دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

روشهای درمان غیر جراحی بیرون زدگی دیسک

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]آدرس وب سایت : www.drshekarchizadeh.ir
آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین تلفن مطب : 36622101 - 031

ستون فقرات از دسته ای از استخوان ها به نام مهره تشکیل شده است. در بین هر یک از این استخوان ها یک لایه غضروف نرم به نام دیسک وجود دارد. در مجموع 23 دیسک بین مهره های ستون فقرات وجود دارد. این 23 دیسک به عنوان بالشتک عمل می کنند و نیروی وارد شده به ستون فقرات را در حین حرکت جذب می کنند و به ستون فقرات اجازه می دهند انعطاف پذیر حرکت کند. اگر دیواره بیرونی دیسک شکسته شود، هسته داخلی نرم ممکن است به سمت کانال نخاعی حرکت کند، که یک حفره استخوانی است که از نخاع و اعصاب محافظت می کند. اگر یک قطعه دیسک به داخل کانال نخاع بلغزد، ممکن است به اعصاب یا نخاع فشار وارد کند. این جابجایی دیسک فتق یا لغزش نامیده می شود.

فتق دیسک می تواند در هر فردی، صرف نظر از سن و جنس، رخ دهد. شایع ترین علامت درد شدید در پشت یا گردن است، اگرچه بسیاری از افراد هیچ علامتی را احساس نمی کنند. تشعشع درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در پاها یا بازوها ممکن است نشان دهنده فشار آوردن دیسک به عصب مجاور باشد. در بیشتر مواقع، درد ناشی از فتق دیسک به خودی خود طی چند هفته یا چند ماه از بین می رود و آسیب دائمی به ستون فقرات یا اعصاب وارد نمی کند.

فتق دیسک می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات رخ دهد، اما بیشتر در قسمت تحتانی کمر و ستون فقرات گردنی دیده می شود. فتق دیسک که عصب در ستون فقرات کمری را فشار می دهد، می تواند منجر به درد در ناحیه کمر شود که ممکن است به پاها تابش کند. اگر دیسک به یک عصب در ستون فقرات گردنی فشار بیاورد، می تواند باعث درد گردن شود که ممکن است به بازوها و دست ها تابش کند.

درمان های غیر جراحی برای فتق دیسک

اکثر افراد برای تسکین علائم فتق دیسک نیازی به جراحی ندارند. چند روز استراحت همراه با داروهای ضد التهابی بدون نسخه ممکن است تنها چیزی باشد که برای کاهش درد لازم است. با این حال، اگر علائم شما ادامه یابد، متخصصان ستون فقرات می توانند انواع درمان های غیرجراحی دیگر، از جمله داروهای تجویزی و فیزیوتراپی را ارائه دهند.

دارو درمانی بیرون زدگی دیسک کمر:

هیچ دو نفری فتق دیسک را به یک شکل تجربه نمی کنند. ممکن است یک فرد به سختی متوجه علائم شود، در حالی که فرد دیگری ممکن است برای دردهای جدی نیاز به دارو داشته باشد. پزشکان می توانند نوع داروی مورد نیاز شما را بر اساس تشخیص و توصیف شما از آنچه آسیب می زند، ارزیابی کنند.

برخی از دردهای مرتبط با فتق دیسک ممکن است به دلیل التهاب در اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک آسیب دیده باشد. هنگامی که یک دیسک می لغزد به عصب فشار آورده و ممکن است باعث ملتهب شدن عصب شود. درمان التهاب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تورم و درد ناشی از آن ممکن است از بین برود.
رایج ترین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین هستند. همه آنها بدون نسخه در دسترس هستند و پزشک می تواند بهترین روش استفاده از آنها را توصیه کند. اگر فتق دیسک باعث درد جدی تری شود که با داروهای بدون نسخه تسکین نیابد، پزشکان ممکن است یک ضد التهاب قوی تر تجویز کنند.

همچنین بخوانید: جراحی بسته دیسک با لیزر

اگر دیسک از جای خود بین مهره ها بلغزد و به عصب فشار وارد کند، سیگنال های الکتریکی که از عصب به بافت عضلانی مجاور حرکت می کنند ممکن است مختل شده و منجر به اسپاسم عضلانی دردناک شود. داروهای شل کننده عضلانی می توانند اسپاسم را آرام کرده و درد را کاهش دهند و به شما این امکان را می دهند که راحت تر حرکت کنید. پزشک ممکن است این داروها را برای یک یا دو هفته تجویز کند. پس از آن، درد ناشی از اسپاسم عضلانی اغلب خود به خود از بین می رود.

اگر فتق دیسک عصب را فشار دهد، درد می تواند شدید باشد. داروهای بدون نسخه ممکن است برای تسکین درد موثر باشند، اما در غیر این صورت، پزشک ممکن است دوره کوتاهی از مسکن های تجویزی را توصیه کند. این داروها حداکثر به مدت یک هفته باید استفاده شوند. آنها به شما کمک می کنند تا زمانی که شل کننده عضلانی یا داروهای ضد التهابی شروع به کار کنند، احساس بهتری داشته باشید.

روشهای درمان غیر جراحی بیرون زدگی دیسک

اگر سایر داروها درد کمر یا گردن شما را تسکین ندهند، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را توصیه کند. استروئیدها برای کاهش التهاب در ناحیه نزدیک فتق دیسک، کاهش فشار از روی عصب آسیب دیده و تسکین درد عمل می کنند. استروئیدها که فقط با نسخه در دسترس هستند، معمولاً برای 7 تا 10 روز مصرف می شوند، در این زمان پزشک قبل از توصیه درمان اضافی، علائم شما را مجدداً ارزیابی می کند.

کاهش وزن:

اضافه وزن می تواند باعث ایجاد یا تشدید مشکلات مرتبط با ستون فقرات شود، زیرا وزن اضافی، به خصوص در قسمت جلویی بدن، ممکن است مهره ها، مفاصل و دیسک های ستون فقرات را از تراز خارج کند. اگر اضافه وزن دارید و فتق دیسک دارید، این کشش اضافی روی ستون فقرات ممکن است منجر به آسیب عصبی و افزایش درد شود.

فیزیوتراپی:

متخصص ستون فقرات ممکن است برای توصیه فیزیوتراپی با یک فیزیوتراپ یا پزشک طب فیزیکی همکاری نزدیک داشته باشد. اغلب، فیزیوتراپی درد را تسکین می دهد و از آسیب بیشتر به فتق دیسک جلوگیری می کند. فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه درمانی را بر اساس برنامه روزانه، محل درد و سلامت کلی شما توصیه کند.

عضلات پشت، شکم، بالای ران و باسن، بخش های مهمی برای درمان علائم فتق دیسک است. اگر این عضلات ضعیف باشند، ستون فقرات وزن بیشتری را تحمل می کند. این فشار اضافه می تواند باعث بی ثباتی یا بدتر شدن مشکل موجود در ستون فقرات شود. یک فیزیوتراپ می تواند یک سری تمرینات برای تقویت این گروه های عضلانی اصلی به شما آموزش دهد که می تواند وضعیت بدن را بهبود بخشد، فشار روی اعصاب تحت تأثیر لغزش دیسک را کاهش دهد و نهایتا درد را کاهش دهد.
فیزیوتراپیست همچنین ممکن است تکنیک های تکمیلی را برای بهبود عملکرد کلی و ایجاد احساس بهتر در حین تقویت عضلات مرکزی توصیه کند. حرکات کششی، ماساژ درمانی و گرما و یخ درمانی همگی می توانند به یک برنامه درمانی جامع کمک کنند.

 آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

تزریق کورتیکواستروئید:

تزریق کورتیکواستروئید جایگزینی برای کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای درد فتق دیسک است. در بیشتر مواقع، تزریق فقط پس از اینکه سایر درمان های غیرجراحی نتوانسته اند تسکین دهند، توصیه می شود. استروئیدها دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و می توانند مستقیماً به فضای اپیدورال - ناحیه پر از مایع اطراف نخاع - تزریق شوند.
این تزریق ها تحت بی حسی موضعی انجام می شود و متخصصان از راهنمایی اشعه ایکس برای اطمینان از تزریق دقیق دارو استفاده می کنند. این روش معمولا کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.
تسکین درد ناشی از استروئیدهای تزریقی ممکن است از یک هفته تا یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد. با این حال برخی از افراد متوجه می شوند که تزریق به آنها کمکی نمی کند. هیچ راهی برای سنجش اثربخشی تزریق قبل از تزریق وجود ندارد، اگرچه برای بسیاری از افراد استروئیدها تسکین طولانی مدتی را ارائه می دهند.
تزریق استروئید زمانی موثرتر است که درست قبل از شروع فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گیرد و به تمرینات تقویتی اجازه می دهد بدون درد انجام شود.

طب سوزنی:

طب سوزنی یک تکنیک درمانی است که در آن پزشکان سوزن های بسیار نازکی را در نقاط مختلف سطح بدن فرو می کنند. با هدف قرار دادن نقاط خاصی در امتداد مریدین ها که مربوط به مسیرهای عصبی تحت تاثیر فتق دیسک است، طب سوزنی ممکن است با افزایش جریان خون، روند بهبودی را تحریک کند. طب سوزنی همچنین ممکن است بدن را وادار به ترشح اندورفین کند که مسکن های طبیعی درد هستند.
سوزن های طب سوزنی به مدت 20 تا 40 دقیقه در جای خود باقی می مانند. برای رسیدن به نتایج مطلوب، پزشکان ممکن است چندین جلسه طب سوزنی را توصیه کنند.

پس از مطالعه مطلب فوق، شما را به خواندن مقاله ای درباره تاثیر دگزامتازون در زمان قطع عصب سیاتیک دعوت می نماییم.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مزایای فیشیال پوست صورت چیست؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

افرادموفق چه ویزگی های مشترکی دارند ( ویژگیهای افراد موفق )

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

پيشگيري و درمان چاقي

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آگاهی درباره سرطان پستان با کتاب سیب صورتی؛سفارش آنلاین کتاب

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تزریق بوتاکس برای عرق کف دست

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

جوانسازی پشت دست با تزریق فیلر

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

فلج بلز چیست؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت