دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی

بهترین روش ها برای مراقبت از مو

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]آدرس وب سایت : www.doctornazemi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 تلفن مطب : 32240913 - 031

مو یکی از اجزایی است که در زیبایی هر انسانی نقش بسیار مهمی دارد و بنابراین باید در حفظ و مراقبت از آن کوشید. فعالیت های روزمره، استرس و همچنین پرتوهای ماوراء بنفش خورشید می توانند موجب آسیب رساندن به مو شوند. مشکلاتی که می تواند موها را درگیر کند شامل ریزش مو، موخوره و در مواردی حتی کچلی است. پس مراقبت از مو یک امر ضروری به نظر می رسد. موی سر مانند پوست، نیاز به داشتن یک روتین مناسب و صحیح دارد. داشتن روتین مو کمک می کند تا در عین داشتن موهایی تمیز و شاداب، با تغذیه و مراقبت صحیح از آنها، نیازها و مشکلات موهایمان را برطرف کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

بدون شک داشتن موهای سالم و باطراوت به شما حس زیبایی و اعتماد به نفس فوق العاده ای خواهد داد و این امر فقط با رعایت ترتیب روتین مو به صورت صحیح و استفاده از محصولات خوب و استفاده صحیح از آن محقق می شود. در حالت کلی به یک روال ثابت دوره ای که برای مراقبت از مو صورت می گیرد، روتین مراقبت از مو گفته می شود. روتین مو و همچنین محصولات روتین مراقبت از مو برای مو های مختلف، یکسان نیست و برای هر نوع مو با ساختار های مختلف، روتین های متفاوتی وجود دارد.

عواملی تأثیرگذار بر مراقبت از مو

جنس موها

جنس موها در طبقه بندی مختلفی قرار می گیرد. اینکه موها نازک، ضخیم یا معمولی باشند.

مدل موها

همچنین مدل آن ها مانند صاف، مجعد، فر و … در روال روزمره تأثیرگذار است. برای مثال موهای صاف سریع تر از موهای فر چرب به نظر می رسند؛ زیرا روغن پوست سر مدت زمان کمتری نیاز دارد تا در طول موهای صاف پخش شود.

موهای رنگ شده

مراقبت از مو در صورتی که رنگ شده باشد به دلیل آسیب وارد شده نیازمند توجه بیشتری است. کسانی که موهای خود را رنگ کرده اند نباید هر روز موها را بشویند تا از تغییر رنگ و خشکی موها جلوگیری شود. موی رنگ شده نسبت به موی طبیعی بیشتر به مواد مغذی در قالب نرم کننده و ماسک نیاز دارد.

توصیه هایی برای مراقبت از موها

تغذیه مناسب

برای درمان ریزش مو و همچنین افزایش رشد موها بهتر است قبل از هر اقدامی و استفاده از داروها و مکمل های دارویی تغذیه و روش تغذیه مناسبی داشته باشیم. سعی کنید به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید؛ چرا که افرادی که کم تر پروتئین مصرف می کنند بیشتر به ریزش مو دچار می شوند، این ریزش در خانم ها بیشتر دیده می شود. پروتئین ها با خوردن موادی مانند ماهی، گوشت، لوبیا و سایر حبوبات، آجیل و… تأمین می شوند.

توجه به سلامت پوست سر

پوست سر زمینه رشد موهایی است که شما به آنها توجه دارید که در زیبایی و ظاهر شما نقش پر رنگی دارند. نقش پوست سر برای موها درست مانند نقش خاک و زمین برای رشد گیاهان است. اگر خاک و ریشه یک گیاه در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشند نمی توان از آن گیاه انتظار رشد مطلوب را داشت. برای این که بدانید موهای سرتان در چه وضعیتی قرار دارند یک دسته از موها را در دست بگیرید و از ریشه تا نوک موها را لمس کنید، ضخامت موها در کل طول مو باید یکسان باشد. اگر در راه لمس طول موها متوجه تغییر ضخامت شدید موهای شما در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

مراقبت از مو

ماساژ مو با روغن های گیاهی

طبق تحقیقات ماساژ روزانه پوست سر می تواند کمک زیادی به افزایش رشد مو و تقویت سلامت پوست سر می کند. با انجام روزانه ۵ دقیقه ماساژ در طول روز می توانید به ضخیم تر شدن موهایتان کمک کنید. برای این کار می توانید از انواع روغن ها مانند روغن نارگیل و تقویت کننده های مو کمک بگیرید و با نوک انگشتان در مسیرهایی دایره مانند پوست سر خود را ماساژ دهید.

پرهیز از زیاده روی در شانه زدن و حرارت دادن به مو

در شانه زدن موها همیشه اعتدال را رعایت کنید، نه آن که همیشه شانه به دست باشید و پوست سر را با شانه زدن زیاد خراش دهید و نه آن قدر در شانه زدن موها کم کاری کنید که به سلامت موها ضربه بزند. به اندازه لازم از شانه زدن برای آراستگی موهای خود کمک بگیرید. شانه زدن موها باعث می شود پوست سر تحریک بشود و روغنی بین موها ایجاد کند که به رشد موها کمک می کند و برای سلامت آنها مفید است. همچنین نباید موها را با آب بسیار داغ شست و با حرارت زیاد و مستقیم خشک کرد و حالت داد. استفاده از وسایلی مثل اتوی مو و سشوار اثرات مخربی بر روی مو دارند. حرارت مستقیم اتوی مو و سشوار دشمن موهای شما است.

دوری از استرس و نگرانی

استرس و نگرانی از جمله عوامل اصلی در ریزش موها هستند. اگر شما از هزاران ماده مقوی و بسته های تقویت کننده مو و رعایت رژیم و تغذیه به دنبال افزایش رشد موهای خود باشید با وجود استرس موفق نخواهید بود. سعی کنید با روش های مختلف از جمله ورزش هایی مانند یوگا، مدیتیشن و کارهایی که برایتان آرامش بخش باشد از استرس و نگرانی دوری کنید و میزان آن را کاهش دهید. با این کار می توانید فرصت مناسبی برای رشد و ضخیم شدن، به موهایتان بدهید.

پرهیز از شامپو کردن زیاد موها

شامپو کردن و شست و شوی زیاد موها می تواند اثرات مخربی را بر ریشه و ساقه موهای شما داشته باشد، به همین دلیل در شستن و شامپو کردن موها نیز اعتدال را رعایت کنید. شستن موها دو یا سه بار در هفته می تواند روغن های طبیعی را به موها برساند و موها بتوانند خود را ترمیم کنند و مرطوب بمانند؛ اما اگر این تجمع چربی در پوست سر زیاد باشد موجب ایجاد شوره سر و خارش پوست می شود.
از نرم کننده های مو و آبرسان ها نیز غافل نشوید، این گونه محصولات دو دسته هستند، دسته اول را در حمام و بعد از شامپو کردن موهایتان باید استفاده کنید و سپس آبکشی کنید و تنها آثار کمی از آن ها روی موهایتان بماند و دسته دوم بعد از استحمام برای نرم تر شدن مو و سهولت در شانه کردن که نیاز به آب کشی ندارند.
با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید و شامپوی مناسب موهای خود را از ایشان جویا شوید و همیشه از شامپوی مخصوص خود استفاده کنید. اگر کاشت مو انجام داده اید توصیه های بعد از کاشت مو و نحوه شستشو موها بعد از کاشت را فراموش نکنید.

نوشیدن مقدار زیاد مایعات و آب

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز می تواند برای موها مفید باشد. علاوه بر این نوشیدن زیاد آب برای سلامت و کارایی بهتر اندام بدن نیز مفید است. نوشیدن آب سبب می شود تا سموم بدن دفع شود و آب رسانی به تمام اندام ها از جمله موها بهتر انجام بگیرد.

توجه به بهداشت رو بالشی ها

با توجه به اینکه انسان ها مقدار قابل توجهی از شبانه روز در حال استراحت و خواب هستیم توجه به بهداشت روبالشی ها که موهای ما مستقیم بر رو آنها قرار می گیرد بسیار پر اهمیت است. برای افزایش رشد مو باید محیطی که موها دائم با آن در ارتباط هستند نیز تمیز باشد. علاوه براین بهتر است به جای استفاده از روبالشی های نخی از رو بالشی های ابریشمی استفاده کنید؛ زیرا ابریشم نرم تر است و اصطکاک کم تری با موها ایجاد می کند، رو بالشی های نخی بیشتر باعث شکست موها می شود.

استفاده از روغن طبیعی مو قبل از خواب

شانه کردن موها قبل از خواب می تواند کمک زیادی به سلامت موهایتان بکند، از پوست سر شروع کنید و به آرامی با شانه کردن روغن های طبیعی پوست سر را به سمت ساقه مو روانه کنید، با این کار علاوه بر مرطوب ماندن طبیعی ساقه موها به افزایش جریان خون در پوست سر و تسریع روند رشد موها کمک می کنید.

مراقبت از مو در حمام

تمامی موها برای سالم ماندن به یک روتین مراقبتی مو احتیاج دارند. تا اینجا متوجه شدیم که فاکتورهایی وجود دارد که روتین هر مویی را از دیگری متمایز می‎سازد. با این حال مراحل روتین مراقبت از مو برای همه یکسان است. در این بخش در مورد این روتین و محصولات روتین مو صحبت خواهیم کرد.

اولین قدم برای یک روتین مراقبت از مو، تمیز بودن آنها است. شما باید با توجه به ویژگی موهایتان شامپوی مناسبی انتخاب کنید و در حمام از آن استفاده کنید. اگر موهای خشکی دارید از شامپوی مخصوص موی خشک استفاده کنید و اگر موی چربی دارید از شامپوی مخصوص موی چرب. معمولاً موهای فر، خشک و موهای صاف، چرب هستند. موهای خشک احتیاجی ندارند تا بیش از دو مرتبه در هفته شسته شوند.

روش شستن موها نکته ای است که با هر مدل مویی باید آن را رعایت کنید. ابتدا به نسبت قد و حجم موهایتان روی کف دست شامپو بریزید و آن را با آب رقیق کنید. سپس به ریشه ها بزنید و خوب ماساژ دهید. برای شستن ساقه مو، آنها را به طرف بالا جمع نکنید و از حرکات خشن استفاده نکنید. موها در حالت خیس بسیار حساس هستند و ایجاد اصطکاک بین آنها موجب شکنندگی و موخوره خواهد شد. برای شستن به روش صحیح، موهایتان را شبیه به یک طناب بگیرید و از بالا فشار دهید تا به پایین ترین قسمت برسید. شستن غلط موها باعث وز شدن و شکننده شدن آنها می شود. نکته دیگر این است که به هیچ عنوان از آب داغ در حمام استفاده نکنید.

شامپو وظیفه تمیز کردن موها را دارد؛ اما علاوه بر مزیت هایی که دارد، می تواند باعث خشکی مو هم بشود. برای همین احتیاج دارید تا بعد از شامپو از نرم کننده و ماسک مو استفاده کنید. نرم کننده ها شبیه به کرم هستند که به تارهای مو میچسبند و وظیفه نرم کردن آنها را بر عهده دارند؛ اما ماسک مو یکی از محصولات روتین مو است که نسبت به نرم کننده غلظت بیشتری دارد و شبیه به یک لایه ضخیم روی مو قرار می گیرد. این محصول علاوه بر نرم کردن مو، باعث رطوبت رسانی و تغذیه آن می شود. اگر موی فری دارید در این مرحله نسبت به باز کردن گره های آن اقدام کنید. معمولاً موهای فر و موهای ضخیم احتیاج به مقدار بیشتری از و ماسک مو دارند. دقت کنید که هیچ کدام از این محصولات نباید به ریشه موی شما برخورد کنند و باید چند سانتی متر پایین تر از ریشه زده شوند. موهای برخی از افراد با استفاده از ماسک مو یا نرم کننده حجم یا پف خود را از دست می دهد. بهتر است با آزمون و خطا محصول مناسب خودتان را در این رابطه پیدا کنید. موهای رنگ شده به دلیل استفاده از مواد شیمیایی احتیاج به مراقبت ویژه ای دارند.

اگر موهای شما خیلی خشک شده و یا آسیب دیده است، از ماسک موی داخل حمام هم در روتین موی خود استفاده کنید. معمولاً نرم کننده ها حدود ۵ دقیقه باید روی سر بمانند و بعد به خوبی آبکشی شوند؛ ولی این زمان برای ماسک مو طولانی تر خواهد بود. نرم کننده را می توانید هر بار که به حمام می روید استفاده کنید؛ اما ماسک مو معمولاً هفته ای دو بار استفاده می شود. در این رابطه حتماً به دستور مصرف روی محصول توجه کنید. موهای رنگ و دکلره شده هم به دلیل خشکی بعد از استفاده از مواد شیمیایی، جزء موهایی هستند که به ماسک مو احتیاج دارند.

مراقبت از مو بعد از حمام

وقتی از حمام بیرون می آیید، باید موهایتان را با یک حوله که الیاف آن نرم باشد خشک کنید. بهترین جنس برای آبگیری موها، حوله های میکروفایبر هستند. با پیچیدن حوله به دور موها باعث شکسته شدن تارهای آن می شوید. به یاد داشته باشید که موهای خیس بسیار آسیب پذیر هستند و باید به دقت به آنها رسیدگی کرد. پس با یک حوله به آهستگی کف سر را خشک کنید. سپس مانند شکل پایین شروع به خشک کردن ساقه مو کنید. حواستان باشد که موها را روی هم نکشید و بین آنها اصطکاک ایجاد نکنید و فقط حوله را روی هر قسمت فشار دهید. خشک کردن صحیح مو، بخشی از روتین مراقبتی مو است که خیلی به آن توجه نمی شود. در این مرحله با ماساژ دادن کف سر به آرامش خود و گردش بهتر خون در کف سر کمک کنید.

بعد از این که آبگیری موهایتان انجام شد و موها به حالت نم دار رسیدند، وقت آن رسیده تا با محصولات مراقبتی خارج از حمام به آنها رسیدگی کنید. محصولاتی که در روتین موی داخل حمام استفاده کردید، احتیاج به آبکشی داشتند؛ ولی این محصولات روتین مو احتیاج به آبکشی ندارند و زمان طولانی تری روی موها می مانند. کرم ها، سرم ها و روغن های مو، محصولات هستند که شما می توانید به نسبت نوع موی خود از آنها استفاده کنید. تمام این محصولات دارای مواد مغذی و آبرسان برای مو هستند. به خاطر داشته باشید که موهای فر، به دلیل ساختار متفاوتی که دارند، باید به صورت خیس شانه شوند. پس اگر در بین مراقبت های بعد از حمام موی فر، به رطوبت احتیاج داشتید، با یک اسپری آب موهایتان را خیس کنید. اگر موی شما فر نیست، به هیچ عنوان در حمام و زمانی که موی شما خیس است از شانه استفاده نکنید.

استفاده از روغن های طبیعی برای آبرسانی، ترمیم و تغذیه مو را روغن تراپی می گویند. شما می توانید قبل یا بعد از حمام روغن تراپی را در روتین موی خود قرار دهید. معمولاً از روغن های مرطوب کننده و سنگین مثل نارگیل و زیتون قبل از حمام و از روغن های پوشاننده و سبک مثل آرگان و بادام شیرین بعد از حمام استفاده می شود. اگر از روغن های سنگین بعد از حمام استفاده کنید، بعد از چند ساعت، آلودگی محیط را جذب می کنند و به جای ترمیم مو باعث آسیب رسیدن به آن می شوند. علاوه بر این موهای شما را چرب و کم حجم نشان خواهند داد.

برای روغن تراپی قبل از حمام باید موهای تمیزی داشته باشید. تمام موهایتان را به روغن آغشته کنید. اگر موهای فری دارید، بهتر است اول آنها را نم دار کنید. بعد از این که مطمئن شدید که روغن به تمام قسمت های مو رسیده است، روی سرتان کلاه پلاستیکی بکشید و بعد از ۴۵ دقیقه به حمام بروید. به خاطر داشته باشید که داخل حمام، آخرین آبکشی را با آب سرد انجام دهید تا مواد مغذی داخل مو بماند. برای روغن تراپی بعد از حمام، ابتدا کرم مو یا هر محصولی که جزء روتین مراقبت از موی شما هست بزنید، سپس به اندازه چند قطره از روغن به کل موها بزنید.

برای استایل کردن مو ممکن است به سراغ سشوار یا دستگاه های حرارتی دیگری بروید. حرارت آب و رطوبت موهای شما را از بین می برد و موهای شما را خشک و شکننده می کند. برای جلوگیری از آسیب های ناشی از وسایل حرارتی، باید محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت را جز روتین مراقبتی موی خود قرار دهید. تمام قسمت های مو را به این محصول آغشته کنید تا مانند یک لایه روی سطح مو قرار بگیرد، سپس از وسایل حرارتی استفاده کنید. برای حالت دادن به موها می توانید از موس مو و ژل استفاده کنید. در نهایت برای ثابت ماندن حالت آنها اسپری مو بزنید.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

پیشگیری و درمان ریزش مو

ریزش مو در زنان و مردان می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. از انواع دلایل موقتی مانند سبک زندگی، آلودگی هوا، رژیم غذایی و مصرف داروها گرفته تا دلایل جدی تر و دائمی مانند انواع بیماری های هورمونی و بیماری های ژنتیکی. در نتیجه روش های درمان ریزش مو و راهکارهایی که برای پیشگیری از این مشکل توصیه می شود، بستگی به علت ریزش مو دارد. بهترین رویکرد استفاده از روش هایی برای جلوگیری از ریزش موها است. نکات پیشگیرانه زیر می تواند میزان ریزش مو را کمتر کند. یا این که مانع بروز آن شوند:


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رفع افتادگی خفیف ابرو با بوتاکس

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

هیدروکینون چیست و چه تأثیری در درمان لک صورت دارد؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

واژه نامه جنسی باروری قسمت اول از الف تا س

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

جراحی سیکی

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

اصلاح کلاب فوت نوزادان با بریس دنیس براون

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علائم و تشخیص درد و گرفتگی عضلات پشت ساق پا

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

راهکارهایی برای شادابی پوست

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت