دکتر علی نقره کار - متخصص درد

هر آنچه که باید در مورد کمردرد بدانید

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

کمر درد که اغلب در ناحیه پایین کمر و در مواردی که در میانه کمر حس میشود؛ به عارضه ای گفته میشود که اغلب افراد حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه کرده اند.شدت این درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. همچنین ممکن است کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. به هر حال، کمر درد می تواند انجام بسیاری از فعالیت های روزانه را با مشکل مواجه کند. اکثر دوره های کمردرد چند روز طول می کشد و در عرض چند هفته کاملا برطرف می شود. اگر کمردرد جدیدی دارید، و پس از چند روز همچنان بهبود نیافته است؛ با پزشک تماس بگیرید تا ببینید آیا نیاز به ارزیابی بیشتر دارید یا خیر. همچنین چند علامت هشدار وجود دارد که ممکن است نشان دهنده مشکلی باشد که نیاز به ارزیابی فوری دارد:

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص کمر درد

یک تاریخچه پزشکی دقیق از بیمار مبتلا به کمر درد و معاینه فیزیکی در کلینیک درد، توسط متخصص درد میتواند با نتایج تشخیصی دقیقی همراه باشد. متخصص درد ممکن است در صورت نیاز اقدامات تشخیصی مانند تصویربرداری را تجویز نماید و در صورت داشتن علائمی مانند تب که اغلب نشانه ای از عفونت احتمالی میباشد، یا کاهش وزن غیر منتظره، مواردی مانند امکان وجود تومور را بررسی نماید. برای تشخیص دقیق کمر درد طی مراحل زیر ممکن است نیاز باشد.

کمردرد

1. تاریخچه پزشکی

قبل از معاینه کمر، پزشک چندین سؤال در مورد کمردرد از شما می پرسد، مانند زمانی که درد شروع شده است، چه چیزی آن را بدتر و بهتر می کند، و اینکه آیا علائم مرتبطی مانند بی حسی یا گزگز دارید یا خیر. به منظور تسریع این روند، ممکن است مفید باشد که در قرار ملاقات خود با شرح کتبی درد خود به پزشک مراجعه نمایید.

2. معاینه جسمی

در طول معاینه فیزیکی، متخصص درد ساختارهای ستون فقرات شما و همچنین عضلات مرتبط با ناحیه درد را از نزدیک بررسی می نماید. یک معاینه عصبی کامل، که شامل تست پاها از نظر قدرت، حس و رفلکس است، برای تعیین منبع درد نیز مهم است.

3. آزمایش

بسته به اینکه پزشک نیاز بداند؛ برای تشخیص موارد خاص تر، ممکن است آزمایش های خون مختلفی را تجویز کند. به عنوان مثال، اگر پزشک شما نگران عفونت یا سرطان باشد، ممکن است یک شمارش کامل خون و نشانگرهای التهابی مانند میزان رسوب گلبول قرمز را درخواست کند.

4.تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری معمولاً برای کمردرد حاد مورد نیاز نیست، مگر اینکه علائم مربوط به سرطان، عفونت، شکستگی یا سندرم دم اسبی وجود داشته باشد. اگر آزمایش تصویربرداری ضروری باشد، تصویربرداری (MRI) معمولاً آزمایش انتخابی است و سی تی اسکن جایگزین است.

تشخیص های افتراقی

هنگامی که پزشک در حال ارزیابی کمردرد شما است، سایر شرایط سلامتی را که درد را به کمر شما ارجاع می دهد، را نیز در نظر می گیرد. به عنوان مثال، برخی از بیماری های گوارشی می توانند به درد کمر منجر شوند، از جمله پانکراتیت، بیماری کیسه صفرا، و بیماری زخم معده. با این حال، معمولاً علائم دیگری وجود دارد که نشان دهنده یک مشکل گوارشی (در مقابل یک مشکل اسکلتی- عضلانی)، مانند ناراحتی شکمی، یا تهوع و استفراغ است.

به همین ترتیب، زونا (بثورات هرپس زوستر) ممکن است باعث کمردرد شود. جالب است که اغلب اوقات، درد قبل از ظاهر شدن بثورات ایجاد می شود. آنوریسم آئورت شکمی نیز می تواند ایجاد درد کمر، معمولاً در بخش های میانی تا پایین تر کمر نماید. فردی که دارای آنوریسم آئورت شکمی است ممکن است ناراحتی شکمی همراه با احساس نبض در شکم خود را تجربه کند.

سایر شرایطی که ممکن است کمر درد ایجاد نماید عبارتند از:

اگر پزشک شما به منبع ارجاعی کمردرد مشکوک باشد، ممکن است معاینه لگن یا شکم و همچنین آزمایش های مختلف خون یا ادرار انجام شود.

درمان کمر درد

ناامید کننده ترین جنبه درمان کمردرد این است که رفع علائم اغلب زمان می برد. اکثر افراد به سادگی با اجتناب از فشار روی کمر به طور کامل بهبود می یابند. البته به خاطر داشته باشید که این به معنای استراحت طولانی مدت در رختخواب نیست. در عوض، فعالیت بدنی آهسته و خفیف می تواند زمان بهبودی را کاهش دهد. بیماران اغلب متوجه می شوند که استراتژی هایی مانند استراحت، یخ و گرما می تواند درد آنها را تسکین دهد و احتمالاً روند بهبودی را تسریع کند.

درمانهای دارویی

اگر درمان های اساسی برای کمردرد علائم شما را تسکین نمی دهد، قدم بعدی این است که به دنبال ارزیابی پزشکی باشید. بسته به علائم و طول مدت ایجاد درد، پزشک متخصص می تواند یک شیوه درمانی ایجاد کند که ممکن است شامل مصرف یک یا چند دارو باشد. دو مورد از رایج ترین داروهایی که برای درمان کمردرد استفاده می شوند عبارتند از: ضدالتهاب های غیراستروئیدی (NSAIDs) و شل کننده های ماهیچه .

تزریق اپیدورال نخاعی

تزریق اپیدورال نخاعی، که در آن یک استروئید (کورتیزون) به فضای اپیدورال اطراف ستون فقرات تزریق می شود، گاهی اوقات برای کاهش علائم سیاتیک و اسپوندیلولیستزیس استفاده می شود.

فیزیوتراپی

پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به تقویت و کشش عضلات کمر، بهبود تحرک و عملکرد و کمک به کاهش درد توصیه کند. علاوه بر این، یک برنامه ورزشی سبک، مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری، می تواند به بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری شما در شرایطی مانند اسپوندیلولیستزی، آرتروز ستون فقرات یا سیاتیک کمک کند.

طب مکمل و جایگزین

برخی از نمونه هایی از درمان های مکمل بالقوه تسکین دهنده کمر عبارتند از:

مکمل هایی مانند منیزیم یا ویتامین D نیز ممکن است به کاهش کمردرد کمک کنند. با این حال، قبل از مصرف هر گونه ویتامین، گیاه یا مکمل، حتما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب و بی خطر هستند.

پی آر پی

یکی از درمانها دیگر این بیماری دررصورتواینکه اقدامات ساده تر پاسخگو نبود تزریق کورتیکواسترویید ، پی ار پی، ژل در این مفصل است ، که اینکار تحت راهنمایی تصویربرداری قابل انجام است.

جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات معمولاً برای درمان کمردردی است که با درمان های غیر جراحی برطرف نمی شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است جراحی لازم باشد. پزشک می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که چه زمانی جراحی ممکن است درمان مناسبی برای شرایط شما باشد.

پیشگیری از کمر درد

کمردرد یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین بیماری هاست. نکته مثبت این است که چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از شروع و/یا پیشرفت کمردرد انجام دهید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

برخی از استراتژی های پیشگیری و درمان کمر درد عبارتند از:

چگونه می توانم کمردرد را هنگام خواب تسکین دهم؟

با یک تشک سفت شروع کنید، زیرا تشک خیلی نرم به اندازه کافی از ستون فقرات شما پشتیبانی نمی کند. بهترین حالت خوابیدن برای کمردرد، به پهلو در حالی است که زانوها کمی خم شده اند. ممکن است متوجه شوید که قرار دادن یک بالش کوچک بین زانوها به کاهش فشار از روی کمر کمک می کند. اگر فقط می توانید به پشت بخوابید، بالش هایی را زیر زانو و یک بالش کوچک زیر کمرتان قرار دهید.

پیشگیری از کمر درد هنگامی که تمام روز پشت میز کارم نشسته اید؟

با ننشستن طولانی مدت شروع کنید؛ بطوری که هر 15 دقیقه یا بیشتر از جا بلند شوید و کمی حرکت کنید. صندلی خود را به گونه ای تنظیم کنید که زانوها و باسن شما در زوایای قائم خم شوند و هنگام نشستن هر دو پا روی زمین صاف باشند. برای حفظ انحنای طبیعی در ستون فقرات کمری، یک بالش کوچک یا حوله غلتان شده را در پشت کمر خود قرار دهید.

در صورت بروز علائم دیسک کمر ، شما می توانید با مراجعه به کلینیک جراحی دیسک کمر دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد و انستزیولوژی از بهترین درمانهای دیسک بهره مند گردید. در این مرکز، جراحی لیزری دیسک با بهترین نتایج قابل انجام و کمترین عوارض قابل انجام می باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آشنایی با ساختار سینه زنان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

رفع افتادگی پلک با لیزر

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

اثر الکل و ماده مخدر گل بر توانایی جنسی مردان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

شانس بارداری خود را از دست ندهید

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

علل شوره سر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا کیست چشم خطرناک است؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

درمان شوره سر با درمان های خانگی

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

علت و درمان درد دنبالچه (کوکسی داینیا) را بشناسید

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

پارگی یا سوراخ شدن مثانه

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت