دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی

مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.drvaez.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول تلفن مطب : 91620100 - 031

ایدز (AIDS) مخفف کلمه سندرم نقص ایمنی اکتسابی و یک بیماری مزمن و تهدیدکننده زندگی است که از طریق ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به بدن فرد منتقل می شود. این ویروس با آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت و بیماری تحت تأثیر قرار می دهد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف تر می کند. ایدز یک مرحله پیشرفته از عفونت HIV است. پزشکان بر این باورند که ابتلا به ویروس HIV باعث کاهش تعداد CD4 (مهم ترین شاخص در برآورد شدت ضعف سیستم ایمنی) تا کمتر از 200 سلول در میلی متر مکعب می شود. در این صورت اگر فرد به عفونت های دیگر یا انواع مختلف سرطان یا هر دو مبتلا باشد، باید آزمایش تشخیص ایدز را نیز انجام دهد.

طبق تحقیقات 90 درصد از افرادی که با ویروس HIV زندگی می کنند، در برخی از مراحل بیماری علائم پوستی و تغییرات را تجربه می کنند. این علائم پوستی می تواند هم مربوط به ابتلا به ایدز باشد و یا به صورت عوارض داروهایی که برای درمان مصرف می شوند. یکی از اعضاء بدن که در مورد ابتلا به ویروس نقص ایمنی بدن می تواند سریع تغییر نشان دهد پوست است. با دیدن بثورات پوستی ایدز و از روی نشانه های آن وقتی بدن میزبان ویروس hiv یا همان ایدز باشد، می توان به تشخیص ابتلا کمک کرد.

بثورات پوستی از علائم HIV است که معمولاً در دو ماه اول پس از ابتلا به ویروس خود را نمایان می کند. علائم پوستی مانند سایر علائم اولیه HIV، به راحتی می توان به عنوان علامت عفونت ویروسی دیگر اشتباه گرفت؛ بنابراین یادگیری چگونگی شناسایی این عارضه های پوستی یک راه مناسب برای آگاهی بیشتر است.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوستی خود، می توانید به یک متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

راه های تشخيص عفونت با HIV

در سایت رپید تست به طور کامل در مورد روش های تشخیص ایدز صحبت کردیم و جهت یادآوری و مرور مجدد باید بگویم که از سال 1985 به بعد، از تست های مطمئني براي شناسايي پادتن های ضد HIV در خون استفاده می شود.تست ایدز باعث شد تا خطر ابتلا به بيماري ايدز از راه انتقال خون به حداقل برسد. اين تست ها توسط پزشكان و يا مراكز بهداشت منطقه ای براي همه افراد مشكوك به ايدز قابل انجام است. نتايج آزمایش ها به صورت مخفي نزد مسئولين مربوطه می ماند.

بثورات پوستی ایدز

بثورات پوستی

علامت اصلی بثورات خارش است که می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شود؛ اما بیشتر اوقات در صورت، قفسه سینه و گاهی اوقات در پاها و دست ها دیده می شوند. همچنین می توانند باعث زخم های دهان شوند.

سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی، اولین سرطانی بود که مرتبط با ایدز شناخته شد. این بیماری که در ابتدا به شکل لکه های صورتی است و بعداً منتشر و قابل لمس می شود، دارای سه مرحله پَچ، پلاک و ندول است. در این بیماری درگیری مخاطی شایع است؛ اما بیماری های احشایی شایع نبوده (حدود ۱۰% از بیماران در زمان تشخیص به آنها دچار هستند) و در صورت نبود علائم مربوطه به بررسی برای وجود چنین بیماری هایی نیاز نیست.

پیشروی بالینی بیماری در بیماران مبتلا به ایدز تهاجمی تر از مبتلایان به سارکومِ بدون مشکل سرکوب سیستم ایمنی است.گمان می رود ابتلا به سارکوم کاپوزی، به عنوان اولین بیماری معرف ایدز، به همراه افزایش تعداد سلول های سی دی ۴ باعث بهبود پیش بینی روند بیماری می شود. این در حالی است که در افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به سارکوم کاپوزی به خوبی نمی توان روند بیماری را پیش بینی کرد.

دانه های سروکانورژن

در طی چند هفته از عفونت HIV، بسیاری از افراد علائم آنفولانزا و دانه های پوستی را تجربه می کنند. این فرآیند که به نام سروکانورژن شناخته می شود، هنگامی رخ می دهد که بدن آنتی بادی های HIV تولید می کند. سروکانورژن ممکن است باعث تب و تورم غدد لنفاوی شود. این دانه های اچ آی وی خارش ندارد و معمولاً صاف و قرمز است. این اغلب روی مناطق بزرگ بدن مانند سینه یا پشت تأثیر می گذارد.

تبخال

دو نوع تبخال وجود دارد که شامل هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) و تبخال سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) است. نوع اول اغلب در دهان یا نزدیکی دهان رخ می دهد و به صورت درد سرماخوردگی ظاهر می شود و نوع دوم اغلب روی بدن یا در نزدیکی اندام های جنسی اتفاق می افتد و گاهی «تبخال دستگاه تناسلی» نامیده می شود. ویروس تبخال از طریق تماس شخصی نزدیک سرایت می کند.

برای تبخال درمانی وجود ندارد و تا زمانی که محرکی باعث فعالیت مجدد ویروس در بدن فرد مبتلا شود، در سلول های عصبی نهفته باقی می ماند. بروز این تبخال ها با داروهای ضدویروسی قابل کنترل است. تبخال بسیار مسری است و به شکل یک دانه ظاهر می شود. افراد مبتلا به اچ آی وی در مبارزه با ویروس تبخال بسیار ناتوانند، بنابراین علائم آنها بدتر از افراد بدون HIV است.

زگیل آبکی

این بیماری مانند زگیل موجب ضایعات می شود که می تواند به دیگران نیز انتقال یابد. ضایعات پوستی به رنگ پوست بوده دارند و موجب آسیب نمی شود؛ اما در طول زمان، آنها بدتر می شوند.

فولیکولیت

این یک فولیکول مو است که عفونی شده است. این در مناطق تراشیده شده بدن مثل پاها یا صورت رایج است و موجب برانگیختگی و قرمزی خفیف می شود. فولیکولیت می تواند یک جوش باشد و ممکن است حاوی یک ریشه مو باشد. فولیکولیت می تواند به شکل یک برآمدگی کوچک یا به شکل گروهی بزرگ از برآمدگی های دردناک و خارش ایجاد شود.

درماتیت

اشکال فراوانی از درماتیت وجود دارد؛ اما شایع ترین در افراد مبتلا به ایدز درماتیت سبورئیک است. این دانه های خارش دار باعث ایجاد پلاک های مقعدی، معمولاً روی صورت، پوست سر، سینه یا کشاله ران می شود. این موضوع در طول زمان بدتر می شود.

برفک

برفک نوعی عفونت دهان است که از قارچ کاندیدا (نوعی مخمر) به وجود می آید. یکی از علائم شایع برفک وجود ضایعات شیری رنگ برجسته در دهان و معمولاً روی زبان یا داخل گونه ها است؛ اما گاهی این نشانه ها روی سقف دهان، لثه ها، لوزه ها یا پشت گلو نیز دیده می شود. ضایعات برفک ممکن است دردناک باشد و هنگام مسواک زدن، دچار خونریزی اندکی شود. عفونت های کاندیدا ممکن است در سایر نقاط بدن از جمله مری، ریه ها، کبد و پوست نیز گسترش یابد. این عفونت ها بیشتر در افراد مبتلا به سرطان، اچ آی وی یا سایر بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، اتفاق می افتد. علائم این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شدیدتر و دشوارتر است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

کهیر حاد

بر اساس آمارهای پزشکی، نشانه های کهیر در این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه های آن «سبوریک درماتیتیس» است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش های کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست ها و پاها ظاهر می شود. در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز می یابد و ممکن است حدود دو هفته در نقاط مختلف بدن رؤیت شود. این حالت معمولاً حدود 2 الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ می دهد.

زگیل تناسلی

علائم ظاهری ایدز در کشور ما بیشتر در ناحیه تناسلی و معمولاً در آقایان دیده می شود. به وجود آمدن ضایعات بسیار بزرگ و مقاوم در برابر درمان از بارزترین و مهم ترین علائم ظاهری ایدز در افراد مبتلا به زگیل تناسلی است. مؤثرترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی با فریز کردن است. ویژگی اصلی این زگیل های تناسلی پخش سریع آن در ناحیه تناسلی و همچنین در سایر قسمت های بدن است.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری، همواره تلاش می شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

راش پوستی چیست و انواع راش پوستی کدام است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

لوپوس چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

قبل از تزریق ژل به این موارد توجه کنید!

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فتق بیضه ها چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

آر اف فرکشنال سوزنی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

اختلال وسواس فکری

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

رفع رنگدانه های پوستی با لیزر درمانی

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت