شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

کاشت مو در آینده یا کاشت موی تمام اتوماتیک با دستگاه

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir
آنچه در این مطلب میخوانید

برداشت مو از بانک موی پشت سر:

در روش FIT رباتیک ، واحدهای فولیکول موی فرد به طور مستقیم از ناحیه دهنده با استفاده از یک سوزن داخلی تیز و پانچ بیرونی برداشت می شود . سوزن درونی یک برش سطحی روی اپیدرم ایجاد می کند . پانچ بیرونی باعث اتساع ناحیه برش و ایجاد شکاف عمیق در پوست سر می شود و بدین ترتیب گرافت مو از بافت های اطراف آزاد می گردد .
سیستم رباتیک با استفاده از یک سیستم نوری پیچیده و الگوریتم های به صورت خودکار مو را روی سر شناسایی می کند و چند واحد فولیکول را هدف قرار می دهد ، این دستگاه زاویه مناسب برای ایجاد شکاف و تنظیم عمق شکاف را بر اساس داده های پزشک انجام می دهد . سپس سیستم مکش گرافت را از پوست سر بیرون می کشد . پارامترهایی که شکاف را کنترل می کنند در هر زمان که به تغییراتی نیاز باشد توسط پزشک قابل تغییر اند .
انتخاب فرد مناسب برای انجام پیوند مو با دستگاه کلید به دست آوردن بیشترین مو با حداقل تعداد گرافت های کات شده یا معیوب است . در سیستم رباتیک ، پزشک برای انتخاب گرافت بر اساس ماهیت موی فرد مورد نظر به ربات برنامه می دهد . سپس منطقه ای از بانک موی فرد که گرافت ها از آن برداشت می شود را انتخاب و دستگاه آن منطقه را به یک تصویر دیجیتال بزرگ تبدیل می نماید که در آن پزشک می تواند به کامپیوتر ربات برنامه دهد تا از مناطق با تراکم بالا گرافت انتخاب کند . همچنین می تواند فاصله برداشت از مناطق با تراکم پایین را افزایش دهد . به علاوه توانایی محو کردن لبه های منطقه برداشت را برای اینکه ظاهری مشخص نداشته باشد دارد.
اگر چه هم اکنون تمامی این موارد را می توان با دست هم انجام داد اما با سیستم رباتیک پزشک می تواند از مزایای کاهش زمان عمل و عدم نیاز به تکنیسین کاشت مو بهره ببرد . همچنین از دیگر مزایای این روش نسبت به روش دستی عدم تاثیر کاهش دید به علت خون ریزی است . اما از معایب آن نسبت به روش FIT دستی می توان به این موارد اشاره کرد که ابزار دستی با توجه به نوع پوست و موی هر فرد می توانند از پانچ بسیار تیز تا پانچ بسیار کند ( در روش SAFER) تغییر کند که در برداشت گرافت ها به بیشترین میزان و با کمترین آسیب ممکن کمک می کند ، همچنین استفاده از روش دستی احتمال از دست دادن جهت مناسب زمانی که برنامه کامپیوتری دستگاه روی عوامل دیگر مانند زاویه و عمق پانچ متمرکز شده را ندارد. در روش دستی پزشک یا تکنیسین به طور مستقیم و بی واسطه مو را روی سر مشاهده کرده و با توجه به اینکه هر یک از فولیکول های مو روی سر زاویه مخصوص به خود را دارد ، راس پانچ برش دهنده را در زاویه ای قرار می دهند تا به موازات هر یک از فولیکول ها قرار بگیرد و عمق پانچ را در هر منطقه تخمین زده و با توقف مکانیکی آن را کنترل می کند و نیز در سیستم دستی انتخاب گرافت مناسب به صورت بصری و با تکیه بر تجربه توسط پزشک یا تکنیسین انجام می شود . امید است که با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی بر این کاستی ها نیز فائق آییم.

آماده سازی محل گیرنده مو
این مرحله مهمترین و حیاتی ترین مرحله از مراحل کاشت موی طبیعی است که حتما باید توسط خود پزشک انجام پذیرد زیرا تنها پزشک است که با توجه به تجربه و مهارت خود توزیع و تراکم محل های قرارگیری گرافت های مو برای یک منطقه خاص را تخمین بزند و سپس باید زاویه و عمق مناسب را با دقت بسیار زیاد کنترل نماید تا نتیجه نهایی از طبیعی ترین جلوه مو در چهره برخوردار گردد و مهمتر از همه ، هنگام ایجاد محل گیرنده در نواحی دارای مو می تواند با کمترین آسیب به موهای موجود این عمل را انجام دهد. در آماده سازی ناحیه گیرنده ، وظیفه ای که انجام آن به روش اتوماتیک بسیار مشکل است ، پزشک می تواند از این دستگاه به این شیوه بهره ببرد که با استفاده از یک برنامه نرم افزاری روی یک کامپیوتر برای طراحی الگوی منطقه دریافت کننده در یک مدل سه بعدی از بیمار واقعی استفاده کند . این نرم افزار دارای تطبیق پذیری برای شبیه سازی بیماران بالقوه با استفاده از حالات مختلف محل گیرنده است . هنگامی که پزشک و بیمار در یک طرح به توافق برسند ، طرح درمان به صورت نقشه ای از محل های دریافت کننده واقعی در سر بیمار پرینت می شود و پزشک با استفاده از آن می تواند تعداد خاصی از گرافت ها را به صورت تصادفی در بیش از یک منطقه مطلوب توزیع نماید . بدین صورت خطاها در ارتباط با قرار دادن تعداد زیادی گرافت در یک ناحیه و داشتن تعداد ناکافی در ناحیه دیگر از بین می رود . با پیشرفت روز افزون تکنولوزی روزی شاهد آن خواهیم بود که سیستم رباتیک در مقایسه با نوع دستی در ایجاد عمق محل گیرنده منظم تر و در نگه داشتن محل ها به موازات هم دقیق تر عمل نماید . OK

چهار مرحله اصلی در روش FIT(علاوه بر مشاوره ، برنامه ریزی و طراحی جراحی ) وجود دارد که شامل موارد زیر است :
1- جدا سازی واحد فولیکول گرافت از پوست سر نواحی دهنده
2- استخراج گرافت از پوست سر ، پیرایش و مرتب سازی
3- ایجاد محل گیرنده مو
4- قرار دادن گرافت ها در محل گیرنده

ربات ، تحت هدایت یک جراح پیوند مو می تواند سه گام از چهار گام اصلی در پیوند مو FIT را انجام دهد :
جدایی واحد فولیکولی( مرحله 1)، استخراج گرافت از پوست سر ، پیرایش و مرتب سازی( مرحله 2)، قرار دادن گرافت ها در محل گیرنده(مرحله 4)
ربات طراحی شده در حال حاضر قادر به انجام مرحله سوم نمی باشد اما پیش بینی می شود در چند سال آینده ، سیستم رباتیک قادر به ایجاد محل گیرنده و قرار دادن گرافت ها در این ناحیه ها به طور همزمان خواهد بود( مراحل 3 و 4 )
پس در آینده ای نزدیک ، تمامی مراحل اصلی FIT به صورت رباتیک انجام خواهد شد . در روش FIT رباتیک ، پزشک باید با کل مراحل پیوند مو درگیر باشد . در استخراج گرافت رباتیک ، پزشک پارامترهای جراحی را از طریق یک ترمینال کامپیوتر یا دستگاه دستی به نرم افزار ربات وارد می کند . در ابتدای این روش پزشک به صورت دستی یک کشش در پوست سر بیمار اعمال می کند که برای جهت دادن به ربات در حین عمل و ایجاد زاویه مناسب موها روی پوست سر کاربرد دارد . در این روش پزشک پارامترهای خاصی مانند عمق پانچ و زاویه را با استفاده از هندپیس دستی و یا کامپیوتر تنظیم می کند . کشش باید از مناطقی که برداشت مو از آن کامل شده به مناطق جدید پیش برود. در ایجاد محل گیرنده رباتیک ، پزشک تعداد کل ناحیه ها ، تراکم برای مناطق خاص ، زاویه محل گیرنده ، جهت سوزن و عمق محل را برنامه ریزی می کند . از یک تکنیسین برای جهت دادن به ربات برای حرکت به مناطق خاصی از پوست سر بیمار استفاده می شود . هنگامی که برنامه ریزی انجام شد ، ایجاد محل گیرنده به صورت خودکار شروع می شود ، مگر اینکه اطلاعات توسط پزشک باطل شوند . مراحل مهم وابسته به پزشک دیگری هم در پیوند موی FIT رباتیک بویژه در ارتباط با برنامه ریزی گیرنده و طراحی روش وجود دارد .
گام های دیگر مانند مرتب سازی میکروسکوپی و پیرایش گرافت های فولیکول برداشت شده و قرار دادن گرافت اغلب توسط کارکنان آموزش دیده انجام می شود ولی نیاز به نظارت پزشک دارد.

کمترین جراحت
در آینده پیوند موی رباتیک یک روش سرپایی با حداقل تهاجم خواهد بود که تحت بیحسی طولانی اثر موضعی (معمولاً ترکیبی از لیدوکائین و بوپیواکائین ) انجام می شود . پس از تزریق اولیه بیمار هیچ درد و ناراحتی حس نمی کند . در FIT رباتیک پس از پایان عمل و رفع بیحسی درد و ناراحتی وجود ندارد . تمام روش های FIT چه دستی و چه رباتیک باعث ایجاد زخم در ناحیه دهنده می شوند اما میزان آسیب زخم را می توان با FIT رباتیک توسط برنامه دادن به ربات برای انتخاب واحدهای فولیکولی بزرگتر که به طور متوسط تعداد موی بیشتری را در هر برداشت فراهم می کنند به حداقل رساند .
در آینده FIT رباتیک می تواند روی هر بیماری که کاندید پیوند موی طبیغی است انجام شود. به طور کلی ، FIT رباتیک ویژه بیمارانی است که مایل به داشتن مدل موی کوتاه هستند و یا افرادی که از لحاظ بدنی بسیار فعال اند و می خواهند هر چه زودتر به تمرینات ورزشی خود برگردند همچنین درمان انتخابی برای بیمارانی است که پوست سرشان سفت و محکم است و یا افرادی که دارای خطر ابتلا به گوشت اضافه یا کلوئید هستند. بیماری برای FIT رباتیک ایده آل خواهد بود که موهای محکم و صاف دارد این ویژگی بیشتر در افراد آسیایی دیده می شود . اما در آینده سیتم رباتیک به طور گسترده در انواع موها از جمله موی صاف ،خشن ،مجعد ،مواج و با رنگهای مختلف قابل انجام است .
«ایمنی»
با توجه به اینکه پزشک کلیه عملیات برنامه ریزی را دستی انجام می دهد هیچ خطری در روش FIT رباتیک متوجه بیمار نخواهد بود. سر توسط یک تسمه سیلیکون بسته می شود تا حرکت سر هنگام عمل محدود شود. اگر هنگامی که ربات در حین کار است سر حرکت داشته باشد سنسورهای حرکتی به طور خودکار باعث توقف بازوی ربات می شود . ربات همچنین می تواند در هر زمان با استفاده از دکمه های توقف روی پدال متوقف شود . از دیگر ویژگی های ایمنی ربات ، سیستم سنسورهای تعیین کننده عمق پانچ و سوزن های ایجاد کننده محل دریافت کننده مو است . اگر یک سنسور نیروهایی فراتر از سطح آستانه ایمنی و یا نیروهای افزایشی در زمان برش به کار ببرد دستگاه به صورت خودکار متوقف خواهد شد .

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

راه های سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

تنظیم وزن برای مسابقات ورزشی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سونوگرافی چیست؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

تب خال و زگیل تناسلی در بارداری

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

کنترل و پیشرفت پوکی استخوان با رادیولوژی اشعه ایکس

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

میکرودرم ابریژن برای چه مشکلات پوستی مفید است؟

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

تحریک بافتهای عمقی پوست با لیزر اندولیفت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق فیلر بهترین روش از بین بردن خط لبخند

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

مواد مغذی ویتامین ها و پروتئین ها

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت