شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

عملکرد ویتامینE

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

منابع غذایی:

غذاهایی که شامل میزان قابل توجهی از ویتامین «ای» هستند عبارت است از: آجیل (شامل بادام، فندق، و گردو)، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، مارگارین، مایونز، روغن سبزیجات فشرده شده خنک، شامل ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانة پنبه، کانولا، و سبوس گندم (غنی ترین منبع)، اسفناج و کلم پیچ، سیب زمینی و تمیس.

اشکال دیگر:

شما می توانید فرآورده های طبیعی یا مصنوعی (ساختگی) ویتامین “ای” را انتخاب کنید. پزشک معالج شما معمولاً شکل طبیعی آن را توصیه می کند (دی- آلفا- توکوفرول). شکل ساختگی آن دل-آلفا- توکوفرول نامیده میشود.
ویتامین «ای» به صورت کپسول، قرص و ژل نرم در اختیار است و به میزان های ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ و۱۰۰۰ موجود است.
برای افرادی که در هضم چربیها مشکل دارند ویتامین «ای سوکسینات» (“dry-E”) بهتر است.

نحوة مصرف:

ویتامین «ای» معمولاً غیرسمی است. میزان زیاد آن (خیلی بیشتر از ۱۲۰۰ واحد روزانه) می تواند باعث تهوع ، نفخ ، اسهال و طپش شود. در صورتی که فشارخون دارید و یا اینکه از رقیق کننده های خون نظیر کومادین یا وارفارین استفاده میکنیدقبل از مصرف ویتامی «ای» با پزشکتان مشورت کنید.

تداخل های احتمالی:

تداخلات ممکن در مورد ویتامین «ای» شامل موارد زیر است:

مانع از جذب ویتامین «کا» (که به انعقاد خون کمک می کند) میشود.
باعث افزایش خطر خونریزی غیرطبیعی در افرادی که ضد انعقاد مصرف می کنند، میشود.
با مصرف مکمل های آهن، از بین می رود و در صورت مصرف کلسترامین و کلستی پول جذب آن کاهش می یابد.

استفادة بدن از ذخیره های ویتامین «آ» را افزایش می دهد، افزایش جذب ویتامین «ای» می تواند ذخیره های ویتامین «آ» بدن را کاهش دهد.
افزایش جذب در صورت همراهی با سلنیوم (یک عنصر کمیاب موجود در غذاها).
کاهش جذب در صورت مصرف زیاد الکل.

ویتامین ای بعد از تمرینانت شدید ورزشی باعث بازسازی سریع سلولهای تخریب شده از ورزش میشود و همچنین سیستم ایمنی بدن را که بعد از تمرین شدید در ضعف مطلق قرار دارد تقویت میکند و یک آنتی اکسیدان قوی میباشد و باعث از بین رفتن سریع درد عضلانی میشود پس حتماً بعد از تمرین از ویتامین e استفاده کنید ونتایج آن را ببینید.

ویتامین E یک ویتامین محلول درچربى است، که فرمهاى مختلف آن مورد استفاده توان و قدرت بدن قرار مىگیرد.

فرم فعال ویتامین E “آلفا توکوفرول” نام دارد که یک آنتى اکسیدان قوى بیولوژیکى محسوب مىشود. این ویتامین نقش اساسى در ایمنى بدن و همچنین مرمت و ترمیم DNA و دیگرفرایندهاى متابولیکى دارد.

منابع غذایى رایج ویتامین E شامل روغنهاى گیاهى (روغن گیاه گندم، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن ذرت)، سبزیجات برگى سبز، حبوبات یا غلات، آجیلها ، فندق، اسفناج، گل کلم، سبوس (غلات، لوبیا، باقلا) کیوى و انبه هستند.

شخصى که به علت ناتوانى در ترشح صفرا یا به علت بىنظمى در متابولیسم چربىها قادربه جذب چربى نباشد درخطر کمبود ویتامین E قرار مىگیرد. نوزادان کم وزن و نارس نیزدر خطر کمبود این ویتامین هستند.

سطح ویتامین E خون ممکن است با کمبود روى کاهش یابد. نتایج تحقیقات علمى نشان داد که ویتامین E ممکن است به جلوگیرى ازبیمارى قلبى کمک کند و همچنین میزان جذب بالاى ویتامین E با کاهش میزان بروز سرطانهاى پروستات و سینه همبستگى دارد.

افزایش جذب ویتامین E رژیم غذایى ممکن است خطرسرطان روده بزرگ را خصوصا در زنان زیر ۶۵ سال کاهش دهد.

رشد عضلات خود را با مصرف ویتامین افزایش دهید
با افزایش میزان جذب ویتامین E شما به بدن خود به عنوان بدن کسی که ورزش سخت و مداوم نیز انجام می دهد، توانایی بازسازی سریع و سریعتر خود را می دهید که نتیجه اش بزرگ و بزرگتر شدن عضلات بدن شما در زمان بسیار کوتاهی می باشد.
پس از اینکه اثرات بسیار مثبت ویتامین E موجود در لوازم آرایش و سایر ترکیبات به عنوان اصلی ترین عامل زیبا سازی و محافظت کننده پوست زنان، شناخته شد، نوبت به اثرات مثبت آن در مردان و در شکوفا ساختن نتایج پربار ورزش های بدنسازی و حجیم ساختن عضلات می باشد.

این عامل آنتی اکسیدان چند کاره به عنوان یک عامل کمکی در مقابله با سرطان و بیماری های قلبی و افزایش دهنده نیروی جنسی،دارای فوائد بسیار دیگری نیز در بدن می باشد که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می شود:
ویتامین E می تواند به عنوان یک عامل مؤثر در بازسازی عضلات پس از انجام یک جلسه سنگین لیفتینک به کار رود.
ترمیم سریع کوفتگی و ضربه دیدن عضله

از مبتدی ترین بدنسازان تا آن گروه متبحر که بدون خستگی به تلاش هر روزه خود ادامه می دهند، هر جوانی که حداقل یک بار قدم به اتاق مخصوص وزن گذاشته باشد، نگرانی و اضطراب مربوط به کوفتگی حاصل از تمرینات ورزش بدنسازی ((Postworkout را می شناسد. موقعیتی که ممکن است تا چند روز پس از گذشت جلسه نیز باقی بماند و حتی به کار بردن روش های ساده درمانی مانند استفاده از برگ های شامپویی (مخصوص شستشوی زخم) از بین برنده کامل درد و رنج نخواهد بود.

عملکرد و آشنایی با ویتامین ای

چنین کوفتگی های عضله ای معمولاً ورزشکار را مجبور به دور ماندن موقت از محیط باشگاه و عقب ماندن از ورزش کردن تا زمان بهبودی کامل می کند. ویتامین E به ترمیم سریع عضلات بدون صدمه خوردن، زمان ورزش کردن شما و عقب نماندن از برنامه ورزشیتان کمک می کند.

ویتامین E به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان از پاسخ شدید عضله و در نتیجه تولید مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد ممانعت می کند. رادیکال های آزاد علاوه بر اینکه موجب سخت شدن رگ ها و تولید سرطان می شوند، منجر به بروز درد در عضله و جلوگیری از توانایی کار آن در حین تمرین می شوند.

هر چه ورزش شما سخت تر باشد، رادیکال های آزاد بیشتری تولید می شوند. تجربیات ورزشکاران حرفه ای تاثیرات مثبت و فراوان ویتامین E را در این مورد نشان می دهد.

چه به عنوان مکمل و چه در غذا، نتایج مفید ویتامین E، به عنوان عامل آنتی اکسیدان در مورد ورزشکاران عمل کرده، قابل مشاهده است، چه این ورزشکاران ورزش های غیر آئروبیک (غیر هوازی) انجام بدهند، مانند: لیفتینگ و چه ورزش های آئروبیک (مانند کاردیو Cardio) انجام دهند.

از فواید ویتامین E زیاد شنیدهایم. این ویتامین از صدمات داخل رگ، سکتههای قلبی و برخی سرطانها جلوگیری میکند. ویتامین E همچنین شفابخش مو است و به رشد مو و ترمیم موخوره کمک میکند.

از این ویتامین به عنوان یک مادهی مغذی حیاتی یاد شده که قویترین اثر آن جلوگیری از گسترش بیماری قلبی است.
ویتامین E تأثیرات مثبت دیگری نیز دارد و هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل مصرف است.

ویتامین E نه تنها موجب تقویت رشد مو میشود بلکه میتوان از آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد. مکانیزم دقیق این تأثیرگذاری هنوز شناخته نشده اما این فرض وجود دارد که ویتامین E با همان مکانیزمی که موجب حفاظت در برابر بیماریهای قلبی میشود میتواند جلوی ریزش مو را بگیرد. یعنی تصور میشود که این ویتامین با افزایش دریافت اکسیژن و جریان خون مویرگها جریان خون جمجمه را نیز بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری میکند.
ویتامین E موجب افزایش جریان خون شده و میتواند به رشد مو کمک کند.

این مکمل غذایی همچنین از دوشاخه شدن انتهای مو که در اصطلاح به آن موخوره گفته میشود جلوگیری میکند. از ویتامین E میتوان علیه خشکی و همچنین برای ترمیم موهای آسیبدیده بر اثر استفادهی بیش از حد از سشوار استفاده کرد.
از ویتامین E میتوان به عنوان فرم دهنده ی مو برای موهای خشک و صدمه دیده استفاده کرد. مصرف روزانه ی مقدار کمی از این ویتامین میتواند خشکی مو را برطرف کرده و موهای آسیبدیدهرا ترمیم کند.

برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه میشود که ویتامین E را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید.
استعمال خارجی در خشکی بیش از حد اما در مورد کسانی که از خشکی بیش از حد مو و پوست سر رنج میبرند توصیه میشود که پس از شستشوی مو با شامپو مقداری از ویتامین E را به موهایشان بمالند. استعمال خارجی به بهبود آسیبهای مو کمک میکند، اما برای درمان و مبارزه ی بنیادین با خشکی مو استعمال داخلی ضروری است.

چگونه ماسک شفابخش ویتامین E درست کنیم؟

برای ساختن ماسک شفابخش ویتامین E ابتدا کپسولهای این ویتامین را تهیه کنید. این کپسولها را میتوان از داروخانهها و دراگاستورها تهیه کرد. سپس با یک قیچی کوچک سر تعدادی از این کپسولها را بریده و مادهی خارج شده از آن را به موی سرتان بمالید. تعداد کپسولها بستگی به بلندی یا کوتاهی موی سر شما دارد. سعی کنید انتهای موها به طور کامل پوشیده شده و چرب شود.
بعد از گذشتن دست کم یک ساعت موهایتان را با شامپو بشویید. پس از شستشو خواهید دید که موهایتان از نرمی و شفافیت بیشتری برخوردار شده و انعطاف پذیرتر میشود.
در مصرف ویتامین E زیادهروی نکنید . توصیه میشود که روزانه از IU۴۰۰ ویتامین E استفاده کنید. IU مخفف International Units یا واحد بینالمللی است که برای ویتامینها به کار میرود.

استفادهی بیش از IU ۱۰۰۰ ویتامین E در روز ممکن است تأثیراتی سمی به بار بیاورد و مصرف بیش از IU ۱۰۰۰۰ از این ویتامین در روز ممکن است موجب ریزش مو شود. اما دیده شده زمانی که مصرف ویتامین E پایین میآید مو دوباره شروع به رشد میکند.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در روغنهای گیاهی، برگهای تیرهی سبزیها، جگر، تخم مرغ و انواع آجیل و دانههای خوراکی دیده میشود.
میتوان با اضافه کردن این مواد به برنامهی روزانهی غذایی از فواید ویتامین E نیز بهرهمند شد


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کیست تارلو یا کیست ستون فقرات چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

رفع سیاهی دور چشم با آراف فرکشنال

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

مزونیدلینگ دور چشم چه تأثیری در جوانسازی دور چشم دارد؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

گنجینه ای به نام ویتامین دی و نور خورشید

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

درمان بیماریهای گوارشی با طب سوزنی

دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

همه چیز در مورد تزریق چربی زیر چشم

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

مشاوره والدین کودک برای رشد توانمندیهای گفتار و زبان

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

در چه مواردی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

دیورتیکول روده ی بزرگ

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت