دکتر غلامرضا رئیسی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

نوار عصب نوار عضله

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drraissi.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

نوار عصب:
سرعت هدايت عصبي (Nerve Conduction Study, NCV):

در اين تست سرعت هدايت امواج در طول يك عصب بررسي مي شود .براي اين كار ابتدا عصب توسط تحريك الكتريكي ،تحريك مي شود.اين كار معمولا توسط قرار دادن دو الكترود از جنس نمدكه با سرم مرطوب شده اند و تحريك الكتريكي خفيف انجام مي شود.

اين كار باعث تحريك عصب شده و موج عصبي حاصله توسط دو الكترود ديگر ثبت مي شود. سرعت هدايت عصبي بر اساس فاصله بين الكترود هاي تحريك كننده و ثبت كننده و همچنين زماني كه طول كشيده موج حاصله درعصب اين مسير را طي كند محاسبه مي شود. به جز موارد خاص ، همراه با تعين سرعت عصبي ،الكترو ميوگرافي نيز انجام مي شود .

آمادگي براي اين تست:

دماي بدن نبايد پايين باشد از مصرف كرم وپماد خودداري شود

بيماراني كه تست هدايت عصبي به تشخيص انها كمك مي كند:

نروپاتي ديابتي سندروم گيلن باره نروپاتي در اثر نارساي مزمن كليه سندرم كارپال تونل (گير افتادن عصب در مچ دست)
آسيب شبكه عصبي گردن يا كمر شاركوت ماري توث بي حسي وگز گز اندامها در اثر نروپاتي فلج بلز (فلج عصب صورتي )

اختلال يا آسيب در عصب اولنا ، مدين،راديال،پروتنال. تيبيال

احتياط:
در صورت داشتن پيس ميكر قلبي به پزشك اطلاع داده شود.

نوار عضله:
الكترو ميو گرافي ( EMG, Electromyography ):

الكترو ميو گرافي براي ارزيابي سلامت يك عضله يا عصب ان عضله انجام مي شود. براي انجام اين تست يك الكترود سوزني در عضله وارد مي شود وفعاليت الكتريكي عضله از اين طريق ثبت مي شود . نوع موج ايجاد شده بر صفحه مانيتور و صداي موج جهت تشخيص بكار مي رود.

بعد از قرار داشدن الكترود از بيمار خواسته مي شود كه عضله خود را ابتدا به مقدار كم وسپس با درجات بيشتري منقبض كند.براي انجام تست فرد نبايد گرسنه باشد و لباس راحتي پوشيده باشد.اين تست در افرادي كه دچار آسيب عصبي يا ضعف عضلاني شده باشند انجام مي شود. مي توان به بيماريهاي زير اشاره نمود:

ضعف عضلاني پلي ميوزيت ميو پاتي/ ديستروفي عضلاني/ بيماري دوشن سندرم تونل كارپ آسيب عصب مديان،اولنا ،راديال و....
آسيب شبكه عصبي كمر درد ، اختلال عملكرد عصب سياتيك درد گردن نروپاتي محيطي

در صورت وجود اختلال خونريزي دهنده يا ،بيماري قلبي پزشك اطلاع داده مي شود.

رکز نوار عصب:

خ. شریعتی روبروی پارک شریعتی. نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 10 تلفن 22882831 و 09198045447

آیا نوار عصب و عضله تست جدیدی است؟

پیچیده ترین بخش آناتومی بدن انسان بخش دستگاه عصبی است بنابراین تشخیص محل و نوع آسیب دستگاه عصبی یکی از پیچیده ترین بخشهای پزشکی است. اصطلاح الکترودیاگنوز یا تستهای الکترودیاگنوستیک تعداد زیادی از تستهای مختلف از بخشهای مختلف سییستم عصبی را شامل می شود. شایعترین و رایجترین تستهای انجام شده از این مجموعه، تست نوار عصب و عضله است. گاهی برای اختصار به آن الکترومیوگرافی می گویند. این تستها اطلاعات مختلفی را بدست می دهند اما بطور خلاصهجریان الکتریکی عصب و عضله را نشان می دهد. تستهای الکترودیاگنوز از قرن نوزدهم شناخته شده است اما در 30 تا 40 سال گذشته استفاده از این تستها برای تشخیص بیماریهای عصب رایج شده است. در تخصص طب فیزیکی و توانبخشیتستهای الکترودیاگنوز بطور وسیعی آموزش داده می شوند و ابزار دقیقی برای ارزیابی عصبهای محیطی می باشند. این تستها مثل تست آزمایشگاهی نمی باشند به این معنی که نوار عصب و عضله نوعی مشاوره است. و مثل آزمایش خون نمی باشد. باید از بیمار شرح حال گرفته شده و معاینات لازم انجام شود. سپس نوار عصب و عضله انجام می شود.

نوار عصب و عضله شامل دو بخش نوار عصب و نوار عضله است. اما روشهای دیگری مثل بررسی فلج صورت و بررسی نوعی ضعف عضله بنام میاستنی نیز اصطلاحا نوار عصب و عضله گفته می شوند. اين تستها جزو مجموعه اي از تستها مي باشند كه تستهاي الكترودياگنوز ياتست نوار عصب و عضله ناميده مي شوند.

نوار عصب و عضله گاهي توسط مراجعين تحت عنوان نوار دست، نوار پا ، تست سوزني، تست عصب، الكتروميوگرافي نيز ناميده مي شود. اين تست توسط متخصصين طب فيزيكي و توانبخشي يا برخي متخصصين اعصاب كه دوره مورد نظر را گذرانده باشند انجام مي شود.

عصبهاي بدن مانند سيم برق است كه جريان برق ضعيفي كه در آنها جابجا مي شود باعث انتقال پيامهاي حسي يا حركتي از اندام به مغز يا از مغز به اندامها مي شود. اين شبكه بسيار ضريف و پيچيده است. اگر به علتي اين حركت موج مختل شود باعث ايجاد بيماري مي شود كه خود را بصورت ضعف عضله؛ درد، گزگز، مورمور ، خستگي نشان مي دهد. در اين موارد تست نوار عصب و عضله به تشخيص بيماري كمك مي كند.

تست بررسي عصب يا نوار عصب چیست؟

NCV مخفف بررسی سرعت هدایت عصبی Nerve Conduction Velocity می باشد.كه اصطلاحا نوار عصب يا تست عصب نام دارد. در اين حالت سرعت هدايت موج الكتريكي در مسير عصب اندازه گيري مي شود. يعني موج الكتريكي با چه سرعتي در طول عصب حركت مي كند. در اين تست ابتدا عصب در نقطه مشخصي تحريك مي شود. اين تحريك توسط جريان الكتريكي در سطح عصب است و پاسخ آن بر روي پوست يا روي عضله ثبت مي گردد.در برخي از بيماريهاي اعصاب محيطي سرعت هدايت عصبي كم مي شود. مثلا اگر عصب تحت فشار باشد اين سرعت كاهش پيدا مي كند. عملا بررسی سرعت هدایت S شامل

1. تعیین سرعت هدایت عصبی، 2. تعیین تاخیر زمانی است.

از وقتی که عصب را تحریک می کنیم تا زمانی که موج حاصله ثبت می شود تاخير زماني نام دارد.

در تست نوار عصب ارتفاع موج ايجاد شده نيز مهم است. در برخي بيماريهاي عصب ممكن است سرعت انتقال موج كم نشود اما ارتفاع موج كم شود.. این بررسی بر روی عصبهای انتقال دهنده پیامهای حسی یا حرکتی یا مشترک انجام می شود.

ارتفاع موج عصبي از اين لحاظ مهم است كه نشان مي دهد چه تعداد عصب فعال است. در برخي از بيماريهاي اعصاب محيطي عصبها از بين مي روند در اين حالت ارتفاع موج كم مي شود. براي اينكه بتوانيم اين كاهش موج را اندازه گيري كنيم بايددو عصب در دو سمت بدن را مقايسه كنيم. بنابراين نوار عصب هميشه مقايسه دو طرف مهم است.

بررسی سرعت هدایت عصبی شامل دو بخش است. حسی و حرکتی. در این حالت عصب حسی تحریک شده و پاسخ از پوست ثبت می شود یا عصب حرکتی تحریک شده و پاسخ حرکتی از عضله ثبت می شود. گاهی از اعصابی که هم حسی و هم حرکتی می باشند پاسخ مشترک ثبت می شود.

آیا می توان از همه عصبها تست نوار عصب و عضله گرفت؟

نوار عصب و عضله از اعصاب در دسترس گرفته می شود. برخی از عصبهای ریز ممکن است پاسخ ثابتی ندهند و از لحاظ تشخیصی اهمیت نداشته باشند.

EMG یا الکترومیوگرافی چیست؟الکترومیوگرافی كه اصطلاحا نوار عضله ناميده مي شود شامل ثبت فعالیت الکتریکی عضله است که معمولا با الکترود سوزنی انجام می گیرد. در اين حالت الكترود بسيار ظريف در نزديك محل فعاليت فيبر عضله قرار داده مي شود و فعاليت الكتريكي عضله ثبت مي شود. الکترودهای سطحی نیز در مواردی که بخواهیم فعالیت کلی عضله را ثبت کنیم بکار می روند.مثلا در بیو فیدبک یا در بررسی قدرت عضلات اما در بررسی بیماریهای عصب و عضله انجام الکترومیوگرافی ضروری است. در نوار عضله تحریک الکتریک وارد عضله نمی شود بلکه تحریک ایجاد شده در داخل عضله ثبت می شود. مرحله الکترومیوگرافی خود شامل چند بخش است. عضله ابتدا باید کاملا شل باشد تا ارزیابی شود آیا عضله حرکت خودبخودی دارد یا نه. در حالت طبيعي و نرمال عضلات كاملا ساكت مي باشند و فعاليت الكتريكي خودبخود ندارند اما در موارد متعددي دچار فعاليت خودبخود مي شوند. فعاليت خود بخود عضلات نيز در همه موارد غير طبيعي نيست مثلا پرش عضلات زير پلك مي تواند بعلت مشكلات تيروئيد، استرس روحي يا مصرف زياد قوه و چايي ايجاد شود.در اين موارداگر معاينه بيمار طبيعي باشد، معمولا نياز به انجام تست نوار عصب و عضله نمي باشد. سپس انقباض ضعیفی از عضله بصورت ارادی گرفته می شود. مهم است كه بيمار در اين مرحله همكاري خوبي داشته باشد. در انتها انقباض قوی از عضله گرفته می شود. شکل امواج و ارتفاع آنها عوامل مهم در بررسی نوار عضله می باشند.

آیا همیشه نوار عصب و عضله EMG و NCV با هم انجام می شوند؟

در اکثر موارد ایندو باید با هم انجام شوند. بطور استثنائی مثلا اگر پزشک تنها بخواهد وجود یا عدم وجود سندرم تونل کارپ را بداند و رد سایر بیماریها مثل درگیری ریشه گردنی را در نظر نگیرد و یا ممنوعیتی برای استفاده از سوزن وجود داشته باشد اين کار انجام می شود.

روش ثبت موج حسی و حرکتی:

براي انجام نوار عصب، در يك نقطه عصب تحريك شده و پاسخ آن در جاي ديگر روي عصب يا عضله ثبت مي شود. برای گرفتن موج حسی ،عصب را در یک محل تحریک کرده و پاسخ را از روی پوست ثبت می کنیم. برای گرفتن موج حرکتی، پاسخ از روی عضله ثبت می گردد. برای اندازه گیری سرعت هدایت عصبی، عصب را در دو نقطه تحریک می کنیم و فاصله بین دو نقطه تقسیم بر زمان طی شده در این حالت سرعت هدایت عصبی است.

از چه مناطقی نوار عصب و عضله انجام می شود؟

نوار عصب در طیف وسیعی از بیماریها انجام می شود. بطور کلی اختلالات حس، حرکت یا علایم عصبی بسته به تشخیص پزشک ممکن است نیاز به نوار عصب داشته باشند. ضعف عضلات، پرش عضلات، درد عصبي از ساير مواردي است كه نوار عصب و عضله به تشخيص كمك مي كند.

بررسی عضله زبان در مواردی که اختلالات بلع و صدا وجود دارد انجام می شود انجام آن شبیه به نوار عصب سایر قسمتها است.

الکترومیوگرافی عضله مقعد در بی اختیاری مدفوع یا دردهای کف لگن کاربرد دارد. در موارد بی اختیاری ادراری بخصوص در خانمها الکترومیوگرافی اسفنکتر حالب نیز انجام می شود.

در ضعف عضلانی ممکن است تست خاصی بنام تحریک مکرر عصبی انجام شود. در این حالت تحریکهای مکرر بر روی عضلات مبتلا انجام شده و خستگی عضله توسط آن بررسی می گردد.

همانطور كه اشاره شد علاوه بر نوار عصب و عضله تستهای دیگری وجود دارد که تحت عنوان الکترودیاگنوز تقسیم بندی می شوند در این تستها راههای شنوایی، بینایی، حسی و حرکتی بررسی می شود.

نوار عصب و عضله در نوزادان و کودکان نیز انجام می شود اما کودکان نیاز به مهارتهای بیشتری دارد.

از ناحیه کف لگن و اسفنکتر مقعد هم در مواردی مثل آسیب نخاع، ب اختیاری ادراری یا مدفوعی ممکن است نوار عصب و عضله گرفته شود.

ايا امكان اشتباه در تست نوار عصب و عضله وجود دارد؟

سیستم عصبی بسیار پیچیده است بنابراین نوار عصب و عضله نیاز به معاینه دقیق، مهارت تکنیکی و توانایی تفسیر دقیق یافته ها دارد .الكترودياگنوز بصورت رشته فوق تخصصی است. هر تست پزشكي موارد مثبت كاذب يا منفي كاذب دارد. مثلا ممكن است بيمار مشكلي داشته باشد و ام آر آي آنرا نشان ندهد ولي با گذشت زمان و پيشرفت بيماري بتوان ضايعه را مشاهده كرد. در مواردي كه تست با دقت انجام شود ممكن است نتايج آن نياز به تكرار يا بررسي بيشتر داشته باشد. حتي در برخي بيماريهاي حساس مثل اي ال اس توصيه مي شود اين تست توسط سه نفر كه در اين زمينه تبحر دارند به فاصله زماني و بصورت جداگانه انجام شود.

سوزنهاي استفاده شده براي نوار عصب يكبار مصرف مي باشند. اين سوزنها اگر از مارك مناسبي باشند بسيار ظريف بوده و درد كمي ايجاد مي كنند. گاهي درد در محل سوزن بخصوص در افراد واريسي چند ساعت باقي مي ماند كه مي توان از ماساژ يخ استفاده كرد. برخي افراد درد را بيشتر از بقيه حس مي كنند. در اين موارد اگر مشكل خاصي مثل مشكل زخم معده وجود نداشته باشد مي توان دو ساعت قبل از نوار عصب قرص بروفن مصرف نمود.

ممنوعيتهاي نوار عصب و عضله :

اين تست ممنوعيت جدي ندارد ولي در موارد وجود پيس ميكر قلبي بايد شرايطي را رعايت كرد. بيماراني كه وارفارين مصرف مي كنند نيز بايد به پزشك اطلاع دهند. در صورت ادم لنفاوي نيز اين تست بايد تنها براي موارد ضروري و در مراقبت از عفونت انجام شود.

نوار عصب و عضله چقدر طول مي كشد؟

نوار عصب و عضله تست ديناميكي است. و نوعي مشاوره با متخصص طب فيزيكي است. يعني ابتدا شرح حال بيمار گرفته شده و معاينات لازم انجام مي شود. در صورت داشتن پرونده باليني و عكسها و آزمايشات مرتبط حتما بايد همراه باشند. سپس برنامه ريزي نوار عصب مي شود. برخي تستها بصورت معمول براي همه انجام مي گيرد اما برخي از تستها ممكن است در برخي از افراد با تشخيص خاص لازم باشد. برخي از بيماريهاي سيستم عصبي بسيار پيچيده مي باشند. بنابراين ممكن است اين تست حتي تا دو ساعت هم طول بكشد. يا حتي لازم باشد بيمار در دو جلسه بررسي شود.

تفسير نوار عصب و عضله :

گاهي مراجعين از اين شكايت دارند كه پزشك معالج تنها نتيجه را ديد و به اعداد توجهي نكرد. همانطور كه گفته شد نوار عصب و عضله يك مشاوره است. مقادير طبيعي از هر فرد به فرد ديگر متفاوت است و اعداد طبيعي بر اساس حساسيت دستگاه نيز فرق مي كند. بنابراين نتيجه نهايي براي پزشك معالج مهم است. اين تست مثل تستهاي آ‍مايشگاهي نيست و تفسير آن نياز به دانش كامل در اين زمينه دارد.

جواب نوار عصب و عضله به چه صورت است؟

گاهي تصور مي شود نوار عصب و عضله مانند نوار قلب است. در قديم دستگاهها چنين نوارهايي را ثبت مي كردند اما با توجه به نياز به تفسير، در حال حاضر تنها يافته ها در جداولي ثبت مي شوند. در برخي موارد ممكن است امواج ثبت شده نيز ضميمه گردند. مهمترين بخش نوار عصب نتيجه كلي آن است كه براي پزشك توضيح داده مي شود.

تفسير نوار عصب براي بيمار؟

گرچه متخصصان طب فيزيكي خود بيماران را ويزيت و درمان مي كنند. اما بر اساس استاندارد بين المللي ، در مورد نتايج تستهاي درخواست شده توسط ساير پزشكان، پزشك معالج درخواست دهنده نتايج نوار عصب را پس از اخذ شرح حال، معاينه و در صورت لزوم انجام ساير تستها ملاحضه كرده و برنامه درماني را براي بيمار خود طرح ريزي ميكند.

كي جواب را دريافت مي كنم؟

معمولا پاسخ نوار عصب و عضله پس از انجام تست داده مي شود. اما در برخي موارد پيچيده ممكن است نياز به بررسي بيشتر باشد.

تست نوار عصب وعضله چقدر طول مي كشد:

نوار عصب و عضله تست دايناميكي است يعني بسته به شرح حال و معاينه باليني ممكن است از 10 دقيقه تا بيشتر از 2 ساعت طول بكشد. برخي از بيماريها نياز به بررسي عضلات و اعصاب مختلف دارند. بنابراين در مراكز نوار عصب و عضله وقتها تقريبي است.

آیا تست نوار عصب و عضله (EMG,NCV) دردناک است؟

ترس از سوزن در 30 درصد افراد جامعه ديده مي شود. از طرف ديگر درك درد در افراد مختلف متفاوت است. بنابر اين در افراد حساس به درد با مشاوره با پزشك متخصص طب فيزيكي مي توانند براي كنترل درد دوساعت قبل از تست دارو دريافت كرده يا از داروهاي پوستي بي حس كننده استفاده كنند. در انجام نوار عصب ابتدا تحريك الكتريكي ضعيفي روي پوست داده مي شود تا بيمار به تحريك عادت كند. و سپس شدت جريان به آرامي بالا برده مي شود تا موج مناسبي ثبت گردد.

چرا در درد گردن و کمردرد نوار عصب و عضله گرفته می شود؟

. ۱ با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات حاصل از بدن بیشتر شده است. گاهی این اطلاعات گمراه کننده است. مثلا اکثر افراد طبیعی در عکس ام آر آی بیرون زدگی یا پارگی دیسک دارند ولی این بیرون زدگی هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. در بیمار مبتلا به دیسک کمر هم ممکن است چند دیسک بیرون زده باشد اما کاملا مشخص نیست که کدام دیسک علائم را ایجاد کرده است. با نوار عصب و عضله، عصب درگیر مشخص می شود و محل ضایعه تعیین می گردد.

2. گاهی یک دیسک برای بیمار کمردرد ایجاد می کند اما بیمار کاملا بهبود می یابد اما پس از مدتی دوباره بیمار دچار درد می گردد. تعیین این مسئله که آیا این درگیری عصبی جدید است یا قدیمی با نوار عصب و عضله انجام می شود.

3. گاهی بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد اما بعد از مدتی درد بیمار بهبود نمی یابد یا بدتر می شود، تعیین اینکه آیا دیسک جدید عامل این مشکل است یا چسبندگی عامل مشکل است یا در حین جراحی به اعصاب اسیب وارد شده با نوار عصب همراه با ام آر آی با تزریق انجام می شود

4. در بیماریهائی مثل دیابت التهاب عصبی بوجود می آید که علائم شبیه به دیسک ایجاد می کند. جراحی دیسک در این حالت نه تنها اثر ندارد بلکه بیماری را بدتر می کند. بررسی نوارعصب به افتراق این حالات کمک می کند

5. گاهی عصب در محلی غیر از کمر گیر افتادگی پیدا می کند مثلا عصب سیاتیک در لگن گیرمی افتد اما به کمر نیز تیر می کشد، نوار عصب و عضله به تعیین محل گیر افتادن عصب کمک می کند.

6. گاهی درگیری عصب خود را بصورت درد مبهم در نقطه ای دیگر نشان می دهد مثلا فشار بر دیسک خود را بصورت درد پاشنه، یا درد پشت ران یا حتی زانو نشان می دهد که نوار عصب می تواند به تشخیص کمک کند

7. نوارعصب علاوه بر محل درگیری عصب، شدت آسیب را نشان می دهد و در تصمیم گیری پزشک در اینکه بیمار را جراحی کند یا می تواند با درمانهای غیر جراحی به درمان ادامه دهد کمک می کند.

8. گاهی بیمار دچار درد شدید است اما این درد در اثر دیسک نسیت بلکه بعلت ورم عصب است. در این موارد جراحی نه تنها بیمار را بهتر نمی کند بلکه بیمار بدتر می شود. یک نوع از این ورم عصب به نام نورالژیک آمیوتروفی است و بیمار با درد ناگهانی بسیار شدید که معمولا در شب شروع می شود مراجعه می کند.

9. گاهی بیماری عضله با مشکل دیسک اشتباه می شود به این بیماریها میوپاتی می گویند. عمل جراحی و بی حرکتی طولانی در این موارد باعث مشکلات زیادی برای بیمار می شود.

10. در بيماري التهاب عصب بنام گيلن باره با ضعف عضلاني و گاهي درد خود را نشان مي دهد. در اين مورد اگر تشخيص گيلن باره داده نشود و بيمار جراحي شود نه تنها جراحي بيمار فايده ندارد بلكه درمان بيمار را به تعويق مي اندازد. در اين موارد نوار عصب به افتراق اين در بيماري كمك زيادي مي كند.

ساير انواع نوار عصب:

بررسي اعصاب طيف وسيعي دارد و بيماريهاي متعددي را از اين طريق مي توان بررسي كرد. مثلا نوار عصب صورت، نوار عصب اسفنكتر مقعد، نوار عصب كف لگن، نوار عصب براي ضعف عضلات در مياستني گراو يا بررسي فيبرهاي تكي اعصاب كه به آن سينگل فايبر مي گويند ساير روشهاي بررسي اعصاب است. تسهتاي ديگري نيز وجود دارد كه شامنل ببسي سيستم حسي مغز و نخاع، سيستم حركتي، سيستم بينايي، سيستم شنوايي است.

در چه بيماريهايي نوار عصب و عضله كمك كننده است؟

نوار عصب و عضله در طيف وسيعي از بيماريها كمك كننده است كه شامل موارد زير مي شود:

بيماريهاي جسم سلولي حركتي نخاع: بيماريهايي مثل فلج اطفال يا اي ال اس باعث درگيري جسم سلول عصبي خود نخاع مي شوند و تشخيص اصليب آنها با نوار عصب است. اين بيماريها باعث ضعف بدون درد مي شوند.

گير افتادگي موضعي عصب: شايعنرين گير افتادگي موضعي عصبي همان سندرم تونل كارپ است كه بطور شايعي ديده مي شود وباعث كاهش حس انگشتان يا درد در دست مي شود. اعصاب مختلف در قسمتهاي مختلف بدن ممكن است گير افتادگي پيدا كنند كه با نوار عصب و عضله تشخيص داده مي شوند.

راديكولوپاتي: التهاب ريشه عصب راديك.ولوپاتي ناميده مي شود. راديك.ولوپاتي معمولا بعلت ديسك بيرون زده يا تنگي كانال نخاعي ايجاد مي شود اما راديكولوپاتي علل ديگر متععدي دارد. مثلا ديابت مي تواند با درد شديد شبيه به ديسك بيرون زده ديده شود.

پلكسوپاتي: درگيري شبكه عصبي در بازو يا كمر به علل مختلف ايجاد مي شود و با نوار عصب و عضله تشخيص داده مي شود.

آسيب عصب:

آسيبهاي عصبي مثل آسيب در اثر چاقو و بريدگي ، سخوتگي گرمائي، شكستگي استخوانو... با نوار عصب و عضله بررسي مي شود.

نروپاتي محيطي: درگيري اعصاب محيطي به هر نحو نروپاتني محيطي نام دارد كه با نوار عصب و عضله تشخيص داده مي شود. نوروپاتي محيطي علايمي مثل ضعف، سوزش دست و پا، گزگز و مورمور دست و پا و يا بيحسي دست و پا ايجاد مي كند. تشخيص و درمان زودرس آن بسيار مهم است.

ميوپاتي: ميوپاتي ها دسته اي از بيماريها مي باشند كه با عث ضعف عضله مي شوند. برخي از ميوپاتي ها ارثي و برخي اكتسابي مي باشند. يكي از تستهاي مهم در تشخيص ميوپاتي انجام نوار عصب و عضله است.

اختلالات نروماسكولار: در محل اتصال عصب و عضله ممكن است مشل ايجاد شود و با عث ضعف عضله گردد كه مثال بارز آن بيماري مياستني گراويس است.

از چه سني مي توان ن نوار عصب و عضله انجام داد؟

نوار عصب و عضله براي هر سني از نوزاد تا كودكان انجام مي شود.

خطرات و عوارض انجام نوار عصب و عضله:

نوار عصب و عضله تست بي خطري است و مشكلي ايجاد نمي نکد. از سوزنها يكبار مصرف استفاده مي شود. استفاده از سوزنهاي با كيفيت و تكنيك مناسب باعث مي شود درد بعد از انجام نوار عصب به حداقل برسد. در صورت ادامه درد محل بررسي توسط سوزن استفاده از يخ طي يكي دو روز باعث ازبين رفتن علايم مي شود. در صورت مصرف ضد انعقاد يا داشتن پيس ميكير( ضربان ساز قلبی) يا سابقه جراحي پستان بايد پزشك در اين زمينه اطلاع داده شود.

در چه بيماريهايي نوار عصب گرفته مي شود

سندرم تونل كارپ، نروپاتي اولنار، گزگز و مورمور اندامها، درد سياتيك، درد گردن و كمردرد، درد بخصوص درداي ناشناخته، تنگي كانال كمري، ضعف ماهيچه و ضعف عضلات، التهاب عضلات

چه لباسي براي نوار عصب و عضله بايد پوشيد؟

براي نوار عصب و عضله بايد لباس راحت پوشيد. چون ممكن است عضلات و تستهاي مختلفي از اعصاب لازم باشد. نبايد از وسايل آرايشي و لوسيون و كرم استفاده نمود.

مراکز نوار عصب:

خ. شریعتی روبروی پارک شریعتی. نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 10 تلفن 22882831 و 09198045447

سطح مطلب:عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فواید پاکسازی پوست چیست ؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیزر اربیوم چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان با طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

عفونت کلیه چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

سرطان (تومور) آلت تناسلی مردان (پنیس)

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

نکات مراقبتی در مورد مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

دلایل ایجاد لک صورت

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا دیسک کمر میتواند باعث فلج شدن پاها شود؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

فیلم جراحی فک بالا جهت زیبایی صورت

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت