شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بیماری اتواسکلروز چیست و نحوه درمان آن چگونه است؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

اتواسکلروز یک بیماری گوش میانی است و عمدتا بر استخوان ریز رکابی تاثیر میگذارد. این بیماری باعث کاهش تدریجی شنوایی میشود. اتواسکلروز علت شايع از دست دادن شنوایی است. این حالت در اثر مشکلی در استخوانهای کوچک (استخوانچه) اتفاق میافتد که باعث انتقال ارتعاش از طریق گوش میانی میشوند، بنابراین ما میتوانیم صدایی را بشنویم. معمولا هر دو گوش در اتواسکلروز تحت تاثیر قرار میگیرند، اما گاهی اوقات تنها یک گوش آسیب میبیند.

تاثیر هیچ دارویی در درمان اتواسکلروز اثبات نشده است. اگرچه اغلب بیماران میتوانند به راحتی از سمعک استفاده کنند، ولی شنوایی طبیعی ارجح است. جراحی مؤثرترین روش برای بهبود کم شنوائی ناشی از اتواسکلروز است.

همه افراد مبتلا به اتواسکلروز به این عمل نیاز ندارند. گاهی اوقات از دست دادن شنوایی به اندازه زیادی نیست که به جراحی نیاز باشد. در بعضی موارد ممکن است جراحی برای استفاده بهتر از سمعک انجام شود. بهترین راه برای دریافت درمان مناسب مشاوره با متخصص گوش و حلق وبینی است. پزشک درمان مناسب بر اساس شرایط شما را برای کسب نتیجه موثر پیشنهاد خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت میتوانید با36266851 -031 تماس حاصل نمایید.

دلایل کاهش شنوایی

شکل گیری ناقص استخوان

استخوان یک بافت زنده و حاوی سلولهایی است که باعث ایجاد، شکل دادن و محافظت (تقویت) استخوان میشوند. معمولا استخوان به طور مداوم شکسته و دوباره بازسازی میشود. در صورت وجود اتواسکلروز، به نظر میرسد که روند شکل گیری مجدد استخوانچه (استخوان رکابی (یکی از استخوانهای کوچک در گوش میانی)) مختل میشود. استخوان جدید به درستی ساخته نشده و اشکال غیر طبیعی استخوان ایجاد میشوند. با این حال، دلیل اصلی این اتفاق در استخوانها (و گاهی در حلزون گوش) به طور کامل مشخص نیست.

میتواند ارثی باشد

به نظر میرسد عوامل ارثی (ژنتیکی) مهم هستند، زیرا وجود اتواسکلروز میتواند به ارث برده شود. حدود 2 نفر از هر 3 نفر مبتلا به بیماری اتواسکلروز، دارای اعضای خانواده دیگری هستند که این وضعیت را دارند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به اوتواسکلروز هیچ سابقه خانوادگی ندارند.

میتواند ویروس باشد

همچنین تصور میشود که یک ویروس ممکن است نقش داشته باشد و ویروس سرخک مطرح شده است. در واقع، تعداد افرادی که مبتلا به اتواسکلروز تشخیص داده شدهاند از زمان انتشار واکسن ویروس سرخجه کاهش یافته است. ممکن است زمینه ژنتيکی به ایجاد اتواسکلروز در بعضي از افراد وجود داشته باشد. سپس یک محرکی مانند عفونت ویروسی، باعث ایجاد بیماری گردد.

سطوح پایین فلوراید

همچنین ممکن است که سطوح پایین فلوراید در ایجاد اتواسکلروز نقش داشته باشد. تعداد موارد مبتلا به اتواسکلروز پس از افزودن منظم فلوراید به آب آشامیدنی، کاهش یافت. با این حال، این ارتباط احتمالی با سطح پایین فلوراید بحث برانگیز است.

چه کسی دچار اتواسکلروز میشود؟

بیماری اتواسکلروز در حدود 1 یا 2 نفر از هر 100 نفر تاثیر میگذارد.

معمولا در ابتدا بین 15 تا 35 سالگی ایجاد میشود، اما گاهی اوقات در کودکان با سنین کمتر نیز مشاهده میگردد.

زنان دو برابر بیشتر از مردان آسیب میبینند.

بارداری علت این بیماری نیست، اما ممکن است وضعیت را بدتر کند، بنابراین علائم معمولا در ابتدای حاملگی مورد توجه قرار میگیرند.

علائم

از دست دادن شنوایی

از دست دادن شنوایی، علامت اصلی اتواسکلروز است. از دست دادن شنوایی ممکن است خفیف باقی بماند اما معمولا به تدریج بدتر میشود. این بیماری معمولا بر هر دو گوش تاثیر میگذارد، اما همیشه این گونه نیست. در برخی از افراد، افت شنوائی چندین سال قبل از بدتر شدن وضعیت به همان صورت باقی میماند. در سایر افراد، افت شنوایی به سرعت بدتر میشود. بدون درمان به موقع، گوش آسیب دیده اغلب به طور کامل کر میشود.

از دست دادن شنوایی معمولا در مورد صداهای پایینتر است، در حالی که از دست دادن شنوایی در اثر بالا رفتن سن، بیشتر بر صداهای بلندتر تاثیر میگذارد.

آرام صحبت کردن

اگر اتواسکلروز دارید، ممکن است به صورت غیر طبیعی آرام صحبت کنید. اثر اتواسکلروز در گوش شما این است که صدای خود را بلند میشنوید.

بهتر شنیدن در محیط های پر سر و صدا

شنوایی ناقص نیز معمول است. اگر دچار این بیماری باشید، زمانی که صدای پس زمینه زیادی وجود داشته باشد، بهتر میتوانید بشنوید. به عنوان مثال، هنگامی که با کسی در یک مکان عمومی یا یک کافه شلوغ صحبت میکنید، بهتر صدای او را میشنوید. این حالت ممکن است به این دلیل باشد که افراد در مکان های پر سر و صدا بلندتر صحبت میکنند.

صداهای قابل شنیدن از داخل بدن

وزوز گوش یک سر و صدای غیر طبیعی است که شما میشنوید اما به نظر میرسد از خارج از گوش شنیده نمیشود. این وضعیت در حدود 4 نفر از هر 5 نفر مبتلا به اتواسکلروز اتفاق میافتد. صداهای شنیده شده شامل صدای زنگ، سوت، غرش، صدای شبیه دستگاه ، و غیره میباشند. زنگ زدن گوش با افزایش افت شنوایی بدتر میشود.

سرگیجه و مشکلات تعادلی

سرگیجه بیماری است که در آن مشکلات مربوط به گیجی و عدم تعادل تجربه میشود. این وضعیت در بعضی از افراد مبتلا به بیماری اتواسکلروز ایجاد میشود، هرچند که کمتر رایج است. سرگیجه هنگامی رخ میدهد که مکانیسم تعادل در گوش داخلی (کانالهای نیم دایرهای) تحت تاثیر قرار گیرد.

تشخیص

اگر نگران از دست دادن شنوایی هستید، یک وقت ملاقات برای مراجعه به پزشک ترتیب دهید. پزشک درباره علائمی که تجربه کردهاید میپرسد و سپس به طور کلی داخل گوش شما را با استفاده از یک اتوسکوپ مشاهده میکند. این وسیله، ابزار معمولی است که برای مشاهده داخل گوش شما در صورت وجود گوش درد استفاده میشود. در اتواسکروز، پرده گوش شما هنگامی که توسط پزشک بررسی میشود، معمولا طبیعی و سالم به نظر میرسد.

پزشک آزمایشهای شنوایی انجام میدهد که الگوی خاصی از کم شنوایی در اتواسکلروز را نشان میدهد. متخصص همچنین ممکن است از یک دستگاه کوچک به نام تمپانومتر که در گوش شما قرار میگیرد، استفاده کند. این وسیله میتواند به او کمک کند که حرکت استخوانها را در گوش شما مشاهده کند. در حالت اتواسکلروز، استخوانچه (استخوانهای کوچک رکابی) کمتر حرکت میکند. این آزمون بسیار سریع است و هیچ دردی را ایجاد نمیکند.

گاهی ممکن است متخصص تشخیص دهد که شما نیاز به یک اسکن سی تی دارید که به آنها اطلاعات بیشتری در مورد شدت اتواسکلروز میدهد.

درمانکاهش شنوایی

سمعک

در ابتدا، وقتی از دست دادن شنوایی خفیف است، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. با پیشرفت بیماری و کاهش بیشتر شنوایی، سمعک میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. با این حال، وقتی کم شنوایی شدید میشود، سمعکها نیز ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشند.

جراحی

شایعترین جراحی که انجام میشود این است که استخوانچهها با استخوان مصنوعی ساخته شده از پلاستیک یا فلز جایگزین میگردند. این جراحی استپدکتومی (یا گاهی اوقات استپدوتومی) نامیده میشود. در بیشتر موارد، این عمل موفق است و شنوایی را بازمیگرداند. همچنین ممکن است احتمال پیشرفتکاهش شنوایی و آسیب به گوش داخلی شما را کاهش دهد.

استپدکتومی یا استپدوتومی روی کانال گوش و تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام میشود. برای برداشتن عضله یا بافت چربی برای استفاده در جراحی، ممکن است برش کوچکی در پشت گوش ایجاد شود.

با استفاده از میکروسکوپ جراحی، پرده گوش بالا برده میشود و به جلو حرکت میکند. استخوانهای شنوایی لمس میشوند و تشخیص اتواسکلروز تایید میگردد. به طور معمول از لیزر برای تبخیر بخشهایی از استخوانچهها استفاده میشود و باقی مانده استخوان ها با یک وسیله برداشته میشود. یک شکاف کوچک در پایه استخوان ایجاد میگردد. سپس یک پیستون ضدزنگ، تیتانیوم یا پلاتین (پروتز یا ایمپلنت) درون این شکاف قرار میگیرد و به دومین استخوان شنوایی متصل میشود. سپس پرده گوس به موقعیت عادی خود بازگردانده میشود. در حالی که پیستونهای مورد استفاده فعلی با اسکنر کم توان MRI (1.5 تسلا یا کمتر) ایمن هستند، تنها تیتانیوم، پلاتین و پروتزهای پلاستیکی با اسکنرهای MRI دارای تمام توانها سازگار هستند. شما باید از جراح بپرسید که چه موادی مورد استفاده قرار میگیرند و این اطلاعات را برای ارجاعات بعدی نگه دارید.

پروتزهای استخوانی اجازه میدهد که ارتعاشات صوتی از پرده گوش به مایعات گوش داخلی منتقل شود و کاهش شنوایی هدایتی را اصلاح میکند. بهبود شنوایی به دست آمده معمولا دائمی است. اغلب بیماران جراحی ممکن است همان شب یا صبح روز بعد به خانه بازگردند. اکثر بیماران ممکن است بسته به شرایط شغلی طی هفت روز به کار خود بازگردند.

بهبود شنوایی پس از جراحی

بهبود شنوایی ممکن است در عمل جراحی یا بلافاصله پس از آن قابل توجه باشد. اگر شنوایی در زمان عمل جراحی بهبود یابد، معمولا در عرض چند ساعت به علت تورم گوش کاهش مییابد. بهبود در شنوایی ممکن است در طی سه هفته بعد از جراحی ظاهر شود. با این حال، حداکثر شنوایی در حدود شش ماه بدست خواهد آمد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان پارکینسون

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کاهش تمایلات جنسی در آقایان به چه عواملی بستگی دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

پیلینگ شیمیایی برای لایه برداری پوست صورت

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

تزریق فیلر زیر چشم چگونه است؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

افتادگى پلک ( پتوز) بخش دوم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

سکس تراپی و تاثیر آن بر روابط زناشویی

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

بیماری زونا چگونه تشخیص داده میشود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت