دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آناتومی استخوان ترقوه (کلاویکل)

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

مفصل استرنوکلاویکولار (SC) یکی از چهار مفصلی است که شانه را کامل می کند. مفصل در نقطه ای قرار دارد که ترقوه (استخوان ترقوه) با جناغ (استخوان سینه) در پایه گردن برخورد می کند. درصورتی که این مفصل دچار آسیب شود در رفتگی ترقوه اتفاق می افتد. آسیب های مفصل SC معمولاً در اثر تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا شرکت در ورزش های تصادفی مانند فوتبال ایجاد می شود. این آسیب ها می توانند ایجاد درد کنند؛ اما اکثر آنها نسبتاً جزئی هستند و بدون جراحی به خوبی بهبود می یابند. به ندرت، یک ضربه سخت به مفصل SC می تواند به اندام ها و بافت های حیاتی که در نزدیکی آن قرار دارند آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک آسیب جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

شکستگی یا در رفتگی مفصل ترقوه

در شانه هر فردی چهار مفصل وجود دارد، مفصل شانه یا به اصطلاح پزشکی مفصل استرنوکلاویکولار یکی از این مفصل های مهم در ناحیه شانه می باشد. این مفصل در محلی قرار گرفته است که استخوان های ترقوه با جناغ سینه در قسمت گردن تلاقی می کند. در مواردی که به هر علتی از قبیل انواع آسیب های فیزیکی و ضربه یا تصادف این مفصل شانه دچار ضربه شدید بشود، عارضه در رفتگی استخوان ترقوه رخ می دهد. ترقوه بین قفسه استرنوم و استخوان شانه قرار گرفته است و همچنین ترقوه بازوها را به اسکلت اصلی بدن وصل می نماید.

در محل قرار گیری استخوان های ترقوه چندین عصب اصلی و مهم و همچنین رگ های خونی قرار گرفته است؛ اما کمتر پیش می آید که در زمان ایجاد عارضه و شکستگی این استخوان، این عصب ها و رگ های مهم آسیب ببینند. برخی از شکستگی ها و آسیب دیدگی های استخوان های ترقوه تقریباً بسیار شایع و متداول بوده و در اکثر افراد و در هر رده سنی رخ می دهد. اکثر شکستگی ها و در رفتگی استخوان ترقوه در ناحیه میانی استخوان های ترقوه رخ می دهد. در بعضی موارد استخوان در محلی كه به قفسه سینه يا شانه متصل شده دچار عارضه در رفتگی و یا شکستگی می شود. عارضه شکستگی و آسیب دیدگی ترقوه تا حدودی با دیگر شکستگی ها تفاوت دارد، در بعضی از موارد این استخوان حتی می تواند دچار ترک و شکستگی های بسیار ریزی بشود و حتی به چندین تکه استخوان شکسته شده تبدیل بشوند.

آناتومی استخوان ترقوه

استخوان ترقوه یا کلاویکل در دو انتهای خود با دو استخوان دیگر مفصل میشود. در قسمت داخلی، استخوان ترقوه با استخوان جناغ مفصل شده و در طرف لترال یا خارجی، ترقوه با استخوان کتف یا اسکاپولا Scapula مفصل میشود. مفصل بین استخوان جناغ (استرنوم Sternum) و کلاویکل را مفصل استرنوکلاویکولر Sternoclavicular joint مینامند.

علائم شکستگی استخوان ترقوه

آناتومی استخوان ترقوه

عوامل خطر شکستگی و در رفتگی استخوان ترقوه

شرایط خطرناک شکستگی و در رفتگی استخوان ترقوه، شامل موارد و افراد زیر می شود:

انواع شکستگی های استخوان ترقوه

استخوان های ترقوه می تواند در هر یک از سه ناحیه نام برده شده در زیر دچار در رفتگی و آسیب بشود:

  1. در قسمت بالای استخوان شانه
  2. در قسمت مرکزی استخوان ترقوه که انتهای ترقوه به سمت جلوی جناغ بیرون می زند (در رفتگی قدامی استخوان های ترقوه)
  3. در قسمت پایینی که انتهای استخوان ترقوه در پشت استخوان جناغ سینه به سمت اعضای داخلی بدن وارد می شود (در رفتگی خلفی استخوان های ترقوه)

عوارض دررفتگی استخوان ترقوه

دررفتگی استخوان کلاویکل نیز مانند بقیه دررفتگی ها عوارضی را به همراه خواهد داشت. عوارض این نوع دررفتگی شامل:

درمان دررفتگی استخوان ترقوه

تشخیص شکستگی استخوان ترقوه

پزشک در مورد سابقه پزشکی و سلامت عمومی شما با شما صحبت می کند و در مورد علائم شما می پرسد. پزشک به دنبال علائم قابل مشاهده تغییر شکل یا برآمدگی روی مفصل خواهد بود. سپس یک معاینه فیزیکی دقیق از ناحیه شانه شما انجام خواهد داد. در طول معاینه، پزشک شما:

  1. به دنبال تورم، کبودی یا قرمزی روی مفصل می گردد.
  2. دامنه حرکت بازوی شما را بررسی می کند.
  3. نبض بیمار را در مچ دست و آرنج چک میکند تا مطمئن شود که جریان خون خوبی در دست و انگشتان بیمار وجود دارد

تصویربرداری

برای تشخیص دقیق شدت و شرایط در رفتگی نیازمند تصویربرداری از ترقوه و اطراف آن هستیم. با انجام تصویربرداری پی می بریم شدت آسیب چقدر است و تا چه ناحیه ای آسیب دیده است، یعنی ممکن است دیگر مفاصل یا استخوان ها نیز مانند شانه آسیب دیده باشند. به همین منظور تصویربرداری های زیر استفاده می شود:

درمان شکستگی استخوان ترقوه با راهکارهای متخصصان طب فیزیکی

درمان یک شکستگی در استخوان ترقوه، به نوع و شدت آن بستگی دارد. بیشتر شکستگی ها را می توان به وسیله ی روش های بدون جراحی و با استراحت کردن درمان کرد؛ ولی شکستگی هایی که باعث جا به جا شدن استخوان ها شده و یا شکستگی هایی که طی آنها یک استخوان به چندین قسمت تبدیل می شود، برای بهبودی صحیح، نیاز به انجام عمل جراحی خواهند داشت. شکستگی هایی که در طی آنها، استخوان پوست را سوراخ کرده و از آن خارج می شود، نیاز به درمان فوری و تهاجمی، به منظور کاهش خطر عفونت خواهند داشت. برای شکستگی هایی که در طی آنها، استخوان از محل خود خارج نشود، روش های درمانی زیر توصیه می شوند:

  1. یخ: به منظور کاهش درد شانه و تورم ناشی از شکستگی استخوان ترقوه ، بسته های یخ را به مدت 2 تا 3 روز پس از ایجاد آسیب، به صورت منظم بر روی منطقه ی آسیب دیده قرار دهید. دقت کنید که نباید یخ به طور مستقیم با پوست در تماس باشد؛ چرا که می تواند باعث تشدید شدن آسیب گردد.
  2. بستن بازو: پس از ایجاد شکستگی در ترقوه، مهم است که بازو را بدون حرکت نگاه داشت. می توان این کار را به کمک شکسته بند و یا یک باند انجام داد. این کار به کاهش درد و نگه داری استخوان در محل صحیح خود در طول بهبودی، کمک می کند.
  3. دارو درمانی: شانه ی شما برای حدود 2 هفته پس از ایجاد آسیب، بسیار دردناک خواهد بود. قرص های مسکن درد می توانند در این زمینه بسیار کار آمد باشند. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  4. فیزیوتراپی: زمانی که دست شما بی حرکت می شود، احتمال کاهش قدرت عضلانی و از دست دادن دامنه ی حرکتی شانه وجود دارد. زمانی که استخوان ها شروع به بهبودی کردند، شما می بایست تمرینات حرکتی آرامی را شروع کرده تا از خشک شدن دست در شکسته بند جلوگیری شود. زمانی که بهبودی استخوان ها کامل شد، ممکن است پزشک شما یک برنامه ی جامع تر و شدید تر باز توانی را به منظور باز گرداندن قدرت و انعطاف پذیری شانه تجویز کند.

روی یک تخت یا میز به صورت دمر بخوابید به طوری که دست آسیب دیده ی شما از لبه ی آن آویزان باشد. دست شما باید به صورت عمودی به سمت زمین قرار بگیرد. دست خود را به آرامی به عقب و جلو حرکت داده و حرکات رفت و برگشتی طولانی ایجاد نمایید. در همین حال، تمامی عضلات بالا تنه ی خود را شل کنید. اگر در هر نقطه ای احساس درد کردید، تمرین را متوقف کرده و دست خود را طوری تنظیم کنید که تا آن حد به جلو یا عقب نرود. در صورت امکان، این تمرین را هر بار تا 5 دقیقه ادامه دهید.

کمر خود را کم تر از 90 درجه رو به جلو خم کنید. در حالی که دست خود را مستقیم و رو به زمین گرفته اید، به آرامی و مانند تمرین قبلی، آن را به جلو و عقب حرکت دهید. با بهبودی بیشتر آسیب، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند که در هنگام انجام این تمرین دامنه ی حرکتی، از یک وزنه ی سبک به منظور تقویت عضلات استفاده کنید.

دست خود را بر روی دیوار قرار داده و سپس با استفاده از دو انگشت خود آن را بالا ببرید، درست مانند این که با دست خود در حال راه رفتن بر روی دیوار می باشید. تا جایی که احساس درد نمی کنید بر روی دیوار بالا بروید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

یک چرخش داخلی را با بدن دستان خود به پشت و قلاب کردن آنها به یکدیگر در نزدیکی باسن، شروع کنید. به آرامی دستان خود را بالا و به سمت سر خود برده و سعی کنید تا حد امکان، دست های خود را مستقیم نگه دارید. برای تکمیل یک مرتبه ی این تمرین، دست های خود را دوباره پایین آورده و در محل اصلی خود قرار دهید. چرخش خارجی با قلاب کرده دست ها به یکدیگر در پشت گردن و قرار دادن آرنج ها در کنار سر شروع می شود. به آرامی آرنج های خود را به جلوی صورت آورده و دوباره به کنار باز گردانید، مانند یک پرنده ی در حال بال زدن. تعداد دفعات مورد نیاز برای تکرار هر تمرین را با پزشک یا فیزیوتراپیست خود هماهنگ کنید.
برای درمان شکستگی شانه و کتف روش آرتروسکوپی (جراحی بسته) نیز وجود دارد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می توانید با روشهای درمان بدون جراحی ، از قبیل منوال تراپی به رفع و بهبود درد کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بازکردن گچ شکستگی استخوان در منزل شبانه روزی

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

توده سینه به چه دلایلی ایجاد میشود؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

علل تورم بیضه ها

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

برخورد با آسیب های حاد

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

خدمات پاکسازی پوست شامل چه کارهایی میشود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ماموگرافی چیست؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

درمان شکستگی مهره ها بدون جراحی

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان بیش فعالی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت