شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش (تمپانوپلاستی)

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

وجود یک سوراخ یا پارگی در پرده گوش، غشاء نازکی که کانال گوش و گوش میانی را جدا میکند، پارگی پرده گوش نامیده میشود. اصطلاح پزشکی برای پرده گوش، غشای تمپانی میباشد. گوش میانی توسط مجاری استاخی به بینی متصل شده که فشار را در گوش میانی برابر میکند. پارگی پرده گوش اغلب با کاهش شنوایی و ترشح گاه به گاه همراه است. درد معمولا پایدار نیست. تمپانوپلاستی یک روش جراحی است که پرده گوش (غشای تمپان) را برای کمک به بازگرداندن شنوایی طبیعی ترمیم یا بازسازی میکند. این فرآیند همچنین ممکن است در صورت لزوم شامل اصلاح و یا بازسازی استخوانهای کوچک در پشت غشای تمپان (اسیکولوپلاستی) باشد. برای شنوایی طبیعی، هم پرده گوش و هم گوش میانی (صدفها) باید با هم هماهنگ کار کنند.

معمولا قبل از اینکه تمپانوپلاستی انجام شود، مشکلات دیگر گوش، بینی و حلق درمان میشوند. به عنوان مثال، در زمان درمان هیچ نوع از اوتیت مدیا نباید وجود داشته باشد، زیرا عفونت هایگوش باعث میشود که عمل بسیار مشکلتر شود و ممکن است عملیات بازسازی را ناموفق نماید. اگر جراح شما قبل از جراحی داروهای خاصی را توصیه کرده است، باید بدون استثنا مصرف شوند تا نتیجهای مثبت حاصل گردد. متخصص گوش و حلق و بینی پس از بررسی شرایط شما ،بهترین روشهای درمانی را که به بهبود پارگی پرده گوش و بازگشت هرچه سریعتر شنوایی شما کمک کرده پیشنهاد میدهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل پارگی پرده گوش

علل پارگی پرده گوش معمولا ناشی از آسیب یا عفونت است. پارگی پرده گوش در اثر آسیب میتواند در موارد زیر رخ دهد:

اگر گوش به طور مستقیم ضربه بخورد

در اثر شکستگی جمجمه

پس از انفجار ناگهانی

اگر جسمی (مثلا سنجاق، وسیله نوک دار Qمانند، یا چوب) بسیار نزدیک به کانال گوش وارد شود

در اثر وارد شدن اسید یا خاکستر داغ (در جوشکاری) به کانال گوش

عفونتهای گوش میانی ممکن است باعث درد، از دست دادن شنوایی و گسیختگی خود به خودی (پارگی) پرده گوش شود که منجر به سوراخ شدن پرده گوش میگردد. در این شرایط، ممکن است ترشح عفونی یا خونی از گوش خارج شود. در اصطلاح پزشکی، این حالت اوتیت مدیا به همراه پارگی نامیده میشود. علائم اوتیت مدیای حاد شامل احساس گرفتگی در گوش، کاهش شنوایی، درد و تب میباشند. در موارد نادر، پس از آنکه یک لوله متعادل کننده (PE) قبلا قرار داده شده، توسط پزشک خارج یا برداشته میشود، ممکن است یک سوراخ کوچک در ناحیه پرده گوش باقی بماند. اغلب پارگیهای پرده گوش در طی چند هفته بهبود مییابند، هرچند ممکن است برخی از آنها چند ماه به طول بیانجامد. در طول فرایند بهبودی، گوش باید در برابر آب و آسیب محافظت شود. پارگیهای پرده گوش که به خودی خود درمان نمیشوند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

پارگی گوش چگونه بر شنوایی اثر میگذارد؟

معمولا اندازه سوراخ سطح کاهش شنوایی را تعیین میکند - یک پارگی بزرگتر باعث کاهش شنوایی بیشتری نسبت به یک سوراخ کوچکتر میشود. محل پارگی نیز بر میزان افت شنوایی تاثیر میگذارد. اگر آسیب شدید (به عنوان مثال، شکستگی جمجمه) استخوانهای گوش میانی که صدا را انتقال میدهند، جا به جا کند یا به ساختمان گوش داخلی آسیب میرساند، کاهش شنوایی ممکن است شدید باشد. اگر پارگی پرده گوش ناشی از یک آسیب ناگهانی یا رویداد انفجاری باشد، از دست دادن شنوایی میتواند جدی و تینیتوس (زنگ زدن در گوش) ممکن است شدید باشد. در این حالت، شنوایی به حالت جزئی در میآید و زنگ زدن گوش طی چند روز برطرف میشود. عفونت مزمن به علت سوراخ شدن پرده گوش میتواند باعث کاهش شنوایی دائم یا پیش رونده شود.

درمان پارگی پرده گوش

قبل از هر گونه ترمیم پارگی، یک آزمون شنوایی باید انجام شود. مزایای بستن پارگی شامل جلوگیری از ورود آب به گوش در هنگام دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا (که میتواند باعث عفونت گوش شود)، بهبود شنوایی و رفع وزوز گوش میباشد. همچنین ممکن است از ایجاد کلستاتوم (کیست پوستی در گوش میانی) جلوگیری کند که میتواند باعث عفونت مزمن و تخریب ساختار گوش گردد. اگر سوراخ پرده گوش بسيار کوچک باشد، متخصص گوش و حلق و بيني ممکن است بررسی سوراخ در طول زمان را ترجیح دهد تا احتمال بسته شدن خود به خود آن را مشاهده نماید. او ممکن است دوختن پرده گوش بیمار در مطب را امتحان کند. ممکن است پزشک با استفاده از میکروسکوپ، لبههای پرده گوش را با یک ماده شیمیایی تماس دهد تا رشد آن را تحریک نماید و سپس یک وصله کاغذی نازک روی پرده گوش قرار دهد. معمولا با بسته شدن غشای تمپان، شنوایی بهبود مییابد. قبل از اینکه سوراخ به طور کامل بسته شود، ممکن است چندین وسیله (تا سه یا چهار تا) برای ترمیم لازم باشد. اگر پزشک شما احساس کند که یک پچ کاغذی به سرعت و به اندازه کافی برای بسته شدن سوراخ در پرده گوش مناسب نیست، یا اگر وصله کاغذی کمک کننده نباشد، ممکن است انجام جراحی لازم باشد.

جراحی

تکنیکهای متعدد جراحی وجود دارد، اما اغلب شامل پیوند بافت پوست در سراسر سوراخ به منظور بهبودی است. نام این روش، تمپانوپلاستی میباشد. جراحی معمولا در بهبود پارگی، بازیابی يا بهبود شنوايی مفید است، و اغلب به صورت سرپايي انجام ميشود. تمپانوپلاستی با خواب کامل بیمار (تحت بیهوشی عمومی) انجام میشود. معمولا یک برش جراحی (شکاف) در پشت گوش ایجاد میشود، گوش به سمت جلو حرکت داده میشود و سپس پرده گوش به دقت در معرض دید قرار میگیرد. سپس پرده گوش بالا میرود (تمپانوتومی) به طوری که داخل گوش (گوش میانی) میتواند مورد بررسی قرار گیرد. اگر سوراخی در پرده گوش وجود داشته باشد، تمیز میشود و ناحیه غیر طبیعی میتواند بریده شود. سپس قطعه فاسیا (بافت زیر پوست) از عضله تمپورال (پشت گوش) برش داده میشود و زیر سوراخ در درون پرده گوش قرار میگیرد تا یک پرده گوش سالم جدید ایجاد کند. این بافت، پیوند نامیده میشود. پیوند اجازه میدهد تا پوست پرده گوش طبیعی شما در سراسر سوراخ رشد کند. در صورت نیاز، بازسازی استخوانهای گوش میانی (اسیکولوپلاستی) یا برداشتن کلستیتوما نیز ممکن است در این زمان انجام شود.

مراقبت پس از عمل

ممکن است در همان روز عمل جراحی مرخص شوید، اما ممکن است در صورت بروز عوارض، شب را بستری شوید. برای محافظت از گوش بعد از جراحی:
برای 5 تا 7 روز اول پانسمان درون گوش قرار میگیرد.

گاهی اوقات پانسمان خود گوش را میپوشاند.
تا زمانی که پزشک شما بهبودی را تایید كند:

اجازه ندهيد آب به گوش وارد شود. هنگام دوش گرفتن یا شستن موهای خود، پنبهای در گوش بیرونی قرار دهید و آن را با ژل نفتی بپوشانید. یا می توانید کلاه حمام استفاده کنید.

به گوش خود ضربه نزنید و یا فین نکنید. اگر نیاز به عطسه داشتید، این کار را با دهان خود انجام دهید. هر گونه مخاط داخل بینی را به گلویتان بکشید.

از سفر هوایی و شنا اجتناب کنید.

هر گونه ترشح گوش را به آرامی به سمت خارج از گوش پاک کنید. ممکن است هفته اول نیاز به استفاده از قطره گوش داشته باشید. هیچ چیز دیگری را در گوش قرار ندهید. اگر بخیههایی در پشت گوش دارید و خیس میشوند، ناحیه را به آرامی خشک کنید. مالش ندهید. ممکن است احساس سوزش، یا شنیدن صدای پوپ، تیک تیک یا صداهای دیگر را داشته باشید. گوش ممکن است احساس سنگینی و یا پر شدن از مایع را داشته باشد. ممکن است پس از عمل جراحی درد شدید، تیر کشنده و گاه به گاه وجود داشته باشد. برای اجتناب از ابتلا به سرما خوردگی، از مکانهای شلوغ و افرادی که علائم سرماخوردگی دارند فاصله بگیرید.

نتیجه

بعد از تمپانوپلاستی، بازگشت به محدوده طبیعی شنوایی، به میزان ناهنجاری بستگی دارد. جراحیهایی که تنها شامل ترمیم پرده گوش هستند، معمولا میزان موفقیت 90-85٪ دارند. در صورتی که شنوایی به سطح قابل قبول بازگردانده نشود، عمل دوم ممکن است در برخی موارد ضروری باشد.

عوارض و خطرات تمپانوپلاستی

از آنجا که این جراحی در داخل و اطراف گوش انجام میشود، علاوه بر خطرات معمول عفونت و خونریزی، خطرات خاصی برای این جراحی وجود دارد. به دلیل این که وضعیت هر بیمار متفاوت است، جراحتان در مورد احتمال وقوع این عوارض با شما در ارتباط خواهد بود. از آنجا که این عمل جراحی شامل استفاده از بافت خود کودک شما است، به ندرت اتفاق میافتد که این بافت به اندازه کافی دوام نیاورد تا سوراخ پرده گوش به طور کامل بهبود یابد. در این حالت ممکن است یک عمل دیگر لازم باشد. از آنجا که میزان موفقیت این جراحی بسیار بالا است، عمل مجدد نیز دارای میزان موفقیت بسیار بالایی است.

هرچه روی سئوی سایت شما بهتر کار شود و مخاطبان هدف بیشتری پیدا کنید؛ شانس مراجعه به شما افزایش خواهد یافت. گروه نرم افزاری پزشک آنلاین دارای یک تیم تخصصی بهینه سازی وب سایت می باشد که با ارئه موفق ترین پروژه های سئو ، توانسته اند تجربیات مفیدی در این زمینه کسب نمایند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان تارگت سرطان پروستات

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

بهترین روش جلوگیری از کم شنوایی مادرزادی

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

چرا دچار وزوز گوش می شویم ؟

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مزایای استفاده از پی آر پی برای رفع ریزش مو

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

بهترین متخصص ارتوپد در اصفهان

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

بهترین داروهای گیاهی برای پوست

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

خشکی لب بعد از تزریق ژل

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت