دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری

بالانیت یا التهاب سر آلت چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]آدرس وب سایت : www.drsalehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم تلفن مطب : 35548081 - 031

به درد و التهابی که در قسمت گلنس یا همان سر آلت تناسلی ایجاد می شود، بالانیت گفته می شود. این عارضه اغلب در مردانی که ختنه انجام نشده است بروز پیدا می کند. ختنه عملی است که طی آن، پوست دور سر آلت برداشته می شود. شایع ترین علت های بروز التهاب در سر آلت تناسلی، بروز عفونت های قارچی و باکتریایی است؛ ولی نمی توان بیماری بالانیت را در گروه بیماری های واگیردار قرار داد. براساس تحقیقات انجام شده، حدود 10 درصد از مردان در طول زندگی خود حداقل یک بار به بیماری بالانیت مبتلا می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

با تشخیص بیماری بالانیت بایستی در سریع ترین زمان، روش درمانی مؤثر و مناسب آن انتخاب شود. در غیر این صورت عوارضی مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان، ایجاد بافت اسکار، ایجاد زخم و خونریزی و اختلال در جریان ادارار و منی ایجاد خواهد شد. انتخاب روش درمانی براساس نتایج به دست آمده از تست ها و تعیین علت بیماری انجام می شود.

علائم التهاب سر آلت

تورم و قرمزی سر آلت تناسلی شایع ترین علامت این بیماری است که اغلب پوست ختنه گاه را درگیر می کند. بسته به علت ایجاد، بالانیت همچنین ممکن است باعث موارد زیر شود:

دلایل بالانیت

بالانیت ممکن است از شرایط مختلفی ریشه بگیرد. عفونت با کاندیدا آلبیکنس شایع ترین علت است. کاندیدا قارچی است که موجب برفک می شود. عفونت های دیگری که می تواند باعث التهاب کلاهک آلت تناسلی شود، عبارتند از:

خارش پوست سر آلت می تواند به التهاب منجر شود. محرک ها عبارتند از:

  1. مواد شیمیایی مورد استفاده در کاندوم ها، لوبریکانت ها، و اسپرم کش ها
  2. مواد شوینده و یا پودرهای شستشو و نرم کننده که به طور کامل شستشو داده نمی شوند.

شستشوی روزانه و خشک کردن آلت تناسلی با دقت به طوری که زیر پوست ختنه گاه بدون رطوبت باقی بماند به کاهش خطر کمک می کند، اگرچه شستن ناحیه تناسلی با صابون بیش از حد ممکن است بیماری را تشدید کند.

دیابت خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد، به خصوص اگر سطح قند خون به طور ضعیفی کنترل شود. اگر قند در ادرار موجود باشد، برخی از آن ممکن است در پوست ختنه گاه باقی بماند. گلوکز کمک می کند تا باکتری ها سریع تر تکثیر یابند.

فیموز زمانی است که پوست ختنه گاه خیلی سفت است و جمع کردن و یا کشیدن آن به طور کامل بر روی سر آلت دشوار و یا غیرممکن باشد. عرق، ادرار، و مواد دیگر می تواند زیر پوست ختنه گاه تجمع یافته و باعث سوزش و تکثیر میکروب شود. فیموز یا تنگی غلاف در پسران نوجوان و بزرگسالان نادر است.

بالانیت یا التهاب سر آلت

افراد در معرض خطر ابتلا به بالانیت

بالانیت در درجه اول مردان ختنه نشده را تحت تأثیر قرار می دهد؛ زیرا ناحیه مرطوب و گرم زیر پوست ختنه گاه محل ایده آلی برای رشد مخمر و باکتری است. این عارضه می تواند در هر سنی رخ دهد و در مردانی که فیموز دارند (پوست ختنه گاه سفت که به راحتی روی سر آلت تناسلی حرکت نمی کند) شایع تر است. گروه هایی که در معرض خطر بالای ابتلای به این عارضه هستند شامل موارد زیر هستند:

  1. رعایت کم بهداشت فردی
  2. افراد در سنین میانسالی و بالاتر
  3. داشتن سوند ادراری
  4. افرادی که دیابت دارند؛ زیرا افزایش گلوکز (قند) روی پوست آنها می تواند رشد باکتری ها و قارچ ها را تحریک کند.
  5. افراد دارای اضافه وزن یا چاق
  6. افرادی که بیماری مقاربتی دارند.
  7. افرادی که نسبت به محرک های شیمیایی حساسیت دارند.

بالانیت در کودکان

بالانیت در کودکان به نوعی عفونت در کلاهک آلت تناسلی کودکان گفته می شود که می تواند موجب تورم و التهاب سر آلت تناسلی شود. این عارضه معمولاً با درد، قرمزی، سوزش و کشیدگی پوست آلت تناسلی همراه بوده و اغلب مردان و جمعیتی 5 درصدی از کودکان زیر 5 سال را به خود درگیر می کند.

تشخیص التهاب سر آلت

تشخیص دادن بالانیت باید همواره در معاینات حضوری توسط پزشک انجام گیرد. در واقع، پزشک با مشاهده علائم ظاهری رایج، بر اساس تجربه و علم خود قادر است این بیماری را تشخیص دهد. البته گاهی ممکن است نمونه ادرار از فرد برای تشخیص دقیق تر جمع آوری شده و یا در صورت وجود ترشحات، با استفاده از پنبه از آنها نمونه گیری گردد.
نمونه گیری از ادرار و یا ترشحات در اصل با این هدف انجام می شود که از لحاظ وجود قارچ و یا باکتری های مضر و بیماری زا اطمینان حاصل گردد. تمامی این موارد می تواند به تشخیص هر چه بهتر التهاب بالانیت کمک نماید. برخی بیماری های پوستی نیز می تواند عامل ایجاد بالانیت باشند. بنابراین اگر هرگونه نشانه ای از اختلالات پوستی وجود داشته باشد لازم است پزشک از طریق بی حسی موضعی و بیوپسی، نمونه برداری و آزمایش انجام دهد. در این صورت نتیجه نمونه برداری بافتی کمک می کند تا بالانیت تشخیص داده شود.

عوارض بالانیت

بدون درمان، بالانیت می تواند عوارضی مانند موارد زیر ایجاد کند:

اینستاگرام دکترپیمان صالحی

درمان بالانیت

درمان التهاب کلاهک آلت تناسلی یا بالانیت بسته به علت ایجاد یافتن آن در بدن دارد. در اغلب موارد، پزشک هشدار می دهد که از چه موادی اجتناب شود و به بیمار اطلاعات بهداشتی خواهد داد از جمله رعایت بهداشت و دوری از مواد حساسیت زا.

اگر التهاب ایجاد شده به نظر بیاید که به دلیل واکنش های آلرژیک یا محرک اتفاق افتاده باشد، پزشک ممکن است یک کرم تسکین دهنده برای تورم تجویز کند. یک داروی ضد قارچ و یا آنتی بیوتیک نیز هم امکان دارد توسط پزشک تجویز بشود. اگر عفونتی وجود داشته باشد، بیمار نباید خودسرانه کرم استفاده کند و زیر نظر و مشورت پزشک کاری را انجام دهد.همچنین از همه صابون ها و دیگر مواد محرک بالقوه باید در طول درمان بیماری و تا هنگامی که علائم و نشانه های بالانیت به طور کامل از بین بروند، اجتناب بشود.

کاندیدا نوعی عفونت قارچی می باشد. پزشک کرم ضد قارچ برای درمان تجویز خواهد کرد. در هنگامی که درمان در حال انجام می باشد، بیمار باید از رابطه جنسی پرهیز و یا از محافظ مثل کاندوم استفاده کند.

در صورتی که عفونت باکتریایی در فرد وجود داشته باشد، پزشک آنتی بیوتیکی یا پنی سیلین تجویز می کند. اگر عفونتی در فرد نباشد و هیچ گونه محرکی نتواند شناسایی شود، امکان دارد بیمار را به یک درماتولوژیست، که متخصص بیماری های پوستی می باشد ارجاع دهند.

اگر بیمار دارای پوست ختنه گاه سفت باشد و بالانیت احتمال بازگشت در کلاهک آلت وجود داشته باشد، پزشک امکان دارد ختنه را به بیمار پیشنهاد دهد. در روش دیگر، یک شکاف امکان دارد در امتداد و راستای بالای پوست ختنه گاه برای جدا کردن آن از آلت تناسلی انجام بشود. شستشو در وان ممکن است به بهبود علائم کمک بکند؛ زیرا آب گرم می تواند درد و ناراحتی را در بیمار کاهش بدهد.

درمان بالانیت در مردان

درمان توصیه شده بستگی به علت ایجاد این بیماری دارد.

کورتیکواستروئیدهای موضعی

اگر التهاب کلاهک آلت تناسلی شما نتیجه تحریک پوست باشد و عفونت نباشد، معمولاً برای شما کورتیکواستروئید موضعی (کرم یا پماد استروئید) تجویز می شود. کرم را هر روز یک بار به سر آلت تناسلی خود بمالید تا علائم شما برطرف شود. بیش از 14 روز متوالی از دارو استفاده نکنید؛ زیرا این امر می تواند منجر به عوارضی مانند نازک شدن پوست شود.

داروی ضد قارچ

اگر التهاب کلاهک آلت تناسلی شما در نتیجه عفونت قارچی باشد، برای شما یک کرم ضد قارچی تجویز می شود که حداقل چند بار در روز به مدت حداقل دو هفته استفاده کنید یا یک دوز واحد داروی ضد قارچ خوراکی (قرص یا کپسول) فلوکونازول. فلوکونازول برای کودکان زیر 16 سال توصیه نمی شود. همچنین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، از جمله حالت تهوع، استفراغ، نفخ، اسهال و درد شکم. اگر علائم شما به خصوص دردسرساز باشد ، ممکن است برای شما کورتیکواستروئید موضعی نیز تجویز شود.

آنتی بیوتیک

اگر یک عفونت باکتریایی علت بالانیتیس شما باشد، یک دوره هفت روزه آنتی بیوتیک خوراکی (قرص یا کپسول آنتی بیوتیک) مانند فلوکلوکساسیلین یا مترونیدازول برای شما تجویز می شود. اگر علائم شما به ویژه دردسرساز باشد، ممکن است یک داروی کورتیکواستروئید نیز برای شما تجویز شود.

درمان بیشتر

روش های درمانی ذکر شده در بالا باید ظرف هفت روز شروع به کار کنند. اگر در این زمان علائم شروع به بهبودی نکردند، با پزشک خود تماس بگیرید؛ زیرا ممکن است به درمان جایگزینی نیاز داشته باشید و لازم است به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.
در موارد نادر ، اگر مبتلا به فیموز (پوست ختنه گاه تنگ) هستید و دوره های متوالی بالانیت را تکرار می کنید ، ممکن است به شما توصیه شود ختنه جزئی (در جایی که مقداری از پوست ختنه گاه برداشته می شود) داشته باشید.

با کلیک روی لینک با علائم سنگ کلیه آشنا شوید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل خط اشک و جوانسازی زیر چشم

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

هرگز جوش ها را دستکاری نکنید

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان چاقی کودکان و نوجوانان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

عواملی که سلامت مژه ها را تهدید میکند

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ریزش موی ارثی چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان میشود؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

چرا چشم آب سیاه می آورد؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

مزایای دستگاههای رولر وکیوم یا ال پی جی جدید نسبت به نوع قدیمی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

مراقبت روزانه از موهای خشک

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت