دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

چه زمان باید برای درمان گودی کمر به پزشک مراجعه کرد؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]آدرس وب سایت : www.drshekarchizadeh.ir
آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین تلفن مطب : 36622101 - 031

ستون فقرات بدن در حالت طبیعی به صورت صاف و میله ای نیست، بلکه انحناهایی در مسیر خود دارد که به آن شکل S می دهد. این انحناها به ستون فقرات در حفظ ساختار بدن، تحمل وزن سر، خنثی کردن ضربه هایی که به کمر وارد می شود و انعطاف در حرکت و خم شدن کمک می کند. گاهی به دلایل مختلف، ستون فقرات از شکل منظم S مانند خود خارج شده و انحنای قوس پایینی یا بالایی بیشتر از حالت طبیعی می شود. خارج شدن از شکل طبیعی، باعث مشکلاتی مثل گودی کم، قوز کمر (کیفوز) و … در ستون فقرات می شود و می تواند علت درد در گودی کمر باشد. اگر انحنای قوس پایینی از حالت طبیعی بیشتر شود این حالت را گودی کمر، قوس کمر، لوردوز (Lordosis) یا کاوپشتی می گویند. انحنای کمر یکی از دلایل کمر درد است که باعث مشکل در حرکت خواهد شد.

با جراحی لیزری دیسک به روش PLDH (لیزر پلاسما) می توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. در این روش بدون ایجاد برش و استفاده از پیچ ستون فقرات و پلاتین، می توان در افراد زیادی به بهبودی هرنی دیسکال دست پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101-031 اقدام فرمایید.

علل گودی کمر

درمان گودی کمر

علائم گودی بیش از حد کمر

زیاد بودن انحنای ناحیه پایین کمر در افراد مبتلا به گودی کمر قابل مشاهده است و باسن این افراد نیز حالت برجسته تری دارد. زمانی که شخص روی یک سطح سفت به پشت می خوابد، بین کمر او و سطح زمین فاصله ی بسیار زیادی وجود دارد. قوس و گودی زیاد کمر گاهی موجب درد کمر می شود به نحوی که دامنه حرکتی شخص را محدود کرده و حرکت پذیری او را دچار اختلال می کند. سایر علائم لوردوز بسته به این که علت اصلی بروز لوردوز چه بوده است، می توانند متفاوت باشند. برخی از علائم لوردوز عبارتند از:

عوارض گودی کمر

گودی یا گودی کمر در صورت عدم درمان و مراقبت صحیح می تواند منجر به موارد زیر شود:

  1. فتق دیسک کمر: که در آن مرکز نرم یک دیسک غضروفی با فشار خود را از طریق محوطه بیرونی سخت تر جلو می کشد و باعث درد می شود.
  2. دژنراسیون یا تحلیل دیسک: دیسک بین مهره ها، خون رسانی ندارند و عصب های بسیار کمی دارد، بنابراین صدمه به آنها تا زمانی که آسیب دیدگی قابل توجهی ایجاد نشده تشخیص داده نمی شود؛ زیرا خونرسانی به آنها وجود ندارد تا بتوانند بهبودی یابند.
  3. سیاتیک: درد سیاتیک با دردی که معمولاً در یک پا احساس می شود و از پشت زانو مشخص می شود. فرد به جای درد شدید، یک احساس سوزش یا سوزن سوزن شدید دارد. این درد بعد از نشستن به مدت طولانی بسیار زیاد احساس می شود و در حین پیاده روی یا تحرک داشتن تا حدودی تسکین می یابد.
  4. مشکلاتی در تحرک داشتن یا درد در هنگام نشستن به دلیل التهاب کمر یا آسیب دیدگی ناشی از تراز نادرست.

انواع گودی کمر

گودی کمر هم سالمندان و هم جوانان را درگیر می کند، به دلایل متفاوت بروز می یابد و بر هر بیمار تأثیری متفاوت دارد. گودی کمر پنج گونه اصلی دارد:

چه زمان باید برای درمان گودی کمر به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه گودی کمر شدید باشد به صورتی که افراد، به ویژه کودکان، نتوانند به دلیل بروز درد در فعالیت های مورد علاقه خود شرکت کنند، باید برای ارزیابی مشکل به پزشک مراجعه نمود. هر گاه کودک پیش از درمان، طی آن یا پس از اتمام دوره درمان در راه رفتن، ایستادن یا کنترل حرکت های مثانه و روده با مشکل مواجه شد، بی درنگ با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. اگر کودک در حدود دو هفته یا بیشتر است که از درد مبهم و خفیف کمر رنج می برد و علائم آن با استراحت کردن، داروهای غیرتجویزی، کمپرس گرم و یا سرد و کاهش فعالیت تسکین نیافته اند، بهتر است در اولین فرصت پزشک، کودک را معاینه کند. در بزرگسالان اگر احساس درد دارند یا وضعیت گودی کمر حاد شده است، به ملاقات پزشک بروند تا دلیل این درد تشخیص داده شود.

تشخیص گودی کمر

پزشک در ابتدا سابقه پزشکی و علائم بیمار را بررسی می کند، سپس معاینه کاملی را انجام می دهد و در طول معاینه از بیمار می خواهد تا خم شود و حرکت های مختلفی را انجام دهد تا گودی کمر مشخص شود. بعضی آزمایش ها جهت تشخیص افتراقی و رد یا تأیید احتمال ابتلا به بیماری های به وجود آورنده این بدشکلی انجام می شود. پزشک دستور آزمایش های تصویربرداری می دهد تا بتواند انحنا ستون فقرات و ساختارهای پیرامون آن را ببیند. روش های مورد استفاده عبارت اند از:

درمان گودی کمر

پزشک متخصص شما بر اساس عوامل زیر، روش درمانی خاصی را برای رفع گودی کمر توصیه می کند:

بریس ها

اگر گودی کمر توسط پزشک متخصص در شما تشخیص داده شد، استفاده از وسایل حمایت کننده خارجی می تواند به رفع و درمان آن کمک کند. پزشک شما ممکن است که استفاده از بریس را توصیه کند. بریس ها یک روش کاملاً ایمن و غیر تهاجمی برای کمک به بهبود وضعیت فعلی ستون فقرات و جلوگیری از بروز عوارض شدیدتر در آینده می باشد. استفاده از بریس، یک روش درمانی کاملاً متداول و شناخته شده است. بریس ها به عنوان ابزارهای کارآمدی برای درمان بیماری های ستون فقرات شناخته می شوند.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی به عنوان یک روش مؤثر و کارآمد برای درمان گودی کمر شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که تزریق اپیدورال می تواند کمر درد را به طور مؤثری کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد، آن را به طور کامل برطرف نماید. علاوه بر آن، نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که برای بیمارانی که با یک بار تزریق اپیدورال احساس تسکین درد کمر را ندارند، تکرار چند باره این تزریقات به صورت دوره ای می تواند درد آنان را برطرف کرده و تأثیری تقریباً یکسان با سایر بیماران داشته باشد.

تزریق اوزون

اوزون درمانی شامل استفاده از اوزون دارای گرید پزشکی برای القای یک پاسخ درمانی در خود بدن می باشد. اوزون یک فرم بسیار واکنش دهنده از مولکول اکسیژن خالص می باشد. بدن انسان این قابلیت را دارد که آسیب دیدگی های خود را درمان و بازسازی نماید. بیمار شدن ما نیز نتیجه ای از اختلال در این قابلیت بدن است. خواص واکنش پذیری شدید اوزون باعث القای سلول های ناحیه ستون فقرات می شود و آنها را وادار می کند تا سلول های ضعیف و ناقصی که باعث به وجود آمدن گودی کمر شده اند را حذف کنند. به این ترتیب بدن می تواند کار ترمیم و بهبودی خود را به شکل بهتری انجام دهد.

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

ترکشن

علاوه بر ورزش های کششی و تابش های مادون قرمز، کشش مفاصل لومبار با استفاده از ترکشن نیز روش دیگری است که باعث بهبود توازن شکل ستون فقرات و کاهش درد و ناتوانی حرکتی ناشی از گودی کمر می شود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی عبارت است از استفاده از روش های درمانی رایج الکترومکانیکی از قبیل اولتراسوند، تی ان اس و لیزر درمانی با شدت پایین برای تسکین دردهای ستون فقرات که از گودی کمر ناشی شده است.

کایروپرکتیک (درمان دستی)

روش های سنتی شامل حرکات دستی هم می تواند در درمان عوارضی از قبیل اسکولیوز آیدیوپاتیک، قوز کمر و گودی کمر تأثیر داشته باشد. در روش کایروپرکتیک یا درمان های دستی، از حرکات انگشت های مصنوعی برای تحریک واکنش هایی در ناحیه ستون فقرات استفاده می شود. این واکنش ها باعث می شوند که ستون فقرات به صورت اتوماتیک و با دقت بسیار بالایی اقدام به ترمیم و درمان خود نماید. با استفاده همزمان از حرکات دستی و روش های رفلکس می توان تقریباً هر نوع عارضه مربوط به ستون فقرات را درمان کرده و کارآیی مکانیکی را به آن باز گرداند.

ورزش و حرکات اصلاحی

گودی کمر ناشی از عدم تعادل عضلانی، چهار گروه از عضله ها را درگیر می کند که دو گروه از آنها بسیار سفت و دو گروه ضعیف هستند و باید سفت شوند، عضله های بازکننده بالاتنه و خم کننده مفصل ران (به ویژه عضله های ایلیوپسواس) به کشش و عضله های شکمی و باز کننده مفصل ران (مهم تر از همه عضله های همسترینگ و سرینی بزرگ) به تقویت نیاز دارند. ورزش برای گودی کمر یکی از راه های مؤثر درمانی می باشد. نرمش های زیر به کشش یا تقویت گروه های عضلانی مناسب کمک می کنند:

جراحی

در صورت موفقیت آمیز نبودن دیگر روش های درمان قوس کمر، پیشرونده یا شدید بودن گودی کمر به ناچار به جراحی روی آورده می شود. هدف این عمل جراحی اصلاح انحنای بیش از اندازه است که با قرار دادن میله فلزی، قلاب ها یا پیچ هایی در ستون فقرات انجام می شود. جراحان همچنین از پیوند یا گرافت استخوانی برای یاری رساندن به رشد سلول های استخوانی جدید و پایداری بهره می گیرند.

پیشگیری از قوس بیش از حد کمر

  1. هنگامی که نشسته اید، کف پاهای خود را کاملاً روی زمین بگذارید.
  2. در هنگام ایستادن، یک پای خود را در ارتفاع بالاتر یا روی یک پله بالاتر قرار دهید تا حمایت بیشتری از کمر شما به عمل آيد.
  3. در هنگام ایستادن، زانوهای خود را صاف نگه ندارید.
  4. اگر عادت دارید که بر روی شکم بخوابید، یک بالش صاف در زیر شکم (ناف و ناحیه کمربند) خود قرار دهید.
  5. کفش پاشنه بلند نپوشید.
  6. ورزش کنید و عضلات باسن و شکم خود را قوی و محکم نگه دارید.

درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تاثیر تزریق فیلر خط خنده در جوانسازی صورت

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

سرطان پروستات لوکالیزه چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

درد در ام اس

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

بیماری مورفه آ

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

علل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تغذیه مناسب جهت تقویت موها

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

روشهای غیر جراحی رفع افتادگی گوشه های لب

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

روشهای جبران کمبود وزن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آنالیز بدن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت