شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

فرق رادیولوژی با رادیوگرافی چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

روش های مختلفی برای تهیه تصویر از اعضای داخل بدن شما وجود دارد. تهیه تصویر ممکن است بر اساس اشعه ایکس، امواج صوتی، امواج مغناطیسی، به صورت دو بعدی و سه بعدی باشد که هر یک اسامی متفاوتی دارند. هرچند رادیولوژی از دو کلمه رادیو (اشعه) و لوژی (بیان) تشکیل شده است و اصولاً تصویربرداری بر مبنای اشعه و رادیو بایستی رادیولوژی نامیده شود. رادیولوژی یعنی مطالبی که از زبان اشعه بیان می شود. رادیولوژی تصویری است که با اشعه ایکس تهیه می شود. اشعه ایکس از تمام مواد عبور می کند و باعث درد و خونریزی در بدن نمی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

روش تصویربرداری رادیوگرافی

در اصطلاح علمی تصویربرداری مبتنی بر اشعه ایکس را رادیوگرافی می نامند. رادیوگرافی یا پرتونگاری یا عکس برداری (Radiography) یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن می توان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد. این تصویربرداری به وسیله تابش اشعه ایکس x-ray انجام می شود. اشعه ایکس از پوست و عضلات عبور کرده و به صفحه حساس برخورد می کند.

رادیوگرافی ساده چیست؟

رادیوگرافی ساده به معنی عکسی است که بدون کاربرد یک ماده خارجی به بدن گرفته می شود، در این حالت به سختی می توان حدود اعضای بدن از یکدیگر را مشخص نمود. تفاوت رادیوگرافی با رادیولوژی، فرآیند عکس گرفتن از بدن می باشد که از تابش اشعه برای تشخیص بیماری استفاده می شود. رادیوگرافی یک بخش مهم از علم پزشکی می باشد به خاطر اینکه رادیولوژیست ها بر اساس آن می توانند نوع بیماری و چگونگی درمان آن را در پی گیرند. رادیولوژیست ها نمی توانند بدون کمک رادیوگرافی، تشخیص دقیق و درستی داشته باشند. رادیولوژی و رادیوگرافی به همراه هم کمک می کنند که تشخیص و درمان بیمار راحت تر صورت گیرد.

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی

1. radiology یک زمینه تخصصی از پزشکی می باشد، در حالی که رادیوگرافی یک تکنولوژیست که در پزشکی استفاده می شود.
2. radiology تشخیص و درمان بیماری ها است، در حالی که رادیوگرافی تولید تصاویری از ارگان های بدن می باشد که به عنوان مبنایی برای رادیولوژیست ها در تشخیص و درمان بیماری های خاص می باشد.
3. خواندن رشته رادیولوژی خیلی طول می کشد، به خاطر اینکه تنها آنهایی که دوره پزشکی را گذرانده اند، می توانند در رادیولوژی تخصص بگیرند؛ اما با دیپلم دبیرستان هم می توان در رشته رادیوگرافی تحصیل کرد.
4. تکنولوژی هایی مثل ام آر آی، سونوگرافی، ماموگرافی، سی تی اسکن، ایکس ری و پزشکی هسته ای از رادیوگرافی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کنند، در نتیجه توسط آنهایی که radiology خوانده اند ارزیابی می شوند.

هرچند رادیوگرافی اهمیت زیادی در تشخیص و درمان دارد؛ اما رادیوگرافی یک روش تهیه تصویر مبتنی بر اشعه ایکس می باشد و در صنایع نیز بسیار کاربرد دارد. بررسی قطعات با این روش به وفور در صنعت انجام می شود؛ اما رادیولوژی علم استفاده از تصویربرداری مبتنی بر اشعه در علم پزشکی است. بنابراین رادیوگرافی در مراکز رادیولوژی و تصویربرداری صرفاً با مقاصد تشخیصی و درمانی انجام می شود.

رادیولوژیست با ارائه دادن گزینه ها، ابزارها و تکنیک های مناسب و پیشرفته برای تشخیص و درمان به پزشکان نقش مهمی در مدیریت بیماری دارد. تصویربرداری تشخیصی امکان کسب اطلاعات دقیق در مورد تغییرات ساختاری یا مربوط به بیماری را فراهم می کند. با توانایی تشخیص در مراحل اولیه، احتمال درمان بیماری افزایش پیدا می کند که بدون رادیولوژی این امکان وجود نخواهد داشت و بسیاری از افراد به دلیل عدم تشخیص زودرس بیماری دچار عوارض جدی و حتی تهدید حیات خواهند شد.

کاربرد رادیولوژی

در مجموع تست های رادیولوژی تشخیصی برای رؤیت اجزای درونی بدن و تشخیص بیماری ها کاربرد دارد. این بررسی و تشخیص، بستگی به قسمتی که ارزیابی می شود، با هم تفاوت دارد و امکان دارد ارزیابی استخوان ها و مفاصل ستون فقرات و یا دیگر منطقه های اسکلت استخوانی را در برگیرد و یا برای ارزیابی بافت ریه، دستگاه گوارش و یا سیستم ادراری باشد.

باید گفت که رادیولوژی کاربردهای بسیار زیادی در مبحث تشخیص دارد و امکان دارد این روند تشخیص موجب پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های گوناگون شود؛ اما با انجام دادن رادیولوژی در برخی از اوقات نمی توان تشخیص قطعی داد و امکان دارد بسته به نوع بیمار و شرایط بیمار راه های دیگری هم برای تشخیص قطعی به وسیله پزشک در نظر گرفته شود.

با مشاهده یک تصویر، پزشکان می توانند شرایط پزشکی و آسیب ها مانند سرطان، شکستگی استخوان و لخته خون را تشخیص دهند. اسکن تصویربرداری همچنین می تواند نقش مهمی در کمک به پزشکان داشته ایفا کرده تا نحوه پاسخ بیمار به درمان را کنترل کنند.

تفاوت رادیوگرافر و رادیولوژیست

رادیولوژیست و رادیوگرافر هر دو متخصص پزشکی هستند که از فناوری تصویربرداری در عمل خود استفاده می کنند. تصویربرداری پزشکی شامل انواع مختلفی از اقدامات و آزمایش های تشخیصی مانند CT اسکن، سونوگرافی و اسکن پزشکی هسته ای است. از روش های تصویربرداری برای ایجاد عکس هایی از بافت ها، اندام ها و استخوان های بدن استفاده می شود. یک رادیوگرافر با تصویربردار پزشکی نقش متفاوتی دارد. متخصصان رادیوگرافی نتایج را تفسیر نمی کنند یا تشخیص نمی دهند. در عوض، آنها متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که اسکن های تصویربرداری را انجام می دهند. آنها با انواع مختلفی از تجهیزات و دستگاه های اسکن را کار می کنند و همچنین بیماران را از طریق فرآیند اسکن راهنمایی می کنند تا از تولید تصاویر با کیفیت اطمینان حاصل کنند. برخی از رادیوگرافر ها انواع اسکن های تصویربرداری را انجام می دهند، درحالی که برخی دیگر در روش های خاصی مانند سونوگرافی یا ماموگرافی تخصص دارند.

تفاوت بزرگ بین رادیوگرافیستها و رادیولوژیستها آموزش و تعلیماتی است که برای تکمیل آنها لازم است. متخصص رادیوگرافی پزشک نیست. در عوض، آنها باید یک برنامه آموزش رادیوگرافی را که توسط کمیسیون بررسی مشترک آموزش فناوری رادیولوژی تأیید شده است، به پایان برسانند.

رادیولوژیست ها پزشکانی هستند که در استفاده از تصویربرداری پزشکی برای تشخیص و معالجه افراد با بیماری های مختلف تخصص دارند. رادیولوژیست ها معمولاً آزمایش های تصویربرداری را انجام نمی دهند. در عوض، آنها اسکن ها را بررسی و تفسیر می کنند تا به تشخیص کمک کنند.

رادیولوژیست ها و رادیوگرافرها با هم همکاری می کنند. رادیولوژیست ها برای تهیه اسکن با کیفیت به متخصصان رادیوگرافی وابسته هستند تا بتوانند نتایج را تفسیر کنند. هر دو باید درک درستی از اسکن های مختلف داشته باشند و مراقبت از ایمنی بیمار را به خاطر داشته باشند.

اقدامات قبل از انجام رادیوگرافی

برای انجام رادیوگرافی باید به نکات زیر دقت کرد:

نحوه انجام رادیوگرافی

برای عکس برداری با اشعه ایكس، قسمتی از بدن بیمار را كه قصد بررسی آن را دارند بر روی فیلم قرار می دهند و سپس به آن قسمت اشعه ایكس تابیده می شود. اشعه ایكس از پوست و عضلات عبور كرده و به صفحه حساس برخورد می کند. رنگ این قسمت ها بعد از ظاهر شدن سیاه دیده می شود و برعكس، استخوان مانع عبور اشعه ایكس میشود؛ زیرا به زیر قسمتی كه استخوان قرار دارد اشعه نمی تابد و بعد از ظاهر شدن به رنگ سفید دیده می شود.

در واقع عکس برداری با اشعه ایكس بسیار شبیه افتادن سایه شما بر روی دیوار است. وقتی در برابر آفتاب در مقابل دیوار قرار می گیرید قسمت هایی كه بدن شما جلوی عبور نور خورشید را گرفته بر روی دیوار تاریک تر شده و شما آن را به صورت سایه خود می بینید.

" سرطان چیست و چگونه بوجود می آید؟ " یکی از سوالات پرتکراری است که امکان دارد در ذهن شما هم مطرح شده باشد. شبکه اطلاع رسانی پزشک آنلاین با ایجاد بخش مطالب مربوط به سرطان ، بنا دارد آگاهی جامعه را پیرامون این بیماری ارتقاء دهد. شما هم اگر مایل به یافتن پاسخ سوالات خود درباره سرطان هستید؛ مطالب بخش سرطان را مطالعه فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

توانایی مغز و دیگر اجزای بدن انسان برای زندگی فرازمینی

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

همه چیز در مورد سندرم جراحی ناموفق دیسک کمر

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

جندر فلوییدها چه شخصیت جنسی دارند؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ایجاد حساسیت صابون های معطر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

فرورفتگی ناخن در گوشت

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

هر چند وقت یک بار باید آزمایش شنوایی انجام دهیم؟

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

کاربرد لیزر ان دیاگ در درمان جوش صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت