دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی

علت و درمان سرطان سینه در مردان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]آدرس وب سایت : www.radiologymarkazi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا تلفن مطب : 32202762 - 031

مردان مانند زنان دارای مقدار کمی بافت پستان می باشند که دارای چند مجرا است که توسط بافـت پستـان احاطه شده است. تصور غالب بر این است که مردان به سرطان سینه مبتلا نمی شوند. اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع تر است؛ اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه در مردان بیماری بسیار نادری است. این امر مربوط به کمتر بودن بافت پستانی و ترشح میزان کمتری از هورمون هایی همچون استروژن که سرطان سینه را تحت تأثیر قرار می دهد در مردان می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری بیشتر مردان بالاتر از 65 سال را درگیر می کند و در میان مردان جوان بسیار نـادر است. اگر در صورت شروع هرگونه ضایعه غیر طبیعی، آن ضایعه به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، از پیشرفت آن ضایعه به سمت سرطان پیشگیری می شود. درمان سرطان سینه در مردان به پیشرفت و علت آن وابسته است.

علت سرطان سینه در مردان

ابتلا به سرطان سینه در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض پرتو ها، بالا بودن سطح استروژن خون، سندرم Klinefelter، سیروز کبدی و وراثت می توانند عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند. با این حال هنوز دلیل علمی مشخصی به عنوان علت این سرطان کشف نشده است. پزشکان معتقدند تکثیر غیر طبیعی بعضی از سلول های سینه علت سرطان سینه در مردان است. پس از تکثیر این بیماری و تجمع آنها در سینه، تومور به وجود می آید. با اینکه سرطان سینه در مردان مسن بیشتر از مردان جوان رخ می دهد نمی توان گفت این بیماری مختص سن خاصی است. بی احتیاطی و قرار گرفتن در معرض عوامل خطر این سرطان، می تواند مردان در تمامی سنین را در معرض خطر ابتلا قرار بدهد.

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان، برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که در زیر نوک سینه به وجود می آید. اندازه سرطان سینه در مردان در تشخیص اولیه معمولاً 5/2سانتیمتر قطر دارد. تشکیل سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر داده و به رنگ جدیدی در بیاورد. علاوه بر این از نشانه های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت و درمان سرطان سینه در مردان

عوامل خطر سرطان سینه در مردان

مواردی وجود دارند که به عنوان عوامل خطر سرطان سینه یاد می شوند و موجب تشدید ریسک ابتلا به این سرطان می شوند. در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می پردازیم.

قرار گرفتن در معرض پرتو ها

قرار گرفتن در معرض اشعه های یونیزه از عواملی است که احتمال بروز سرطان سینه در مردان را افزایش می دهد. مردانی که قبلاً برای درمان بدخیمی در ناحیه قفسه سینه تحت درمان با شیوه پرتو درمانی قرار گرفته اند، به عنوان مثال مردانی که برای درمان لنفوم هوچکین که نوعی سرطان خون محسوب می شود، احتمال بروز سرطان سینه در آنها بیشتر از دیگر مردان است.

بالا بودن سطح استروژن خون

در حالت عادی مردان در مقایسه با زنان مقدار بسیار کمتری استروژن تولید می کنند؛ اما در بعضی شرایط خاص و بیماری ها ممکن است سطح استروژن در مردان افزایش غیر عادی داشته باشد. رشد و بزرگ شدن غیر عادی سینه های مردان که اصطلاحاً به آن ژنیکوماستی (gynecomastia) می گویند در نتیجه افزایش همین سطح استروژن به وجود می آید. غالباً سرطان سینه در مردان دارای گیرنده استروژن مثبت هستند یعنی پروتئینی که بر روی سطح سلول های سرطانی وجود دارد می تواند استروژن را دریافت کرده و آن را از طریق دیواره سلول به داخل سلول بفرستد. دو بیماری نیز وجود دارد که می تواند باعث افزایش سطح استروژن و میزان تولید آن در خون شود. یکی سندرم Klinefleter و دیگری بیماری سیروز کبدی است.

سندرم Klinefleter

سندرم کالین فلتر در مردانی رخ می دهد که با یک نسخه اضافه از کروموزوم X متولد می شوند. در نتیجه به جای XY به صورت XXY هستند. مردان مبتلا به این سندروم بیضه هایی کوچک تر از اندازه طبیعی دارند و میزان ترشح تستوسترون در آن کاهش یافته و استروژن بیشتری در بدن آنها تولید می شود.

سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی به وجود آید که این بیماری منجر به افزایش تجمع مواد سمی در کبد می شود. بروز سیروز کبدی منجر به تغییر میزان پیوند های پروتئینی و آزاد هورمون های زنان و مردانه در خون می شود و باعث افزایش سطح استروژن در جریان خون مردان می شود. در نتیجه مصرف زیاد الکل احتمال بروز سیروز کبدی را در مردان افزایش داده و فرد استروژن بیشتری تولید می کند که موجب می شود فرد در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار گیرد.

زمینه خانوادگی

اگر پدر، برادر یا سایر بستگان مذکر یا حتی مونث فرد به انواع سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا افزایش می یابد. اختلالات ژنتیکی در ژن های BRCA۱ و BRCA۲ از عوامل نادر، اما مؤثر در ابتلا به سرطان سینه می باشد. ژن BRCA2 ژنی است که بر روی کروموزوم 13 قرار دارد و وظیفه آن سرکوب کردن رشد بیش از حد سلول های غیر عادی می باشد.

انواع سرطان پستان در مردان

انواع سرطان پستان در مردان به شرح زیر است:

  1. سرطانی که از مجاری شیر شروع می شود (Ductal Carcinoma). تقریباً بیشتر سرطان های پستان در آقایان از این نوع هستند.
  2. سرطانی که از غدد تولیدکننده شیر (Lobular Carcinoma) آغاز می شوند. این نوع سرطان در آقایان بسیار نادر است؛ زیرا تعداد کمی لوبول در بافت پستان آنها وجود دارد.
  3. انواع دیگر نادر سرطان پستان که می تواند در مردان رخ دهد، شامل بیماری پاژه در نوک پستان و سرطان التهابی پستان است.

تشخیص سرطان سینه در مردان

پزشک از تست های تشخیصی مختلفی برای تشخیص سرطان سینه و بررسی گسترش آن به خارج از سینه استفاده می کند. تست های تشخیصی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد سرطان به منظور تصمیم گیری در مورد روند درمان نیز استفاده می شود. اگر علائم احتمالی سرطان سینه را داشته باشیم، ممکن است پزشک ترکیبی از آزمایش های تشخیصی زیر را توصیه کند:

اگر تشخیص سرطان سینه برای ما مطرح شود، ممکن است پزشک انجام بررسی های دیگری را نیز توصیه کند، از جمله:

درمان سرطان سينه در مردان

برای تعیین گزینه های درمانی، پزشک مرحله سرطان، سلامت کلی فرد و ترجیحات بیمار را درنظر می گیرد. درمان سرطان پستان در مردان اغلب شامل جراحی است و همچنین سایر درمان ها را نیز شامل شود.

عمل جراحي سرطان پستان در مردان

هدف از جراحی برداشتن تومور و بافت اطراف پستان است. این مراحل شامل موارد زیراست:

  1. پزشک غدد لنفاوی را برسی می کندکه معمولاً اولین مکانی است که سلول های سرطانی در آن گسترش می یابد. این چند غدد لنفاوی برداشته و تجزیه و تحلیل می شوند. اگر هیچ سلول سرطانی پیدا نشود، احتمال زیادی وجود داردکه سرطان پستان فراتراز بافت پستان نرفته باشد. درصورت یافتن سرطان ، غدد لنفاوی اضافی برای آزمایش برداشته می شوند.
  2. برداشتن تمام بافت پستان (ماستکتومی). جراح تمام بافت پستان را ازجمله نوک پستان و آرئول را حذف می کند.

رادیوتراپی (پرتو درمانی) سرطان پستان در مردان

درپرتودرمانی ازپرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در سرطان پستان مردان ، ممکن است از پرتودرمانی پس از جراحی برای ازبین بردن سلول های سرطانی باقی مانده در پستان ، عضلات قفسه سینه یا زیر بغل استفاده شود. درطول پرتودرمانی، تابش از یک ماشین بزرگ حاصل می شودکه در اطراف بدن حرکت می کند و پرتوهای انرژی را به نقاط مشخصی درقفسه سینه هدایت می کند.

هورمون درمانی سرطان پستان در مردان

اکثر مردان مبتلا به سرطان پستان تومورهایی دارندکه حساس به رشد هورمون ها هستند. اگرسرطان به هورمون حساس باشد، پزشک هورمون درمانی را توصیه خواهد کرد. هورمون درمانی برای سرطان پستان در مردان اغلب شامل داروی تاموکسیفن است. سایر داروهای هورمون درمانی که درزنان مبتلابه سرطان پستان استفاده می شود اثبات نشده است که برای مردان مؤثر است.

شیمی درمانی سرطان پستان در مردان

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این داروها ازطریق وریدی دربازو (به صورت داخل وریدی)، به صورت قرص یا باهر دو روش تجویز می شوند. ممکن است پزشک شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی درخارج از بافت پستان گسترش یافته باشد، توصیه کند. شیمی درمانی برای مردان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته نیز گزینه مناسبی است.

برای آشنایی با نحوه انجام سونوگرافی واژینال روی لینک کلیک کنید و برای سونوگرافی واژینال در اصفهان نیز با شماره های درج شده در همین صفحه تماس بگیرید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نکته های قبل از جراحی بینی ـ قسمت دوم

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

درمان دردهای مفصل دنده ای - مهره ای با تزریق

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

کرم دور چشم مناسب سن شما

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

زانتالاسما چیست و چگونه درمان میشود؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع عمل های جراحی زیبایی سینه چیست؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تاثیر فسفاتیدیل سرین بر روی ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

کودکم صبحانه نمی خورد

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است ؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت