دکتر هما فاتحی - پوست و مو

نکات مهم و کلیدی مراقبت از پوست در تابستان

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drfatehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309 تلفن مطب : 32245018 - 031

پوست صورت به تغییرات فصل واکنش نشان می دهد. یکی از این علل، افزایش دمای هوا است که بر تغییر دمای اپیدرم نیز تأثیر گذاشته و باعث تولید بیشتر سبوم (چربی) می گردد. دومین علت تعریق است. بدن ما برای متعادل نگه داشتن دمای خود از مکانیزم تعریق استفاده می کند. این مسئله دو وجه مثبت و منفی دارد. وجه مثبتش این است: لایه هیدرولیپیدی پوست که نقش مراقبت از پوست در برابر باکتری و میکروب را دارا است تقویت می گردد؛ اما همزمان باعث بازشدن منافذ پوست نیز می شود که این مورد، چرب تر شدن پوست را به دنبال خواهد داشت. مسئله ی بعدی اینکه در ادامه تبعات سیستم تعریق بدن انسان، بدن با کم آبی روبه رو خواهد شد و لایه اپیدرم پوست با تولید سبوم بیشتر به این موضوع واکنش نشان می دهد که این امر باعث چرب تر شدن پوست ما می شود. در نتیجه گرمای شدید تابستان می تواند روی پوست شما اثر منفی بگذارد. لکه های خشک، غدد چربی بیش فعال، آفتاب سوختگی ، رنگدانه، لکه دار شدن و آکنه مواردی هستند که ممکن است در طول فصل تابستان با آنها روبرو شوید. به همین دلیل است که باید در این فصل از پوست خود مراقبت کنید. در این مطلب 10 روش مراقبت از پوست در تابستان معرفی میگردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مشکلات پوستی در تابستان

برخی از مشکلات رایج پوست که ممکن است در طول روزهای گرم تابستان از آن رنج ببرید شامل:

روشهای مراقبتی انواع پوست

پوست چرب

اگر دارای پوستی چرب هستید، نیاز نیست که از انواع کرم های مرطوب کننده و آبرسان برای پوست خود انتخاب نمایید، چرا که گرمای تابستان می تواند موجب شود تا ترشح سبوم پوست افزایش یافته و به همین خاطر نیز پوست های چرب و مستعد جوش آکنه می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. در روتین مراقبت از پوست در تابستان برای پوست های چرب، استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب پوست چرب که سنگینی روی پوست ایجاد نکند و در کنار آن استفاده از یک شوینده مناسب برای پوست می تواند بسیار برای پوست شما کمک کننده باشد. محصولاتی همانند ژل شستشوی صورت ضد جوش و ضد آکنه که یک محصول عالی برای پاکسازی صورت بوده و فاقد چربی می باشد، می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

پوست خشک

پوست های خشک در فصل تابستان از حساسیت خیلی بالاتری برخوردار می باشند؛ چرا که رطوبت طبیعی در پوست های خشک بسیار پایین است و گرمای هوا نیز باعث از دست رفتن حجم بسیاری از رطوبت طبیعی پوست می شود. به همین دلیل اگر پوستی خشک دارید، بهتر است استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده ها در فصل تابستان را بسیار جدی بگیرید. عدم رطوبت رسانی درست به پوست های خشک خصوصاً در این فصل، می تواند مشکلات بسیاری برای پوست همانند پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک پوستی را داشته باشد. استفاده از محصولاتی که دارای خاصیت رطوبت رسانی فوق العاده به دلیل داشتن هیالورونیک اسید در ترکیبات خود می باشند، می تواند بهترین گزینه برای جبران رطوبت از دست رفته پوست شما باشد. پس اگر پوست شما از نوع پوست های خشک است، استفاده از آبرسان ها و کرم های مرطوب کننده در کنار استفاده از محصولات ضد آفتاب را به هیچ وجه فراموش نکنید.

پوست حساس

پوست های حساس، در مقابل تغییرات آب و هوایی خصوصاً در هوای گرم و در مقابل نور آفتاب، به سرعت از خود واکنش نشان می دهند و ملتهب می شود. به همین خاطر اگر پوستی حساس دارید، از محصولات مناسب برای پوست های حساس استفاده کنید؛ چرا که این محصولات خواص ضد التهابی داشته و می توانند التهابات پوستی را بسیار کاهش دهند.

۱. پوستتان را پاکسازی کنید

در طول تابستان، پوست برای حفظ سلامتی و بهبود هرگونه تحریک یا آفتاب سوختگی احتیاج به مراقبت و تنفس پوستی دارد. با لایه برداری به پوست خود در این فرآیند کمک کنید؛ زیرا این امر به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و باعث می شود درخشان تر به نظر برسد.

۲. چربی پوستتان را کم کنید.

توصیه دیگری که برای پیشگیری از آزار رسیدن به پوست در فصل تابستان از سوی متخصصان پوست مطرح می شود، کاهش میزان چربی پوست است. معمولاً میزان ترشح چربی در سطح پوست، مخصوصاً پوست صورت، در فصل تابستان و با افزایش تعریق بیشتر می شود. از این رو افراد زیادی در این فصل از جوشهای صورت یا لکه های پوستی شکایت می کنند. توصیه ما به این افراد شستن بیشتر پوست صورت در طول روز حداکثر ۲-۳ بار با آب ولرم و آنتی باکتریال است.

مراقبت از پوست در تابستان

3. استفاده از کرم ضدآفتاب

این چیزی است که در طول تابستان مطلقاً نباید آن را فراموش کرد. محافظت از صورت، دست ها، پاها و سایر قسمت های بدن در برابر افتاب بسیار حیاتی است. قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش می تواند به طور دائمی به پوست آسیب برساند و باعث آفتاب سوختگی، چین و چروک ، خطوط ریز، سرطان پوست و پیری زودرس شود. ضد آفتابی باحداقل SPF 30 انتخاب کنید و روزی دو بار آن را روی تمام قسمت های پوست خود بمالید.

4.به اندازه کافی ورزش کنید.

فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون می شود، به این معنی که سلول های پوست شما اکسیژن بیشتری دریافت می کنند؛ بنابراین بدن شما هرگونه آسیب بافتی (مانند آفتاب سوختگی یا آکنه) را به راحتی بهبود می بخشد.

5. به اندازه کافی استراحت کنید.

به دلیل طولانی بودن روز ها در تابستان بیشتر ما تمایل داریم فعالیت بیشتری داشته باشیم. قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به افتادگی و ایجاد علائم پیری روی پوست می شود. بدن برای ترمیم و حفظ سلامت پوست به استراحت نیاز دارد به همین دلیل باید زمان کافی برای استراحت خود اختصاص دهید. خواب کافی از علائم پیری جلوگیری می کند، عملکرد پوست را بهبود می بخشد و باعث می شود شاداب تر و جوان تر به نظر برسید.

6.استفاده از آنتی اکسیدان ها

سرم ها، مرطوب کننده ها و ضد آفتاب هایی که دارای آنتی اکسیدان هستند را انتخاب کنید. به عنوان مثال، ویتامین C از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت، از ایجاد چین و چروک جلوگیری و رشد کلاژن را تقویت می کند. کرم ها و سرم های غنی از عصاره های طبیعی و آنتی اکسیدان باعث کاهش التهاب شده (در تابستان بسیار رایج است)، رادیکال های آزاد مضر را خنثی و پوست را ترمیم می کنند.

شما می تواند برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه پوست، مو، لیزر و زیبایی، همچنین نکات مراقبت از پوست در فصول مختلف از جمله تابستان، از خانم دکتر هما فاتحی به لینک سوالات کاربران مراجعه نمایید و جهت مراجعه حضوری به مطب دکتر فاتحی از طریق تماس با شماره تلفن 32245018 - 031 اقدام فرمایید.

7.میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

استفاده از آنتی اکسیدان ها به صورت موضعی کافی نیست بلکه برای حفظ درخشندگی پوست باید آن را به طور مناسب تغذیه کرد؛ زیرا سالم خوری طی تابستان ضروری است پس میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید. آنها حاوی ویتامین های ضروری، مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی هستند که تولید کلاژن را تقویت، باعث کاهش التهاب و پوست شما را از اثرات مضر خورشید محافظت می کنند.

8.هیدراته بمانید.

آب زیادی بنوشید و فراموش نکنید که هر کجا که هستید، یک بطری آب به همراه خود داشته باشید؛ زیرا مرطوب نگه داشتن پوست به دفع سموم بدن در روزهای گرم تابستان کمک می کند و باعث می شود احساس طراوت داشته باشید.

6. محصولات آرایشی سبکتر انتخاب کنید.

تعریق ، گرما و چرب شدن بیشتر سطح پوست، باعث حساس تر شدن پوست در برابر محصولات آرایشی در فصل تابستان می شوند. از این رو، متخصصان پوست توصیه می کنند علاوه بر سبک کردن آرایش سطح پوست در فصل تابستان، از محصولات چندمنظوره کمک بگیرید تا نیاز به استفاده از لوازم آرایش در شما کمتر شود. به همین علت میتوانید در تابستان به جای استفاده از انواع کرم پودرها یا ترکیبات پوشاننده مشکلات پوستی، از کرم ضدآفتاب حاوی رنگدانه کمک بگیرید.

7. استفاده از عینک و کلاه

با شروع فصل تابستان استفاده از عینک و کلاه رواج بیشتری پیدا کرده و مردم در زندگی روزمره ی خود از آن ها بیشتر استفاده می کنند. عینک های آفتابی از تابش اشعه های مضر خورشید جلوگیری کرده و مانع از ورود آنها به چشم می شوند. همچنین استفاده از عینک هایی که محدوده ی چشم را نیز احاطه می کنند مفید بوده و مانع از چین و چروک و گودی زیر چشم می شوند. کلاه های لبه دار و پهن می توانند روی قسمتی از صورت سایه انداخته و مانع از تابش مستقیم نور خورشید به صورت شوند. پس استفاده از عینک و کلاه در این فصل برای جلوگیری از مشکلات پوستی بسیار توصیه می شود.

8. از تونر پوست استفاده کنید.

در فصل تابستان پوست نیاز به یک تونر دارد. در واقع یک تونر خوب چربی پوست را متعادل نگه می دارد که از طرفی باعث کاهش ظاهر منافذ پوستی نیز می شود. هنگام استفاده از تونر، به قسمت T صورت خود توجه کنید؛ زیرا بخشی از صورت است که حداکثر چربی را در طول تابستان ترشح می کند.

9. پوست صورت را به خوبی مرطوب کنید.

استفاده از یک مرطوب کننده متناسب با شرایط پوستی در فصل تابستان بسیار حیاتی و لازم است. بهتر است از مرطوب کننده هایی که دارای فرمول غیر چرب هستند متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید و مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی ترکیباتی مثل آنتی اکسیدان ، ویتامین A و C بوده و اگر دارای SPF باشد گزینه خیلی مناسبی برای استفاده در فصل تابستان خواهد بود.

10. مراقب پوست لب ها باشید.

خشک و حساس شدن پوست لب ها جزو رایج ترین مشکلات پوستی در فصل تابستان است؛ زیرا بیشتر افراد از رسیدگی به پوست لب در این فصل غفلت می کنند. پوست لب ها باید در تمام روزهای تابستان با کمک کرم ضدآفتاب مخصوص لب یا ضدآفتابهای چندکاره پوشانده شود. بهتر است شب ها قبل از خواب، از محصولات مراقبت از لب که حاوی روی، ویتامین E یا ویتامین C هستند نیز کمک بگیرید.

تزریق چربی از موثرترین اقدامات جوانسازی پوست هستند که توسط دکتر هما فاتحی در اصفهان قابل انجام می باشند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و هماهنگی با مطب دکتر فاتحی با شماره تلفن 32245018 - 031 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آيا پروتز سينه بايد تعويض یا برداشته شود؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

ویتامین ها ( ویتامین آ قسمت اول)

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

رابطه ph خون با مزاجها و طبایع - قسمت اول

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

درد گردن ناشی از خشکی و اسپاسم عضلات

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کاشت ریش

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

روش هایی برای کاهش درد لگن

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

یائسگی زودرس - بخش دوم

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

لیفت بینی با نخ چگونه انجام میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت