دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی

بیماری پیسی یا لک و پیس چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.doctormodaresi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ تلفن مطب : 36703885 - 031

بیماری لک و پیس که با نام های ویتیلیگو و برص نیز شناخته می شود، یکی از عوارض اکتسابی مربوط به رنگدانه های پوست است که در اثر آن، سلول های سازنده رنگدانه (ملانوسیت ها) از دست می روند. مشخصه اصلی این بیماری، بروز لکه های مشخص به رنگ شیری تا سفید بر روی پوست است. بیماری لک و پیس می تواند از لحاظ زیبایی ظاهری، به ویژه در افرادی که پوست تیره دارند، مشکل بسیار بزرگی باشد.

درمان بیماری های پوستی، جوانسازی، تزریق ژل، بوتاکس و چربی، کاشت مو وابرو ، ریش و سبیل، همچنین لیزر موهای زائد از جمله اقداماتی است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه میگردد. شما میتوانید از طریق شماره تماس 36703885 - 031 از کلیه خدمات این مرکز مطلع گردید.

علائم بیماری پیسی

علائم و نشانه های ویتیلیگو یا مریضی پیسی عبارتند از:

علل بیماری پیسی

بیماری پیسی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که سلول های تولیدکننده رنگ دانه های پوستی (ملانوسیت ها) مرده یا از تولید ملانین دست می کشند. در نتیجه لکه ها و قسمت هایی از پوست رنگ خود را از دست داده و روشن یا سفید رنگ می شوند. پزشکان هنوز دلیل اصلی مردن یا معیوب شدن این سلول ها را نمی دانند.

به طور کلی علت اصلی بروز بیماری پیسی ممکن است یکی از علل زیر باشد:

انواع لک و پیس

پیسی یک طرفه یا یک تکه که یک اندام را درگیر می کند مانند دست، پا یا صورت که معمولاً از سنین کودکی آغاز می شود و برای یک یا چند سال پیشرفت کرده، سپس روند رشدش متوقف می شود. این شکل از ویتیلیگو به ندرت با منشأ اتوایمیون است. نوع دیگر آن که شایع تر است به صورت دوطرفه در اندام ها دیده می شود و اغلب منشأ اتوایمیون دارد و متوقف می شود. روند پیشرفت این نوع بیماری معمولاً در تمام دوران زندگی فرد ادامه خواهد داشت. در برخی منابع نوع سومی از بیماری تعریف شده است که ترکیبی از دو نوع سگمنتال و غیر سگمنتال است.

پیسی بر اساس اندازه لکه ها به 3 گروه تقسیم می شوند: نوع خفیف که به صورت یک یا چند لکه کوچک محدود شده است. نوع متوسط که اغلب افراد در این دسته قرار می گیرند و لکه ها به صورت پراکنده در بدن قرار دارند. نوع شدید آن که نادر است، پوست بخش زیادی از رنگ خود را از دست می دهد.

لک و پیس

درمان پیسی

درمان بیماری پیسی ارتباطی مستقیم با اندازه لک ها دارد. در صورتی که اندازه لک ها 1 تا 2 سانتیمتر باشد به شرط درمان کامل در مدت 2 تا 3 ماه و نهایتاً 6 ماه تا یک سال، بیماری بهبود می یابد و اگر مبتلایان به این عارضه زمانی به پزشک مراجعه کنند که اندازه لک ها خیلی بزرگ شده است، در این شرایط برگرداندن رنگ پوست به حالت اولیه غیرممکن است.

اگر اندازه لک از 2 سانتی متر بزرگ تر شده باشد، حتی اگر تنها یک لک وجود داشته باشد، بهبودی کامل امکان پذیر نیست. در شرایطی که بیش از 50 درصد پوست درگیر شده باشد، پزشک تنها می تواند دارو تجویز کند که تمامی پوست با ناحیه بی رنگ شده همرنگ شود. در این حالت بیمار نسبت به نور حساس می شود و باید از ضد آفتاب های قوی استفاده کند.

درمان بیماری پیسی مبتنی بر تغییر ظاهر پوست و بازیابی رنگ آن است. با این حال، اثرات درمان معمولاً دائمی نیستند و همیشه نمی توانند شیوع آن را کنترل کنند. یک پزشک عمومی ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

1- محافظت از آفتاب

آفتاب سوختگی یک خطر جدی برای لک و پیس است. بیمار باید پوست خود را از آفتاب محافظت کرده و از آن دوری کند. هنگامی که فرد در معرض نور خورشید قرار می گیرد، پوست رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کند تا از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کند؛ اما اگر فرد پیسی داشته باشد، ملانین کافی در پوست او وجود ندارد، بنابراین پوست از اشعه آفتاب در امان نخواهد بود. همیشه باید از کرم ضد آفتاب با فاکتور SPF به اندازه 30 به بالا استفاده شود تا از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های طولانی مدت محافظت به عمل آید.

2- ویتامین دی

اگر پوست در معرض آفتاب قرار نگیرد، خطر کمبود ویتامین D وجود دارد. ویتامین D برای سالم نگه داشتن استخوان و دندان ها نیز ضروری است. نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، اگرچه این ویتامین در برخی غذاها مانند ماهی نیز یافت می شود.

ممکن است دریافت کافی ویتامین D از مواد غذایی و نور خورشید به تنهایی مشکل باشد؛ بنابراین باید در نظر گرفته شود که یک مکمل روزانه حاوی 10 میلی گرم ویتامین D مصرف شود.

3- کرم کاموفلاژ

کرم کاموفلاژ می تواند بر روی لکه های سفید پوست اعمال شود. کرم ها برای مطابقت با رنگ پوست طبیعی ساخته شده اند. این کرم ها کمک می کنند تا لکه های سفید با نواحی دیگر پوست ترکیب شوند تا ظاهری یکنواخت ایجاد کنند.کرم های کاموفلاژ ضد آب هستند و در هر جای بدن قابل استفاده می باشند. آنها تا چهار روز روی بدن و 12 تا 18 ساعت روی صورت باقی می مانند. همچنین می توان از این کرم که می تواند حاوی مواد ضد آفتاب با درجه SPF بالا باشد نیز استفاده کرد.

4- استروئیدهای موضعی

استروئیدهای موضعی به عنوان کرم یا پماد در بازار موجود هستند. آنها گاهی اوقات می توانند گسترش لکه های سفید را متوقف کرده و مقداری از رنگ اصلی پوست را ترمیم کنند. استروئید موضعی ممکن است در بزرگسالان با شرایط زیر تجویز شود:

  1. ویتیلیگو غیرسگمنتال در کمتر از 10 درصد بدن وجود داشته باشد.
  2. بیمار می خواهد درمان بیشتری انجام دهد (محافظت از آفتاب و کرم کاموفلاژ برای بعضی از افراد کافی است).
  3. باردار نبودن
  4. بیمار عوارض جانبی را درک کرده و می پذیرد.

پزشک معالج بسته به شدت و ناحیه لک و پیس، ممکن است یک کرم یا پماد تجویز کند. پمادها چرب تر هستند؛ اماکرم ها برای مفاصل بهتر عمل می کنند. استروئیدهای موضعی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

  1. فلوتیکازون پروپیونات
  2. بتامتازون والریت
  3. هیدروکورتیزون بوتیرات

پزشک عمومی مقدار و نحوه استفاده از کرم یا پماد را به بیمار توضیح خواهد داد؛ اما معمولاً باید یک بار در روز روی پوست اعمال شود. بعد از گذشت یک ماه، پزشک روند درمان بیماری را بررسی می کند. اگر درمان باعث عوارض جانبی شود، ممکن است نیاز به استفاده از استروئید موضعی متوقف شود. همچنین ارزیابی می شود که میزان ویتیلیگو چقدر بهبود یافته است. در صورت عدم بهبود، ممکن است به متخصص پوست مراجعه شود. اگر بهبودی کمی حاصل شود، ممکن است درمان ادامه یابد؛ اما اگر پیسی به میزان قابل توجهی بهبود یابد، درمان متوقف خواهد شد.

اثرات جانبی استروئیدهای موضعی به شرح زیر هستند:

5- فوتوتراپی برای درمان لک و پیس

در موارد زیر ممکن است از فوتوتراپی (درمان با نور) برای کودکان یا بزرگسالان استفاده شود:

آدرس اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

6- پیوند پوست برای بهبود لک و پیس

پیوند پوستی یک عمل جراحی است که در آن پوست طبیعی و سالم از ناحیه ای برداشته شده و برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده یا از بین رفته استفاده می شود. برای درمان پیسی، می توان از پیوند پوست برای پوشاندن یک لکه سفید استفاده کرد.

پیوندهای پوستی بسته به شرایط زیر قابل اجرا هستند:

  1. در 12 ماه گذشته هیچ لکه سفید جدید ظاهر نشده باشد.
  2. لکه های سفید در 12 ماه گذشته بدتر نشده باشند.
  3. پیسی در اثر آسیب های پوستی مانند آفتاب سوختگی شدید ایجاد نشده باشد.
  4. عمل جراحی شامل گرفتن نمونه ای از پوست، از بین بردن ملانوسیت ها از آن و پیوند نمونه به مناطق پیسی است. این نوع درمان ها وقت گیر هستند و خطر ایجاد جای زخم را داشته و برای کودکان مناسب نیستند.

7- کاهش رنگدانه در پوست

ممکن است برای بزرگسالانی که بیش از 50 درصد بدنشان از لک و پیس انباشته است، کاهش رنگدانه در پوست تجویز شود. در این نوع درمان، از دارویی مبتنی بر هیدروکینون استفاده می شود. هیدروکینون می تواند عوارض جانبی به شرح زیر ایجاد کند:

کاهش رنگدانه در پوست معمولاً روشی دائمی است. رنگ آمیزی مجدد (هنگام بازگشت رنگ) ممکن است اتفاق بیفتد و با رنگ پوست اصلی بیمار متفاوت باشد. استفاده از این روش در یک ناحیه از پوست گاهی اوقات می تواند باعث از بین رفتن رنگدانه های پوستی در سایر قسمت های بدن شود.

عوارض و خطرات بیماری پیسی

احتمال بروز موارد زیر در بیماران مبتلا به بیماری پیسی پوست بیشتر است:

  1. اختلالات روانی یا اجتماعی
  2. آفتاب سوختگی و سرطان پوست
  3. بیماری های چشمی مثل التهاب شبکیه چشم
  4. از دست دادن قدرت شنوایی

بی شک ظهور عوارض پیری در هیچ فرهنگ و زمان و مکانی، خوش آیند نخواهد بود. همشهریان گرامی جهت رفع علائم پیری در پوست صورت، دست ها و گردن می توانید با اقدام به بهترین تزریق چربی در اصفهان، نزد پزشکان مجربی که در این حوزه فعالیت دارند، پوستی جوان و باطراوت داشته باشید بدون درگیری با عوارضی که از عدم تبحر پزشک ناشی می شود


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چاقی خطر بروز کم شنوایی را در زنان افزایش می دهد

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

درمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانه

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

مرحله بندی و انواع سرطان کلیه

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

مشکلات اورولوژی و معافیت پزشکی سربازان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

عوارض و مزایای تزریق ژل و فیلر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

كاربرد بوتاكس در جوانسازى صورت

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

تزریق فیلر به شقیقه برای درمان فرو رفتگی شقیقه ها

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درد های ناحیه صورت و مفصل فک ـ قسمت اول

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت