شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز در مورد روش های جلوگیری از جوش صورت

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

تولید بیش از حد هورمون تستوسترون در مردان و همچنین در زنان (هر چند در مردها ترشح این هورمون بیشتر است ) ، باعث رشد بیشتر غدد سباسه و در نتیجه ترشح بیشتر چربی به داخل فولیکول های مو می شود.در ضمن سلولهای پوستی نزدیک حفره تخلیه چربی تولید ماده کراتین می کنند،وقتی این دو ماده مخلوط شوند،چربی روغن مانند و کراتین تولید ترکیبی می نمایند که باعث ایجاد نقاط سیاه رنگ می گردد.وقتی سوراخ غدد با این ماده مسدود می شود،باکتری ها شروع به تجمع و رشد می نمایند.این اقدام منطقه را ملتهب کرده و ایجاد جوش یا آکنه و برآمدگی های چربی زیر پوستی ایجاد می شود.

نوجوانان به دلیل فعالیت زیاد هورمونها در طول بلوغ مستعد جوش هستند. زنان نیز به دلیل تغییرات هورمونی در قاعدگی و بارداری بیشتر از مردان احتمال جوش زدن دارند. اما این جوش های ناخوشایند بر کودکان از سنین 10 سال به بالا نیز تاثیر می گذارد.
جوش و آکنه های هورمونی و چرکی
معمولا یک علت به تنهایی به وجود آورنده جوش نیست، این مشکل پوستی و درونی می تواند نتیجه ترکیبی از عوامل باشد مانند :
هورمون ها، چربی زیاد، استرس، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نا مناسب و فشار ناشی از کلاه. داروهایی مانند داروهای حاوی لیتیوم، ید، استروئیدها و برومیدها نیز می توانند در ایجاد جوش و بدتر شدن جوش های موجود نقش ایفا کنند.بیرون ریزی جوش می تواند از نظر شدت، گستره مختلفی داشته باشد و چون پوست هر فردی متفاوت است هیچ روشی برای نابودی جوش ها برای همه موثر نیست.

ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، داروها و درمانهای خانگی می تواند برای از بین بردن جوشها و پیشگیری از ایجاد جوش های جدید مورد استفاده قرار بگیرد.این ضایعات پوستی می توانند تقریبا هر جایی در بدن اتفاق بیافتند اما در صورت، گردن، شانه، سینه و کمر شایعتر هستند. با این حال ممکن است شما متوجه آکنه در بازو، باسن و نواحی دیگر بدن که عرق می کنند شوید.

آکنه یا جوش می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و ممکن است ظاهری سفید، قرمز و یا حتی سیاه داشته باشند. این جوش ها می توانند عفونی شوند و باعث درد، التهاب و حتی باقی ماندن اثر شان در حالی که بهبود یافته است شوند.

انواع آکنه یا جوش در افراد مختلف :
آکنه خفیف،متوسط یا شدید
آکنه ولگاریس
آکنه کیستی یا ندولی
آکنه کانگلوباتا
آکنه روزاسه
جوش های سر سیاه یا سر سفید
پاپولها (جوشهای سر قرمز) یا پوستولها
آکنه در گردن، صورت، شانه ها یا سینه
آکنه بزرگسالی یا نوجوانی
آکنه یائسگی یا آکنه به دلیل سیکلهای ماهانه
آکنه شدید

بر طرف کردن آکنه ها و جوش به روش طبیعی
آکنه اغلب توسط ژنها، تغییرات هورمونی ایجاد می شود که با نوسانات هورمونی و تولید چربی بیشتر در دوران بلوغ، بارداری و حتی بزرگسالی بروز می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند خوردن غذاهای چرب باعث آکنه می شود،اما این درک اشتباهی از آکنه یا جوش و برآمدگی های چربی زیر پوستی است. بیشتر نوجوانان حداقل آکنه خفیف را تجربه می کنند در حالی که برخی از آنها هیچ مشکلی با آن نداشته اند و برخی دیگر دچار آکنه شدید شده اند.

آکنه شدید می تواند بر کیفیت زندگی و اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی بگذارد و حتی می تواند در اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد.برخی از مردم به ویژه نوجوانان به دلیل آکنه در صورتشان احساس خجالت و شرمندگی می کنند و ممکن است از موضعیت های اجتماعی اجتناب کنند یا حتی نخواهند کسی از آنها عکس بگیرد.بزرگسالانی که آکنه را در زندگی تجربه می کنند معمولا آمادگی آن را ندارند و برایشان استرس زا و تحقیر آمیز است.با این حال با تکنولوژی و داروها و مکمل های غذایی که امروزه در دسترس است روشهای زیادی برای درمان و پیشگیری از هر نوع آکنه وجود دارد.

بررسی انواع آکنه یا جوش شایع :
1- آکنه سر سیاه
آکنه سر سفید در نتیجه زیادی چربی و سلولهای مرده که منافذ را مسدود میکنند تشکیل می شوند. منافذی که با این مواد پر شده است، سطح شان سفید دیده می شود.این شکلی از آکنه است که بیشتر کردم برای ترکاندن و فشار دادن آن وسوسه می شوند اما باید از این کار خودداری کرد.

2- جوش سر سیاه
این آکنه یا جوش نتیجه منافذی هستند که با سبوم و سلولهای مرده پوست مسدود شده است. در مورد آکنه های سر سیاه سطح منافذ باز باقی مانده و به شما این امکان را می دهد که داخل منافذ را که سیاه به نظر می رسد ببینید.

3- کیست ها( تخمدان ، رحم ، سینه ، پروستات ،.... ) و ایجاد جوش:
چربی زیادی می تواند زمینه تکثیر برای باکتریها فراهم آورد و چون باکتریها در داخل منافذ چند برابر هستند، می توانند باعث شوند منافذ ملتهب شدهو ظاهری قرمز، متورم و بسیار دردناک و حتی گرم در هنگام لمس پیدا کنند.این نوع شدید التهاب می تواند کیست تشکیل دهد که شدیدترین نوع آکنه است. کیست ها اغلب پس از بهبودی از خود جای آکنه همیشگی باقی می گذارند.

محرک هایی پوستی که می تواند جوش را شدید و یا بدتر کند :
پوشیدن لباسهای تنگ یا تجهیزاتی که می تواند به پوست مالیده شود و باعث تحریک پوست گردد. بند یا تسمه یا سایر لوازم چسبیده به بدن که اغلب همراه با تجهیزات ورزشی هستند و نیز سینه بند های بندی و حتی لباس های یقه اسکی می تواند پوست را تحریک و آکنه ایجاد کند.اگر شما مدت زیادی پای تلفت هستید یا فعالیتهایی انجام می دهید که چیزی را در مقابل صورت یا پوستتان فشار می دهید (مانند ویولون زدن) ممکن است پوست را به آکنه تحریک کنید.

شستشوی بیش از حد و استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب یا دنبال نکردن دستور العمل محصولات خاص می تواند آکنه را تحریک کند.استرس می تواند باعث پاسخ التهاب در بدن شود. همچنین افزایش آندروژن یا هورمونهای مردانه در مردان و زنان می تواند احتمال آکنه را افزایش دهد.هم التهاب و هم سطح بالای اندروژن می تواند باعث تولید چربی را افزایش داده و ممکن است رویداد و شدت آکنه را افزایش دهد.

لمس کردن صورت،دستان و انگشتان شما حاوی چربی است که می تواند پوست صورت را تحریک کرده و در آکنه نقش داشته باشد.پس از هر فعالیت فیزیکی که شامل تعریق است لباستان را عوض کنید و اگر ممکن است دوش بگیرید تا عرق را از سطخ پوستتان پاک کنید.مو نیز حاوی چربی است و اگر موهایتان زیاد بر روی صورتتان می ریزد ممکن است افزایش آکنه در آن نواحی از صورت را تجربه کنید.

برخی از داروها می تواند باعث آکنه شود از جمله کورتیکواستروئیدها، هورمونها، دیلانتینها (ضد تشنج)، لیتیوم و برخی از قرص های جلوگیری از بارداری. بیشتر داروهای در ارتباط با آکنه پس از توقف دارو دیگر تاثیری در ایجاد آکنه ندارند.اگر شغلی دارید که شامل برخورد دست با مواد شیمیایی و روغن های نامناسب می شود احتمال ایجاد جوش در شما افزایش می یابد.
درمان های خانگی رفع آکنه یا جوش
تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری از جوش یا آکنه :
اگر چه هیچ علت واحدی مسبب جوش نیست، عوامل سبک زندگی می توانند نقش موثری در ایجاد آن ایفا کنند.
تمیز نگه داشتن صورت با صابون طبیعی
صورت خود را دو مرتبه در روز با لیف نرم و پاک کننده ملایم بشویید. از استفاده از اسفنج های زبر خود دارید کنید چون می توانند باعث تحریک و آسیب به پوست شوند.
دستانتان را به صورت نزنید. فشردن یا ترکاندن جوش می تواند باعث انتقال باکتریها و کثیفیها به نقاط دیگر صورت شده و التهاب را افزایش دهند و در کل جوش را بدتر کنند. در مواردی که صورتتان را با دستتان لمس می کنید، ابتدا دستان را بشویید.
شستن رو بالشی
روبالشی و ملحفه ها را به طور مرتب بشویید و آنها را از کثیفی و باکتریها و انتقال به صورت دور کنید. مو را به طور مرتب بشویید و از محصولات روغنی بر روی مو استفاده نکنید.

ورزش به مدت حداقل سی دقیقه در روز لازم است. ورزش منظم می تواند با کاهش استرس و تنظیم هورمونها به کاهش بیرون ریزی جوش کمک نماید. تعریق نیز تولید چربی در غدد را کاهش می دهد و در نتیجه احتمال ایجاد جوش کم می شود.
از لوازم آرایشی برچسب دار و بدون چربی مانند فوراور لیوینگ بر روی پوست استفاده کنید. این انواع لوازم آرایشی منافذ را مسدود نمی کنند و احتمال واکنشهای آلرژیک و بسته شدن منافذ را کاهش می دهند.
از پدها یا اسفنجهای آرایشی تمیز برای پوست استفاده کنید و پدها یا قلموهای آرایش را به طور منظم بشویید تا از انتقال باکتری ها جلوگیری کنید.
یک صورت پر از جوش ممکن است باعث خجالت کشیدن شما و دوری از اجتماع شود. اما جوش زدن پایان زندگی نیست. با رنج گسترده ای از درمانهای طبیعی و دارویی موجود، این مشکل را به خوبی می توان مدیریت نمود.
اگر آکنه شما خفیف است یا هنوز به نقطه ای نرسیده که احساس کنید لازم است نزد پزشک بروید، انواع محصولات مفید و موثر وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.
باید همچنین پاکسازی پوست را به طور منظم انجام دهید تا باکتری ها و چربی ها را کنترل کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تعداد دفعات نرمال رابطه جنسی

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

در چه نقاطی از صورت بوتاکس تزریق میشود؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

شایع ترین علل ابتلا به عفونت قارچی پوست

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

علائم اولیه پیرچشمی چیست؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

مزایای کاشت مو به روش SUT (اس یو تی)

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

5 روش پر طرفدار جوانسازی صورت

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

توصیه های بعد از عمل پروستات

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

داروهای اشتها آور بخوریم یا نخوریم؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت