دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی

علت علائم و درمان بزرگ شدن کلیه

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]آدرس وب سایت : www.drseif-radiology.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق تلفن مطب : 88553155 - 021
آنچه در این مطلب میخوانید

انسان دارای دو کلیه است که هر کدام در یک طرف ستون فقرات در پایین ترین سطح قفسه سینه قرار دارد. عملکرد اصلی کلیه دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن است که از راه ادرار از بدن خارج می شوند. تولید ادرار مراحل بسیار پیچیده ی دفع و بازجذب دارد. این فرایند برای حفظ تعادل پایدار بین مواد شیمیایی بدن ضروری است. کلیه ها مانند هر اندام دیگری، در معرض عارضه های گوناگونی قرار دارند که میتوانند به هر نحوی کلیه را دچار آسیب و اختلال کنند. زمانی که اندازه کلیه بیش از اندازه طبیعی آن شود گفته می شود که کلیه بزرگ شده است. معمولاً بزرگ شدن کلیه علامت بیماری یا اختلالات زمینه ای در کلیه ها است. بزرگ شدن کلیه می تواند دلایل مختلفی از جمله پس زدن ادرار داشته باشد. بزرگی کلیه قابل درمان و کوچک شدن است و در این صورت چگونگی انجام آن چیزی است که پزشک پس از تعیین دلیل این مشکل مشخص می کند.

شما می توانید برای انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری در تهران به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق واقع در منطقه یوسف آباد مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88553155-021 اقدام نمایید.

علت بزرگ شدن کلیه

کلیه های بزرگ شده ممکن است مادرزادی باشند؛ اما این بیماری نادر است. برخی دیگر از دلایل بزرگ شدن کلیه ها عبارتند از:

هیدرونفروز

معمولاً بزرگ شدن کلیه ها به دلیل ابتلا به هیدرونفروز است. هیدرونفروز یک بیماری است که در آن ادرار تولید شده در کلیه های سالم به دلیل وجود سنگ های کلیوی، تومورها، فشارهای کیستی، چرخش کلیه و... نمی توانند از آن خارج شوند. در این حالت تخلیه ادرار به درستی انجام نمی شود و بنابراین ادرار در کلیه ها محبوس می شود. احتباس ادرار باعث افزایش فشار درون کلیه ها شده و لگن را بزرگ می کند. هر قسمت باریک شده یا مسدود شده در مجرای ادرار می تواند باعث ابتلا به هیدرونفروز شود که یکی از علل بزرگ شدن کلیه ها است.

سنگ کلیه

سنگ کلیه تجمع مواد معدنی و نمک سخت شده درون کلیه ها است. ایجاد سنگ کلیه درون کلیه ها باعث رشد کلیه ها شده و منجر به بزرگ شدن آنها می شود. افراد مبتلا به این بیماری از تکرر ادرار، سوزش ادرار، حالت تهوع، تب و درد کمر، درد شکم و درد پهلوها رنج می برند.

بیماری کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که می تواند نسل به نسل به افراد خانواده منتقل شود. در این بیماری گروهی از کیست ها در یک یا دو کلیه شکل می گیرند. این کیسه های پر از مایع باعث رشد کلیه های شده و در نتیجه کلیه ها بزرگ تر از اندازه طبیعی خود می شوند. برخی دیگر از علائم کلیه پلی کیستیک شامل تورم غیر طبیعی، کمر درد، سر درد، تکرر ادرار و بالا رفتن فشار خون می شود.

گلومرولونفریت

گلومرونفریت نوعی بیماری کلیوی است که باعث التهاب حاد یا مزمن کلیه ها می شود. گلومرولی واحدهای کوچکی هستند که به عنوان فیلتر و جمع کننده مایع عمل می کنند. عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند بیماری های ایمنی باعث می شوند که گلومرولی ها نتوانند عمل فیلتر مواد زائد در کلیه ها را انجام دهند. در نتیجه آب در کلیه ها محبوس شده و کلیه ها بزرگ می شوند.

نفریت حاد

در نفریت حاد، تورم زمانی که سطح یا داخل کلیه ها متورم شده باشد ایجاد می شود که می تواند باعث بزرگ شدن کلیه ها نیز شود.

تشخیص بزرگ شدن کلیه با سونوگرافی

علائم بزرگ شدن کلیه

کمر درد

با بزرگ شدن کلیه ها بر شکم و کمر فشار وارد می شود و به همین دلیل بیمار ممکن است در کمر، پهلوها و کمر خود احساس درد کند.

تورم

تورم زمانی اتفاق می افتد که مایعات در بدن محبوس شوند. با بزرگ شدن کلیه ها مایعات نمی توانند به درستی از بدن خارج شوند و در نتیجه مچ پا، شکم، پایین کمر و صورت متورم می شود. در صورت شدید بودن بیماری این تورم با درد همراه خواهد بود.

تغییرات ادرار

تولید ادرار یکی از اصلی ترین وظایف کلیه های سالم است؛ بنابراین تغییرات ادرار معمولاً اولین نگرانی ناشی از بزرگ شدن کلیه ها است. زمانی که کلیه ها نتوانند این کار را به درستی انجام دهند مقادیر زیادی مایع پس از مصرف الکل و کافئین در بدن باقی می ماند و باعث بزرگ شدن کلیه ها می شود. بیمار بیش از حد نرمال نیاز به ادرار کردن پیدا کرده و دچار تکرر ادرار می شود. تکرر ادرار و احساس نیاز به دفع فوری ادرار و بی اختیاری ادرار به خصوص در هنگام شب غالباً از نشانه های بزرگ شدن کلیه ها در مراحل اولیه این بیماری است.

سنگ های کلیه

سنگ کلیه می تواند هم نشانه و هم دلیل بزرگ شدن کلیه ها باشد. وجود سنگ کلیه احتمال بروز عفونت های کلیوی را افزایش داده و با کمر درد و درد پهلوها همراه است.

احساس خستگی و ضعف مفرط

به عنوان یکی از علائم شایع بزرگ شدن کلیه ها، احساس خستگی و ضعف مفرط می تواند سطح هوشیاری شما را به شدت کاهش دهد.

تشخیص بزرگ شدن کلیه با سونوگرافی

فرایندهای غیر تهاجمی مانند سونوگرافی می تواند شکل و سایز کلیه ها را تغییر دهد. برای تشخیص بیماری زمینه ای که باعث بزرگ شدن کلیه ها شده است، پزشک سوابق پزشکی بیمار را بررسی کرده و آزمایش های تشخیصی دیگر نظیر آزمایش ادرار و آزمایش خون را همراه با نتایج اولتراسوند مورد بررسی قرار می دهد.

روش انجام سونوگرافی کلیه

آمادگی قبل از سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها ممکن است نیاز داشته باشید قبل از انجام سونوگرافی، آب بنوشید تا مثانه پر شود. البته ممکن است به تشخیص پزشک پیش از انجام سونوگرافی برای کاهش درد یا التهابات کلیه، داروی خاصی تجویز شود.

عوارض سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه روش ایمن برای بررسی بیمار و دریافت تصاویر حیاتی بدون خطر ابتلا به اشعه است.

درمان بزرگ شدن کلیه

درمان بزرگ شدن کلیه ها معمولاً بستگی به دلیل آن دارد؛ اما اغلب شامل ترکیبی از داروها و روش های تهاجمی تر مانند تخلیه مایع و در صورت لزوم مداخله جراحی است. هدف از درمان معمولاً به جای اینکه کوچک کردن کلیه باشد، شامل برطرف کردن مشکل زمینه ای است. از طرفی تشخیص دقیق، گام حیاتی اولیه می باشد. بطور کلی چندین درمان برای این بیماری وجود دارند:

آنتی بیوتیک

رژیم های دارویی آنتی بیوتیک درمان های بسیار شایعی برای موارد بزرگی کلیه ها هستند که در نتیجه ی عفونت رخ می دهند. بسته به شدت عفونت، آنتی بیوتیک ها معمولاً تا ۱۴ روز مصرف می شوند. برای مردانی که عفونت آنها مرتبط با عفونت های مداوم پروستات است، درمان ممکن است تا شش هفته ادامه داشته باشد.

داروهای ضد سرطان و درمان با سلول های بنیادی

یک دلیل دیگر برای بزرگ شدن کلیه ها، یک اختلال متابولیک به نام آمیلوئیدوز است. چندین گزینه درمانی از جمله درمان با سلول های بنیادی و گاهی اوقات داروهای ضد سرطان برای پیشگیری از بروز عوارض جدی در افرادی که دچار این وضعیت و شرایط مرتبط هستند، موجود می باشند. آمیلوئیدوز نوعی سرطان نمی باشد؛ اما شیمی درمانی و عوامل ضد التهابی در پیشگیری از تجمع رسوبات مضر در بافت ها و اندام های مختلف مؤثر است. پیوند سلول های بنیادی خون یک گزینه ی درمانی احتمالی دیگر است. پیوند سلول های بنیادی شامل شیمی درمانی با دوز بالا و تزریق خون به منظور جایگزینی سلول های بیمار و آسیب دیده است. البته شیمی درمانی و گاهی اوقات پرتودرمانی اغلب در مواردی که بزرگ شدن کلیه به علت تومورهای سرطانی که در این اندام شکل گرفته اند یا به آنجا گسترش یافته اند باشد، تجویز می شود.

تخلیه مایع

گاهی اوقات تورم ناشی از احتباس مایعات در کلیه ها است که باید تخلیه شود و در این شرایط احتمالاً استفاده از کاتتر یا سیستم های پمپاژ زیر پوستی بهترین گزینه های درمانی می باشند. استفاده از یک سوند فولی برای رفع انسداد به احتمال زیاد باعث تسکین علائم شده و می تواند کلیه ها را سالم کرده و به اندازه طبیعی بازگرداند، هرچند اغلب برای دستیابی به تأثیرات طولانی مدت خود انسداد نیز باید درمان شده و بطور مناسب حذف شود. تخلیه مثانه با لوله های نفروستومی یک گزینه ی درمانی مشابه دیگر است. لوله ها معمولاً یا از طریق پوست وارد شده یا از طریق استنت وارد حالب می شوند. پس از درمان یا حذف دلیل زمینه ای انسداد، تورم برطرف خواهد شد.

فحه اينستاگرام دکتر سيف

جراحی

در برخی موارد، جراحی بهترین راه برای کاهش تورم و پیشگیری از عود بزرگ شدن کلیه است. این روش معمولاً یک گزینه ی تهاجمی تر بوده و تنها برای افرادی توصیه می شود که دارای مشکل مداوم بزرگ شدن کلیه هستند یا زمانی که بزرگی کلیه تهدید کننده زندگی باشد. جراحی معمولاً فوری و قاطع ترین روشی در زمانی است که نوعی انسداد اساسی وجود داشته باشد و با دارو یا تخلیه مایع بطور مناسب درمان نمی شود. تومورها و کیست ها نمونه هایی از این موارد می باشند. وضعیتی به نام بیماری کلیه پلی کیستیک گاهی اوقات نیاز به مداخله جراحی دارد. بسیاری از جراحان می توانند با لیزر کیست ها را هدف قرار دهند که کمتر از عمل های پیچیده تر تهاجمی است؛ اما همچنان همراه با خطرات و عوارض جانبی احتمالی می باشد.

شما می توانید در مرکز مجهز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران، انواع سونوگرافی بارداری را با دقت بالا انجام دهید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز با شماره تلفن 02188553155 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد و کارایی آن ها

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

بهداشت جنسی زنان- عفونت باکتریایی واژن

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

نکات مراقبتی در مورد مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

درمان انحراف شست پا یا هالوکس والگوس

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تغذیه و طب مکمل در اختلال عملکرد جنسی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سونوگرافی واژینال چیست و چگونه انجام میشود؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

راههای کاهش گرگرفتگی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

درمان غبغب با پلکسر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بررسی کوتاهی اندام تحتانی با رادیوگرافی اسكنوگرام

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت