دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

شکستگی استخوان به چه شرایطی گفته می شود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

شکستگی استخوان عارضه ای است که در آن پیوستگی استخوان مختل می شود. درصد عمده ای از شکستگی ها در اثر فشار و نیرو به وجود می آیند؛ اما بخشی از شکستگی ها در اثر یک بیماری دیگر که استخوان را تضعیف می کند (مانند پوکی استخوان ، برخی از سرطان ها یا استئوژنز ایمپرفکتا) ایجاد می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیشتر شکستگی ها در اثر افتادن و یا حوادث ایجاد می شوند. استخوان های بلند مانند استخوان ران قدرت تحملشان نسبت به فشار به مراتب زیادتر از قدرت تحملشان در مقابل پیچ خوردن، کشیده شدن و زاویه دار شدن یا خم شدن است. استخوان های اسفنجی مثل مهره ها دارای قدرت تحمل کمتری در برابر فشار هستند و شکستگی آنها بیشتر به صورت در هم رفتن قطعات شکسته است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل شکستگی استخوان

زمانی که به یک استخوان نیروی خارجی مثلاً در اثر یک ضربه یا زمین خوردن وارد می شود، احتمال زیادی وجود دارد که استخوان قادر به مقاومت در برابر آن مقدار نیرو نبوده و بشکند. این از دست دادن یکپارچگی منجر به شکستگی استخوان می شود. لازم به یادآوری است که شکستگی، خرد شدگی یا ترک خوردگی همه شرایط یکسانی را توصیف می کنند و به معنی آسیب دیدگی استخوان در محل صدمه است. شکستگی، خرد شدگی و ترک خوردگی همگی به یک معنا است. بسته به شرایط، مقدار نیروی مورد نیاز برای شکستن استخوان احتمالاً زیاد نباشد. افراد مبتلا به پوکی استخوان به دلیل فقدان کلسیم در استخوان های خود و شکنندگی بالای آنها، ممکن است در اثر یک آسیب جزئی یا حتی نیروی جاذبه زمین، نیروی کافی برای شکستگی فشاری مهره های کمر یا شکستگی مفصل ران به استخوان های آنها وارد گردد.

شکستگی استخوان

علائم شکستگی استخوان

علائم و نشانه های شکستگی بسته به استخوان آسیب دیده، سن بیمار و وضعیت سلامت عمومی و همچنین شدت آسیب متفاوت است. با این حال، آنها اغلب برخی از موارد زیر را شامل می شوند:

هنگامی که یک استخوان بزرگ تحت تأثیر قرار می گیرد، مانند لگن یا استخوان ران:

انواع شکستگی استخوان

شکستگی بسته Closed fracture

زمانی که شکستگی در داخل پوست اتفاق افتاده و پوست پاره نشود این نوع شکستگی را شکستگی بسته می گویند که می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

شکستگی باز Open fracture

در این نوع شکستگی با پارگی پوست می تواند استخوان شکسته از پوست بیرون زده و احتمال عفونت وجود دارد.

شکستگی پاتولوژیک یا مرضی Pathological fracture

در این نوع شکستگی نیروی وارده به علت ضعف ساختار استخوانی می تواند منجر به شکستگی شود که در بافت نرمال باعث شکستگی نمی شود، مانند مواردی که پوکی استخوان وجود داشته و یا توده های توموری در استخوان وجود دارد.

شکستگی استرسی استخوان Stress fracture

در این نوع شکستگی که بیشتر در ورزشکاران دیده می شود، در نتیجه نیروهای کم و با تکرار زیاد به وجود می آید، مانند دوندگان و یا ورزشکارانی که فرصت ریکاوری یا ترمیم را در بافت استخوانی نمی دهند و در این نوع شکستگی ممکن است در مراحل اولیه در رادیولوژی علائم شکستگی مشاهده نگردد؛ ولی پس از آن با درد و ناتوانی حرکتی همراه بوده و در صورت ادامه می تواند به صورت ناحیه آسیب دیده در رادیولوژی مشخص گردد. این نوع شکستگی در استخوان هایی مانند درشت نی Tibia و نازک نی Fibula دیده می شود.

تشخیص شکستگی استخوان

برای تشخیص این آسیب پزشک ابتدا بیمار را معاینه فیزیکی نموده و سپس یک یا چند روش تصویربرداری را برای کمک به تشخیص صحیح تجویز خواهد کرد. این آزمایشات می توانند شامل موارد زیر باشند:

پزشکان ابتدا برای تشخیص شکستگی، تصویربرداری توسط اشعه ایکس را تجویز می کنند که این ابزار یک تصویر دو بعدی از ناحیه ایجاد می کند.

پزشک برای یافتن شکستگی هایی که در تصویربرداری توسط اشعه ایکس نشان داده نمی شوند، از اسکن استخوان استفاده می کند. این روش مدت زمان بیشتری طول کشیده و معمولاً دوبار با فاصله چهار ساعت انجام می گیرد؛ اما می تواند به یافتن برخی شکستگی ها کمک کند.

در این روش از رایانه و اشعه ایکس برای ایجاد برش های دقیق یا مقطعی از استخوان استفاده می شود.

در ام آر آی با استفاده از میدان مغناطیسی قوی تصاویر بسیار دقیقی از استخوان ایجاد می شود. از این روش اغلب برای تشخیص شکستگی استرسی استفاده می شود.

درمان شکستگی استخوان

  1. شکستگی استخوان معمولاً نیازمند درمان های اورژانسی در بیمارستان است. یکی از مثال های شکستگی جزئی که نیاز به مراقبت های فوری ندارد، شکستگی نوک انگشتان است. اگر شکستگی در کمر، گردن و لگن دارید، عضو آسیب دیده را تکان ندهید و خیلی سریع با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. در سایر موارد می توانید از فرد دیگری کمک بگیرید یا بیمار را به اورژانس و بیمارستان منتقل کنید. قبل از انتقال بیمار، حتماً مناطق آسیب دیده را حفاظت کنید تا از آسیب های بعدی پیشگیری شود.
  2. برای شکستگی پا و دست می توانید با چوب، پلاستیک یا فلز، یک ابزار حمایتی بسازید که در زمان انتقال، استخوان و شکستگی، جابه جا نشود. آتل را با فشار کم ببندید. اگر در محل آسیب، خونریزی وجود دارد، قبل از آتل بندی، جلوی خونریزی را بگیرید. استخوان های شکسته باید در جای صحیح خود قرار بگیرند و همان جا ثابت شوند تا روند ترمیم، به درستی طی شود. عمل جا انداختن استخوان، ریداکشن نام دارد. جابه جا کردن استخوان بدون جراحی، ریداکشن بسته نام دارد. بیشتر شکستگی های کودکان با ریداکشن بسته درمان می شود.
  3. شکستگی های وخیم تر ممکن است به ریداکشن باز یعنی ریداکشن از طریق جراحی نیاز پیدا کند. در بعضی موارد، از ابزارهای مختلفی برای نگه داشتن استخوان در جای اصلی، استفاده می شود. شکستگی های باز باید کاملاً تمیز شوند تا از بروز عفونت، پیشگیری شود.
  4. بعد از جا انداختن استخوان، بیشتر شکستگی ها با ابزارهای مختلف مانند آتل یا گچ، در جای خود ثابت می شوند تا درد کاهش پیدا کند و به روند ترمیم استخوان کمک شود. در بیشتر موارد، درمان های دارویی به مسکن ها محدود می شود تا تحمل درد را برای بیمار، آسان تر کند.
  5. در شکستگی های باز ممکن است داروهای دیگری مثل آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری از عفونت، تجویز شود. روند احیا و توانبخشی به سرعت شروع می شود. حتی وقتی استخوان ها در گچ یا آتل قرار دارد. این مرحله، جریان خون را بهبود می بخشد، ترمیم را سرعت می دهد، قدرت عضلات را حفظ می کند و از لخته شدن خون در نواحی آسیب دیده جلوگیری می کند.
  6. بعد از جدا کردن گچ یا آتل، نواحی اطراف جراحت تا چند هفته ممکن است دچار گرفتگی یا کشیدگی باشد و حتی ورم و کبودی داشته باشد. احساس کرختی در اطراف ناحیه آسیب دیده، طبیعی است. علائم مختلف شکستگی و روند ترمیم، ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض شکستگی های استخوان

در برخی شرایط عدم درمان مناسب شکستگی های استخوان ممکن است منجر به بهبودی و یا ترمیم نادرست استخوان ها شود. این وضعیت به عنوان بدخیمی شناخته می شود. حتی ممکن است در این وضعیت استخوان تغییر مکان دهد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود درد کمر بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 03191011414 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

5 ورزش درمانی زانو

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

مهارت نه گفتن

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان سیگار کشیدن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

مزوتراپی چیست و عوارض آن کدام است؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

چسبندگی مادرزادی و کشیدگی نخاع

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

بوتاکس ابرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت