آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

رادیولوژی پرتابل یا سیار چیست و چگونه انجام میشود؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

رادیولوژی یک تخصص در پزشکی است که به تولید تصاویر داخلی بدن از طریق عوامل مختلف فیزیکی، میدان مغناطیسی و غیره می پردازد و از این تصاویر برای تشخیص و در حد کمتری برای پیش آگاهی و درمان بیماری ها استفاده می کند. هدف از رادیولوژی، تشخیص مشکلات داخلی، جلوگیری از ایجاد صدمه و درد است، قبل از اینکه این بیماری خیلی جدی شود؛ زیرا پزشکان را قادر می سازد تا بیماری ها را سریع تر و دقیق تر تشخیص دهند. این شاخه از پزشکی تخصصی از تجهیزات و طیف وسیعی از تکنیک ها برای گرفتن تصاویر از داخل بدن استفاده می کنند. امروزه زمینه راحتی در بسیاری از ابعاد درمانی برای بیماران فراهم شده است. برای مثال، بسیاری از اقدامات درمانی و تشخیصی می تواند در منزل انجام گیرد. یکی از این اقدامات انجام رادیولوژی پرتابل یا سیار است. بیماران زیادی وجود دارند که به هر دلیلی توانایی حضور در مراکز تصویربرداری را ندارند که این گونه اشخاص می توانند رادیولوژی مورد نظر خود را در منزل انجام دهند. از این رو دیگر نیازی به انتقال بیمار به بیمارستان یا مراکز تصویر برداری نیست و خدمات رادیولوژی در منزل توسط تکنسین های رادیوگراف و پرستاران انجام می شود. به این ترتیب که متخصصین با دستگاههای پرتابل به محل مورد نظر می آیند و خدمات رادیولوژی را انجام می دهند .

مرکز خدمات پزشکی در منزل امید، یکی از بهترین ارائه دهندگان خدماتی نظیر سونوگرافی در منزل ، اعزام پزشک در محل و رادیولوژی پرتابل، برای مناطق 22 گانه شهر تهران و کرج میباشد. لطفا برای دریافت مشاوره رایگان و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 در 24 ساعت شبانه روز اقدام فرمایید.

دستگاه رادیولوژی پرتابل یا سیار چه کاربردهایی دارد؟

معمولاً اولین ارزیابی از بیمار، رادیولوژی است. رادیولوژی می تواند اختلالات مختلفی را تشخیص دهد که شامل موارد زیر می باشند:

مزایای رادیوگرافی پرتابل یا سیار

استفاده از رادیوگرافی پرتابل در سال های اخیر افزایش بسیاری داشته است؛ زیرا مزایای بسیاری هم برای بیمار و هم برای کادر درمان و بیمارستان به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

۱. سیار و در دسترس بودن

یکی از بزرگترین مزایای این دسته از تجهیزات، عدم نیاز به جابجایی و حرکت زیاد بیمار است. در بسیاری از موارد حرکت دادن بیماران تا بخش رادیولوژی به خصوص در بخش تروما، می تواند اثرات مضری روی آنها داشته باشد. این تجهیزات از حمل و نقل های غیر ضروری و تغییر وضعیت بیماران جلوگیری می کند. زیر بسیاری از دستگاه های رادیولوژی سیار، چرخ هایی تعبیه می شود که حمل و نقلشان را آسان می کند. همچنین برخی از این دستگاه ها برای کار کردن حتی نیاز به برق ندارند. برخی از مدل های این تجهیزات تاشو هستند و می توان آنها را برای اشغال فضای کمتر تا کرد. لازم به ذکر است که این تجهیزات، وزن کمتری نسبت به دیگر دستگاه های رادیولوژی دارند. مزیت دیگر رادیولوژی پرتابل قابلیت عکس گرفتن از بیمار در حالت ایستاده، نشسته یا دراز کشیده است که به آسایش و راحتی بیمار کمک می کند.

۲. سرعت

استفاده از تجهیزات رادیولوژی پرتابل برای عکس برداری نیاز به انتظارهای طولانی را از میان بر می دارد؛ زیرا بسیار سریع تر از همتای غیر پرتابل خود است. نتایج در این دستگاه ها در کمتر از ۲۰ دقیقه حاضر می شوند که به تشخیص به موقع و شروع سریع روند درمان بسیار کمک می کند.

رادیولوژی پرتابل

۳. ایمنی

میزان اشعه ای که بیمار و کادر درمان در معرض آن قرار می گیرند، در رادیولوژی پرتابل کمتر است که منجر به آسیب کمتر برای هر دو طرف می شود. همچنین سپری که در قسمت جلویی دستگاه قرار دارد از پراکنده شدن این تشعشعات جلوگیری می کند.

۴. صرفه جویی در هزینه

حمل و نقل بیماران امری هزینه بر است که استفاده از تجهیزات قابل حمل رادیولوژی می توانند به کاهش این هزینه ها کمک کند. این تجهیزات علاوه بر کاهش استفاده از آمبولانس و وسایل حمل و نقل، با جلوگیری از اتلاف زمان کادر درمان برای جابجایی بیماران به کاهش هزینه های کلی بیمارستان کمک می کند.

۵. کیفیت تصاویر

تجهیزات رادیولوژی پرتابل تکنولوژی پیشرفته ای دارند که منجر به دریافت تصاویری با کیفیت بالا در مدت زمانی کوتاه می شود. در دستگاه هایی که از فیلم رادیولوژی استفاده نمی کنند، یک اسکنر لیزری وجود دارد که دارای صفحه ها و کاست های فسفری است و پس از مصرف می توان اطلاعات را از روی آنها پاک کرد.

انواع دستگاه های رادیولوژی

دستگاه های رادیولوژی به دو دسته تقسیم بندی می شوند: دستگاه های دستی (پرتابل) و دستگاه های سیار (موبایل)

در مواقع عدم وجود اتاق رادیولوژی در زمان اورژانسی، گرفتن تصویر X-Ray توسط دستگاه رادیولوژی پرتابل امکان پذیر است. توان الکتریکی این دستگاه ها نسبت به دستگاه های سیار پائین تر است.

دستگاه سیار باید به نحوی طراحی شده باشد که در فضای محدودی جا بگیرد یعنی قابلیت عبور از درگاه اتاق ها را داشته و بتوان آن را به کنار بستر بیمار برد. این دسته از تجهیزات در شرایط اورژانسی یا مواقعی که بیمار به هر دلیلی نمی تواند حرکت کند استفاده می شوند. در دستگاه های رادیوگرافی پرتابل، هم از فیلم های استاندارد رادیوگرافی و هم از تصاویر دیجیتال استفاده می شود.

کاندید مناسب استفاده از رادیولوژی در منزل

رادیولوژی پرتابل به آن دسته از افرادی توصیه می شود که توانایی مراجعه به مراکز تصویر برداری را ندارد. گروه هایی که به خدمات تصویر برداری در منزل نیازمند هستند عبارت اند از:

  1. افراد سالمند
  2. بیماران با عدم قابلیت حرکتی
  3. افراد دچار سکته مغزی و یا آسیب های مغزی نخاعی
  4. بیماران دارای شکستگی لگن و...
  5. در زمان آلودگی هوا برای بیماران مستعد آسم و...
  6. بیمارانی که در منزل، بستری و دارای Traction (وزنه) هستند.

آمادگی جهت انجام رادیولوژی

قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداری صحبت کنید. به دلیل خطر تابش اشعه ایکس به نوزاد (جنین)، عکسبرداری با رادیوگرافی معمولاً در طی دوران بارداری توصیه نمی شود. البته احتمال آسیب به جنین بسیار اندک است. می توانید از پیشبندی سربی برای محافظت از نوزاد بهره ببرید. باید هرگونه طلا و جواهراتی را که ممکن است در مسیر تصویر اشعه ایکس قرار بگیرد، از بدن خود خارج نمایید.

نحوه انجام رادیولوژی

بعد از اینکه تکنسین رادیولوژی بیمار را در وضعیت مناسب قرار داد و اندامی که قرار است تصویربرداری کند را عکسبرداری کرد، او را در وضعیت مناسبی قرار می دهد. بعد از آن یک صفحه فلزی که مخصوص فیلم رادیولوژی می باشد را زیر اندام یا کنار آن قرار می دهد که به آن صفحه کاست Cassette می گویند. در مرحله بعد منبع اشعه ایکس که بر روی دسته فلزی خاصی قرار گرفته را در نزدیکی اندام قرار می دهد به طوری که قسمتی از اندام که نیاز به تصویربرداری دارد بین منبع اشعه ایکس و کاست قرار گیرد. از بیمار خواسته می شود تا در همین وضعیت بی حرکت باقی بماند. تکنسین رادیولوژی کلید تولید اشعه ایکس را می فشارد. تابش اشعه ایکس به اندام مورد نظر در کسری از ثانیه صورت می گیرد. در بسیاری اوقات عکس برداری از اندام در دو یا چند جهت انجام می شود به این معنی که چند عکس از اندام از زاویه های مختلف گرفته می شود. در این موارد تکنسین رادیولوژی مجدداً اندام را در وضعیت دیگری قرار داده و مراحل قبل را تکرار می کند. سپس فیلم رادیولوژی به اصطلاح ظاهر می شود یعنی فرآیندهای شیمیایی بر روی آن صورت می گیرد تا تصویر ایجاد شده بر روی آن قابل دیدن شود.

هزینه رادیوگرافی پرتابل

هزینه رادیوگرافی در منزل توسط پارامترهای مختلفی حساب می شود و با توجه به نوع تصویربرداری و فاصله مرکز رادیولوژی تا منزل بیمار محاسبه می شود.

عوارض رادیولوژی

طبق اظهارات پزشکان مزیت حاصل از تشخیص صحیح بیشتر از خطرات آن است؛ اما با این حال هنوز چند نکته ایمنی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اگر خود یا نزدیکانتان به دلایلی امکان مراجعه به مراکز آزمایشگاهی را ندارید و مایل هستید چنین اقداماتی را در منزل یا محل مورد نظر دیگری انجام دهید؛ می توانید با موسسه خدمات پزشکی در منزل امید تماس گرفته و پس از هماهنگی با کارشناسان این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923-021 ، در سریعترین زمان ممکن از خدمات نمونه گیری آزمایش در منزل با مناسبترین قیمت بهره مند شوید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

زاویه سازی فک بدون عمل و با بهترین روشها

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علائم و درمان پا ضربدری با فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

روشهای رفع و درمان تیرگی زیر بغل

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

بیماری كاوازاكی

دکتر فریدون آشنایی [ فوق تخصص بيماريهای قلب اطفال ]

بیوپسی غدد لنفاوی تحت هدایت سونوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

راه های جوانسازی پوست دست

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

ایمپلنت آلت تناسلی برای چه کسانی مناسب است؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت