دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

کمر، محل بروز اکثر موارد کمر درد و درد پشت بدن، از پنج مهره (موسوم به مهره های L1 تا L5) در ناحیه کمری تشکیل می شود که بخش اعظم وزن بالاتنه را حمل می کنند. فضاهای بین مهره ها توسط بالشتک مانندهای نرم و گردی به نام دیسک کمر نگهداری می شود که در سراسر ستون فقرات مانند یک ضربه گیر از استخوان ها هنگام حرکت بدن محافظت می کنند. نوارهای بافتی یا همان رباط ها (لیگامان ها) مهره ها را در جای خود نگه می دارند و تاندون ها عضله ها را به ستون فقرات متصل می کنند. سی و یک جفت عصب در نخاع ریشه دارند که حرکات بدن را کنترل می کنند و سیگنال ها را از بدن به مغز می فرستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد کمر یکی از علل اصلی ناتوانی حرکتی در افراد زیر ۴۵ سال است. به علت تلاقی مفاصل، استخوان ها، رباط ها و عضلات درد کمر یک بیماری چند وجهی تلقی می شود که به دلایل مختلف به وجود می آید. دلایل کمردرد می تواند شامل کار بیش از حد یا عدم فعالیت جسمانی، نامناسب بودن حالت بدن، اختلالات ژنتیکی، استرس روانی، بالا رفتن سن و اختلالات پزشکی از قبیل آرتریت باشد. اگرچه درد کمر یک اختلال شایع است نباید نسبت به آن بی توجه باشید. درد کمر می تواند بر روی عملکرد جسمانی و لذت بردن از زندگی تأثیر بگذارد و باعث تغییر در خلق و خو شود و هزینه هایی را به بیمار تحمیل کند. کمر درد می تواند همچنین بر روی کیفیت خواب تأثیر بگذارد و به یک اختلال ناتوان کننده تبدیل شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود درد کمر بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل کمر درد

علل کمر درد

مشکلات شایع ستون فقرات

مشکلات شایع ستون فقرات به شرح زیر می باشند:

سایر علل بالقوه درد کمر به شرح زیر می باشد:

زمان مراجعه به پزشک

در موارد زیر فوراً نزد پزشک بروید:

روش های پیشگیری از کمر درد

کمردرد، دلایل مختلفی دارد. در برخی مواقع علت این درد افزایش سن است که در مورد آن نمی توان کاری کرد. بالا رفتن سن باعث فرسایش مهره ها و اجزای دیگر ستون فقرات می شود. گاهی اوقات نیز درد کمر به دلایلی چون بیماری های استخوانی و عفونی ایجاد می شود که در آن صورت نیز نمی توان روش های پیشگیری را برای آن عنوان نمود؛ اما در اغلب مواقع کمردرد دلایل بسیار ساده ای دارد و به علت حرکات نادرست بدن یا عدم رعایت نکات ایمنی در حین انجام کارها رخ می دهد. در این موارد می توان با رعایت برخی نکات از ایجاد کمردرد و مشکلات ناشی از آن پیشگیری کرد. راه های پیشگیری از کمردرد عبارتند از:

  1. ورزش کردن: یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای تقویت ماهیچه ها و فعال کردن آنها انجام دهید، انجام حرکات ورزشی است. تقویت ماهیچه ها باعث می شود تا کمر شما کمتر در معرض آسیب قرار گیرد و با کوچک ترین ضربه یا حرکت، دچار مشکل نشود.
  2. وزن ایده آل: یکی از مواردی که بر روی کمر فشار وارد می کند، اضافه وزن و چاقی است. چاقی بیش از حد، مشکلات و بیماری های دیگری را نیز به دنبال دارد؛ بنابراین سعی کنید یک رژیم غذایی مناسب و درست داشته باشید با انجام پیاده روی روزانه و تمرینات ورزشی، وزن خود را همیشه در حالت ایده آل نگه دارید.
  3. بلند کردن اجسام سنگین: بلند کردن اجسام سنگین، نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. در صورتی که توان انجام این کار را ندارید، از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و به کمر، زانوها و پاهایتان فشار وارد نکنید.
  4. صندلی مناسب: صندلی مناسبی را برای نشستن انتخاب نمایید. در صورتی که مجبور به نشستن طولانی مدت هستید، حتماً یک صندلی راحت و استاندارد را انتخاب کنید. صندلی شما باید ارتفاع مناسبی نیز داشته باشد.
  5. کفش مناسب: کفش یکی از مهم ترین گزینه هایی است که تأثیر مستقیم بر روی کمردرد شما دارد. سعی کند کفش های سبک و راحت را انتخاب کنید و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری نمایید.
  6. تشک مناسب: برای خوابیدن از تشک های طبی و استاندارد استفاده کنید. سطح خواب شما باید صاف و محکم باشد.
  7. طرز ایستادن: به طرز ایستادن خود دقت کنید و اندام هایتان را در حالت مناسبی قرار دهید. کمر و پاهایتان را صاف و کشیده نگه دارید و سر خود را رو به جلو بگیرید. وزنتان باید به طور مساوی بر روی دو پا تقسیم شود

تشخیص کمر درد

در ابتدا پزشک پرسش هایی را در زمینه علائم و سابقه پزشکی مطرح می کند. سپس عضله های پشت بدن و ستون فقرات را معاینه می کند و جهت تشخیص درد، ضعف یا التهاب عضلانی، سفتی، خشکی، کرختی یا واکنش های غیرطبیعی بدن بیمار را به شیوه هایی خاص حرکت می دهد. برای مثال اگر بیماری از مشکل دیسک رنج می برد، احتمالاً هنگام بالا بردن مستقیم پا کمرش درد خواهد گرفت. پزشک معمولاً بر مبنای علائم و معاینه فیزیکی می تواند مشکل را به درستی تشخیص دهد. چنانچه پزشک تشخیص دهد که علت کمر درد به رگ به رگ شدن و کشیدگی و گرفتگی عضلات کمر، بارداری، چاقی یا هر دلیل بدون فوریت دیگری مربوط است، نیاز به انجام آزمایش های بیشتر نخواهد بود؛ اما اگر پزشک احتمال دهد که عارضه ای جدی تر و وخیم تر مهره ها یا اعصاب ستون فقرات را درگیر کرده است، به ویژه در صورت بیش از ۱۲ هفته ادامه داشتن کمر درد، انجام یک یا چند مورد از آزمایش های زیر ضرورت می یابد:

  1. پرتونگاری (اشعه ایکس) کمر و پشت بدن
  2. آزمایش خون
  3. آزمایش های ادرار
  4. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام. آر. آی.) ستون فقرات
  5. مقطع نگاری رایانه ای (سی. تی. اسکن)
  6. بررسی های هدایت عصبی و الکترومیوگرافی (عضله نگاری برقی) به منظور تعیین آسیب اعصاب، عضله ها یا هر دو.
  7. اسکن استخوان به ویژه در صورت سابقه ابتلا به سرطان

علائم کمردرد

علامت اصلی کمردرد، درد در هر قسمت از پشت و گاهی اوقات است تا پایین باسن و پاها است. برخی از مشکلات کمر، بسته به اعصاب آسیب دیده، می تواند باعث درد در سایر قسمت های بدن شود. درد اغلب بدون درمان برطرف می شود؛ اما اگر با هر یک از علائم زیر ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کنید:

عوامل خطر کمر درد

درد کمر می تواند همه افراد را در مراحل مختلف از زندگی درگیر کند. در بخش زیر به فاکتورهایی اشاره می کنیم که می تواند ریسک بروز درد کمر را افزایش دهند:

تحقیقات علمی نشان داده افرادی که سیگار می کشند بیشتر از سایرین دچار کمردرد می شوند. سیگار کشیدن از جذب کلسیم جلوگیری می کند و جریان خون رسانی به کمر را کاهش می دهد به همین دلیل افراد سیگاری اغلب در پی آسیب دیدگی روند بهبودی را به کندی طی می کنند. همچنین فعالیت های روزمره از قبیل سرفه کردن می تواند فشار زیادی را بر روی کمر آنها وارد کنند و آنها دچار مشکل نماید.

نحوه صحیح خوابیدن برای پیشگیری از کمر درد

حالت خوابیدن نقش مهمی را در کنترل درد کمر ایفا می کند. یادگیری نحوه خوابیدن با درد کمر به این معنا است که بهترین حالت ممکن را برای خواب انتخاب کنید که ستون فقرات شما در شرایط خوبی قرار بگیرند. خوابیدن به پشت و پهلو و استفاده از یک بالش نرم برای داشتن خواب خوب بسیار مؤثر است. استفاده از بالش فومی یا رول مخصوص گردن می تواند از سر و گردن شما محافظت کند و آنها را در شرایط خوبی نگه دارد. استفاده از بالش مخصوص گردن یک انتخاب مناسب برای محافظت از گردن از همچنین می توانید یک عدد بالش نرم را بین زانوهای خود قرار دهید تا به رفع فشار از روی ران در حالت خوابیدن به پهلو کمک کند. اکثر افراد متوجه می شوند که خوابیدن در حالت جنینی بهترین حالت برای استراحت کردن است. خوابیدن به پهلو در حالی که زانوها به سمت قفسه سینه جمع شده است و سر به سمت قفسه سینه هدایت شده به رفع فشار از روی ستون فقرات کمک خواهد کرد. خوابیدن روی شکم به عنوان بدترین حالت خوابیدن در نظر گرفته می شود؛ زیرا به علت افزایش ریسک بد شکلی ستون فقرات فشار زیادی را به ناحیه کمر وارد می کند و باعث کمر درد می شود.

ورزش و تأثیر آن در جلوگیری از کمر درد

انجام حرکات ورزشی موجب تغذیه بهتر ستون فقرات می شود و تغدیه بهتر در ستون فقرات ترمیم ساختارهای آن را به همراه دارد. بدین منوال ورزش مناسب باعث درمان مشکلات کمر است. درصورتی که شما به درد کمر دچار نشده باشید، بهتر است که جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی اقدام کنید. بهترین عمل انجام حرکات کششی و ورزش درمانی در مرحله اول است. این حرکات موجب سلامت آناتومی بدن می شود. همچنین به انعطاف پذیری بیشتر ستون فقرات و قوی تر کردن آنها کمک می کند. در چنین وضعیتی شما احتمال آسیب دیدگی و درد کمر را در بدن خود کاهش داده اید. هرگز بدون مشورت با پزشک به انجام حرکات ورزشی نپردازید؛ زیرا ممکن است نتیجه عکس دهد. قبل از انجام هرگونه فعالیت بدنی درخصوص کاهش درد ناحیه کمر خود ابتدا به پزشک معالج خود مراجعه کنید. در ادامه به صورت موردی به مزایای انجام ورزش جهت تسکین درد کمر می پردازیم:

  1. حذف فشار وارد بر دیسک نخاع و مفاصل با تقویت عضلات ستون فقرات
  2. توانایی بیشتر در تحرک
  3. گردش خون بهتر در دیسک های ستون فقرات جهت تغذیه
  4. ترشح اندروفین. اندروفین مایعی است که به صورت طبیعی موجب تسکین درد می شود. انتشار مورد نیاز اندروفین در بدن نه تنها موجب تسکین درد می شود بلکه در روحیه فرد بیمار نیز تأثیر مثبت می گذارد و علائم افسردگی را از او دور می کند. همین امر جهت بهبود بهتر درد کمر می شود.
  5. کاهش شدت درد در نواحی پشت و گردن
  6. حداقل رسانی تعداد نواحی آسیب دیده

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

پیشگیری از کمر درد در زمان کار

برای حفظ سلامت ستون فقرات لازم است که وضعیت بدنتان را هر چند وقت یک بار تغییر بدهید. به علاوه این پویایی و حرکت دینامیک به بهبود گردش خون کمک می کند و خستگی عضلانی را کاهش می دهد. مدت طولانی نشستن در یک موقعیت ثابت در نهایت ناراحت کننده می شود. به عبارت دیگر یک موقعیت مشخص وجود ندارد که بهترین وضعیت ممکن برای تمام افراد در تمام زمان ها و حین انجام دادن هر نوع کاری باشد. بلکه دامنه ی حرکتی مطلوبی وجود دارد که برای اکثر افراد حین انجام دادن کارهای مختلف در حالت نشسته مناسب است. وقتی بدنتان در حالت اندامی مناسب و حمایت شده قرار می گیرد، می توانید بدون ناراحتی کار کنید، با این حال از یاد نبرید که هر چند وقت یک بار به خودتان استراحت بدهید، حالت اندامتان را تغییر بدهید، بلند شوید و کمی راه بروید. نشستن طولانی مدت عضلات کمر را ضعیف می کند. انجام دادن تمرین های کششی به مدت 60 ثانیه برای خنثی کردن اثرات منفی ناشی از نشستن های طولانی کافی است. پژوهشگران توصیه می کنند که حداقل نیمی از ساعات کاریتان را در حالت ایستاده بگذرانید. اگر میز کارتان امکان تغییر بین حالت ایستاده و نشسته را دارد، سعی کنید کارتان را به تناوب به صورت ایستاده و نشسته انجام بدهید. با انجام دادن ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس یا درازنشست عضلات شکم، کمر و مرکزی بدن را تقویت کنید. تقویت این عضلات حالت اندامی را بهبود و درد را کاهش می دهد.

  1. میز و صندلی کارتان را متناسب با بدنتان تنظیم کنید.
  2. انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ کنید: بهتر است صندلی های اداری تکیه گاه کمر مناسبی داشته باشند که انحنای طبیعی رو به جلوی ستون فقرات را در سطح ناف حفظ کند. همچنین می توانید بالش یا حوله لوله شده ای را پشت کمرتان قرار بدهید تا گودی کمر در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.
  3. ارتفاع صندلیتان را تنظیم کنید: ارتفاع صندلی باید در حدی باشد که بتوانید کف پاهایتان را روی زمین بگذارید و زانوها با زاویه 90 درجه خم شده باشد. همچنین می توانید پاهایتان را روی وسیله ای مانند زیرپایی بگذارید.
  4. دسته های صندلی را پایین بیاورید یا جدا کنید تا بازوهایتان با زاویه 90 درجه خم شود: به این ترتیب مجبور نمی شوید قوز کنید یا شانه ها را بالا ببرید و بالای کمر نیز در وضعیت بهتری قرار می گیرد.
  5. نمایشگر را به فاصله ی یک بازو از خود و در ارتفاعی کمی پایینتر از سطح چشمانتان قرار بدهید: رعایت این فاصله باعث می شود که به جای خم شدن رو به جلو و کشیدن گردن، به عقب تکیه بدهید. اگر متوجه شدید که چشمانتان را برای دیدن صفحه نمایشگر تنگ می کنید، نور صفحه را تنظیم کنید تا فشار وارده روی چشمانتان کمتر شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

برجسته سازی گونه با تزریق چربی

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان آرتروز با طب سوزنی

دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

جراحی عیوب انکساری بخش سوم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

انواع جراحی دیسک کمر به روش بسته و روش باز

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

سونوگرافی واژینال چیست و چگونه انجام می شود؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای برجسته سازی صورت

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

روشهای کلینیکال تقویت مو

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

جوانسازی با تزریق کلاژن

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت