دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

یبوست چیست و چه علائمی دارد؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

وظيفه روده و ركتوم (روده بزرگ) جدا كردن آب و الكتروليت های خاص از مدفوع و سپس نگهداري آن قبل از دفع مي باشد. اصطلاح عادی» می تواند معنای بسيار وسيعي داشته باشد؛ ولي در كل می توان گفت اجابت بايد حداقل هر سه روز يک بار و نه بيش از سه بار در روز رخ دهد. مدفوع بايد به راحتي دفع شود و نيازی به فشار زياد از حد نداشته باشد و در آخر شخص بايد پس از اجابت حس تخليه كامل داشته باشد. یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی است که گاهی ممکن است یک بیماری گوارشی باعث بروز آن شود. در آن حرکات روده سخت تر و کمتر می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد ختم می شود. همچنین مسئولیت هضم و جذب مواد مغذی و دفع مواد زائد را بر عهده دارد. روده بزرگ در انتهای دستگاه گوارش قرار دارد، در روده بزرگ آب از مواد هضم شده جذب می شود و مدفوع از حالت مایع به جامد تغییر پیدا می کند. هر چه مواد هضم شده مدت زمان طولانی تری در روده بزرگ بمانند، به دلیل جذب آب توسط روده، مدفوع سفت تر می شود و یبوست به وجود می آید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت یبوست

یبوست ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. در ادامه لیستی از این دلایل را برای شما آورده ایم:

یبوست

علائم یبوست چیست؟

چه زمانی یبوست خطرناک است؟

زمانی که دچار یبوست به همراه درد شکم و احساس پری بوده، همچنین دفع گاز روده و مدفوع نداشته باشید باید فوراً به پرستار یا پزشک خود مراجعه کنید. همچنین زمانی که تهوع و استفراغ و خونریزی از مقعد و سرگیجه و ضعف عمومی با یبوست همراه باشد، هرگز خوددرمانی نکرده و سریعاً به پزشک مراجعه کنید. مسئله مهم در مورد این عارضه این است که در صورت همراه بودن با موارد زیر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید:

  1. تغییر الگوی دفع (دفعات و چگونگی دفع مدفوع)، برای بیش از دو هفته
  2. وجود خون همراه مدفوع
  3. وجود درد هنگام دفع
  4. کاهش وزن ناگهانی و یا بدون رژیم لاغری
  5. قطر مدفوع شما کم شده باشد

پیشگیری از یبوست

عوارض یبوست

خارج نشدن مدفوع و یا سخت خارج شدن آن از بدن می تواند عوارض زیر را همراه داشته باشد:

  1. سردرد خفیف
  2. کاهش اشتها
  3. حالت تهوع
  4. نفخ شکم
  5. ضعف عمومی
  6. احساس خستگی
  7. بی حوصلگی
  8. دل درد
  9. کمبود انرژی
  10. ناراحتی و درد پایین شکم
  11. درد پایین کمر

برای درمان یبوست چه بخوریم؟

خوراکی ها و مواد غذایی که برای یبوست می توانند مفید باشند، آنهایی هستند که حاوی فیبر و آب به مقدار کافی باشند. رژیم غذایی برای یبوست باید سرشار از میوه و سبزیجات بوده و از فست فودها و گوشت قرمز در آن کمتر استفاده شود. توجه کنید که اگر یبوست با تغییر در تغذیه باز هم به صورت مزمن وجود داشته باشد و درمان نشود، باید از درمان های پزشکی استفاده کرد.

مواد غذایی مفیدی برای رهایی از بیماری یبوست وجود دارد ۱۰ ماده غذایی جادویی برای رهایی از یبوست عبارتند از:

۱ - خانواده توت ها

مصرف غذاهای حاوی فیبر می تواند به هضم خوب غذا و جلوگیری از ابتلای فرد به یبوست کمک شایانی کند. خانواده توت ها در رأس میوه هایی قرار دارند که حاوی فیبر بالا هستند. این میوه ها شامل تمشک، توت، شاه توت، توت فرنگی و بلوبری می شود. هر یک فنجان از این میوه ها شامل نزدیک به ۸ گرم فیبر است. در عین حال، به دلیل آنکه این میوه ها آب دار هستند می توانند به آب رسانی به روده ها و فرآیند دفع مدفوع کمک بزرگی کنند.

۲ - قهوه

اگر زمانی که پس از صرف قهوه صبحگاهی سریعاً به توالت مراجعه می کنید، این موضوع اتفاقی نیست. دلیل منطقی برای این کار وجود دارد و آن قهوه ای است که مصرف کرده اید. قهوه دارای موادی است که باعث تحریم عضلات روده می شود و برای برخی انسان ها مانند یک ملین (ضد یبوست) عمل می کند.

۳ - دانه های چیا

دانه های چیا بسیار کوچک، اما قوی هستند. هر ۳۰ گرم از دانه های چیا دارای بیش از ۱۰ گرم فیبر است که می تواند ۴۲ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. دانه های چیا پس از تماس با آب، متورم و بزرگ شده و مانند ژله عمل می کند. این عمل باعث می شود مدفوع نرم شده و عبور آنها از روده و دفع آن آسان شود.

اگر نتوانستید دانه های چیا پیدا کنید، می توانید از تخم شربتی استفاده کنید. تخم شربتی از دیرباز در میان ایرانیان رواج دارد و همانند دانه های چیا عمل می کند و می تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از یبوست و دفع راحت مدفوع باشد.

۴ - خانواده آلوها

خانواده میوه آلو بهترین درمان برای افراد مبتلا به یبوست است. آلوها دارای فیبر غیر محلول هستند. این نوع فیبر باعث رسیدن آب به روده بزرگ و اضافه شدن آن به مدفوع تجمع شده می شود. همچنین این میوه به دلیل دارا بودن سوربیتول می تواند سرعت حرکت مدفوع در روده را افزایش دهد. سوربیتول یک قند الکلی است که در برخی میوه ها یافت می شود و برای حرکت مناسب روده ها بسیار مفید است.

۵ - کلم بروکلی

بوی بد بروکلی به دلیل ماده ای به نام سولفورافان در آن است. این ماده می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع شود؛ اما مهم تر از آن می تواند مانع از رشد بیش از حد میکروارگانیسم های دستگاه گوارشی شود. این میکروارگانیسم ها می توانند در فرآیند هضم سالم مواد غذایی در معده و روده تداخل ایجاد کرده و باعث ایجاد یبوست در فرد شود.

۶ - حبوبات

حبوباتی مانند نخود، نخود فرنگی، لوبیا و عدس بهترین گزینه برای مصرف افرادی است که به یبوست مبتلا شده اند. این مواد غذایی می توانند به سادگی باعث رفع یبوست در افراد شوند؛ زیرا دارای فیبر بالایی هستند. برای مثال یک فنجان عدس بیش از ۱۵ گرم فیبر دارد. افراد می توانند از عدس در سوپ یا سالاد در کنار غذا استفاده کنند. یکی از خوراکی هایی که می تواند به عنوان تنقلات مصرف شود، لوبیای بو داده است. این خوراکی بسیار مفید است و به دلیل دارا بودن فیبر می توان از آن به عنوان تنقلاتی سالم برای کودکان استفاده کرد.

۷ - کنگر فرنگی

کنگر فرنگی خاصیت فوق العاده ای برای مقابله با یبوست دارد. علاوه بر دارا بودن فیبر، این ماده غذایی دارای اینولین است. اینولین یک هوموپلی ساکارید» است که به وسیله آنزیم های روده هضم نمی شود و از سوی باکتری های مفید دستگاه گوارش به عنوان غذا جذب می شود. این باکتری ها در هضم غذا و کارکرد درست دستگاه گوارش بسیار اهمیت دارند. زمانی که در کارکرد سیستم گوارشی تعادل به وجود بیاید، احتمال ابتلای فرد به یبوست کاهش می یابد.

۸ - انجیر

انجیر یک خوراکی دوست داشتنی و مفید برای سلامت بدن است. خوردن ۵ عدد انجیر در طول روز می تواند ۵ گرم فیبر لازم بدن را تأمین کند. انجیر یک ماده غذایی مناسب برای مصرف به همراه چای و نیز افزودن به سالاد است. مصرف انجیر می تواند حرکت مواد در روده بزرگ را تسهیل کند و باعث دفع راحت مدفوع شود.

۹ - گلابی

گلابی میوه ای است که مبتلایان به یبوست کمتر به آن توجه دارند. یک گلابی کوچک می تواند نزدیک به ۶ گرم فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کند. گلابی میوه ای شیرینی است و می توان آن را در میان وعده کودکان گنجاند.

۱۰ - اسفناج

اسفناج سرشار از فیبر و منیزیم است. منیزیم از مواد معدنی مورد نیاز برای کارکرد درست دستگاه گوارش است. منیزیم می تواند باعث تحریک حرکات روده و نیز سهولت آبرسانی به روده بزرگ شود. مصرف اسفناج مانع از ابتلای افراد به یبوست و نیز دفع راحت مدفوع می شود. محققان می گویند علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، افرادی که مستعد ابتلا به یبوست هستند بهتر است به طور مستمر ورزش کنند. زنان باردار نیز در ماه های پایانی برای جلوگیری از یبوست باید از ملین استفاده کنند.

بهترین ورزش ها برای درمان یبوست

یک برنامه پیاده روی منظم به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه چند بار در روز به شما و سیستم گوارشی شما در رسیدن به حداکثر فعالیتش کمک بسیاری خواهد نمود. چنانچه از نظر بدنی آمادگی نسبی دارید انجام ورزشهای هوازی را به شما توصیه می کنیم. نمونه این ورزشها شامل:

دویدن، پیاده روی سریع، شنا و ورزشهایی مثل بسکتبال و اسکیت می باشد. ورزشهای کششی مثل یوگا در درمان این بیماری بسیار مؤثر بوده اند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان یبوست

بیوفیدبک یک روش درمانی فوق العاده در فیزیوتراپی است که شامل تکنیک های ذهن و بدن می شود و در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان نیز قابل انجام است. شما می توانید برای آگاهی بیشتر درمورد این روش و سایر تکنیک های قابل اجرا در این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اسپرم چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

علت و علائم بیماری پارکینسون

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

فیبروم رحمی ( بخش اول )

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

لیفت صورت یعنی چه؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

پیشگیری بهتر از درمان است

دکتر سید محسن هاشمی نیا [ متخصص درمان ریشه ]

آیا خالکوبی یا تاتو به طور کامل پاک میشود؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ویژگی های بینی طبیعی،عمل بینی نچرال برای چه افرادی مناسب است؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

کلوئید چیست ؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت