دکتر علی نقره کار - متخصص درد

تفاوت تنگی کانال و چسبندگی کانال نخاعی چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

یکی از دلایل شایع درد کمر، تنگی کانال نخاعی و چسبندگی کانال نخاعی می باشد.۳۳ مهره ی تشکیل دهنده ی ستون فقرات از نخاع محافظت کرده و شما را قادر به ایستادن و خم شدن می کنند. هر مهره با مهره بالایی توسط سه ساختمان به هم متصل می شود. یکی در جلو که دیسک نام دارد و دو ساختمان در عقب که فاست facet یا مفاصل مهره ها نام دارد. این ساختمان ها توسط لیگامان هایی محکم به هم متصل می شوند به طوری که ما می توانیم به جلو و عقب و طرفین حرکت کنیم خم شویم بدون اینکه مهره های ما جا به جا شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بنابراین بین هر دو مهره یک سوراخ وجود دارد که سوراخ بین مهره ای نامیده می شود و از داخل این سوراخ یک ریشه عصبی خارج شده که به اندام های تحتانی می رود و باعث حرکت عضلات می شود. در عده ای از افراد این فاست ها یا مفاصل های پشت مهره بیش از حد رشد می کنند و در نتیجه جا برای ریشه عصبی تنگ می شود که این بیماری را تنگی کانال نخاعی می گویند. تنگی کانال نخاعی یعنی سوراخ هایی که عصب از درون آنها خارج می شود، به دلایل نا معلومی تنگ میشود. این تنگ شدن کانال نخاعی باعث فشار روی عصب و در نتیجه ایجاد درد و بی حسی میشود که به قسمت تحتانی کمر، باسن و پاها کشیده می شود.

در چسبندگی کانال نخاعی نیز، مهره پنجم کمری و مهره اول خاجی از کنار به یکدیگر میچسبند. این چسبندگی میتواند از یک طرف یا دو طرف مهره ها باشد. گاهی ممکن است دیسک بین این دو مهره هم وجود نداشته باشد. نتیجه آن این است که این دو مهره به یکدیگر چسبیده اند و حرکتی نسبت به هم ندارند. این وضعیت در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و معمولاً مادرزادی است به این معنی که از بدو تولد وجود دارد. طبیعتاً با رشد قدی شیرخوار و کودک و فعالیتهای روزمره، نخاع تحت کشش قرار میگیرد. در واقع ستون فقرات رشد می کند و قد کودک اضافه میشود؛ اما نخاع امکان جا به جایی به سمت بالا با ستون فقرات را پیدا نمیکند. نتیجه این اتفاق، کشیده شدن نخاع و آسیب آن است.

علل تنگي کانال نخاعي

علت هاي احتمالی زیادی برای بروز تنگی کانال نخاع وجود دارد که مهم ترین آنها عبارت است از:

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی می تواند باعث بروز درد در ناحیه پایین کمر و پاها شود. این عارضه ممکن است باعث فشرده شدن اعصابی که قدرت و حس ماهیچه های پاها را کنترل می کنند، شود. علائم دیگر این عارضه عبارت است از:

  1. زمین خوردن مکرر و ناشی گری در انجام حرکات فیزیکی
  2. احساس درد و ناراحتی در هنگام راه رفتن
  3. بی حسی، سوزن سوزن شدن، داغی یا سرد شدن پاها

افراد در معرض تنگی کانال نخاعی

خطر ابتلا به تنگی کانال نخاعی در موارد زیر افزایش خواهد یافت:

  1. کم بودن قطر کانال نخاعی به طور مادرزادی
  2. این عارضه در زنان بیشتر است.
  3. فرد ۵۰ سال یا بیشتر سن داشته باشد.
  4. فرد قبلاً جراحی، شکستگی یا جراحات ستون فقرات داشته باشد.

تفاوت تنگی کانال و چسبندگی کانال نخاع

عوارض تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی در ناحیه ی کمر می توانند پاهای شما را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص تنگی کانال نخاعی

اولین راه تشخیص تنگی کانال نخاعی ، گرفتن شرح حال از بیمار است. اینگونه بیماران معمولاً علائم لنگش متناوب دارند. یعنی بیمار پس از مدتی راه رفتن دچار خستگی گزگز و خواب رفتگی و درد در اندام های تحتانی و کمر می شود. پس از چند دقیقه نشستن و استراحت کردن بهبود پیدا می کند و سپس به مسیر خود ادامه می دهد. در معاینه فیزیکی این بیماران معمولاً ضعف عضلانی دیده نمی شود علت آن است که تنگی کانال نخاعی یک بیماری مزمن است و در طی سالها به وجود می آید. به همین جهت بیماران از گزگز سوزش و خواب رفتگی و سر شدن اندام های تحتانی شکایت دارند و درد در در مرحله دوم قرار دارد. مهمترین راه تشخیص تنگی کانال نخاعی انجام ام آر آی است و سپس ام نوار عصبی و عضلانی یا EMG که درگیری مزمن ریشه های عصبی را نشان می دهد.

درمان تنگی کانال نخاعی

هیچگونه دارو یا درمانی وجود ندارد که قادر باشد عارضه تنگی کانال نخاعی را به طور کامل درمان کرده یا متوقف سازد. اولین راه برای کنترل علائم خفیف تا متوسط تنگی کانال نخاعی، درمان محافظه کارانه و غیرجراحی می باشد. با این وجود، اگر درد بیمار شدید بوده و ناتوان کننده باشد و فرد در راه رفتن با مشکل شدید و جدی مواجه باشد، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند.

داروهای مسکن بدون نسخه اعم از استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) اعم از ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند درد ناشی از این عارضه را تسکین دهند. علاوه بر این موارد، پزشک متخصص ممکن است داروهای دیگری را نیز به منظور کمک به تسکین به درد یا اسپاسم عضلانی برای شما تجویز کند.

هدف فیزیوتراپی کمک به برگشت شما به توانایی کامل برای انجام فعالیت در سریع ترین زمان ممکن است. متخصص فیزیوتراپی می تواند با اصلاح وضعیت بدنی، آموزش صحیح راه رفتن و بلند کردن اجسام و همچنین آموزش حرکاتی برای تقویت عضلات پشت، پا و شکم به شما کمک کند. فیزیوتراپیست با آموزش حرکات کششی مناسب موجب افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و پاهای شما نیز می شود. در طی دوره فیزیوتراپی، حرکات ورزشی و تمرینات تقویتی جزء عناصر کلیدی روند درمانی بوده که بعداً نیز باید بخشی از روتین روزانه شما باشند.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) درمانی است که از جریان الکتریکی ولتاژ پایین برای تسکین درد استفاده می کند. در این درمان الکترودهای این دستگاه به گردن یا کمر متصل شده و با جریان الکتریکی قابل تنظیم، سلول های عصبی را تحریک می کند. این جریان الکتریکی موجب تسکین درد شده و ترشح اندورفین را در بدن افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) می تواند برای افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی هستند مؤثر واقع شود.

لیزر تراپی یک روش درمانی مؤثر، ایمن و غیردارویی برای تسکین درد ناشی از بیماری های مزمن مانند تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر است. در لیزر تراپی که همچنین به عنوان درمان فوتوبیومدولاسیون (PBMT) نیز شناخته می شود، از طول موج های خاصی از نور برای تحریک واکنش های شیمیایی در بدن استفاده می شود. به طور کلی، لیزر تراپی موجب بهبود روند تولید و انتقال انرژی در سلول ها می شود.

لیزرتراپی همچنین فعالیت عروقی را برای کاهش التهاب و تحریک تولید عروق خونی جدید بهبود بخشیده و فعالیت متابولیکی بدن را برای افزایش میزان انرژی سلول ها و برای تقویت سیستم ایمنی و ترمیم و بازسازی بافت عضلانی، بالا می برد. این روش درمانی موجب بازسازی یا رشد جدید رشته های عصبی شده و این امر می تواند به بدن برای غلبه بر آسیب عصبی مرتبط با تنگی کانال نخاعی ناحیه کمری کمک کند. تحقیقات نشان می دهند که لیزرتراپی برای درمان تنگی کانال نخاعی موثر است.

شاک ويو تراپی نوعی روش درمانی است كه در آن از امواج پر قدرت مكانيكی (مشابه امواج صوتی اما با سرعت بسيار بالاتر) براي درمان انواع مختلفي از دردهای عضلانی-اسكلتی استفاده می شود. شاک ویو تراپی یا شوک درمانی برون بدنی (ESWT) درمانی غیر تهاجمی بوده که طی چند جلسه نتایج ایمن و مؤثری را ارائه می دهد. روش درمانی نسبتاً ساده ای است که طی آن دستگاه فرستنده امواج صوتی را به بافت آسیب دیده ارسال می کند.
این امواج نوعی پاسخ درمانی را تحریک کرده و موجب می شود بدن خون و هورمون های رشد را به ناحیه آسیب دیده بفرستد. این عوامل نه تنها روند بهبودی را تسریع می کنند، بلکه درد را نیز کاهش داده و دامنه حرکتی را افزایش می دهند. انرژی این امواج شاک ویو تراپی رسوبات کلسیم را شکسته و تحریک ناشی از کلسیفیکاسیون (جمع شدن کلسیم در یکی از بافت های بدن) را کاهش می دهد.

تکار تراپی با تولید امواج رادیو فرکانس (طیف امواج الکترومغناطیسی) موجب انتقال انرژی به بافت های بدن شده و این امر انتقال مواد یونی به ویژه مولکول های آب، سدیم، پتاسیم، کلسیم، کلرید را تسریع می کند و نهایتاً موجب ایجاد نوعی اثر حرارتی عمیق درمانی می شود. تمامی این موارد موجب افزایش جریان خون ناحیه شده و فعالیت متابولیکی بدن را افزایش می دهند و موجب تحریک پاسخ درمانی در سلول های بدن می شود.

تزریق کورتیکواستروئید در نزدیکی ستون فقرات و در ناحیه ای که تنگی کانال نخاعی و فشردگی عصب نخاعی رخ داده یا در نواحی که استخوان ها بر روی هم ساییده می شوند، می تواند موجب کاهش التهاب، درد و تحریک شدگی ناحیه شود. با این حال، تعداد تزریق استروئید محدود بوده (معمولاً ۳ یا ۴ تزریق در سال) چرا که تزریق کورتیکواستروئیدها می تواند به مرور زمان باعث تضعیف استخوان و بافت مجاور آن شود.

اگر با درمان های قبلی نتیجه نگیرید، جراحی توصیه خواهد شد. جراحی تنگی کانال نخاعی شامل برداشتن خار استخوانی یا رشد استخوانی بیش از حدی است که موجب کاهش فشار از کانال نخاعی ستون فقرات می شود. هدف سایر جراحی های این عارضه نیز متوقف کردن درد ناشی از حرکت بخش ناپایدار ستون فقرات است.
برخی از جراحی های رایج برای تنگی کانال نخاعی عبارتند از:

  1. جراحی کاهش فشار ستون فقرات (لامینکتومی)
  2. جراحی فیوژن ستون فقرات
  3. جراحی رباط بین خاری/میان لایه ای

علل چسبندگی کانال نخاعی

چسبندگی نخاع اغلب قبل از تولد شما اتفاق می افتد. استخوان ها در اولین هفته های بارداری تشکیل می شوند. هر مهره معمولاً در اطراف ستون فقرات رشد می کند و دیسک های شما بین آنها ایجاد می شود؛ اما در برخی افراد، مهره پایینی به طور کامل از لگن جدا نمی شود. نتیجه یک مهره و استخوان خاجی است که به هم متصل هستند و نمی توانند از یکدیگر خم شوند. چسبندگی مهره پنجم کمری میتواند به علل زیر نیز رخ دهد:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

علائم چسبندگی کانال نخاعی

علائم فیزیکی. ممکن است طول پاهای شما کمی متفاوت باشد یا ممکن است لگن کج شده داشته باشید. این می تواند باعث مشکلات تعادل یا عدم هماهنگی شود. یا ممکن است دامنه حرکتی محدودی در ناحیه کمر داشته باشید.
کمر درد. متخصصان مطمئن نیستند که ساکرالیزاسیون یک علت واقعی کمردرد در برخی افراد است یا اینکه بدون آن هنوز کمر درد دارند.
سندرم برتولوتی. کمردرد مرتبط با ساکرالیزاسیون سندرم برتولوتی نامیده می شود. علائم سندرم برتولوتی معمولاً در ۲۰ یا ۳۰ سالگی ظاهر می شود. آنها عبارتند از:

  1. کمردردی که شامل درد پا نمی شود
  2. درد غیر قابل توضیح، سفتی، یا مشکل در حرکت
  3. درد یا ناراحتی در پشت لگن، بالای باسن
  4. هنگام نشستن یا دراز کشیدن درد کمتری دارد.
  5. درد و اسپاسم عضلانی فقط در یک طرف

عوارض چسبندگی کانال نخاعی

  1. فشار واقعی روی اعصاب یا تنه عصبی
  2. کشیدگی رباط
  3. فشرده سازی بافت نرم بین مفاصل استخوانی

تشخیص چسبندگی کانال نخاع

برای تشخیص این عارضه، پزشک ابتدا شما را معاینه می کند و در مورد سابقه پزشکی و هر گونه دردی که ممکن است داشته باشید، سؤال می کند.تشخیص همچنین نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس از ستون فقرات کمری دارد. ممکن است به کمک اشعه ایکس فلکشن یا اکستنشن نشان داده شود تا پزشک بتواند ناحیه کمر را در موقعیت های مختلف مشاهده کند.پزشک شما همچنین ممکن است تصویربرداری MRI را تجویز کند. برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است از تزریق های تشخیصی داروهای بیهوشی یا استروئیدها در ناحیه مورد نظر استفاده کند.

درمان چسبندگی کانال نخاعی

درمان بستگی به علائم شما دارد. درمان محافظه کارانه ای که برای درد همراه با چسبندگی داده می شود مانند سایر دردهای کمر است. بسیاری از افراد می توانند از درمان های غیر جراحی برای بهبود علائم خود استفاده کنند، مانند:

دارو درمانی

این روش ممکن است شامل درمان های استاندارد برای کمردرد باشد:

عمل جراحی

امروزه نوعی عمل جراحی به نام عمل های اینترونشن انجام می شود که بدون نیاز به بیهوشی و به صورت سرپایی می باشد، به عبارتی پوست بدن باز نمی شود و برش صورت نمی گیرد. بعد از پوشیدن لباس مخصوص اتاق عمل، شما را به اتاق مخصوص می برند. در طول انجام کار باید به طوری روی تخت بخوابید که پشت شما به سمت بالا باشد. بعد از شستشو و استریل کردن نواحی کمری و پشتی شما پزشک محل ورود کاتتر را با تزریق محلول بی حسی به طور موضعی بی حس می کند. برای انجام این عمل نیازی به بیهوشی عمومی نمی باشد.

بعد از انجام بی حسی موضعی، سوزن اپیدورال وارد می شود و از طریق آن کاتتر وارد فضای اپیدورال شده و تا رسیدن به محل ایجاد درد در کانال به جلو رانده می شود. در طول انجام این کار ممکن است از شما خواسته شود که انگشتان پای خود را حرکت دهید و یا احساس خود از یک تحریک ویژه را بیان نمایید. حرکت کاتتر در حین پیش رفتن در فضای اپیدورال به طور پیوسته توسط فلورسکوپ مورد پایش قرار می گیرد تا از جایگذاری مطمئن و مؤثر آن اطمینان حاصل شود.

برای کسب اطلاعات درباره درد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیک کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کاربرد محلول ریوانول

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تفسیر نتایج سونوگرافی داپلر رنگی

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

22 نکته عالی برای مراقبت از پوست

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

علت ابتلا به آلبینیسم یا زالی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

همه چیز در مورد درمان و بهبود آرتروز گردن

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آیا کبد چرب در طول زمان پیشرفت می کند ؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

نحوه کانتورینگ یا مادلینگ صورت با تزریق فیلر

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

روش صحیح شستشو موهای سر

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت