداشت و همچنین نظام پزشکی میباشد. معاونت های درمان دانشگاه ها جهت جلوگیری از توسعه مراکز غیر مجاز در این زمینه توسط کارشناسان نظارت بر درمان تمامی مطب ها ، بیمارستان ها ، مراکز جراحی محدود و درمانگاه های تحت پوشش خود را طی بازدیدهای دوره ای نظارت نموده، با مراکز متخلف بسته به نوع تخلف برخورد قانوی به عمل می آورند و شکایات مردمی صورت گرفته در این زمینه را بررسی نموده به مراکز ذی صلاح ارجاع خواهند داد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چه مقدار کرم؟

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

نکاتى در رابطه با تخليه چشم و نگهدارى پروتز

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

سونوگرافی تشخیصی چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

همه چیز درمورد آمپول سیکلوفم برای جلوگیری از بارداری

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

پینه پا چیست؟ تفاوت میخچه و پینه

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط با سابقه خانوادگی

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

انواع جراحی سرطان بیضه

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

علائم، تشخیص و درمان فتق دیسک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

چگونه شوینده مناسب پوست خود را بیابیم؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت