شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

دردهای عضلانی اسکلتی قفسه سینه

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

دلایل زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارد که برخی از آن ها دردهای قلبی و غیر قلبی قفسه سینه می باشند. خارج از مسائل مربوط به قلب،سایر اعضای بدن واقع در ناحیه قفسه سینه شامل عضلات، استخوان ها، بافت های همبند، اعصاب، پوست، ریه ها، آئورت (شریان اصلی)، مری و معده است. همه اینها می تواند باعث درد قفسه سینه شود. حدود نیمی از مواردی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند دچار درد قلبی نمی باشند. بسیار از این بیماران مبتلا به درد های عضلانی اسکلتی می باشند به یاد داشته باشید که درد در ناحیه سینه همواره نشانه ای هشدار دهنده محسوب می شود، زیرا به طور معمول ترس از ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

اما (دردهای سینه ای عضلانی اسکلتی )یکی از دلایل شایع درد سینه غیر قلبی است. این مدل درد ها اغلب می تواند از التهاب یا آسیب به عضلات یا استخوان های دیواره قفسه سینه رخ دهد. این می تواند به دلیل ضربه ، آرتروز یا سایر موارد باشد درد در قفسه سینه به علت درگیری اسکلتی-عضلانی از یکی از دلایل شایع درد سینه غیر قلبی است که مورد بررسی قرار می گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

خصوصیات دردهای غیر قلبی

اگر درد قفسه سینه تنها چند ثانیه باشد جای نگرانی نیست چرا که ارتباطی با علائم و نشانه های بیماری قلبی ندارد و علت آن غیر قلبی است. درد قفسه سینه، معمولا موقع استراحت و یا موقع دراز کشیدن، معمولا قلبی نیست.

دردهای عضلانی اسکلتی قفسه سینه

دلایل شایع و علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه

دلایل مختلفی برای درد دیواره سینه وجود دارند، و خوشبختانه، در بیشتر موارد دلیل زمینه ای درد دیواره سینه خوش خیم و بی نیاز از درمان است. با این وجود، برخی انواع درد دیواره سینه ممکن است به یک مشکل جدی اشاره داشته باشند و از این رو به درمان خاصی نیاز باشد.در ادامه برخی از مهمترین علتهای عضلانی اسکلتی درد قفسه سینه را ذکر کردیم.

۱-آسیب سینه

آسیب دیواره سینه می تواند موجب رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلانی، کبودی ها، یا ترک خوردگی دنده ها شود. آسیب ممکن است به واسطه برخی رویدادهای شدید، مانند یک حادثه ورزشی یا تصادف خودرو، و یا برخی موارد خفیف تر، مانند بلند کردن یک جسم سنگین، که در صورت شکل گیری با تاخیر درد یادآوری آن نیز دشوارتر است، شکل بگیرد.

۲-کوستوکندریت

کوستوکندریت که به نام سندرم کوستواسترنال (دندهای-جناغی) نیز شناخته می شود، صرفا به درد و حساسیت به لمس در مفصل کوستوکندرال، ناحیه ای در امتداد استخوان سینه، که دنده ها به آن متصل شده اند، اشاره دارد. درد به طور کلی به نقطه ای خاص، بیشتر در سمت چپ استخوان سینه، محدود می شود.درد کوستوکندریت به طور معمول می تواند با اعمال فشار روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته افزایش یابد.علل کوستوکندریت تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده اند. این سندرم در کودکان و افراد جوان گاهی اوقات با کشیدگی یا ضعف عضلات بین دنده ای مرتبط است، که پیرو فعالیت های تکراری و ایجاد تنش در این عضلات، مانند حمل کیف های سنگین، شکل می گیرد.

۳-سندرم درد دنده پایینی

سندرم درد دنده پایینی که به نام سندرم دنده لغزنده نیز شناخته می شود، قسمت پایینی دنده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این شرایط به طور معمول از درد در قسمت پایینی سینه یا در قسمت شکم شکایت می کنند. در این سندرم یکی از دنده های پایینی (هشتم، نهم یا دهم) به طور معمول پس از یک آسیب دیدگی، از محل اتصال خود به استخوان سینه شل می شود. حرکت دنده اعصابی که در نزدیکی آن قرار دارند را تحت تاثیر قرار داده و درد شکل می گیرد.

۴-سندرم گرفتگی جلو قلب

یک شرایط کاملا خوش خیم و بسیار شایع است، که به طور معمول در کودکان یا افراد جوان دیده می شود. در این حالت درد سینه ناگهانی و تیز شکل می گیرد، که به طور معمول در سمت چپ سینه رخ داده و برای چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه دارد. این شرایط معمولا در زمان استراحت رخ می دهد و طی آن تنفس موجب افزایش درد می شود. پس از چند ثانیه یا چند دقیقه درد به طور کامل از بین می رود. دلیل این شرایط نامشخص است.

۵-فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا سندرمی نسبتا شایع متشکل از دردهای عضلانی اسکلتی پخش شونده و مختلف است. احساس درد روی سینه در این شرایط شایع است. فیبرومیالژیا اغلب با نشانه های بیشتری افزون بر درد همراه است که از آن جمله می توان به خستگی، اختلالات خواب، و علائم معدی روده ای اشاره کرد.

۶-بیماری های روماتیسمی مرتبط با درد دیواره سینه

درد دیواره سینه مرتبط با التهاب ستون فقرات یا مفاصل دنده را می توان در تعدادی از بیماری های روماتیسمی، به طور خاص آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت انکیلوز و آرتریت سوریاتیک مشاهده کرد

۷-شکستگی های استرسی

شکستگی های استرسی دنده ها را می توان در ورزشکارانی که درگیر انجام حرکات شدید و تکراری در قسمت بالا تنه خود هستند، مشاهده کرد. شکستگی های استرسی می توانند در افراد مبتلا به پوکی استخوان یا کمبود ویتامین D نیز مشاهده شوند.

۸-بدخیمی ها

مراحل پیشرفته سرطانی که به دیواره سینه حمله می کند می تواند درد قابل توجهی را موجب شود. سرطان پستان و سرطان ریه دو نوع شایع سرطان هستند که این شرایط را ایجاد می کنند. سرطان دنده ها بیماری فوق العاده نادری است که می تواند موجب درد دیواره سینه شود.

۹-دردهای ناشی از زونای ناحیه قفسه سینه (PHN)

۱۰-دردهای بعد از عمل جراحی قفسه سینه (مانند عمل جراحی قلب باز، تنگی کانال نخاع سینه ای و۰۰۰۰)

۱۱-اختلالات روانپزشکی:

برخی از اختلالات روان پزشکی از جمله اضطراب و افسردگی از علل شایع درد قفسه سینه غیر قلبی هستند. اینطور مشخص شده که مبتلایان به این اختلالات سه برابر بیش از دیگران مبتلا به درد قفسه سینه می شوند.

درمان دردهای غیر قلبی قفسه سینه

بیشتر دردهای اسکلتی عضلانی را می توان با استراحت و مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن ، ایبوپروفن یا ناپروکسن به صورت محافظه کارانه درمان کرد. ریفلاکس اسید معمولاً با تغییر در رژیم غذایی و آنتی اسیدها برطرف می شود. فیزیوتراپی می­تواند شامل ورزش مربوط به مهار ماهیچه­ های قفسه سینه، کمر و شانه (تقویت و افزایش استقامت)؛ کشش عضلات قفسه سینه، تصحیح وضعیت بدنی؛ ضربه زدن به تیغه­ های شانه یا ستون فقرات؛ تکنیک های دستی (بسیج) دنده ها و یا آموزش باشد.

بلوک اعصاب بین دنده ای

همچنین زمانی که درد در قسمت دنده به دلایل زیر ایجاد شده باشد، می توان از این روش درمانی برای بهبود درد به کار برد:

  1. دردهای سرطانی
  2. شکستگی دنده ها
  3. بیماری زونا (افرادی که پس از بیماری زونا، دچار دردی مزمن در یک قسمت پوست خود، در ناحیه قفسه سینه، شده اند).
  4. متاستاز (بیمارانی که به دلیل وجود سرطان از یک ناحیه به ناحیه دیگر مانند قفسه سینه یا محل بین دنده ای دچار دردهای سرطانی در این قسمت شده اند. به طور مثال فردی که دچار سرطان کبد بوده و نواحی بین دنده ای او نیز درگیر شده است).

همه این موارد را می توان با تزریق بلوک بین دنده ای درمان کرد.تسکین طولانی مدت طی دو الی سه روز آغاز می شود، در واقع طی این مدت داروی استروئیدی منجر به بی دردی می شود.مدت باقی ماندن اثر این دارو در هر بیمار متفاوت است. ممکن است تسکین ناشی از دارو چند ماه ادامه داشته باشد.بلوک عصب بین دنده ای برای کاهش و درمان درد مزمن قفسه سینه اغلب در همان جلسه اول، به درمان یا بهبود درد کمک می کند؛ ولی ممکن است به تشخیص متخصص درد نیاز به تکرار این بلوک عصبی باشد.

عوارض جانبی بلوک عصبی بین دنده ای

رادیوفرکوئنسی

بلاک دائمی برای کنترل بلند مدت درد های مقاوم و شدید کاربرد بسیار خوبی دارد. نحوه انجام این بلاک مشابه بلاک موقتی است ولی به جای تزریق مواد بی حسی از سوزنی استفاده می شود که با امواج رادیویی ( روش رادیوفرکوئنسی ) عصب را تخریب می کند. اگر بیمار نیاز به بلاک دائمی برای کنترل درد داشته باشد، می توان با انجام بلاک موقت تاثیر بلاک دائمی را پیشبینی کرد.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون جراحی زیبایی ، رادیولوژی و سونوگرافی ، کنترل درد و ... بیابید و همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نحوه درمان و رفع سیاهی زیر بغل ، آرنج و کشاله ران

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

چگونه از کرم های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنیم ؟

دکتر کاوه کریمی راد [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ضایعات سفید مخاط دهان

دکتر کاملیا فرمند [ دندانپزشک عمومی ]

کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

سیستوسل چیست و چه علائمی دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

عمل های جراحی پیرچشمی

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

ترس از ارتفاع

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

بهداشت دهان و دندان

دکتر کاملیا فرمند [ دندانپزشک عمومی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت