شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

صوت درمانی چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

صوت درمانی

یک فرد می­تواند خوب بشنود ولی خوب گوش نکند

آیا شما با دقت مشغول خواندن این بروشور هستید؟ پس، نمی­توانید صداهای اطرافتان را خوب بشنوید. در حقیقت شما صداها را کاملا می­شنوید ولی به آنها توجهی ندارید. دلیل آن این است که شما قادر به فیلتر کردن صداهای بلند اطراف خود و تمرکز روی صدای مورد نظر خود هستید. ممکن است ساده به نظر برسد اما، این سطح بالای شناخت در کاربرد توانایی مدیریت احساسات است.

زمانی که نتواند روی صدای فردی که با شما صحبت می­کند تمرکز کنید، در صورتی که بطور کامل و صحیح صدا را می­شنوید، اما تجزیه و تحلیل اصوات و گوش کردن دچار اشکال شده است. این امر ممکن است به دلایل مختلف فیزیکی و روانی اتفاق افتد. روش صوت درمانی یک روش گام به گام برای بهتر گوش کردن و نه بهتر شنیدن است.

گوش شما بر روی مغزتان اثر می­گذارد

آیا شما می­دانید مغزتان بیش از همه به چه چیز احتیاج دارد؟ بیش از 80 درصد این اثرگذاری از طریق گوش انجام می­شود، چه در موقع خواب چه در زمان بیداری. گوش به طور مداوم مغز را تحت تاثـیر قرار می­دهد. گوش جنین اولین عضوی است که از ماه چهارم بارداری کاملا فعال می­شود. گوش نه تنها اصوات را دریافت می­کند بلکه ریتم، هماهـنگی و تعادل شما را برقرار می­کند. برای مثال هنگام راه رفتن یکی از گوش­هایتان را بپوشانید، شما تعادلتان را از دست خواهید داد.

زمانی که شنوایی شما به هر دلیل دچار اشکال شود، سیستم یکپارچه­کننده شنیداری که حسی بسیار قوی است مختل می­شود و این اختلال می­تواند اثرات منفی بر سلامت و پیشرفت فرد بگذارد. روش صوت درمانی با کار کردن روی دریافت و تفکیک اصوات از طریق گوش دادن به شما کمک می­کند که مغزتان را به صورت فعال تحت تاثیر قرار دهید و نابهنجاری­ها را به حداقل برسانید.

با روش صوت درمانی خود را غافلگیر کنید

اگر شنیدن شما دچار اشکال می­شود مغز، توجه به صداهای دریافتی از گوش را متوقف می­کند. به همین دلیل بازگرداندن توجه امری لازم و ضروری است. به این صورت که مغز در برابر صداهای ناگهانی که غیرقابل پیش­بینی هستند، حساس است. شما می­توانید صدای پارس سگ همسایه را حدف کنید، اما اگر سگ همسایه به طور ناگهانی صدای گربه از خود درآورد متعجب از جا می­پرید!

در طول جلسات روش صوت درمانی موسیقی به صورت تغییر ناگهانی، انعکاس تن صداها را از طریق طنین و شدت به گوش شما منتقل می­کند و اکثر سلول­های حساس به صدا را فعال می­کند. این تغییرات کاملا غیرقابل پیش­بینی هستند. آنها بدون درد قادر به غافلگیر کردن مغز و عکس العمل طبیعی برای ارائه توجه بیشتر از سوی مغز می­باشد. در نتیجه این انعکاس­های تکراری و غیرقابل پیش­بینی به مغز کمک می­کند تا شنیدن و همچنین پردازش شنیداری دقیق­تر و واضح­تر شود.

زمینه­ های کاربرد

روش صوت درمانی بدون محدودیت سنی (کودکان و بزرگسالان) قابل اجرا می­باشد. و می­تواند به عنوان یک روش تکمیلی برایچند برابر کردن اثرات آموزشی کار معلمان و درمانگران به ویژه در زمینه­ های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

اختلالات یادگیری و زبانی

روش صوت درمانی روی مسیرهای عصبی قابل­انعطافی که صداها را رمزگشایی می­کنند به همان صورتی که آنها مهارت­های حرکتی، تعادل و هماهنگی را آنالیز می­کنند. این روش می­تواند به کودکان و بزرگسالان در توسعه راهکارهای مقابله­ای برای برخورد با اختلالات یادگیری و زبانی کمک نماید.

اختلالات توجه

روش صوت درمانی مبتنی بر اصل انتقال تضادها در موسیقی طراحی شده که به صورت مداوم مغز را غافلگیر می­کند. این مسئله مغز را پیوسته تحریک شده نگه می­دارد. هدف کمک به مغز در راستای توسعه­ی مکانیسم­های خودکار در جهت یافتن تغییرات است که برای تقویت توجه بسیار مناسب است.

صوت درمانی چیست؟

اختلالات عاطفی و خلقی

مغز به طور طبیعی و ذاتی به حفاظت از خود گرایش دارد. مثل زمانی که محیط، تهاجمی درک شود و یا بعد از یک مشکل عاطفی. این واکنش مغز به عنوان یک فیلتر عمل می­کند که انتقال و آنالیز پیام­های عصبی را مختل می­کند. این به صورت غیرمستقیم بر سیستم لیمبیک و قسمت پیش پیشانی مغز تاثیر می­گذارد. روش صوت درمانی در تنظیم اختلالات عاطفی مرتبط با اضطراب و افسردگی بسیار موثر است.

اختلالات حرکتی

تحریکات با روش صوت درمانی از طریق تعامل مستقیم با عصب وستیبولار در تنظیم تنوس عضلانی کاملاً تاثیرگذار است. این عمل اختلالات دونیمکره­ ای را بهبود می­بخشد. سیستم وستیبولار در ارتباط با بخش­های دیگر مغز، نقش مهمی در عملکرد ریتم و هماهنگی بازی می­کند. در نتیجه این روش به صورت موثری ریتم و هماهنگی را بهبود می­بخشد.

اختلالات فراگیر رشد (PDD)

شبکه­های عصبی متصل­ کننده گوش به مغز حاوی نورون خاص به نام "نورون­های آینه­ایی"می­باشند. نورون­های آینه­ای نقش مهمی در ساختار شناخت اجتماعی فرد بازی می­کنند. این مجموعه­ای از فرآیندهایی است که ما را به اراده و ایده در یک فرد و به ویژه درک وضعیت احساسی او قادر می­کند. روش صوت درمانی از طریق کار روی این شبکه عصبی کیفیت مهارت­های فردی را بهبود می­بخشد.

رشد شخصی و تندرستی

صدای غنی در هم­نوایی و هماهنگی­های بالا (هارمونیک­ها) شبکه گسترده­ای از رشته­های عصبی به نام "ساخت رتیکولار" را تحریک می­کند. تشکیلات رتیکولار سطح کلی فعالیت­های مغز را کنترل می­کند. روش صوت درمانی از طریق تاکید بر انتقال صداهای بسیار زیر (high-pitched) که هم اثر تحریک­ کننده در مغز و هم آرامش بخش در بدن تولید می­کند، تاثیر مثبتی بر رشد و سلامت شخصی به ارمغان می آورد.

بهبود صوت و آهنگ

اصل اساسی روش صوت درمانی این است که هر گونه نفوذ و تاثیر در مکانیسم دریافت و تجزیه و تحلیل یک پیام صوتی، مسیری تولید کند که مجدداً این پیام را نیز تحت تاثیر قرار دهد، خواه سخن گفته­ شده باشد، خواه صدای صادر شده از ابزار موسیقی.

آماده سازی برای زایمان

صدای مادر توسط جنین درک می­شود. این به منزله یک نوع صوت عاطفی اولیه است که برای رشد کودک بسیار بنیادی و اساسی است. از این رو ارزشمند است که فرزند یک صدای خوشایند درک کند. برنامه دوران بارداری روش صوت درمانی با مادران در طول دوران بارداریشان به ویژه در سه ماهه سوم بارداری، تحریک انتقال صوت از طریق استخوان بدن منتقل می­شود (از طریق استخوان جمجمه) و کاهش استرس و آرامش بدن، ذهن و روح و روان برای مادر و کودک را ایجاد می­کند.

یکپارچه­ سازی زبان­های خارجی

هدف روش صوت درمانی در ارتباط با زبان­های خارجی این است که علاقه­مندان به یادگیری زبان جدید را به شنیدن صداهای لازم برای یادگیری یک زبان دیگر توانمند ­سازد. روش صوت درمانی گوش­ها را برای شنیدن ریتم­ها و صداهای زبان جدید به صورت موثری آماده می­کند، به این ترتیب گوش­ها برای تجزیه و تحلیل و تولید مجدد آنها منطبق می­شود. نتیجه این کار موجب می­شود که شخص از الگوهای ریتمیک و صداهای زبان خودش که اغلب به آن عادت کرده است و منجر به ناتوانی در شنیدن صوت زبان جدید می­شود رها سازد. این امر به گوش­ها اجازه شنیدن صدا و ریتم جدید و به مغز اجازه یادگیری زبان دیگر را می­دهد.

برنامه شنیدن (برنامه مداخله)

مشاوره اولیه

مصاحبه اولیه در یک دوره روش صوت درمانی حرفه­ای معتبر تهیه شده است. در طول این مصاحبه، شما یک آزمون آموزشی/ روانی منطبق با مشکلتان انجام می­دهید.

در صورت نیاز یک آزمون ارزیابی شنوایی به نام TLTSانجام می­شود. این آزمون برای تشخیص پتانسیل شنوایی و بدکارکردی­های احتمالی شنوایی شما می­باشد.

جلسات صوت درمانی

کار کردن با یک دستگاه که به صورت ویژه طراحی شده است و توسط یک متخصص در مرکز روانشناسی انجام می­شود و شخص به یک برنامه طراحی شده گوش می­دهد.

نتایج روش صوت درمانی: در این روش مغز به واسطه گوش تحریک می­شود. یک سری از جلسات صوت درمانی با فاز استراحت ترکیب می­شود. فاز استراحت فاز "یکپارچه­ سازی"نامیده می­شود تا از ماندگاری فرایند بهبود فردی اطمینان حاصل شود. مدت و تعداد جلسات به نتایج سوالات وابسته است. معمولا یک جلسه 2 ساعته هر روز برای یک برنامه کلی 60 تا 90 ساعته مناسب است.

متخصص شما ممکن است ّفعالیت­هایی را پیشنهاد نماید، او برای این منظور آموزش­های خاصی را ارائه می­کند. این فعالیت­ها مطالعه، تمرین بیان و تکرار که در طی آن صدای شما بلافاصله تغییر می­یابد و با توجه به پارامترهای خاص صوت درمانی انتقال می­یابد.

شما صدای خود را تصحیح شده در زمان واقعی می­شنوید و در نتیجه ناخودآگاه آن را تعدیل می­کنید. این تمرین اختیاری است و همیشه توصیه نمی­شود. اغلب بعد از تکمیل یک دوره گوش دادن غیرفعال توصیه می­شود.

پایان ارزیابی

پس از جلسات صوت درمانی، یک ارزیابی نهایی انجام می­شود. این ارزیابی برای سنجش فرایندها و تعیین اینکه آیا جلسات دیگر لازم است. نتایج حاصل از این روش با دوام و ماندگار است. بنابراین لازم نیست که به جز دوره تعیین شده، جلسه­ای اضافه شود. هرچند در برخی شرایط ممکن است به جلسات اضافه نیاز باشد. متخصص به همراه شما این نیاز را ارزیابی می­کند.

ارتعاشات را با روش صوت درمانی احساس کنید.

صدا یک ارتعاش است. و حرکت این ارتعاشات (صداها) می­تواند از طریق استخوانهای بدن منتقل شود که آن را اصطلاحاً انتقال استخوانی می­نامند.

گوش­ها را بپوشانید و به صورت عادی صحبت کنید. شما صدایتان را خیلی واضح­تر می­شنوید زیرا صداها در طول استخوان­های جمجمه انتقال پیدا کرده و اگر بلندتر صحبت کنید، می­توانید ارتعاش صدای خود را در کل بدن احساس کنید.

در طول جلسات صوت درمانی موسیقی به واسطه هدفون روی هر گوش که مجهز به یک وسیله ایجاد ارتعاش روی جمجمه می­باشد، انتقال صدا به مغز را به شکل صحیحی آنالیز کرده و پیام­های صوتی و حسی واضح­تر پردازش می­شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

میزان تأثیرگذاری کرمهای دور چشم

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درمان درد شانه با فیزیوتراپی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مزوتراپی و درماپن

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

بهترین حرکات ورزشی برای درد کمر

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

لیزر اندولیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

پیش به سوی بهتربن ها

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

علت ترک پوست

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت