دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

علائم و درمان شکستگی آرنج دست

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

شکستگی اولکرانون شکستگی در نوک استخوان آرنج است. این بخش نوک تیز استخوان بخشی از استخوان اولنا، یکی از سه استخوانی است که به هم می پیوندند و مفصل آرنج را تشکیل می دهند. آرنج مستقیماً در زیر پوست آرنج قرار می گیرد، بدون اینکه از عضلات یا سایر بافت های نرم محافظت شود. اگر ضربه مستقیم به آرنج را تجربه کنید یا روی نوک آرنج بیفتید به راحتی می شکند. شکستگی می تواند بسیار دردناک باشد و حرکت آرنج را دشوار یا غیرممکن کند.درمان شکستگی اولکرانون به شدت آسیب بستگی دارد. برخی از شکستگی های ساده را می توان با بستن آتل تا زمان بهبودی استخوان درمان کرد. با این حال، در اکثر شکستگی های اولکرانون، قطعات استخوان آرنج هنگام آسیب از جای خود خارج می شوند. برای این شکستگی ها، جراحی برای بازگرداندن آناتومی طبیعی آرنج و حرکت در مفصل مورد نیاز است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

انواع مختلف شکستگی آرنج

سه نوع اصلی شکستگی آرنج وجود دارد. که شامل:

  1. شکستگی های اولکرانون: نوک تیز آرنج شما (اولکرانون) بخشی از استخوان اولنا، یکی از دو استخوانی است که ساعد را تشکیل می دهد. اولکرانون به ویژه در برابر شکستگی آسیب پذیر است زیرا توسط ماهیچه ها پوشانده یا محافظت نمی شود.
  2. شکستگی سر رادیال: سر رادیال به استخوان بازو متصل می شود. این نوع شکستگی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فرد سعی می کند با بازوی خود سقوط یا افتادن را کنترل کند. در نتیجه سر رادیال به داخل استخوان بازو فشار می آورد و باعث شکستگی می شود.
  3. شکستگی های دیستال بازو: استخوان بازو، شانه را به آرنج متصل می کند. شکستگی این استخوان شایع نیست، اما ممکن است در نتیجه ضربه یا افتادن روی آرنج خم شده رخ دهد.

علائم و درمان شکستگی آرنج دست

علت شکستگی آرنج

شکستگی آرنج اغلب ناشی از موارد زیر است:

  1. افتادن مستقیم روی آرنج
  2. دریافت ضربه مستقیم به آرنج از چیزی سخت، مانند چوب بیسبال، داشبورد یا درب ماشین در هنگام تصادف وسیله نقلیه
  3. افتادن روی بازو که با آرنج محکم نگه داشته شده است تا در برابر افتادن مهار شود. در این شرایط، عضله سه سر که به اولکرانون متصل می شود، می تواند تکه ای از استخوان را از اولنا بیرون بکشد. رباط های اطراف آرنج ممکن است با این اتفاق آسیب ببینند.

علائم شکستگی آرنج

شکستگی اولکرانون معمولا باعث درد ناگهانی و شدید می شود و می تواند از حرکت دادن آرنج شما جلوگیری کند. سایر علائم و نشانه های شکستگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تورم روی نوک یا پشت آرنج
  2. کبودی اطراف آرنج. گاهی اوقات، این کبودی از بازو به سمت شانه یا پایین ساعد به سمت مچ حرکت می کند.
  3. درد هنگام لمس شدن
  4. بی حسی در یک یا چند انگشت
  5. درد با حرکت آرنج یا با چرخش ساعد
  6. احساس بی ثباتی در مفصل، گویی آرنج شما قرار است بیرون بیاید.

تشخیص شکستگی آرنج

پزشکان یک معاینه انجام می دهد و از شما سوالاتی در مورد علائم شما می پرسد. آنها همچنین:

  1. اطراف آرنج را لمس می کنند تا ببینند آیا مناطق دیگری این میزان حساسیت وجود دارد یا خیر.
  2. پوست را برای بریدگی قطعات استخوان بررسی می کنند.
  3. نبض را در مچ دست بررسی کنند تا مطمئن شوند که جریان خون خوبی در دست و انگشتان شما وجود دارد.
  4. دامنه حرکتی آرنج را بررسی می کنند.

برای تشخیص شکستگی آرنج چه آزمایشاتی انجام می شود؟

علاوه بر معاینه بصری، پزشک اسکن هایی نیز برای تعیین میزان آسیب انجام می دهد. این آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان شکستگی آرنج

در حالی که در اورژانس هستید، پزشک یک آتل (مانند گچ) روی آرنج شما قرار می دهد و به شما یک بند برای کمک به حفظ آرنج در موقعیت خود می دهد. درمان فوری همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان غیر جراحی شکستگی آرنج

اگر قطعات استخوان در جای خود قرار نگرفته باشند (جابجا شده باشند)، گاهی اوقات می توان شکستگی را با یک آتل درمان کرد تا آرنج را در جای خود نگه دارد. در طول فرایند بهبودی، پزشک برای اطمینان از اینکه استخوان از جای خود جابجا نشده است، مکرر عکس برداری با اشعه ایکس می گیرد. معمولاً قبل از شروع حرکات ملایم به مدت 6 هفته از آتل استفاده می کنید. اگر در این مدت شکستگی در موقعیت خود جابجا شود، ممکن است به جراحی برای قرار دادن مجدد استخوان ها در کنار هم نیاز داشته باشید.

درمان جراحی شکستگی آرنج

معمولاً برای شکستگی های اولکرانون به جراحی نیاز است که در آنها:

  1. استخوان ها از جای خود خارج شده اند (شکستگی جابجا شده)
  2. تکه های استخوان پوست را سوراخ کرده است (شکستگی باز)
  3. جراحی برای شکستگی های اولکرانون معمولاً شامل بازگرداندن قطعات شکسته استخوان به جای خود و جلوگیری از جابجایی آن ها از جای خود تا زمان بهبودی است.
  4. به دلیل افزایش خطر عفونت، شکستگی های باز در اسرع وقت، معمولاً ظرف چند ساعت پس از تشخیص، برای جراحی برنامه ریزی می شوند. به بیماران از طریق ورید (داخل وریدی) در اورژانس آنتی بیوتیک داده می شود و ممکن است واکسن کزاز دریافت کنند. در حین جراحی، بریدگی های ناشی از آسیب و سطوح استخوان شکسته به طور کامل تمیز می شوند. استخوان معمولاً در طی همان جراحی ترمیم می شود.

بهبود پس از شکستگی آرنج:

بیشتر شکستگی ها از چند روز تا چند هفته به طور متوسط درد دارند. بسیاری از بیماران دریافتند که استفاده از یخ، بلند کردن (بالا نگه داشتن بازوی خود بالای قلب) و داروهای مسکن بدون نسخه برای تسکین درد کافی است. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است برای چند روز یک داروی قوی تجویز کند، مانند مورفین. توجه داشته باشید که اگر چه مواد افیونی به تسکین درد پس از جراحی کمک می کنند، اما وابستگی به مواد افیونی و مصرف بیش از حد به مسائل بهداشت عمومی تبدیل شده است. به همین دلیل، مواد افیونی معمولاً برای مدت کوتاهی تجویز می شوند. مهم است که از مواد افیونی فقط طبق دستور پزشک خود استفاده کنید و به محض اینکه درد شما شروع به بهبود کرد، مصرف آنها را متوقف کنید.

چه درمان شما جراحی باشد و چه غیر جراحی، بهبودی کامل از شکستگی اولکرانون نیازمند تلاش خوب در توانبخشی است. از آنجایی که گاهی اوقات درمان غیرجراحی می تواند به دوره های طولانی آتل یا گچ نیاز داشته باشد، ممکن است آرنج شما بسیار سفت شود. به همین دلیل، برای به دست آوردن مجدد حرکت به دوره طولانی تری از توانبخشی نیاز است. در طول توانبخشی، پزشک یا فیزیوتراپ تمریناتی را برای کمک به شما ارائه می دهد:

  1. بهبود دامنه حرکتی
  2. کاهش سفتی آرنج
  3. تقویت عضلات داخل آرنج
  4. به مدت چند هفته اجازه نخواهید داشت چیزی را با بازوی آسیب دیده خود بلند کنید، فشار دهید یا بکشید. پزشک شما در مورد محدودیت های خاص با شما صحبت خواهد کرد.

اگر جراحی باز داشته اید، فیزیوتراپیست می تواند به شما در مدیریت بافت اسکار که ممکن است ایجاد شده باشد کمک کند. ماساژ بافت اسکار و موبیلیزاسیون می تواند به بهبود تحرک اسکار کمک کند. درمانگر شما همچنین می تواند تکنیک های خود ماساژ را به شما آموزش دهد.

مشکل اصلی شکستگی آرنج سفتی است که دامنه حرکت را محدود می کند. گاهی اوقات، این سفتی مدت طولانی پس از بهبود استخوان ها ادامه می یابد. برای جلوگیری از این امر، ممکن است پزشک از شما بخواهد که فیزیوتراپی را بلافاصله پس از آسیب شروع کنید.
فیزیوتراپ با شما همکاری خواهد کرد تا استفاده عادی از آرنج و بازوی خود را به دست آورید. آنها ممکن است از درمان ها و روش های مختلف فیزیوتراپی استفاده کنند تا به شما در بازگشت سریع به فعالیت عادی کمک کنند.

یکی از اهداف اصلی فیزیوتراپی پس از شکستگی آرنج، بازگرداندن دامنه طبیعی حرکت (ROM) است. آرنج مفصل پیچیده ای است که به شما امکان می دهد بازوی خود را خم کنید یا دست خود را برگردانید. برای بازیابی استفاده عادی از بازو، به ROM کامل آرنج و ساعد نیاز دارید. به عنوان یک قاعده، معرفی زودهنگام ROM تراپی نتایج بهتر و سریع تری به دست می آورد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که حتی افراد مسنی که تمرینات ROM را بلافاصله پس از بی تحرکی شروع کردند، به روزهای کمتری نیاز داشتند. کسانی که تاخیر داشتند به 17 روز درمان نیاز داشتند در مقابل 6.5 روز برای کسانی که زود شروع کردند. اگر از دست دادن ROM شما شدید باشد، فیزیوتراپ شما ممکن است از شما بخواهد که یک اسپلینت پویا بپوشید. این یک آتل فنری است که در طول روز استفاده می شود و کشش کم بار به مفصل آرنج شما برای کمک به بهبود ROM شما ایجاد می کند. از آتل می توان برای بهبود خم شدن و صاف شدن آرنج استفاده کرد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

پس از شکستگی آرنج، درد و تورم در آرنج ممکن است شما را از استفاده از بازو باز دارد. همچنین پوشیدن بند می تواند استفاده از آرنج، مچ دست و دست شما را محدود کند.
اگر جراحی باز داشته اید، عضلات اطراف برش جراحی ممکن است برای بهبودی نیاز به زمان داشته باشند. این دوره عدم استفاده ممکن است باعث کاهش قابل توجه قدرت در اطراف آرنج، شانه، مچ دست و دست شود.
فیزیوتراپ شما همچنین می تواند روش صحیح پوشیدن بند را به شما آموزش دهد و از تناسب صحیح آن اطمینان حاصل کند. آنها همچنین می توانند تمریناتی را برای دست شما تجویز کنند. تمرینات دست می تواند به بازگشت قدرت چنگ زدن به سطح که قبل از آسیب آرنج داشته اید، کمک کند.

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که رفع دردهای دست و شانه از قبیل تنیس آلبو ، سردرد ، گردن درد ، کمر درد و سیاتیک تنها چند کاربرد این روش می باشند. در کنار طب سوزنی ، بکارگیری سوزن خشک نیز در طب فیزیکی و درمان دردهای اسکلیتی - عضلانی کاربرد فراوانی دارد. شما می توانید برای انجام طب سوزنی و استفاده از سوزن خشک در تهران، به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علت و درمان درد و ضعف در ساق و ران پا

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سوالات متداول درباره لیزیک قسمت ششم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

بیضه نزول نکرده چیست و با چه عوارضی همراه است؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره آتا)

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

پانچ صورت؛ بهترین روش درمان جای جوش عمیق

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

مراقبت پس از بوتاکس

دکتر محمد رفیع منزلت [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت