دکتر علی نقره کار - متخصص درد

دردهای ناشناخته کمری

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

کمردرد غیراختصاصی نوعی از کمردرد است که نه شما و نه پزشکتان نمی توانید به طور قطعی و دقیق آن را ریشه یابی کنید. به عبارت دیگر، این دردها مربوط به یک بیماری خاص و قابل تشخیص نیستند. کمردرد غیراختصاصی معمولاً ماهیتی مکانیکی دارد، به این دلیل که هنگام حرکت ستون فقرات ایجاد می شود. عدم تعادل عضلانی و ساییدگی مفاصل در طول زمان ممکن است به درد مکانیکی کمر کمک کند. از آنجایی که علت کمردرد غیراختصاصی مشخص نیست، درمان معمولاً شامل مراقبت های محافظه کارانه و بهبودی خود بخود آن است. همچنین ممکن است ورزش، به عنوان بخشی از فیزیوتراپی به شما توصیه شود. جراحی و سایر روشهای تهاجمی معمولاً برای موارد کمردرد غیر اختصاصی استفاده نمی شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از شایع ترین کمر دردها، ناشی از تحریک ریشه عصب نخاعی است، خواه این تحریک مربوط به آرتریت باشد، به دلیل فتق دیسک یا علت دیگری. ریشه های عصبی نخاعی تحریک شده می تواند منجر به کمردرد شود، اما اصلی ترین چیزی که احتمالا متوجه آن خواهید شد رادیکولوپاتی (گیر افتادگی عصب) است. علائم رادیکولوپاتی در یک پا به سمت قسمت های تحتانی پا حرکت می کنند و ممکن است به صورت درد، گز گز، بی حسی و یا ضعف ظاهر شوند.

اگرچه فتق دیسک شایع ترین علت رادیکولوپاتی است، اما تنها علت آن نیست. علل دیگر ممکن است شامل تنگی کانال نخاعی، ضخیم شدن رباط های نخاعی یا کیست هایی باشد که بر بافت عصبی ظریفی که ریشه را تشکیل می دهند فشار می آورند.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

عواملی مانندعفونت یا وجود تومور به ندرت، در طبقه بندی دردهای مکانیکی یا غیر اختصاصی کمر قرار می گیرند. برای این موارد، تسکین درد و بهبود عملکرد فیزیکی احتمالاً با همکاری پزشک متخصص درد و بسته به علت دقیق ایجاد آن، به بهترین شکل ممکن به دست می آید.

با این وجود، داشتن درک مناسب از این شرایط مهم است. به این ترتیب، اگر شما یا یکی از عزیزانتان تحت تأثیر علائم بیماری ستون فقرات قرار بگیرید؛ بهتر است اقدامات درمانی که اولین گام آن مراجعه به پزشک است را هرچه سریع تر آغاز کنید.

دردهای ناشناخته کمری

به گفته بسیاری از پزشکان، کمر دردی که جدی و آسیب زننده است؛ دردی می باشد که دارای ویژگی های زیر است :

تقریباً 90 درصد کمردردها، مربوط به ماهیچه و اسکلتی - عضلانی هستند. کمردرد غیراختصاصی یا مکانیکی نیز همینطور است. این درد ممکن است آخر هفته شما را خراب کند، اما کمردردی که از سیستم اسکلتی عضلانی ناشی می شود، کمر دردی جدی با علائم ذکر شده در بالا نمی تواند باشد.

در تشخیص علل کمر درد از مواردی که پزشک باید متوجه آن باشد این است که ایجاد درد از بافت های نرم، یا استخوان ها و یا اعصاب ناشی می شود؛ که در این بین، درد عصبی معمولاً جدی تر است.

اولین چیزی که در مورد کمردرد باید بدانید، این است که در اکثر موارد کمردرد جدی نیستند. خبر خوب دیگر در مورد کمردرد این است که این عارضه اغلب به خودی خود از بین می رود. کمردردی که خود به خود بهبود می یابد، خود محدود کننده نامیده می شود. به عبارت دیگر، هنگامی که برای اولین بار کمردرد را تجربه کردید، احتمالاً دوباره دچار آن خواهید شد.

اهمیت بررسی علائم در کمر درد

حتی اگر کمردرد شما همه نشانه های غیر جدی بودن را داشته باشد؛ پزشک احتمالات نادر ناشی از بیماری را بررسی می کند. در این مورد، پزشک به دنبال علائمی خواهد بود، که نشانه ای از یک بیماری جدی زمینه ای را دارا می باشند. برای بررسی این علائم پزشک ممکن است به موارد زیر توجه کند :

کمردرد قابل تشخیص

همانطور که در بالا ذکر شد، گاهی اوقات کمردرد جدی، مربوط به فرآیندهای بیماری است که در ستون فقرات وجود دارد، در حالی که در اکثر مواقع، علت سیستمیک دارد.

علل جدی کمردرد مرتبط با ستون فقرات شامل موارد زیر است:

1. شکستگی کمر

شکستگی کمر که در استخوان ستون فقرات در قسمت پایین کمر ایجاد می شود. شکستگی ستون فقرات ممکن است به دلیل پوکی استخوان باشد، اما این تنها علت ممکن نیست. تروما، افتادن و یا آسیب نیز ممکن است منجر به این آسیب شود. همچنین شکستگی ستون فقرات به مهره های کمر محدود نمی شود. این عارضه می تواند در گردن و سایر قسمت های ستون فقرات نیز رخ دهد.

2. کیفوز، لوردوز و اسکولیوز

تغییر شکل ساختاری مانند کیفوز ، لوردوز و اسکولیوز ممکن است باعث کمردرد شود. جدی بودن این شرایط و کمردردی که ممکن است ایجاد کنند؛ به عوامل مختلفی از جمله سن، میزان انحراف از تراز ایده آل و موارد دیگر بستگی دارد.

3. رادیکولوپاتی (تحت فشار بودن عصب)

رادیکولوپاتی یا سندرم رادیکولار که در بالا مورد بحث قرار گرفت؛ به مجموعه علائمی اطلاق می شود که با تحریک ریشه عصبی نخاعی همراه باشد. رادیکولوپاتی ممکن است با فتق دیسک، تنگی نخاع یا سایر شرایطی که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد بوجود آید. تنگی کانال نخاعی اغلب (اما نه همیشه)، با افزایش سن مرتبط است. این عارضه ممکن است باعث کمردرد، رادیکولوپاتی و یا گرفتگی عصب شود. گرفتگی در پاها در حالت ایستاده، که به آن لنگش نوروژنیک می گویند، یکی از علائم رایج تنگی کانال نخاع است.

4. آرتریت مفاصل فاست

آرتریت مفاصل فاست که نوعی استئوآرتریت است؛ قسمت پشتی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط، تخریب طولانی مدت مفصل، منجر به فرسایش غضروف می شود. غضروف یک ماده جذب کننده شوک است که کمک می کند تا حرکت ستون فقرات بدون درد باشد. با کاهش غضروف، استخوان شروع به ساییدگی روی استخوان دیگر می کند و مفاصل ممکن است ملتهب شوند و در نتیجه باعث درد گردند.

5. آرتریت التهابی

آرتریت التهابی، یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد، و ممکن است باعث کمردرد شود. آرتریت التهابی در ستون فقرات، ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله اسپوندیلیت آنکیلوزان. اسپوندیلیت اسپوندیلوآرتریت یا اسپوندیلوآرتروپاتی نیز نامیده می شود.

6. سندرم اسب دم اسبی

سندرم اسب دم اسبی یک وضعیت پزشکی بسیار جدی است که دسته ای از اعصاب واقع در پایه ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از شایع ترین علائم این عارضه شامل از دست دادن عملکرد روده یا مثانه، درد پا و یا ضعف و بی حسی پاها است که بدتر می شود و از دست دادن حس در ناحیه پایین نشیمن گاه نیز از علائم دیگرسندرم اسب دم اسبی است . اگر این علائم را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است آسیب دائمی عصبی داشته باشید. سندرم دم اسبی اغلب در اثر پارگی شدید دیسک، تنگی ستون فقرات، نقص مادرزادی، آسیب یا تروما، تومور یا کیستی که بر اعصاب آن ناحیه فشار می آورد، ایجاد می شود. عفونت، التهاب و شکستگی نیز از علل دیگر هستند.

آیا برای درمان کمر درد جراحی لازم است؟

درمان کمر درد در اغلب اوقات نیاز به انجام روشهای تهاجمی و جراحی ندارد.

مشکلات جدی همراه با کمر درد

شرایط سیستمیک که ممکن است به عنوان یکی از علائم کمردرد محسوب شود عبارتند از:

1.عفونت

  1. عفونت مهره استئومیلیت نامیده می شود.
  2. عفونت دیسک دیسکیت نامیده می شود.
  3. التهاب و عفونت مفصل ساکروایلیاک

لازم به ذکر است؛ التهاب و عفونت مفصل ساکروایلیاک اگرچه نادر است، اما ممکن است یک تومور باعث کمردرد ناشی از آن باشد. ایجاد تومور در ستون فقرات معمولا ناشی از متاستاز سلول های سرطانی در ستون فقرات می باشد.

2. سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است باعث کمردرد سمت راست، همراه با تعدادی از علائم دیگر شود. علائم سنگ کلیه نه تنها شامل درد شدید در سمت راست کمر، بلکه درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن، نیاز فوری به رفتن، وجود خون در ادرار، ادرار کدر یا بدبو و غیره است.

3. آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی زمانی رخ می دهد که آئورت که بزرگترین شریان بدن است بزرگ شود. در این حالت، کمردرد ممکن است نشانه بزرگتر شدن آنوریسم باشد. در این مورد، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با اقدامات درمانی، از پارگی آئورت که از عوارضآنوریسم آئورت شکمی است؛ جلوگیری شود.

همراه با علل ستون فقرات و سیستمیک کمردرد جدی، برخی شرایط ممکن است شما را مستعد ابتلا به کمردرد جدی کند. این شرایط شامل موارد زیر می گردد :

پوکی استخوان

پوکی استخوان، بیماری که در آن استخوان ها به مرور زمان ضعیف می شوند، ممکن است منجر به شکستگی ستون فقرات شود. کاهش تراکم استخوان (استئوپنی) پیش ساز پوکی استخوان است.

آندومتریوز

در زنان، آندومتریوز ممکن است باعث کمردرد شود زیرا بافت رحم در خارج از رحم ایجاد می شود.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا ، که یک وضعیت درد مزمن است که با خستگی و درد عضلانی در سراسر بدن همراه است، یکی دیگر از دلایل احتمالی کمردرد جدی است.

چکیده مطلب :

  1. با این وجود که در بیشتر مواقع، کمردرد به دلایل جدی ایجاد نمی شود؛ اما عاقلانه است که پزشک امکان ایجاد درد به دلایل جدی تر، مانند علل مرتبط به بیرون زدگی های دیسک و ... را نیز بررسی کند.
  2. کمردرد غیر اختصاصی یا مکانیکی اغلب بدون هیچ درمانی از بین می رود؛ با این وجود، ممکن است مجدداً عود کند.
  3. یکی از روشهای دور ماندن از کمر درد تقویت اندام اسکلتی - عضلانی با تمرینات و حرکات ورزشی مناسب و مستمر است که در بسیاری از موارد می تواند تضمین کننده عدم ابتلا به کمر درد تا پایان عمر باشد.

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو ( آرتروز زانو )، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می نماید و با محدودیت حرکتی که ایجاد می کند؛ زندگی را برای مبتلایان سخت می گرداند. شما می توانید برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی این بیماری، به متخصص درد مراجعه نمایید و به بهبود درد و محدودیت های حرکتی خود بپردازید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کلینیک کاشت مو

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درد لگن در ناحیه مفصل ران

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

انواع جای جوش

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

آنچه در مورد جراحی لیفت ابرو باید بدانیم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

درمان تبخال و پیشگیری از انتقال آن

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض تزریق ژل چیست؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

انواع روشهای درمان واریس

دکتر امید هاشمی فرد [ متخصص قلب و عروق ]

در کلینیک پوست مو و لیزر چه کارهایی انجام میشود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت