شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

تغییرات شایع در پوست و ضمایم دوران بارداری

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی ومتابولیک عمیق است که بدن آنرا برای مدت نسبتا کوتاهی تحمل می کند و در طی آن تغییرات متعددی در پوست، ناخن وموها بروز می کند. بثورات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند. به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، این تغییرات می توانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداری های بعدی، اثرات بالقوه برروی جنین ویا مجموعه ای از آنها باشد. بثوراتی که در دروان بارداری مشاهده می شوند همگی از اهمیت یکسانی برخوردارنیستند.

برخی از آنها تغییرات پوستی شایع هستند که تقریبا در تمام زنان باردار دیده می شوند. البته تعدادی از بیماری های پوستی نیز وجود دارند که اختصاصا با حاملگی همراه هستند. همچنین حاملگی می تواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماری های پوستی شود که اختصاص به این دوران ندارد .

تغییرات شایع در پوست و ضمایم

1- تیره شدن پوست (هیپرپیگمانتاسیون)

درجات مختلفی از افزایش رنگدانه در پوست که منجر به تیره شدن منتشر آن می شود در 90 درصد زنان باردار در فاصله هفته های اول تا چهاردهم بارداری اتفاق می افتد. این تغییرات در خانمها یی که موی تیره و پوست سبزه دارند، دیده می شود. قسمت هایی از بدن که بطور طبیعی تیره تر هستند تیرگی بیشتری پیدا می کنند مخصوصا نوک سینه ها و هاله اطراف آن ها، نواحی تناسلی و خط میانه دیواره شکم که در این زمان اصطلاحا به آن خط سیاه گفته می شود. همچنین گاهی تغییر مشابه در زیر بغل وکشاله ران ها نیز مشهود است. این تغییر رنگ معمولا بعد از حاملگی از بین می رود، ولی ممکن است درجاتی از آن باقی بماند.

همچنین در طول بارداری خال های تیره ممکن است بزرگتر و یا تیره تر شده وخال هایی که قبلا مورد توجه قرار نگرفته اند، مشخص گردند. باید توجه داشت که تغییرات ذکر شده در خال ها، به طور کم و بیش یکسان و متناسب در تمام خال های بدن صورت می گیرد ولی چنانچه یکی از خال ها تغییرات واضح در اندازه و یا رنگ پیدا کند و یا دچار علایمی نظیر خارش، سوزش ویا احیانا خونریزی گردد، حتما باید توسط متخصص پوست بررسی گردد.

یک طرح مشخص از تیره شدن پوست که در حدود 70 در صد از زنان باردار مخصوصا سبزه ها در نیمه دوم حاملگی دیده می شود، ماسک حاملگی است که در نواحی مختلف صورت ظاهر می شود. این تیرگی عموما لب بالا، گونه ها، پیشانی و چانه را گرفتار می کند و به دنبال تمای با افتاب نیز تشدید می شود. این نواحی تیره عموما به رنگ قهوه ای و اغلب دوطرفه و قرینه هستند. تغییر رنگ مشابه ماسک حاملگی در زنان غیرباردار که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و یا گاهی حتی در مردان نیز دیده می شود. ماسک حاملگی بعد از زایمان ممکن است ازبین برود و یا به درجاتی پایدار باقی بماند.

2- مو
بیشتر زنان دوران بارداری به درجاتی از پر مویی دچار می شوند که معمولا در صورت، مشخص تر از سایر نواحی است. با این وجود، احتمال گرفتار بازو، ساق و پشت پا نیز وجود دارد. این موی اضافی که به علت افزایش در نسبت مو های در حال رشد در مناطق مختلف بدن است، تحت تاثیر عوامل هورمونی بوده و در عرض 6 ماه پس از زایمان غالبا از بین می رود.همچنین به علت مشابه یعنی افزایش در نسبت موهای در حال رشد، موهای سر نیز پر پشت تر از حالت طبیعی شده و از ریزش طبیعی موها نیز بطور قابل ملاحظه ای کاسته میشود. به همین دلیل اغلب خانم ها از موهای خود در طی دوران بارداری اظهار رضایت می کنند.به دنبال زایمان و برگشت وضعیت هورمونی بدن به حالت عادی، این افزایش نسبت موها در حال رشد نیز به حالت طبیعی برگشت پیدا می کند که این حالت با ریزش موی نسبتا شدیدی در 3 الی 5 ماه پس از زایمان مشخص می شود .

اکثر افراد به طور طبیعی روزانه حدود 50 تا 75 تا مو از دست می دهند، ولی ریزش مو پس از زایمان سخت و طولانی خصوصا اگر همراه با خونریزی شدید باشد، در تشدید این حالت موثر است، اما برخلاف عقیده عموم، شیردادن به نوزاد تاثیری در روند آن ندارد. این حالت نیاز به درمان خاص نداشته و رشد مجدد طبیعی موها در عرض 6 ماه الی 1 سال کامل می شود و تراکم موها به حالت پیش از بارداری بر می گردد. به ندرت در پایان حاملگی درجه خفیفی از پس نشینی خط رویش مو در ناحیه پیشانی و شقیقه ها بروز می کند که احتمال دارد به حالت طبیعی بازگشت نموده و یا بصورت غیر طبیعی باقی بماند .

همچنین به ندرت ممکن است افزایشی در موهای تیپ مردانه در ناحیه صورت خصوصا چانه، گردن و پشت لب در نیمه دوم حاملگی صورت گیرد. این حالت ممکن است ناشی از افزایش ترشح هورمون های مردانه و یا ناشی از یک تومور ترشح کننده آنها باشد و لذا این بیماران بایستی به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند. درصورتی که عامل ایجاد کننده تومور نباشد، این مشکل در حاملگی های بعدی تکرار می شود و این حالت از پرمویی ممکن است بین حاملگی های پسرفت پیدا کند اما همیشه کامل نیست .

3- ناخن ها

خانم های باردار اغلب از شکنندگی ناخن ها و ایجاد شیارهای عرضی در انها شکایت می کنند و در مواردی نیز امکان دارد که صفحه ناخن از بستر آن جدا گردد. این تغییرات ناخنی نیز به تغییرات هورمونی دربدن نسبت داده می شود، ولی از آن جایی که ارتباط این تغییرات با حاملگی نامشخص است، جهت بررسی سایر علل بایستی مورد معاینه قرار بگیرند. همچنین خطوط طولی تیره رنگی ممکن است در طول حاملگی در ناخن ها دیده شود.

4- غدد

غدد عرق: در بدن دو نوع کلی از غدد عرق وجود دارد.

درطی بارداری فعالیت و ایجاد غدد عرق اکرین بطور قابل ملاحظه ای در تمام بدن بجز کف دست و پا افزایش می یابد که این افزایش تعرق احتمالا منجر به افزایش شیوع جوش های عرق سوز نیز می شود.درمقابل، فعالیت غدد عرق آپوکرین کاهش یافته و سبب می شود تا برخی از بیماری های مربوط به انها نظیر عرق جوش غدد آپوکرین در طی بارداری تخیف پیدا کنند.

غدد چربی: میزان ترشح غدد چربی پوست در حین بارداری حاملگی افزایش یافته و پس از زایمان به حالت طبیعی بر می گردد .همچنین در دوران بارداری غدد چربی روی هاله نوک پستان بزرگ شده و به صورت برجستگی های کوچک قهوه ای رنگ ظاهر می شوند. این پدیده بیشتر در سه ماه دوم و سوم حاملگی مشخص شده و گاهی در زنان غیر حامله نیز دیده می شود .

5- عروق پوست

تغییرات متعددی در ساختمان و کارکرد عروق پوست در طی بارداری ممکن است رخ دهد. از آن جا که این تغییرات منحصر به حاملگی نبوده و ممکن است در سایر حالات نیز دیده شود توجه به آنها و در میان گذاشتن آنها با پزشک معالج ضروری است .

مهمترین این تغییرات عبارتند از:

6- وریدهای واریسی

در پا ها و همورویید (بواسیر) از عوارض شایع حاملگی است. بسیاری از خانم های حامله دچار تورم در صورت، پلک ها، دست ها و پاها می شوند. این تورم، صبح ها بیشتر است و بتدریج در طی روز از بین می رود. با توجه به این مشکلات قلبی، کلیوی وعوارض ناشی از حاملگی می توانند نمای مشابهی ایجاد کنند، مشورت با پزشک در این خصوص الزامی است .

7- لثه ها

حدود 80درصد زنان باردار دچار قرمزی و تورم در لثه ها می شوند که مخصوصا اگر بهداشت دهان خوب نباشد، می تواند به دردناک و زخمی شدن آنها منجر شود. گاهی نیز ضایعات عروقی کوچکی ممکن است در لثه ایجاد شوند که به دنبال تماس (مواد غذایی ، مسواک و...) دچار خونریزی می شوند. این تغییرات بعد اززایمان ازبین می روند. توجه به بهداشت دهان یک ضرورت مهم است .

8- خطوط کشش یا استریا

پیدایش استریا یک یافته شایع و مشخص در اکثر حاملگی هاست. این خطوط در 90 درصد زنان باردار در ماهای ششم وهفتم حاملگی ابتدا دردیواره شکم ظاهر شده و بعدا به میزان کمتری برروی سینه ها نیز نمایان می شوند و با شیوع و شدت کمتر ممکن است در سایر نواحی بدن نیز دیده شوند.علت پیدایش این خطوط را به مجموعه ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی برخی الیاف بافت نگاهدارنده آن نسبت می دهند .

طول این خطوط چند سانتیمتر بوده و پهنای آنها از 1 تا 10 میلیمتر متغییر است و به رنگ صورتی تا ارغوانی و گاهی همراه با خارش مختصر ظاهر می شوند. رنگ این خطوط معمولا مدتی پس از خاتمه بارداری تبدیل به رنگ پوست شده، مختصری فرو رفته و سرانجام چروکیده می شوند. استریا معمولا یک مشکل ظاهری است و لیکن در برخی موارد مخصوصا اگر وسیع باشد .

ممکن است زخمی شده و یا در جریان حوادث به سادگی پاره شود. باید به خاطر داشت که استریا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزایش سریعتر حجم بدن نسبت به رشد پوست، در هر دو جنس و بطور عمده در نواحی ران ها، باسن، کمر و سینه ممکن است ایجاد شود. همچنین احتمال دارد ضایعات مشابهی در جریان برخی از بیماری ها و یا همزمان با مصرف انواعی ازداروها ی موضعی یا سیستمیک، خصوصا ترکیبات کوتورن دار، ایجاد شود .

9- آویزهای پوستی

ضایعات هستند که در ماه های آخر حاملگی ظاهر گشته و بطور نسبی یا کامل پس از زایمان ناپدید می شوند. اندازه آنها از سر سوزن تا یک نخود متفاوت بوده و بصورت زواید برجسته به رنگ پوست یا کمی تیره تر در طرفین صورت، گردن، قسمت فوقانی سینه و زیر پستان ها دیده می شوند. به خاطر شباهت آنها به بعضی از انواع زگیل گاهی بیماران این زائد ه های پوستی را با زگیل اشتباه می گیرند .

بیماریهای شایع خاص دوران بارداری

یک خانم حامله علاوه بر احتمال گرفتاری به انواع بیماری های پوست نظیر افراد دیگر، در معرض ابتلا به برخی بیماری ها نیز قرار دارد که اختصاص به دوران بارداری دارند .

خارش حاملگی

حدود 20 درصد زنان باردار به درجاتی دچار خارش می شوند که در اکثر موارد ناشی از یک بیماری شناخته شده نظیر کهیر، اگزما ، حساسیت های دارویی و یا ابتلا به عفونت های انگلی نظیر گال است .
اما گروه کوچکی از خانمهای حامله تنها مبتلا به یک خارش شدید هستند که با هیچ ضایعه پوستی مشخصی همراه نیست که به این حالت، خارش حاملگی اطلاق می شود. این حالت، که در سه ماهه سوم حاملگی شروع شده و اغلب محدود به شکم است (اگرچه ممکن است کاملا منتشر باشد) ناشی از اختلال در ترشح صفرا در کبد (کلستاز) است .

این خارش معمولا بعد از زایمان از بین می رود و لیکن در حاملگی های بعدی و یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری عود می کند. این حالت عموما تاثیری بر سرنوشت حاملگی و یا سلامت جنین نداشته و تنها خطر بالقوه آن این است که احتمال بروز سنگ های صفراوی در زنان مبتلا به این عارضه بیشتر است .

بثورات کهیری دوران حاملگی

این اختلال که در 5/. در صد تمام حاملگی ها بروز می کند، به صورت پیدایش ضایعات کهیری است که در سه ماهه سوم حاملگی ظاهر می شوند. این بیماری عموما در بارداری اول بروز می کند و به ندرت در حاملگی های بعدی تکرار می شود و چناچه عود داشته باشد شدت آن کمتر است. علت بیماری دقیقا معلوم نیست و به افزایش غیر طبیعی وزن در مادر وجنین نسبت داده شده است .

علامت بیماری شامل پیدایش بثورات کهیری است که شدیدا با خارش همراه بوده واغلب بیمار قادر به خوابیدن در شب نیست. این بثورات معمولا از ناحیه شکم شروع شده و بیشتر محدود به خطوط استریا می باشند. اما گاهی قسمت فوقانی بازوها و رانها نیز ممکن است گرفتار شود. در اغلب موارد ضایعات در عرض 2 تا 3 هفته پس از زایمان از بین می روند. اما ممکن است تشدید قابل توجهی بلافاصله پس از زایمان مشاهده گردد. این بیماری تاثیری بر روند حاملگی و سلامت جنین نداشته وحتی نوزادان متولد شده بزرگتر از حالت طبیعی هستند .

لطفا از عکسهای قبل وبعد بیماران درگالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس:اصفهان- خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چهار رمز طلایی برای بستن منافذ باز پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

آنالیز بدن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

سوالات رایج لیزر موهای زائد

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

زانو درد هنگام دویدن

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آموزش مسایل جنسی به کودکان

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

ارتباط ایجادآکنه ( جوش ) با هورمون ها

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت