شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

راهکارهایی برای کنترل و رهایی از وزوز گوش

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

صداهای اطراف به دنیای ما زندگی می بخشند. صدای خنده، ترانه های ماندگار، صدای شکستن امواج در ساحل- تمام این اصوات زندگی ما را سرشار از نشاط و شادی می کنند و به بیانی دیگر همانند نوایی طنین انگیز برای گوش ما هستند که هر لحظه حال ما را دستخوش تغییر می کنند.

حال تصور کنید زمانی را که صدایی به طور ناگهانی از کنترل شما خارج شود ؟

وزوزگوش صدایی است که منبع تولید آن داخل گوش شما است و یک یا هر دو گوش را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد اما راهکارهایی برای کنترل و رهایی از آن وجود دارد.در این صفحات به مبتلایان به وزوزگوش کمک خواهیم کرد تا با تشخیص و روش های درمانی وزوز گوش آشنا شوند و به آنها آموزش می دهیم که چگونه با وزوز گوش زندگی کنید و آنرا تحت کنترل خود قرار دهند، پیش از آنکه وزوز گوش آنها را در کنترل خود در آورد.

وزوز گوش در شکل های مختلف ظاهر می شود

معادل لاتین واژه وزوز گوش tinnitus است. این کلمه از فعل لاتین tinner به معنای "زنگ زدن" گرفته شده است. نوع، زیر و بمی و میزان بلندی صدای وزوز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. افراد مختلف از وزوز گوش با عناوینی چون صدای سوت، صدای هیس هیس، صدای غرش و یا زنگ زدن داخل گوش از آن یاد می کنند.

وزوز سابجکتیوی (ذهنی) ووزوز ابجکتیوی (عینی)

وزوزگوش به دو دسته قابل تفکیک است: سابجکتیوی و ابجکتیوی افراد کمی به وزوز گوش ابجکتیوی دچار می شوند که در اینصورت صدای وزوز توسط افراد دیگر نیز شنیده می شود. این نوع از وزوز به طور مستقیم و قابل اندازه گیری توسط متخصصین پزشکی است و به طور کلی با درمان های پزشکی قابل درمان است.

از طرف دیگر، وزوز گوش سابجکتیوی تنها توسط فرد مبتلا شنیده می شود. این نوع از وزوز گوش، هیچ منبع مستقیم صدای خارجی ندارد و منبع درونی دارد. اگرچه این نوع از وزوز را نمی توان اندازه گیری گرفت، ولی این بدان معنی هم نیست که حاصل توهم فرد باشد. این مساله معضلی ناخوشایند برای آندسته از افرادی است که به آن دچار هستند. اگر چه راه هایی در جهت غلبه بر شرایط موجود و کاهش تاثیر ناخوشایند وزوز وجود دارد.

نوع و شدت :

اگر صدای وزوز به صورت موقت باشد و سریع برطرف شود (بعنوان مثال بعد از کنسرت) از آن با نام وزوز گوش موقت یاد می شود. اما برای میلیون ها نفر در سراسر جهان این صداها به صورت دایمی شنیده می شوند و به وزوز گوش مزمن تبدیل می شوند.بسیاری از کسانی که از وزوزگوش رنج می برند وزوز را با اندکی تحریک یت اساسا بدون تحریک می دانند . اما از هر پنج نفر یکی این تجربه را تجربه ای ناخوشایند و غیرقابل تحمل می داند. بسیاری از افراد بر این باورند که وزوز گوش کیفیت زندگی آنها را دستخوش تغییر کرده است.

تاثیر وزوز گوش :

علایم وزوزگوش را تحت کنترل خود در آورید

محدوده ای که در آن وزوز گوش زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می دهد به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله این عوامل می توان به میزان بلندی، فرکانس، مدت زمان وزوز و میزان درک فردی هر شخص از وزوزش اشاره کرد. وزوز گوش بیماری به شمار نمی آید اما مانند درد می تواند یک نشانه باشد. برخلاف بیماری که هدف درمان است، فرد مبتلا می تواند وزوز را به عنوان یک عارضه قلمداد کند. مساله اصلی کنترل صدای داخل گوش است. اگرچه که وزوز بیماری قلمداد نمی شود اما می تواند بخشی از یک بیماری باشد. هنگامی که شدت وزوز گوش افزایش یابد، باعث مشکلاتی چون بی خوابی، ترس و افسردگی می شود.

چگونه وزوز را کنترل کنید ؟

مساله ی اصلی وزوز گوش این است که شما علیرغم میل خود سر و صدایی که نمی خواهید را می شنوید. هنگامی که وزوز گوش برای اولین بار شنیده می شود، سریعاً مایه رنجش و آزار قلمداد می شود صدایی غیر طبیعی که توجه و حواس فرد را به سمت خود هدایت می کند. محتمل ترین توصیف می تواند این باشد که انگار گوش های شما دشمن شما هستند چرا که آغاز یک دور باطل است. در ابتدا ممکن است بیشتر زمان خود را به استراحت بپردازید و از هر گونه ارتباطات اجتماعی بپرهیزید.

این گوشه گیری به دلیل کم شدن تجربه های شنوایی گوناگون ، تعاملات اجتماعی و سایر فعالیت های اجتماعی شما خواهد بود.چرا که وزوز گوش قسمت اعظم توجه شخص را به خود جلب می کند و به مرور زمان زندگی فرد را از کنترل خارج می کند. علاوه بر تمام اینها احساس یاس و نا امیدی و عدم توانایی در خصوص کنترل وزوز ، احتمالا بر شدت آن می افزاید و هوشیاری و توجه مغز به آن سمت متمرکز می شود. در نهایت اینکه این دور باطل باید متوقف شود . شما باید بتوانید وزوز گوش را از مرکز توجه خود خارج کنید و موفق به کنترل آن شوید.

وزوز گوش یک نشانه است و نه یک بیماری:

وزوز گوش می تواند ناشی از اختلالا تی در داخل سیستم پردازش شنوایی باشد. اکثر اوقات علل ابتلا به وزوز گوش مجموعه ای از عوامل متفاوت است

بررسی عوامل فیزیولوژیکی

علاوه بر آسیب سیستم شنوایی همچنین وزوزگوش می تواند به دلیل عدم عملکرد صحیح مفصل فک ، ( ساییدن دندان ها ) و یا کشیدگی مزمن عضله گردن باشد.

استرس می تواند یکی از علل شایع وزوز گوش باشد. اگرچه تاکنون پایه های علمی برای ارتباط میان استرس و وزوز گوش یافت نشده است اما وزوزگوش می تواند باعث ایجاد استرس شود. شدت دریافت سرو صدا های اطراف، حتی صداهایی که در سر وجود دارند به هنگام استرس در مقایسه با حالت آرام ذهن، افزایش می یابد.گاهی اوقات وززو ناشی از تجویز مصرف دارو است. اما به محض توقف مصرف دارو صدای وزوز از بین خواهد رفت. اما در برخی مواقع موجب آسیب برگشت ناپذیر گوش داخلی می گردد و در نتیجه منجر به وزوز دایمی گوش شود.

تشخیص وزوز گوش

از آنجاییکه مبتلایان درک متفاوتی از وزوز گوش دارند، تشخیص صحیح و دقیق آن امری ضروری است.گام اول: پی بردن به این نکته که آیا وزوز گوش با مصرف دارو قابل درمان است یا خیر. برای این مساله معاینات گوش، حلق و بینی ، دندانپزشکی، ارتودنسی و ارتوپدی توسط متخصصین صورت می پذیرد. بلندی و شدت وزوزگوش از طریق تست های مخصوص صورت می گیرد و تست شنوایی نشان می دهد که آیا فرد مبتلا، به افت شنوایی نیز دچار است یا خیر. وزوزگوش قابل شناسایی است.اسکن مغز نشان می دهد که فعالیت های متابولیکی در نیمکره چپ مغز افراد مبتلا به وزوزگوش افزایش می یابد بنابراین وزوز گوش صرفا به سیستم گوش مرتبط نمی باشد.

علت وزوز گوش

مدیریت وزوز گوش:

یادگیری سازگاری با وزوز گوش

حتی در صورت عدم یافتن علت، وزوزگوش قابل درمان است. راه های فراوانی وجود دارد تا به مبتلایان کمک کند تا راه غلبه بر شرایط موجود را پیدا کنند. بدین منظور بهتر است نگرش و عادات خود را تغییر دهند. با این کار دیگر وزوز گوش زندگی افراد را مختل نخواهد کرد. اصطلاح مدیریت وزوز رویکرد تازه ای است که راه های گوناگونی را برای مهار وزوز گوش شامل می شود. درمان به شیوه ی آموزش رفتاری - شناختی وزوزنمونه ای بسیار امید بخش و نوید دهنده است. عملکرد ذهنی و احساسات شما نقش مهمی در این رویکرد دارند. در جلسات آموزشی این شیوه، مضمامین مختلفی ارایه می شود تا بدین وسیله سطح خودیاری فرد افزایش یابد. در این نوع آموزش بیشتر بر اطلاعات هدفمند، تحلیل رفتار فردی، تمرینات عملی و تجربیات مثبت تمرکز می شود. چشم انداز آموزش رفتاری - شناختی وزوز گوش به شرح ذیل است:

ارتقای سطح یادگیری

توضیحات در خصوص جزییات علایم حقیقی و غیر حقیقی وزوز گوش
چرا باید به وزوز خود اهمیت نداد و به آن توجه نکرد و هیجانات و احساسات ما در این رابطه چه نقشی را ایفا می کنند
ارتباط استرس با وزوز گوش

تغییر عادات

آموزش روش های تمدد اعصاب
تمرین تصور سفر های خیالی به منظور فعال سازی احساسات و هیجانات مثبت
تغییر افکار منفی و ناامیدانه به نگرش های کمک کننده و مثبت " من می توانم بر وزوز غلبه کنم "
ترک عادتهایی که موجب تقویت وزوز می شوند مانند کناره گیری از جمع دوستان و یا اجتناب کردن از فعالیت های اجتماعی
راه کارهای کاربردی برای مواقعی که وزوز گوش بر شما غلبه کرده است (فنون عادت پذیری).

باز آموزی شنوایی

محرک های صوتی و آموزش نحوه استفاده از سمعک، تولیدکننده های نویز، و سایر منابع صوتی به منظور کاهش توجه از وزوز گوش

نکاتی برای زندگی با وزوز گوش :

به زندگی امیدوار باشید- شما می توانید بر وزوز گوش خود غلبه کنید در این راه داشتن نگرشی مثبت بسیار با اهمیت است. مهارت های تمدد اعصاب، زندگی اجتماعی فعال، ورزش و سرگرمی می تواند به شما کمک کند تا حتی با وجود وزوز گوش، زندگی خود را تحت کنترل در آورید. در صفحه مقابل نکاتی کاربردی که اخیراً متخصصین شنوایی شناسی زیمنس با همکاری متخصصین گوش و حلق و بینی، روانشناسان و کارشناسان علوم شنوایی گرد آوری کرده اند را به طور خلاصه گنجانده ایم.

بازآموزی نحوه ی شنیدن

به دقت به دنیای اطراف خود گوش دهید. از شنیدن صدای موسیقی و یا ساده تر از آن شنیدن آواز پرنده ای بر روی درخت لذت ببرید. هر صدایی که شنیدن آن احساس خوشایندی را به شما دهد توجه شما را از شنیدن صدای وزوز منحرف می کند.

نکاتی در خصوص بهبود بخشیدن کیفیت خواب

هر چقدر که فعالیت شما در طول روز بیشتر باشد، شب راحت تر به خواب خواهید رفت. از نوشیدن چای ، قهوه و غذای سنگین در شب خودداری کنید. بدون شک مصرف مشروبات الکلی و قرص های آرام بخش خواب خوشی را برای شما تضمین نمی کنند، دوش آب گرم قبل از رفتن به رختخواب بهترین انتخاب است.

از حرکت باز نایستید، به فعالیت خود ادامه دهید

خانواده و دوستان تان را چاشنی زندگی خود قرار دهید و زندگی خصوصی خود را با فعالیت های گوناگون پر کنید. ذهن خود را باز نگه دارید. هر آنچه که احساس خوشایندی برای شما فراهم کند، وزوز گوش را کاهش خواهد داد. به فعالیت های خود ادامه دهید و آن ها را در زندگی خود نگه دارید.
از سکوت بپرهیزیددر صورت نیاز استراحت کنید. اگرچه سکوت محض توجه شما را به وزوز گوش افزایش می دهد. منابع صوتی لذت بخش مانند کتاب های صوتی و یا موسیقی های آرامش بخش را جایگزین سکوت کنید.

تقویت آمادگی جسمانی

به طور کلی افرادی که در زندگی روزمره خود ورزش می کنند، از سلامت بیشتری برخوردارند. این امر در خصوص افراد مبتلا به وزوز گوش نیز صادق است. هر چیزی را که برای سلامتی جسمانی شما مفید و لذت بخش است، انجام دهید. حتی اگر به هنگام ورزش، صدای وزوز افزایش یابد نگران نباشید.

یادگیری مهارت هایی جهت آرامش موثر

از آنجایی که وزوز گوش باعث اضطراب می شود، لازم است تا روش های تمدد اعصاب را بیاموزید و مرتباً از آنها استفاده کنید. یوگا، تای چی، کی گنگ برخی از روش هایی هستند برای آرامش توصیه می شوند.

سایتهایی که در گوگل رتبه بالاتری دارند، کسب وکارهای موفق تری هستند. درصورتی که پزشک هستید و می خواهید رتبه بالاتری در گوگل داشته باشید؛ با ما تماس بگیرید. پزشک آنلاین با سالها تجربه مستمر یکی از موفق ترین مجموعه های طراحی و پیاده سازی وب سایت شخصی پزشکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اصوات بلند باعث تجمع مایع در گوش داخلی می شود

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

رفع افتادگی خفیف ابرو با بوتاکس

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

تفاوت اگزما و بیماری پسوریازیس

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

کم شنوایی در کمین افراد پراسترس

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

فواید و کاربردهای مزونیدلینگ صورت

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

بهترین روش های برداشتن خال

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

9 عارضه ای که در اثر بزرگ بودن سینه ها ایجاد میشود

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

علت اصلی ایجاد گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

انتظارات درمانی در مزوتراپی موی سر

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت